Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Olympische Spelen

moustache
Forum-lid

moustache 19 aug 2008 16:07

Gerardo schreef:Bij de discussie over voetbal mis ik een belangrijk argument om voetbal als Olympische sport te zien. De beste voetballers zijn al bezig met hun clubs in de verschillende competities!

Als de OS voor voetbal het hoogst haalbare zou zijn, dan zou de FIFA kalender zich daar echt wel op aanpassen. Alles voor de uitzendrechten en poen.

dario
Forum-lid

dario 19 aug 2008 16:31

Rugby wàs oorspronkelijk wel een olympische sport, in de eerste decennia van de vorige eeuw.
En het hoogst haalbare, hoe zinnig ook op het eerste gezicht, blijft natuurlijk een heikel criterium. Voor rugby is nu het WK het hoogste, omdat er eenvoudigweg geen olympisch tornooi is (maar wie weet hoe het anders zou zijn?) Immers, buiten het rugby-wereldje ligt niemand wakker van dat WK, terwijl een gouden medaille ook daarbuiten straalt.
Zonder O.S. was het WK ook voor het zwemmen of worstelen of schermen of judo het hoogst haalbare, en dat geldt voor elke sport die buiten de O.S. weinig of geen belangstelling genereert: de O.S. moeten zeker een promotiemachine van minder populaire sporten zijn, maar mogen niet uitsluitend daartoe verengd worden. Het voetbal heeft natuurlijk het probleem dat het de enige sport is die populair en dus machtig genoeg is om een WK te hebben dat de O.S. overvleugelt, en wordt op de Spelen dus slachtoffer van zijn populariteit daarbuiten. Maar dat vind ik geen argument om het van de O.S. te weren; wie zegt dat er voor dat probleem van 'het zoveelste tornooi op de kalender' geen oplossing te vinden is?

Wiens oordeel is overigens het belangrijkst: dat van de insiders of dat van de buitenwereld? In het skiën is de Wereldbeker bv. de absolute hoofdprijs, maar voor de buitenstaander die de WB niet volgt heeft een Olympische medaille meer weerklank en geldt - door de grotere media-aandacht - dan ook als het hoogste.

Maar goed, nu zijn we al een hele tijd op een fietsforum over de zin of onzin van olympisch voetbal aan het discuteren: zouden we niet beter naar een voetbalforum verhuizen? ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 aug 2008 16:46

Het hoort er gewoon bij: tijdens de OS hoor je te discussiëren over welke sport wel en welke er niet thuishoort :)

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 aug 2008 17:44

havana schreef:Het hoort er gewoon bij: tijdens de OS hoor je te discussiëren over welke sport wel en welke er neit thuishoort :)

Mooi dan kunnen we het ook eens gaan hebben over worstelen. Dat mogen ze van mij direct van de OS halen. Twee mannen die in een bespottelijk pakje elkaar in een soort homo homo houding over de mat geen duwen. En degene die het eerste de arm van de ander uit de kom trekt, die wint. Op dit soort TV zit toch echt niemand te wachten.
Live fast; die young. mijn blog

dario
Forum-lid

dario 19 aug 2008 18:13

Hola hola, worstelen is wel een van de allereerste olympische sporten, en was er net als boksen (en pankration - helaas afgevoerd :( ) al sinds altijd bij: als je dààraan begint te tornen dan raak je wel aan de essentie!
(er is trouwens nog wel meer TV waar ik niet op zit te wachten - de meerderheid der programma's behoort daar eigenlijk toe...)
Mij interesseert dat worstelen verder ook geen zier (dat geldt ook voor beachvolley, pingpong, softbal, gewichtheffen, alle watersporten, turnen, pistool- en karabijnschieten, handbal en ga zo maar door), maar de traditie heeft ook haar rechten ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 aug 2008 18:19

Moet je niet gewoon met je tijd meegaan en dat soort klassieke, maar nauwelijks boeiende sporten afschaffen?

Anky wint trouwens zojuist voor de 3x maal op rij GOUD. Een unieke prestatie!

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 19 aug 2008 18:53

Tja, worstelen was een van de vijf oorspronkelijke Olympische sporten 2500 jaar geleden (al was dat meer een soort van keiharde freefight; je mocht je tegenstander niet opeten, maar voor de rest...Dario zegt het al, Pankration). Zal erin blijven dus. De schietsporten zitten er trouwens ook in vanaf de eerste moderne OS. Heel archaisch is de meerkamp met schieten, cross-country te paard, veldlopen, zwemmen en nog iets. Doen voornamelijk militairen aan mee.

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 19 aug 2008 21:03

Dario schreef: Wiens oordeel is overigens het belangrijkst: dat van de insiders of dat van de buitenwereld? In het skiën is de Wereldbeker bv. de absolute hoofdprijs, maar voor de buitenstaander die de WB niet volgt heeft een Olympische medaille meer weerklank en geldt - door de grotere media-aandacht - dan ook als het hoogste.

Ik denk dat 99 van 100 skiërs liever olympisch goud winnen dan het klassement van de wereldbeker!! Net als bij schaatsen trouwens! Dat zijn gewoon de hoogst haalbare prijzen in deze sporten. In het skiën heb je natuurlijk wel een paar echte klassiekers, maar of die aan olympisch goud kunnen tippen??
Verder hangt het ook nauw samen met de mening van de sporter zelf of zijn achtergrond. Ulrich is afkomstig uit de DDR. Voor hem betekent goud op de spelen veel meer dan voor tal van andere renners.....
Of Krajicek die gewoon weg bleef van de spelen omdat hij dit niet belangrijk genoeg vond!!

Wat zijn de meningen hier eigenlijk? Stel je hebt de keuze: of goud op de spelen, of parijs-roubaix solo winnen in het slechts mogelijke weer?
Ik ga voor die tweede en dat komt hoofdzakelijk door het feit dat P-R wel de historie heeft en de spelen (op gebied van wegwielrennen) niet.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 19 aug 2008 21:05

Olympische Spelen is een wereld-sportevenement voor de ‘jeugd’. Grofweg zouden alle sporten uitgesloten moeten worden, waarmee je op je 50e nog steeds bij de wereldtop kan behoren. Daarbij denk ik dan b.v. aan de zeil-, schiet- en paardensport.

Is toch ook een gek idee dat een sporter — noem eens een aantal — 8x op rij aan de O.S zou kunnen deelnemen. Anky deed 20 jaar geleden ook al mee, dacht ik. En waarom niet in 2020 opnieuw?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 aug 2008 22:48

Als ouderen goed presteren in een sport of als vrouwen even goed presteren in sport, dan vind ik het geen sport meer. Dan is het een kunstje en behoor je tot de categorie biljarten, snooker, darts en klaverjassen. Dus weg met kleiduiven, dat is voor oudjes en weg met alle paardensport want daar is het paard onderscheidend en niet de kracht van de ruiter.
Live fast; die young. mijn blog

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 aug 2008 22:55

Darn.

Vergeten we toch de Moeder der Sporten: Sjoelen!! :D

Hey Rob74. Ik geloof dat jij ook uit Almere komt, klopt dat? Wat voor brik rijdt je rond?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

superb11
Forum-lid

superb11 19 aug 2008 23:00

Buzz schreef:Grofweg zouden alle sporten uitgesloten moeten worden, waarmee je op je 50e nog steeds bij de wereldtop kan behoren.

rob74 schreef:Als ouderen goed presteren in een sport of als vrouwen even goed presteren in sport, dan vind ik het geen sport meer.

Meteen schrappen dus dat dameswielrennen ;)

Plaats reactie