Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Lance Armstrong begint weer met fietsen

delirium
Forum-lid

delirium 10 sep 2008 15:02

Ted038 schreef:Persoonlijk valt het me op dat op dit forum de tendens vaak naar "doping" gaat, zoals hier bij Lance, en ook andere renners die (bij vlagen) erg goed rijden. Vaak zijn het ook dezelfde personen die zulke insinuaties uiten en voor mij een beetje het plezier vergallen wat ik aan wielrennen bekijken beleef.

Maak ik het me te makkelijk met de instelling "zolang het niet bewezen is, is er geen sprake van doping" ? Of zijn profrenners vogelvrij, en moet iedereen die een top3 classering rijdt automatisch voor 2 jaar geschorst worden ?

Persoonlijk valt het me op dat heel veel dopinggevallen de laatste jaren het plezier in wielrennen telkens weer vergallen. Als bevoorbeeld ikzelf dan achterdochtig word bij prestaties van bevoorbeeld Lance, is dat misschien wel terecht....
Daar ik geen rechter ben ga ik het daar ook maar bij laten, onschuldig indien tegendeel bewezen..... kweet het wel..... kon ik het maar geloven....

mac94
Forum-lid

mac94 10 sep 2008 15:14

GastheerG schreef:
Mac94 schreef:
GastheerG schreef:Verdiep je een in gen-manipulatie die gebruikt wordt bij genezing van kanker!

Je zou haast willen dat het je overkomt. Wel graag op jonge leeftijd zodat je er nog wel profijt van kan hebben.

Dit is een bijzonder trieste opmerking.

Natuurlijk niet. Er staat heel duidelijk HAAST willen.
Bespaar me gejammer vriend dit familie dit. Ik heb m''n portie al wel gehad.

M'n opmerking is ook een verkapte verwijzing naar de enorme risico's die sommige sporters nemen. Sommige sporters maakt het niet uit als ze zware risico's lopen.
En geloof me dat er sporters zijn die HEEL ver gaan.

Ik ben bekend met de onderzoeken naar hoe ver topsporters willen gaan voor een overwinning. De manier hoe jij dit probeert duidelijk te maken is bijzonder tendentieus en heeft volgens mij niet zoveel te maken met dat punt , maar meer om je afkeer van Lance te afficheren of met de behoefte om bruut uit de hoek te komen. Als ik het mis heb en je meent gewoon wat je zegt is dat ook prima, dan weet ik voldoende over je.
Se non e vero, e ben trovato.

michelvd
Forum-lid

michelvd 10 sep 2008 15:16

Ik vindt het eigenlijk wel mooi om Armstrong weer terug te zien in het peloton. Ik was toen hij stopte in eerste instantie daar niet rouwig om aangezien de tour weer wat minder voorspelbaar werd, maar het blijft natuurlijk een prachtig sportman.
En laten we wel wezen hij is nooit betrapt op doping, al heeft het verleden wel geleerd dat exceptionele prestaties in met name de Tour vaak samen gingen met foute middelen. Hij zal daarom bij veel mensen de schijn tegen hebben, maar we zullen zien hoe hij zal gaan presteren met de huidige dopingregels en controles.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 sep 2008 15:16

sevenstorck schreef: een attest is een briefje van de doktor dat je een middel dat op de dopinglijst staat mag gebruiken
k heb eens gehoord dat dat er 23 waren

verklaard een hoop

Dát zou mooi zijn: briefje van de dokter en lekker ongestraft EPO gebruiken. :D

Ofwel: zo simpel werkt het dus niet.

Dus nogmaals de vraag: had Armstrong een attest om synthetisch testosteron te mogen nemen en zo ja: bron?
Ik kan het me haast niet voorstellen namelijk.

Het dopingregelement van de UCI vermeldt iig: "The Use of any
Prohibited Substance or Prohibited Method to increase “low-normal” levels of any endogenous
hormone is not considered an acceptable therapeutic intervention.
"
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

michelvd
Forum-lid

michelvd 10 sep 2008 15:18

Scepticus schreef:
sevenstorck schreef: een attest is een briefje van de doktor dat je een middel dat op de dopinglijst staat mag gebruiken
k heb eens gehoord dat dat er 23 waren

verklaard een hoop

Dát zou mooi zijn: briefje van de dokter en lekker ongestraft EPO gebruiken. :D

Ofwel: zo simpel werkt het dus niet.

Dus nogmaals de vraag: had Armstrong een attest om synthetisch testosteron te mogen nemen en zo ja: bron?
Ik kan het me haast niet voorstellen namelijk.

Ik kan mij dat ook slecht voorstellen, dat had dan allang breed uitgemeten geweest in de franse pers.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 sep 2008 15:35

Het zóu mss wel kunnen, want een laag testosteronniveau doordat je maar 1 bal hebt is niet 'low-normal' meer.

Maar dit staat er ook nog:
The Rider would experience a significant impairment to health if the Prohibited Substance or Prohibited Methodwere to be withheld in the course of treating an acute or chronic medical condition.

Hmz...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

spook
Forum-lid

spook 10 sep 2008 15:36

Lance als Uberkoereur, ofwel Ubermensch, ofwel de mens die zichzelf heeft overwonnen en ontstegen is.

Pure Nietsche!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 10 sep 2008 15:37

Ted038 schreef:PS ik zou het niet erg vinden als er een apart topic kwam voor "dopinginsinuaties", desnoods per renner en de normale topics van de donkere hersenspinsels verschoond zal worden totdat dopinggebruik inderdaad bewezen is (en dan mag (na de contraexpertise) wat mij betreft deze renner zo hard als mogelijk aangepakt worden totdat de opgelegde straf voorbij is)

Dus Armstrong mag aangepakt worden.
Zie de gepubliceerde laboratorium testen uit 1999. Duidelijker kan het haast niet.

ted038
Forum-lid

ted038 10 sep 2008 16:50

Arjan schreef:
Ted038 schreef:PS ik zou het niet erg vinden als er een apart topic kwam voor "dopinginsinuaties", desnoods per renner en de normale topics van de donkere hersenspinsels verschoond zal worden totdat dopinggebruik inderdaad bewezen is (en dan mag (na de contraexpertise) wat mij betreft deze renner zo hard als mogelijk aangepakt worden totdat de opgelegde straf voorbij is)

Dus Armstrong mag aangepakt worden.
Zie de gepubliceerde laboratorium testen uit 1999. Duidelijker kan het haast niet.

Niet als ze met laboratoriumtesten er nog geen veroordeling uit kunnen halen, dan zijn de labtesten dus niet voldoende als bewijs. Niet voor een rechtbank, en dus niet voor mij.

(zou deze labtesten wel tot een vonnis geleid hebben (wat dus niet zo is) , en contraexpertise biedt geen ander beeld, dan mag hij van mij rustig geschorst worden. Echter, eerste schorsing is meestal 1 a 2 jaar, dus al zou hij toen geschorst zijn (wat dus niet zo is) dan zou zijn straf nu er wel op gezeten hebben en is iemand in mijn ogen dan gerehabiliteerd en zou hij mee mogen doen "volgens mijn maatstaven".
Dit alles uiteraard puur hypothetisch, want geen schorsing ivm onvoldoende/geen bewijs. )

Maar goed, blijft hier dus over dopinginsinuaties gaan, ipv over een van de grootste renners die blijkbaar nog rondfietsen (al ben ik zelf meer liefhebber van Bettini), dus vooralsnog laat ik dit topic even met rust (ER mag gePM-med worden, mocht iemand echt zijn hart willen luchten)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 10 sep 2008 17:07

+1 voor Ted!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie