Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tommeke tommeke...... (dommeke dommeke)

w0uter
Forum-lid

w0uter 11 jun 2008 01:38

@ Casran, ik denk dat we in Nederland opener zijn over zaken die door God verboden zijn. ;) Enerzijds leidt dat tot een betere voorlichting en maken mensen een betere keuze, maar anderzijds stelt het die geneugten ook meer open voor mensen die niet met die vrijheid om kunnen gaan.

Maar het werkt dus zo dat als je door de uci betrapt wordt op een niet verboden middel (in de dopinglijst), ze dat moeten doorspelen naar justitie? (ik meen dat jij iets met rechten hebt gestudeerd)

furk
Forum-lid

furk 11 jun 2008 01:39

Ik vind het ook jammer dat er een normverschuiving plaatsvindt ten aanzien van cocaine. Tien jaar terug was het nog iets dat alleen door de zakenmannen of hogere kringen werd gebruikt. Dat was een ver-van-je-bed-show. Nu lijkt het wel of het door elke boerenlul of garnalenpeller wordt gebruikt.

Heb ik overigens een tijdje terug zelf mogen aanschouwen in een beruchte foute danskroeg (voor de Groningers onder ons: De Blauwe Engel). Was oprecht verbaasd toen ik twee overduidelijk dorpse lui, eind twintig, een flinke snuif zag nemen.

Toch blijf ik het jammer vinden dat er bij Boonen zo'n heisa over gemaakt wordt. Hij heeft immers niet in strijd met het dopingreglement gehandeld. Het is echter niet slim van hem want het geeft ruimte voor speculaties.

Het voorbeeldfunctieverhaal vind ik een beetje overtrokken. Cocaine gaan gebruiken omdat je held dat doet. Wel kan ik snappen dat zijn collega's hem dit niet in dank afnemen. Hij heeft wel verantwoordelijkheid voor zijn daden ten aanzien van zijn sport; om dan cocaine te gebruiken, mag hem kwalijk worden genomen.

PS: Ja ik kom af-en-toe in foute danskroegen en nee ik kijk niet neer op mensen uit een dorp; integendeel.

soffatti
Forum-lid

soffatti 11 jun 2008 01:40

Morgen geen Boonen in Dutch Food Valley Classic. Erg jammer maar gelukkig staan er nog meer goede renners aan de start. :)

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 11 jun 2008 10:08

Quick Step heeft een nwe co-sponsor: Thomas Coke Travel!

Flauw...
Niets is wat het lijkt..

thja14
Forum-lid

thja14 11 jun 2008 10:10

Volgens mij en ik zal het wel weer verkeerd zien zijn degene die nu om het hardst roepen een lijntje op zijn tijd moet kunnen degene die het hardst zullen roepen dat Boonen met rust gelaten had moeten worden als hij straks VDB en Pantani achterna gaat. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen. Als ik alles optel staat Boonen toch een beetje wankel op zijn benen. Het is niet af en toe een lijntje, het is dat (hopelijk is het af en toe) en alcohol gebruik en niet voldoende rust en toch wel een heel duscutabel leeftijdsverschil in een relatie. Zonde van een sporman met zoveel potentie. Maar hij is volgens mij gewoon heel verkeerd bezig als mens. Hopelijk krijgt hij zijn leven weer op de rit niet als sportman, maar als mens.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

rene1
Forum-lid

rene1 11 jun 2008 11:08

@Furk, maak het niet te mooi zeg, "alleen door hogere kringen gebruikt"....voor het gemak de junks even vergeten of horen die bij jou ook tot de hogere kringen? En wat is hoger; inkomen, opleiding?
Geld hebben junks inderdaad wel, en sommigen ook nog wel een opleiding.
Ik snap verder echt je verbazing niet: waarom zouden dorpelingen niet en zakenmensen wel gebruiken.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 jun 2008 11:18

rene1 schreef: Ik snap verder echt je verbazing niet: waarom zouden dorpelingen niet en zakenmensen wel gebruiken.

