Fixies
[quote="japie carbon"]Ik wil er denk ik een fixie van maken, maar kan ik dan gewoon mijn body vastlassen?[/quote]
Dat kan, je moet de kogels er uit halen, alles goed vetvrij maken, de ruimte van de kogels opvullen en dan alles aan elkaar bakken. Op www.m-gineering.nl vind je een wat uitgebreidere beschrijving met een plaatje (onder "leesvoer" ).
Je hebt ook nog de Surly Fixxer, hiermee kun je ook je cassettenaaf fixed maken.
http://www.surlybikes.com/parts/fixxer_pop.html
Dat kan, je moet de kogels er uit halen, alles goed vetvrij maken, de ruimte van de kogels opvullen en dan alles aan elkaar bakken. Op www.m-gineering.nl vind je een wat uitgebreidere beschrijving met een plaatje (onder "leesvoer" ).
Je hebt ook nog de Surly Fixxer, hiermee kun je ook je cassettenaaf fixed maken.
http://www.surlybikes.com/parts/fixxer_pop.html
Ik weet het zeker denk ik
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ok dat is mooi, dan ga ik het fixen zo eens proberen.
Is 52-18 een mooi verzet of kan ik beter 39 12 of 13 pakken ofzo?
Ik zal binnenkort eens wat fotos posten van de bouw nam mij fix.
Is 52-18 een mooi verzet of kan ik beter 39 12 of 13 pakken ofzo?
Ik zal binnenkort eens wat fotos posten van de bouw nam mij fix.
52/18 is lichter dan 39/13
Dingen waar je op moet letten:
-Groot-groot is beter dan klein-klein. Grote tandwielen = kleinere kracht op de ketting, en die kracht wordt verdeeld over meer tandjes, dus minder slijtage! Dus liever een 52 dan een 39 voorblad!
-Verzet: 52/18 = 2,8888, vind ik al vrij groot voor op de weg. 39/13 = 3,0 = te zwaar imo. Ik rijd zelf 47/19 (2,47), wat dan wel weer licht is naar gangbare maatstaven.
-Skid patches: als je b.v. 39/13 rijdt heb je maar 1 danwel 2 skid patches en gaat je achterband er snel aan. Zie http://www.sheldonbrown.com/fixed.html#skid
Priemgetallen zijn the way to go!
Dingen waar je op moet letten:
-Groot-groot is beter dan klein-klein. Grote tandwielen = kleinere kracht op de ketting, en die kracht wordt verdeeld over meer tandjes, dus minder slijtage! Dus liever een 52 dan een 39 voorblad!
-Verzet: 52/18 = 2,8888, vind ik al vrij groot voor op de weg. 39/13 = 3,0 = te zwaar imo. Ik rijd zelf 47/19 (2,47), wat dan wel weer licht is naar gangbare maatstaven.
-Skid patches: als je b.v. 39/13 rijdt heb je maar 1 danwel 2 skid patches en gaat je achterband er snel aan. Zie http://www.sheldonbrown.com/fixed.html#skid
Priemgetallen zijn the way to go!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
[quote="intersantos"]Ik vond dit filmpje wel in dit topic passen:
http://www.dumpert.nl/mediabase/285681/ ... _york.html
[/quote]
Zeker vet filmpje! Zulke fixer meetings zijn ook wel eens in nederland ( www.rotterdamfixedgear.nl / www.singlespeed.nl/forum)
Persoonlijk vind ik het wel link wat ze allemaal uithalen dus denk zelf niet zo snel aan zoiets mee te doen.
Grtz.
Rubenio
http://www.dumpert.nl/mediabase/285681/ ... _york.html
[/quote]
Zeker vet filmpje! Zulke fixer meetings zijn ook wel eens in nederland ( www.rotterdamfixedgear.nl / www.singlespeed.nl/forum)
Persoonlijk vind ik het wel link wat ze allemaal uithalen dus denk zelf niet zo snel aan zoiets mee te doen.
Grtz.
Rubenio
[quote="japie carbon"]Ok dat is mooi, dan ga ik het fixen zo eens proberen.
Is 52-18 een mooi verzet of kan ik beter 39 12 of 13 pakken ofzo?
Ik zal binnenkort eens wat fotos posten van de bouw nam mij fix.[/quote]
Lijkt ook mij beide wat aan de zware kant. 42/16 wordt over het algemeen als een goed uitgangspunt gezien, dus dan zit je op 2,625
Is 52-18 een mooi verzet of kan ik beter 39 12 of 13 pakken ofzo?
Ik zal binnenkort eens wat fotos posten van de bouw nam mij fix.[/quote]
Lijkt ook mij beide wat aan de zware kant. 42/16 wordt over het algemeen als een goed uitgangspunt gezien, dus dan zit je op 2,625
Ik weet het zeker denk ik
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik heb een 18 besteld voor achter kan ik deze dan beter omruilen of het goede voorblad erbij zoeken.
Ik denk dat en nieuw kransje voordeliger is dan een voorblad, maar je kan het natuurlijk gewoon proberen met je 18. Beetje afhankelijk wat je rijstijl is. Een makkelijke manier om er achter te komen of het verzet je bevalt is je geared fiets naar 52-18 schakelen en een flink stuk rijden zonder aan je shifters te komen om te kjken hoe het je bevalt.
Ik weet het zeker denk ik
Oké, op deze foto staat hij als SS, maar met het wieltje omgedraaid is dit wel een heuse fixed mtb!
Vandaag voor het eerst fixed mee gereden, 36/18 helaas dus voor de volgende fixed rit ff ketting los en wieltje draaien.
Voor de snelheid moet je iig geen fixed mtb gaan rijden, hoe fun het is op Amerongen ga ik morgen of zondag proberen!
Als het bevalt komt er een 19t van LondonFixie, en als dat te licht is moet k maar ff op zoek naar een 39t voorblad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
En ook mijn fixie is klaar! Gestripped en herlakt Hopmans frame met een Surly flip-flop naaf, verzet 42x16. Zadel en pedalen moeten nog vervangen door iets zonder rood en op termijn wil ik er ook nog een nieuwe voorvelg in spaken. En idd, er zitten twee remmen op ivm het goed kunnen gebruiken van de freewheel-kant als ik daar zin in heb.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells