Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

29ers

rubenio
Forum-lid

rubenio 18 dec 2008 14:01

@perik,

Ik heb nog geen spd schoenen&pedalen kunnen kopen en mijn normale schoenen moet ik anders na elke rit weer helemaal schoonmaken dus momenteel rijd ik er alleen maar mee naar mijn werk. Als iemand nog een setje schoenen& spd pedalen te koop heeft (maat 41/42) hoor ik het graag.

Grtz.
Ruben

seger
Forum-lid

seger 23 dec 2008 11:35

Langzaam druppelen alle benodigdheden voor mijn 29er binnen. Ik heb al een Surly Karate Monkey voorvork en gisteren twee bandjes bij Singlespeed.nl besteld. Het zijn de Bontrager Jones XR en Geax Saguaro geworden. Hopelijk zijn ze er snel. Even afwachten met de kerstdagen natuurlijk. Nu alleen nog ergens een wielsetje vandaan halen. Maar ik kan tijdelijk een wielsetje uit een hybride gebruiken, dus het opbouwen kan snel beginnen! Ik kan niet wachten!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

seger
Forum-lid

seger 28 dec 2008 18:09

Mijn 29er Waltworks is af. Weliswaar met geleende wielen en remmen die aan vervanging toe zijn; maar ik vond het toch al een fotootje waard. Dus bij deze. Na het opbouwen had ik nog even tijd voor een proefrit. Volgens mijn fietsmaatje daalde ik harder dan ooit. Voor mijn gevoel had ik enorm veel controle. Ik had veel minder het idee echt hoog boven mijn fiets uit te torenen. Ook miste ik de geveerde voorvork absoluut niet. De grote banden en stalen voorvork van Surly lijken voldoende demping te geven. De komende ritten wordt nog een beetje uitproberen en verder de afstelling fine tunen. De eigen wielen en nieuwe remmen volgen spoedig!

Afbeelding

perik
Forum-lid

perik 30 dec 2008 18:20

Seger: volgens mij is iedereen sprakeloos ;). Schitterende fiets! Maar dat wist je al. Je moet deze Waltworks eigenlijk in het echt zien; dan zie je pas hoe mooi (en groot!) hij is.

rubenio
Forum-lid

rubenio 30 dec 2008 21:11

@Seger,

Mooie bike !
Goed om te horen dat je er tevreden mee bent.

Ik heb inmiddels mijn spd pedalen&schoenen binnen voor mijn 29er dus ik ga er begin 2009 nog wat intensiever gebruik van maken.

Grtz.
Ruben

seger
Forum-lid

seger 11 jan 2009 20:00

Vandaag even met Walt (en forumlid Perik) wezen buitenspelen in de sneeuw. Natuurlijk moest mijn Waltworks 29er ook mee. Ik heb er intussen een aantal ritjes mee gemaakt, op verschillend terrein (vorige week de route in Zeddam gereden) en vandaag de Oosterbeek/Papendal route. Na het stuur iets lager te hebben gezet, bevalt hij me echt perfect. Elke rit lijkt het nog beter te gaan en ben ik er nog meer mee in mijn nopjes. Ik heb nog steeds niet mijn eigen wielen, maar die zijn onderweg vanuit Duitsland. Met de remmen vervangen wacht ik nog even tot ik een echt koopje tegen kom. Even een paar fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

En een actiefoto:
Afbeelding

hil1
Forum-lid

hil1 08 feb 2009 23:16

Even hier posten....
Op basis van de goede verhalen in de Amerikaanse magazines heb ik afgelopen zomer ook een 29er opgebouwd. Best spannend omdat ik nog nooit op een gereden had.
Maar ik ben zeer onder de indruk van het 29er gebeuren. Wat mij het meest opviel was het soepele 'doorrollen'. Ik rijd regelmatig in Schoorl en daar gaat ie als de brandweer!
Ben er zelfs zo van overtuigd dat ik van mening ben dat een 29er voor iedere mtb-er in Nederland een overweging zou moeten zijn! En dan met name voor de toerrijder, het geeft heel veel comfort en gemak.
Plaatje van de mijne:
[img=http://p1.pinkbike.com/photo/2157/pbpic2157849.jpg]
(inmiddels gepimpt met Mary bar, Thomson stuurpen en Gobi zadeltje.)

rubenio
Forum-lid

rubenio 09 feb 2009 11:11

Mooie fietsen allebei.
@Seger, goed om te horen dat het 29" rijden je bevalt. Kon je Perik nog een beetje bijhouden of was het juist andersom?

Grtz.
Rubenio

edit: @hil1 , wat voor verzet is dat?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 09 feb 2009 11:19

Extreem sexy, zo'n zwart monster!

Wat voor voorblad is dat? XT 'schakelblad'?
In dat geval kun je beter een Salsa, Blackspire of Surly SS blad nemen: slijt minder en je ketting loopt er minder snel af.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

seger
Forum-lid

seger 09 feb 2009 12:08

Mooie fiets Hil1! Mooi zwart is niet lelijk :D. Ik had ook het gevoel dat het allemaal veel soepeler doorrolde op een 29er. Zeker een goede uitvinding.

@Rubenio: Het was in het begin allemaal wel even wennen voor me op de 29er. Ik weet niet of ik Perik beter kan bijhouden of niet, maar ik heb wel al te horen gekregen dat ik technische stukken en afdalingen en dergelijke stukken harder ga op mijn 29er dan mijn 26er. Ik ben nog wel een beetje aan het experimenteren met de bandenspanning. Laatst op een bevroren ondergrond met 1.8 bar gereden. Dat gaf voor echt lekker veel comfort, achter was het alleen een beetje te zacht want bij wortels en dergelijke raakte ik de velg. Volgende keer dus maar eens 2.0 ofzo proberen. Welke bandenspanning rijden jullie eigenlijk allemaal?

josdewit
Forum-lid

josdewit 09 feb 2009 23:26

Twee jaar geleden heb ik mijn 29er vervangen voor een 26er. Spijt komt na de zonde. Volgens de verhalen is een 26er wendbaarder en makkelijker op technische stukken. Het enige verschil wat ik bemerkt heb is dat ik op mijn 26er langzamer ben dan voorheen op mijn 29er. Eigenlijk klopt dit wel, het contactoppervlak van een 26er band is korter en breder dan van een 29er waardoor de rolweerstand groter is door een dieper indrukken op de ondergrond. En grotere diameter klimt makkelijker over hobbels en gaat makkelijker door kuiltjes. Maar een 26er is wel wat wendbaarder maar dit tijdsvoordeel wordt op de snellere stukken weer achterhaald door de 29er.
Als je op allebei gereden heb snap je waarom tractoren grote wielen hebben. Mijn volgende bike wordt weer een 29er.

hil1
Forum-lid

hil1 10 feb 2009 10:20

Haha, ben bang dat ik ooit nooit meer van de 29-wielen afraak.
Nog bedankt voor de reacties!
Mijn verzet op de foto is 32X18, maar nu rij ik 32X17 net ff lekkerder.
Het voorblad is een normaal XT blad. Werkt prima, en het heeft een aparte vorm waardoor ik niet zeker weet welke bladen er nog meer op kunnen.
Achter rijdt ik ook met DX en Point kransjes omdat ik nog aan het experimenteren ben met verzetten en het een beetje zonde vindt om dan dure kransjes te kopen...

Plaats reactie