Genoeg over die keuringen nu...
[quote="havana"]Sorry, ik had jouw post verkeerd gelezen.
Ze zetten het nummer niet op jouw naam, jij rijdt dan onder zijn naam.
Als je per se onder je eigen naam wil rijden zou ik gewoon terplekke een startnummer kopen, vervolgens naar de organisatie stappen en een paar leuke fietsresultaten laten zien (moet geen probleem zijn) en dan krijg je 100% zeker een nummer in het eerste vak.[/quote]
Hmm... voor dat laatste vrees ik toch hoor. Bij La Look (mei) heb ik eerder dit jaar daar ook over gediscussieerd en gezegd dat het zelfs gevaarlijk is om mij in het laatste vak te laten starten, maar het mocht niet baten. In die zin is SportCommunication een organisatie die zich groots wil voordoen, maar weinig klasse uitstraalt... en dat is toch wel een totaal verschil met de organisatiecomités van Ironmans en half-Ironmans waarmee ik wekelijks mail (voor mezelf en voor een ploegmaat-proftriatleet wiens management ik verzorg): die laatste bieden je een rechtstreekse lijn, plaatsen je in de adequate groep om de wedstrijd voor iedereen (ook recreanten) zo aangenaam mogelijk te laten verlopen, antwoorden op elke praktische vraag en hebben 3 dagen voor de wedstrijd zelfs een druk bemande info check point. Bij SportCommunication betaal je veel geld per cyclo, en merk je vanaf dan dat het moet opbrengen; bij triatlons betaal je ook vak een pak (tot 300 euro voor een half-IM of zelfs 450 per Ironman), maar je krijgt er wat voor.
Marmotte
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
@GastheerG
(sorry casran )
OK, maar dan moet je er niet teveel zaken omheen impliceren. Ik stel dat het laten doen van een sportkeuring voornamelijk een valse zekerheid verschaft omdat ze nauwelijks een voorspellende waarde voor klachten in de toekomst bieden. In mijn ogen zijn organisaties die een keuring verplichten dus vooral bezig met zich juridisch in te dekken.
Ik stel nergens dat je moet sjoemelen met gegevens. Sterker nog: JUIST doordat keuringsbewijzen door meer en meer organisaties verplicht worden (Amerikaanse invloeden??) is het heel handig om zo'n papiertje (bijvoorbeeld een KNWU licentie) op zak te hebben.
De relatie met "het thuisfront confronteren met je gedrag" snap ik niet zo. Met of zonder keuring: het rijden van een tocht als de Marmotte brengt een heel scala aan (meestal beheersbare) risico's met zich mee. Niet starten dan maar? Daar zal jij het toch ook niet mee eens zijn denk ik.
(Ik ben heel goed in staat onderscheid te maken tussen een open discussie en een iets persoonlijk nemen hoor. En ik voel me in deze absoluut niet aangevallen )
EDIT
@CASRAN ook nog even een reactie:
No offence; maar stel je niet zo aan! Start gewoon in dat laatste startvak, rij een mooie tijd en verdien zo een plekje vooraan voor een volgende keer. Je ziet het vooral als een training toch? Dan zal je je vast ook niet druk maken om je eindtijd. Op de Glandon zul je wellicht een heel aantal mensen moeten inhalen, en in de 1e afdaling moet je inderdaad goed opletten, want er fietsen nogal wat slechte dalers tussen. Maar om nou te zeggen dat dit gevaarlijk(er) is vind ik wel wat ver gaan.
(Ik deel overigens Havana's mening dat voorin mogen starten geen probleem zal zijn als je een paar goede resultaten kan laten zien)
(sorry casran )
OK, maar dan moet je er niet teveel zaken omheen impliceren. Ik stel dat het laten doen van een sportkeuring voornamelijk een valse zekerheid verschaft omdat ze nauwelijks een voorspellende waarde voor klachten in de toekomst bieden. In mijn ogen zijn organisaties die een keuring verplichten dus vooral bezig met zich juridisch in te dekken.
Ik stel nergens dat je moet sjoemelen met gegevens. Sterker nog: JUIST doordat keuringsbewijzen door meer en meer organisaties verplicht worden (Amerikaanse invloeden??) is het heel handig om zo'n papiertje (bijvoorbeeld een KNWU licentie) op zak te hebben.
De relatie met "het thuisfront confronteren met je gedrag" snap ik niet zo. Met of zonder keuring: het rijden van een tocht als de Marmotte brengt een heel scala aan (meestal beheersbare) risico's met zich mee. Niet starten dan maar? Daar zal jij het toch ook niet mee eens zijn denk ik.
(Ik ben heel goed in staat onderscheid te maken tussen een open discussie en een iets persoonlijk nemen hoor. En ik voel me in deze absoluut niet aangevallen )
EDIT
@CASRAN ook nog even een reactie:
No offence; maar stel je niet zo aan! Start gewoon in dat laatste startvak, rij een mooie tijd en verdien zo een plekje vooraan voor een volgende keer. Je ziet het vooral als een training toch? Dan zal je je vast ook niet druk maken om je eindtijd. Op de Glandon zul je wellicht een heel aantal mensen moeten inhalen, en in de 1e afdaling moet je inderdaad goed opletten, want er fietsen nogal wat slechte dalers tussen. Maar om nou te zeggen dat dit gevaarlijk(er) is vind ik wel wat ver gaan.
(Ik deel overigens Havana's mening dat voorin mogen starten geen probleem zal zijn als je een paar goede resultaten kan laten zien)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@ Casran
Ik weet van bijvoorbeeld Rezne, en ook Amclassic-fan dat die zonder al teveel problemen een nummer in één van de eerste vakken kregen.
Je zou even een mailtje kunnen sturen met je verzoek, ik neem aan dat je goed Frans spreekt. Als het dan niet lukt kun je altijd nog op de startkaart van een ander rijden. Ik zou daar persoonlijk geen problemen mee hebben maar wie ben ik. Dat Sportcommunication in every way een Franse organisatie is ben ik met je eens en is bepaald geen publiek geheim...
P.S. de ongelukken op de Glandon die in het verleden zijn voorvallen hebben zonder uitzondering in het 1e of 2e startvak plaatsgehad.
@ GastheerG:
Wil je weten hoe mijn thuisfront erover denkt? Zij vindt het ook complete waanzin zo'n keuring en dat terwijl ze zelf arts is.... Ze heeft al meerdere mensen voor de Marmotte over de vloer gehad recentelijk en ik kan je vertellen dat die verklaring voor artsen knap lastig is. Ik ken ook een arts in mijn omgeving die de keuring wel uitvoert, maar de patiënt zelf laat tekenen.
Die Marmotte verklaring heeft niks met gezondheid te maken en is voor Nederlandse artsen een juridisch wurgdocument, waar ook de patiënt helemaal niets aan heeft.
Ik weet van bijvoorbeeld Rezne, en ook Amclassic-fan dat die zonder al teveel problemen een nummer in één van de eerste vakken kregen.
Je zou even een mailtje kunnen sturen met je verzoek, ik neem aan dat je goed Frans spreekt. Als het dan niet lukt kun je altijd nog op de startkaart van een ander rijden. Ik zou daar persoonlijk geen problemen mee hebben maar wie ben ik. Dat Sportcommunication in every way een Franse organisatie is ben ik met je eens en is bepaald geen publiek geheim...
P.S. de ongelukken op de Glandon die in het verleden zijn voorvallen hebben zonder uitzondering in het 1e of 2e startvak plaatsgehad.
@ GastheerG:
Wil je weten hoe mijn thuisfront erover denkt? Zij vindt het ook complete waanzin zo'n keuring en dat terwijl ze zelf arts is.... Ze heeft al meerdere mensen voor de Marmotte over de vloer gehad recentelijk en ik kan je vertellen dat die verklaring voor artsen knap lastig is. Ik ken ook een arts in mijn omgeving die de keuring wel uitvoert, maar de patiënt zelf laat tekenen.
Die Marmotte verklaring heeft niks met gezondheid te maken en is voor Nederlandse artsen een juridisch wurgdocument, waar ook de patiënt helemaal niets aan heeft.
[quote="C a s r a n"]Hmm... voor dat laatste vrees ik toch hoor. Bij La Look (mei) heb ik eerder dit jaar daar ook over gediscussieerd en gezegd dat het zelfs gevaarlijk is om mij in het laatste vak te laten starten, maar het mocht niet baten. [/quote]
Wat is het nu voor onzin dat het gevaarlijk is om jou in het laatste vak laten starten? Of bedoel je daarmee te zeggen dat als je eenmaal op de fiets dat je verandert in een beest dat niks en niemand ontziet? Dat zijn juist de mensen die zo'n tocht gevaarlijk maken. Volgens mij starten zat hardrijders in het laatste vak en doen ze er niet moeilijk over. Het is niet of je leven ervan afhangt waar je start.
M.b.t. de sportmedische keuring. Het stelt inderdaad weinig voor zo'n keuring. Even zo'n papiertje invullen en klaar. Maar als het zo'n kleine moeite is, dan is het toch ook een kleine moeite wel even die keuring te doen? Zoals GastheerG al zegt, is dat ook een geruststelling voor het thuisfront en bespaart een hoop sores. Als je aan een tocht van Sportcommunication wilt meedoen, vind ik dat je je ook aan hun regels moet houden. Daaronder valt dus ook een, al dan niet zinloze, keuring doen. Het daarmee gaan sjoemelen valt voor mijn gevoel in dezelfde categorie als het sjoemelen met startnummers waar we het eerder al over gehad hebben, maar daar zal ik maar niet meer over beginnen
Wat is het nu voor onzin dat het gevaarlijk is om jou in het laatste vak laten starten? Of bedoel je daarmee te zeggen dat als je eenmaal op de fiets dat je verandert in een beest dat niks en niemand ontziet? Dat zijn juist de mensen die zo'n tocht gevaarlijk maken. Volgens mij starten zat hardrijders in het laatste vak en doen ze er niet moeilijk over. Het is niet of je leven ervan afhangt waar je start.
M.b.t. de sportmedische keuring. Het stelt inderdaad weinig voor zo'n keuring. Even zo'n papiertje invullen en klaar. Maar als het zo'n kleine moeite is, dan is het toch ook een kleine moeite wel even die keuring te doen? Zoals GastheerG al zegt, is dat ook een geruststelling voor het thuisfront en bespaart een hoop sores. Als je aan een tocht van Sportcommunication wilt meedoen, vind ik dat je je ook aan hun regels moet houden. Daaronder valt dus ook een, al dan niet zinloze, keuring doen. Het daarmee gaan sjoemelen valt voor mijn gevoel in dezelfde categorie als het sjoemelen met startnummers waar we het eerder al over gehad hebben, maar daar zal ik maar niet meer over beginnen
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Eentje die dus een schijnzekerheid biedt, zoals 53x11 al aangaf. Dat een arts er zijn krabbel onder zet betekent helemaal, maar dan ook helemaal niks. Voor jou niet, en voor het thuisfront niet.Zoals GastheerG al zegt, is dat ook een geruststelling voor het thuisfront en bespaart een hoop sores.
Of het onder "sjoemelen" valt vraag ik me af. Het gaat erom dat er IEMAND tekent. Of jij dat bent of je arts dat maakt volgens mij helemaal niks uit. Het gaat erom dat SC NIET aansprakelijk is, dát is de enige reden dat die verklaring bestaat in the first place. Het is SC helemaal niet te doen om het welzijn van de renners, anders hadden ze wel een veel degelijker verklaring vereist en bijvoorbeeld alle risicogroepen gewoon geweigerd.
Wel jammer om zo'n interessante discussie op zo'n manier te beëindigen, toch? We kunnen hier toch gewoon als volwassen mensen met elkaar in discussie gaan? Als dingen verkeerd worden geïnterpreteerd, say so.
Ik vind het een verdomd interessant onderwerp. Zoals wel blijkt ben ik altijd nogal kritisch t.a.v. dit soort regelgeving, zelfs bij een dergelijk delicaat onderwerp.
Ik vind het een verdomd interessant onderwerp. Zoals wel blijkt ben ik altijd nogal kritisch t.a.v. dit soort regelgeving, zelfs bij een dergelijk delicaat onderwerp.
[quote="Seger"][quote="C a s r a n"]Hmm... voor dat laatste vrees ik toch hoor. Bij La Look (mei) heb ik eerder dit jaar daar ook over gediscussieerd en gezegd dat het zelfs gevaarlijk is om mij in het laatste vak te laten starten, maar het mocht niet baten. [/quote]
Wat is het nu voor onzin dat het gevaarlijk is om jou in het laatste vak laten starten? Of bedoel je daarmee te zeggen dat als je eenmaal op de fiets dat je verandert in een beest dat niks en niemand ontziet? Dat zijn juist de mensen die zo'n tocht gevaarlijk maken. Volgens mij starten zat hardrijders in het laatste vak en doen ze er niet moeilijk over. Het is niet of je leven ervan afhangt waar je start.[/quote]
Nou, kijk... ik ben ooit wel eens in een loopwedstrijd gestart waar ze er niets beter op vonden dan 15 jonge knaapjes van 6 jaar vooraan voor de elite te plaatsen. Als je weet dat we met een 6-tal de eerste kilometer in 2'50" aflopen, stress je wel even hoe je veilig rond die mannekes geraakt.
Of anders: ik ben in een triatlon de mindere zwemmer. Ik ga me aan de start in het water ook niet voor de elitezwemmers leggen, of je wordt overzwommen.
Naar La Look was ik afgezakt om in de buik van het eerste peloton kilometers te malen. Als ze je dan indelen tussen toeristen die de cyclo aan 28km/u willen rijden, dan moet je je reppen om vooraan mee te zijn voordat het breekt... Het snelheidsverschil is dus immens. En daarvoor ga ik niet gevaarlijk doen, maar het zijn vooral tragere rijders die over de weg zwalpen die het gevaarlijk maken.
Stel nu dat ik aan de start van de Marmotte verschijn om top 20 te rijden en ze zetten mij in een startvak met nummer 2000 tussen mannen die voornamelijk willen uitrijden, denk je niet dat dit knap vervelend is? En naast vervelend ook gevaarlijk? Beetje zoals de Tour de France Alpe d'Huez laten opklimmen tussen zwalpende toeristen: iedereen zijn recht op de weg, maar hou het graag georganiseerd.
[quote="53x11"]EDIT
@CASRAN ook nog even een reactie:
No offence; maar stel je niet zo aan! Start gewoon in dat laatste startvak, rij een mooie tijd en verdien zo een plekje vooraan voor een volgende keer. Je ziet het vooral als een training toch? Dan zal je je vast ook niet druk maken om je eindtijd. Op de Glandon zul je wellicht een heel aantal mensen moeten inhalen, en in de 1e afdaling moet je inderdaad goed opletten, want er fietsen nogal wat slechte dalers tussen. Maar om nou te zeggen dat dit gevaarlijk(er) is vind ik wel wat ver gaan.
(Ik deel overigens Havana's mening dat voorin mogen starten geen probleem zal zijn als je een paar goede resultaten kan laten zien) [/quote]
Wat is er aanstellerig aan? Ik had het als vaststelling over de organisatie in het algemeen... Omdat ik het dit jaar als training zie, wil ik best in het laatste vak starten hoor (aanstellerig zou zijn als ik me daar "te goed" voor zou voelen, quod non). Alleen vind ik het jammer dat SportCommunication (althans zoals ze zich bij La Look opstelden) bijzonder onbuigzaam bleek. Voor mij was het bij La Look wél belangrijk dat ik vooraan startte, want om de cyclo in een pelotonneke aan 35km/u te rijden was ik niet tot daar gegaan, dus moest ik wel de eerste groep halen voor het "brak".
Wat is het nu voor onzin dat het gevaarlijk is om jou in het laatste vak laten starten? Of bedoel je daarmee te zeggen dat als je eenmaal op de fiets dat je verandert in een beest dat niks en niemand ontziet? Dat zijn juist de mensen die zo'n tocht gevaarlijk maken. Volgens mij starten zat hardrijders in het laatste vak en doen ze er niet moeilijk over. Het is niet of je leven ervan afhangt waar je start.[/quote]
Nou, kijk... ik ben ooit wel eens in een loopwedstrijd gestart waar ze er niets beter op vonden dan 15 jonge knaapjes van 6 jaar vooraan voor de elite te plaatsen. Als je weet dat we met een 6-tal de eerste kilometer in 2'50" aflopen, stress je wel even hoe je veilig rond die mannekes geraakt.
Of anders: ik ben in een triatlon de mindere zwemmer. Ik ga me aan de start in het water ook niet voor de elitezwemmers leggen, of je wordt overzwommen.
Naar La Look was ik afgezakt om in de buik van het eerste peloton kilometers te malen. Als ze je dan indelen tussen toeristen die de cyclo aan 28km/u willen rijden, dan moet je je reppen om vooraan mee te zijn voordat het breekt... Het snelheidsverschil is dus immens. En daarvoor ga ik niet gevaarlijk doen, maar het zijn vooral tragere rijders die over de weg zwalpen die het gevaarlijk maken.
Stel nu dat ik aan de start van de Marmotte verschijn om top 20 te rijden en ze zetten mij in een startvak met nummer 2000 tussen mannen die voornamelijk willen uitrijden, denk je niet dat dit knap vervelend is? En naast vervelend ook gevaarlijk? Beetje zoals de Tour de France Alpe d'Huez laten opklimmen tussen zwalpende toeristen: iedereen zijn recht op de weg, maar hou het graag georganiseerd.
[quote="53x11"]EDIT
@CASRAN ook nog even een reactie:
No offence; maar stel je niet zo aan! Start gewoon in dat laatste startvak, rij een mooie tijd en verdien zo een plekje vooraan voor een volgende keer. Je ziet het vooral als een training toch? Dan zal je je vast ook niet druk maken om je eindtijd. Op de Glandon zul je wellicht een heel aantal mensen moeten inhalen, en in de 1e afdaling moet je inderdaad goed opletten, want er fietsen nogal wat slechte dalers tussen. Maar om nou te zeggen dat dit gevaarlijk(er) is vind ik wel wat ver gaan.
(Ik deel overigens Havana's mening dat voorin mogen starten geen probleem zal zijn als je een paar goede resultaten kan laten zien) [/quote]
Wat is er aanstellerig aan? Ik had het als vaststelling over de organisatie in het algemeen... Omdat ik het dit jaar als training zie, wil ik best in het laatste vak starten hoor (aanstellerig zou zijn als ik me daar "te goed" voor zou voelen, quod non). Alleen vind ik het jammer dat SportCommunication (althans zoals ze zich bij La Look opstelden) bijzonder onbuigzaam bleek. Voor mij was het bij La Look wél belangrijk dat ik vooraan startte, want om de cyclo in een pelotonneke aan 35km/u te rijden was ik niet tot daar gegaan, dus moest ik wel de eerste groep halen voor het "brak".
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Maar La Look is de Marmotte niet. Na 10 vlakke kilometers is het meteen klimmen en valt het veld meteen helemaal uit elkaar.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Zonder al te veel 'je m'en fou':
Als ik al eens een Marmotte zou rijden (bijzonder twijfelachtig), doe ik dat alleen. Voordelen:
- geen massahysterie,
- geen machogedrag,
- geen sociale groepsgedragingen,
- geen doktersattest,
- geen drukte,
- geen inschrijvingsgeld,
- geen heetste-tijd-van-het-jaar temperaturen,
- geen verplichte startdatum/tijd/aankomsttijd,
- geen trage fietsers in de afdalingen, onoverzichtelijke bochten doe je gewoon op je vak, de andere ga ik voluit buiten/binnen/buiten
- gene zever, ik en de bergen.
Als ik al eens een Marmotte zou rijden (bijzonder twijfelachtig), doe ik dat alleen. Voordelen:
- geen massahysterie,
- geen machogedrag,
- geen sociale groepsgedragingen,
- geen doktersattest,
- geen drukte,
- geen inschrijvingsgeld,
- geen heetste-tijd-van-het-jaar temperaturen,
- geen verplichte startdatum/tijd/aankomsttijd,
- geen trage fietsers in de afdalingen, onoverzichtelijke bochten doe je gewoon op je vak, de andere ga ik voluit buiten/binnen/buiten
- gene zever, ik en de bergen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Bwah, die vergelijking met het zwemmen in een triatlon is mss een beetje krom. Daar is het enkel gevaarlijk voor de tragere zwemmers.
Neem van mij maar aan dat een trage zwemmer mijn zwemtempo niet zou breken, maar 'over-zwemmen' mag je dan wel heel letterljk nemen, en dat zal die persoon niet zo leuk vinden
Maar ik kan mij wel voorstellen dat je liever in een degelijke groep start om niet als een zot te moeten manoevreren in het begin
Neem van mij maar aan dat een trage zwemmer mijn zwemtempo niet zou breken, maar 'over-zwemmen' mag je dan wel heel letterljk nemen, en dat zal die persoon niet zo leuk vinden
Maar ik kan mij wel voorstellen dat je liever in een degelijke groep start om niet als een zot te moeten manoevreren in het begin