Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Ervaring met de Vos Zwanenburg

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 12 dec 2009 10:42

zou je een kopietje van de uitspraak online willen zetten?
:winkthumb:

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 12 dec 2009 11:45

[quote="tdmarc"][quote="jsparie"]Het is nog net even anders. Binnen die termijn van 6 maanden krijg je "vrij vertaald" als consument altijd gelijk. Tenzij de verkoper kan aantonen dat het niet zo is. (misbruik valpartij etc. ) Je hebt wel degelijk 2 jaar wettelijke garantie. (in heel europa) En als het er bij een rechter op aankomt zelfs langer als je van een produkt mag verwachten dat het langer mee gaat.

De verkoper moet dan maar zien hoe hij dit op de fabrikant verhaalt. [/quote]

Bij een fietsframe werd door de rechter in mijn geval een levensduur van 10 jaar aangehouden. 10 jaar geld voor veel producten zoals ook electronica en witgoed. Mijn fietsframe brak spontaan na 3 jaar = 30% van de redelijkerwijs te verwachten levensduur. Vervanginskosten werden uiteindelijk dus voor 30% door mij betaald en 70% door de verkoper. Zo een procedure heeft minder om het lijf dan de meesten denken btw.

[/quote]

Wat heeft dat grapje je nu gekost aan juridisch gedoe ?
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 12 dec 2009 12:01

[quote="jsparie"]Het is nog net even anders. Binnen die termijn van 6 maanden krijg je "vrij vertaald" als consument altijd gelijk. Tenzij de verkoper kan aantonen dat het niet zo is. (misbruik valpartij etc. ) Je hebt wel degelijk 2 jaar wettelijke garantie. (in heel europa) En als het er bij een rechter op aankomt zelfs langer als je van een produkt mag verwachten dat het langer mee gaat.

De verkoper moet dan maar zien hoe hij dit op de fabrikant verhaalt. [/quote]

Je hebt wel degelijk 2 jaar wettelijke garantie. (in heel europa)
Helaas is dit niet zo in Nederland. Europa heeft de consumentenkooprichtlijn opgeteld. Nederland heeft de minimumvoorwaarden hieruit overgenomen, maar de termijn van 2 jaar heeft de wegever niet meegenomen in titel 1 boek 7 consumentenkoop. De wegever heeft gekozen voor een beroep op non-conformiteit door consumenten. Om dit makkelijker te maken is er een zgn bewijsvermoeden geintroduceerd dat indien een product in de eerste zes maanden niet voldoet aan de wensen van de cosumenten het product van meet af aan niet heeft voldaan.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

tdmarc
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 nov 2009 16:39

tdmarc 12 dec 2009 16:42

[quote="hendrikjan"]zou je een kopietje van de uitspraak online willen zetten?
[/quote]

Zou wel willen, maar is alweer 6 jaar geleden, zou niet weten waar en of ik die nog heb. Bovendien staan er persoonlijke gegevens van gedaagde, getuigen en mij in, dus lijkt me sowieso niet handig.

@ pipootje: Deze zaak heeft ongeveer een jaar in beslag genomen. Kosten waren nihil, ik heb geen advocaat ingeschakeld. Het grootste deel van de procedure is schriftelijk verlopen, op één hoorzitting na. De Kantonrechter deed hierop het voorstel tot 30/70. Cruciaal in deze zaak bleek de uitspraak van de fabrikant dat de levensduur van het frame zeker 10 jaar was.
...Only dead Fish go with the Flow...

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 12 dec 2009 18:07

over die prive gegevens zou ik me niet zo'n zorgen maken.. de uitspraak is immers ook in het openbaar gedaan.. Verder zou je natuurlijk met een pennenstreek de namen kunnen verwijderen.. Of anders de anonimiseringsrichtlijn van de rehtbank hanteren ... check wat dit betreft rechtspraak.nl
:winkthumb:

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3090
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 12 dec 2009 23:57

[quote="roro27"][quote="jsparie"]Het is nog net even anders. Binnen die termijn van 6 maanden krijg je "vrij vertaald" als consument altijd gelijk. Tenzij de verkoper kan aantonen dat het niet zo is. (misbruik valpartij etc. ) Je hebt wel degelijk 2 jaar wettelijke garantie. (in heel europa) En als het er bij een rechter op aankomt zelfs langer als je van een produkt mag verwachten dat het langer mee gaat.

De verkoper moet dan maar zien hoe hij dit op de fabrikant verhaalt. [/quote]

Je hebt wel degelijk 2 jaar wettelijke garantie. (in heel europa)
Helaas is dit niet zo in Nederland. Europa heeft de consumentenkooprichtlijn opgeteld. Nederland heeft de minimumvoorwaarden hieruit overgenomen, maar de termijn van 2 jaar heeft de wegever niet meegenomen in titel 1 boek 7 consumentenkoop. De wegever heeft gekozen voor een beroep op non-conformiteit door consumenten. Om dit makkelijker te maken is er een zgn bewijsvermoeden geintroduceerd dat indien een product in de eerste zes maanden niet voldoet aan de wensen van de cosumenten het product van meet af aan niet heeft voldaan. [/quote]

Formeel heb je gelijk. De termijn van twee jaar vervalt de aansprakelijkheid voor de verkoper voor gebreken die zich pas dan openbaren en niet de garantie. En aansprakelijkheid is wat anders dan garantie. Dat is waar.

Maar gelukkig voor consumenten gaat dat comformiteitsbeginsel nog verder en zal je, zoals al aangegeven, bij een rechter meestal (deels) gelijk krijgen als je mocht verwachten dat een produkt langer mee zou gaan. Ook al is de garantietermijn (wettelijk of van de fabrikant) al lang verstreken. Eigenlijk precies zoals tmarc heeft meegemaakt. De garantie gaat dus zelfs nog verder alleen kun je er na twee jaar niet meer automatisch de winkelier op aanspreken maar zul je je eventueel rechtstreeks tot de fabrikant moeten wenden.

Hoe dan ook, je wordt als consument uitstekend beschermd en voor fabrikanten en winkeliers is het zaak een goede aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Want natuurlijk wordt er ook misbruik van gemaakt.

Wat is de levensduur die je redelijkerwijs van een wedstrijd, race-toer, mtb, of hybride fiets of onderdelen daarvan mag verwachten? En hou kun je het (mis)gebruik nu controleren als winkelier of fabrikant? Maar da's voor een ander topic wellicht want we raken een beetje uit de buurt van Zwanenburg.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39474
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2010 17:14

De Leugen die Vos Fietsen heet.....

Vandaag moest ik voor mijn werk in de buurt van Zwanenburg zijn, dus ben ook maar eens bij het fenomeen Vos Fietsen geweest.
Aangezien ik met een half oog naar de nieuwe Dogma in wit-blauw zit te kijken (die overigens sowiso via Everste geleverd zal worden) daar eens een babbeltje over gemaakt.

"Nee meneer, ik heb alle kleuren staan maar die niet. Maar ik bel wel even naar Italie, we gaan dit weekend toevallig een trailer halen".
De beste man loopt naar de telefoon en gaat bellen.
"Bongiorno, met Vos uit Nederland. Hebben jullie....bla bla".
Dit verhaal met een paar Gracia's erin sloeg nergens op. Na het gesprek draait hij zich weer naar mij.
"Meneer, dinsdag heb ik een 54cm en een 55cm binnen in de zeldzame wit-blauwe kleur, rechtstreeks uit Italie. Wij omzeilen Cardsports want die zijn niet betrouwbaar en veel te langzaam. Ik had importeur kunnen worden ipv Cardsports want we doen meer dan 2.000 Pina's per jaar, maar ik heb liever gewoon zo mijn winkeltje".

Wat een ongelofelijk gezwam. Cardsports kan momenteel niks krijgen, levertijd 10wk en hij zou zo een trailer vol halen......
Less is bore

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 22 jan 2010 17:18

Hehehe.....pas echt leuk als je dus Dinsdag (niet Woensdag want dan zijn ze waarschijnlijk allemaal al verkocht ;) ) weer even contact opneemt met ze dan wel langs gaat.

Zo doende weet je dan of ze idd maar wat apekool lopen verkopen en heb je een punt.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 22 jan 2010 17:19

Levertijd 10 weken valt wel mee toch? Normaal is het 3 maanden ook in Italie.

Nooit gedacht trouwens dat je voor een Dogma zou gaan ha ha

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 22 jan 2010 17:53

[quote="Zorro1"]
Hehehe.....pas echt leuk als je dus Dinsdag (niet Woensdag want dan zijn ze waarschijnlijk allemaal al verkocht ) weer even contact opneemt met ze dan wel langs gaat.
[/quote]

Dat was inderdaad mijn ervaring zo ongeveer ook...Ik heb gisteren nog mijn avonturen in de winkel opgeschreven in een andere post. Voor die avonturen had ik zelf nog netjes gebeld of hij mijn maat had staan in de juiste kleur, dat had hij. Toen ik aan de beurt was had hij m net een uurtje geleden verkocht...Handel is handel. Zwetsers zijn het. Die 2000 pina's houd ie in ieder geval wel goed vol, dat heb ik hem tegen een andere klant toen ook horen vertellen. Ze zijn 1 van de grootste afnemers van Pina en die italianen bedenken zich wel 2 keer voordat ze hem een poot dwars zetten...

Ik blijf erbij, de prijzen die hij hanteert zijn heeeeel scherp, de mensen die er werken zijn uiterst onprettig.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 22 jan 2010 17:58

Ik ken meneer Vos verder niet, maar eerlijk gezegd geloof ik het nog ook dat ie dinsdag een trailer voor de deur heeft staan.
Die man koopt gewoon partijen in welke 3 gezamelijk importeurs uit de benelux per jaar nog niet eens inkopen. (bij wijze van en dankzij de liquide middelen die hij voorhanden heeft)
Effe handjeklap over mega aantallen, geld staat op de italiaanse rekening voordat die jongens daar een pizza besteld hebben, dus die lopen nog een stapje harder......

Done deal!





FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39474
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jan 2010 21:15

Nog een toevoeging: weet er iemand iets van een nieuw pand wat ze gaan betrekken?
Daarom ging hij een trailer vol halen om de showroom te vullen.
Less is bore

Plaats reactie