Lol, herinnert iedereen zich de berichten nog uit de verschillende vissersdorpen mbt coke?
Less is bore

freek
Forum-lid

freek 11 jun 2008 11:25

Waarom zouden topsporters een voorbeeldfunctie moeten hebben? Wat is er dan zo voorbeeldig aan topsport??? En als ze al een voorbeeld vormen, dan toch enkel op het domein waarin ze excelleren: net zoals Jimi Hendrix een voorbeeld was voor heel wat gitaristen en Diego Maradona voor heel wat voetballertjes. Maar daarbuiten hoeven ze toch niet beter of slechter te zijn dan de rest? (wat ze daarbuiten doen interesseert mij trouwens geen zier - althans zolang ze - op de openbare weg - geen fysieke bedreiging vormen voor derden!)

Als een topsporter ook 'groot' is als mens dan maakt dat hem alleen maar groter, maar strikt genomen is dat zijn job niet, en hoeft niemand zich door het publiek of de media in die rol te laten dringen.

casran
Forum-lid HC

casran 11 jun 2008 11:32

freek schreef:Waarom zouden topsporters een voorbeeldfunctie moeten hebben? Wat is er dan zo voorbeeldig aan topsport??? En als ze al een voorbeeld vormen, dan toch enkel op het domein waarin ze excelleren: net zoals Jimi Hendrix een voorbeeld was voor heel wat gitaristen en Diego Maradona voor heel wat voetballertjes. Maar daarbuiten hoeven ze toch niet beter of slechter te zijn dan de rest? (wat ze daarbuiten doen interesseert mij trouwens geen zier - althans zolang ze - op de openbare weg - geen fysieke bedreiging vormen voor derden!)

Als een topsporter ook 'groot' is als mens dan maakt dat hem alleen maar groter, maar strikt genomen is dat zijn job niet, en hoeft niemand zich door het publiek of de media in die rol te laten dringen.

Waarom worden bekende figuren ingeschakeld in allerlei campagnes (voor goede doelen, voorlichting, verkeersveiligheid, of zelfs politiek)?? Wellicht omdat ze buiten hun strikte talent waarin ze excelleren (weze het nu sport of muziek of miss-verkiezingen) geen enkel gezag uitstralen en geen voorbeeld stellen waaraan sommigen zich graag spiegelen. Hoe naïef!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 jun 2008 11:41

Precies, uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat "celebrity endorsement" enorme (en dus ook niet te onderschatten!) effecten heeft. Voorbeeldfunctie lijkt mij dus zeker WEL van toepassing.

Overigens: in Nederland mogen we dan vrij liberaal zijn m.b.t. cokegebruik, op het gebied van voorbeeldfunctie hebben we ook een naam hoog te houden * not *. Katja Schuurman, Marco Bakker en Patrick Kluivert zijn slechts enkele voorbeelden. Er is hier in hoge mate sprake van klassenjustitie.

@ Casran

We moeten geen wedstrijd NL-België gaan beginnen. Je hebt gelijk dat de moraal in NL t.a.v. harddrugs 'losser' is. Maar ook in België wordt op grote schaal coke gebruikt. Cokegebruik komt overigens voor in alle lagen van de bevolking. Lees het boekje "Coke" van Ad Franssen maar eens door (sowieso een leestip, geschreven door een HP/de Tijd journalist die verslaafd raakt).

oldboy
Forum-lid

oldboy 11 jun 2008 11:47

"Hij die het weet, zegt het niet, hij die het zegt, weet het niet"
Lao Tze

furk
Forum-lid

furk 11 jun 2008 11:49

@ rene 1: Dat was een gechargeerde post van mij. Ik heb niet uitgebreid geenqueteerd, maar in mijn beleveniswereld werd in de jaren 80 dat goedje voornamelijk door snelle reclamejongens, effectenhandelaren etc gebruikt en niet door de postbode om de hoek.

Ik bedoelde daar niet mee te zeggen dat je je vroeger tenminste een beetje kon onderscheiden van het gepeupel door cocaine te gebruiken, maar meer dat het nu in alle lagen van de bevoling is doorgedrongen. Een normverschuiving dus; en een kwalijke.

Plaats reactie