Pagina 9 van 18

Geplaatst: 01 aug 2008 12:19
door uphillonly
Gisteren viel de Fiets op de mat en ik zag de advertentie van de elektronische dura ace. Di2 heet het. Lijkt er op dat dit nu ook officieel is? Posthuma reed in de tour volgens mij nog met prototypes (aluminium shifter).

Zie ook www.duraace.com

Geplaatst: 01 aug 2008 12:36
door havana
Leuk stukje

Zitten wel fancy features op. De derailleurs stellen zichzelf af, geen noodzaak meer om met kabelspanning te klooien. Ook trimt de voorderailleur zichzelf.

Gewicht is ook indrukwekkend, slechts 68 gram meer dan de mechanische 7900 groep en lichter dan de 7800 groep.

Groep wordt in de markt gezet als een upgrade van de gewone 7900 groep. Levering vanaf januari 2009, prijzen nog onbekend.

Geplaatst: 01 aug 2008 12:49
door maurice
Ik vind de shifters van de electronische versie (de schakelhendels met name) mooier!!

Geplaatst: 01 aug 2008 13:12
door edwin01
Is er bekend of er andere bladen geleverd gaan worden voor het compact crankstel? Zou erg prettig zijn als er bv. een 53 buiten- en 44 binnenblad leverbaar zouden zijn.

Geplaatst: 01 aug 2008 14:11
door daj
Edwin01 schreef:Is er bekend of er andere bladen geleverd gaan worden voor het compact crankstel? Zou erg prettig zijn als er bv. een 53 buiten- en 44 binnenblad leverbaar zouden zijn.

Shimano maakt volgens mij uberhaupt geen compact binnenbladen groter dan 34 (of 36?) binnen en 50 buiten.
Volgens mij moet je ook nog heel goed zoeken om een 44 binnenblad of 53 buitenblad voor een compact te vinden (TA Specialities misschien?).
Maar waarom zou je in hemelsnaam 53/44 op een compact willen zetten? Dan pak je toch gewoon een dubbel...

Geplaatst: 01 aug 2008 14:16
door foosho
daj schreef:...
Maar waarom zou je in hemelsnaam 53/44 op een compact willen zetten? Dan pak je toch gewoon een dubbel...

Dat je het kunt omzetten als je de bergen in gaat?

Geplaatst: 01 aug 2008 14:22
door havana
Da's wel een heel groot verschil dan ineens. Als je op 't vlakke met zulke giga-verzetten rijdt, heb je in de bergen helemaal geen compact nodig. 53/42 vind ik dan nog wel te verantwoorden, maar een 44 binnenblad op een compact is nergens voor nodig (volgens mij levert TA 't trouwens wel).

Ik acht de kans overigens heel klein dat Shimano met alternatieve bladen gaat komen voor de compacts, zoals hierboven ook al werd gesteld. Gelukkig maken TA en nog een hele reeks anderen prima alternatieven.

Geplaatst: 01 aug 2008 14:33
door amclassic-fan
Shimano verkoopt veel liever ook nog even een dubbel crankstel, is voor hun veel voordeliger. Hoeven ze minder verschillende producten te produceren en op voorraad te houden. En ook al zouden er wel bladen van Shimano zijn, dan wil niemand ze kopen omdat ze afgrijselijk duur zijn.

Geplaatst: 01 aug 2008 14:34
door foosho
Kan me goed voorstellen dat je de optie tot een 34 open wilt laten, een lange stijle klim op een 39 is voor de gemiddelde mens niet echt prettig..

Een 44 vind ik wel groot worden, de overlap met de 53 wordt ook groter. Een 42 voor in NL kan ik me wel voorstellen (als je niet van de 100+ rpm bent).

Geplaatst: 01 aug 2008 15:49
door uphillonly
weet iemand hoe je er mee moet schakelen? Het lijkt er op dat de grote hendel (remhendel) slechts in 1 richting kan bewegen? Bestaat het kleine hendeltje soms uit 2 knoppen, lijkt me niet geheel duidelijk op de foto´s

Geplaatst: 01 aug 2008 17:45
door Zorro
havana schreef:Leuk stukje

Zitten wel fancy features op. De derailleurs stellen zichzelf af, geen noodzaak meer om met kabelspanning te klooien. Ook trimt de voorderailleur zichzelf.

Gewicht is ook indrukwekkend, slechts 68 gram meer dan de mechanische 7900 groep en lichter dan de 7800 groep.

Groep wordt in de markt gezet als een upgrade van de gewone 7900 groep. Levering vanaf januari 2009, prijzen nog onbekend.


Hoi,

Leuk artikel havana. Dankie.

Zoals met alles afwachten tot een tijd na de officiele release. Ze kunnen testen wat ze willen maar bij een initiele release zit altijd nog wat fout, bekend of niet.
Marketing bij Shimano zal wel de release doordrukken aangezien ze dan het eerst op de markt zijn met electronisch schakelen maar reken er maar niet op dat alles feilloos werkt. Er zijn altijd bekende problemen die men later wel op wil lossen maar de 'Time to Market' is vaak erg belangrijk als het gaat om de concurentie voor te zijn. Lijkt me hier zeker het geval aangezien Campa nog moet komen.

Al met al lijkt het wel mooi te gaan werken in ieder geval.

Mvg, Zorro

Geplaatst: 01 aug 2008 17:49
door foosho
Beetje off-topic, maar is er al wat bekend over Ultegra 2009?
Dat is voor velen gezien de prijs misschien wel 't meest interessant.