Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

marmotte: triple of compact?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 dec 2007 13:35

Heel simpel: te weinig duurtraining. Ik had in totaal 2700 km getraind (gemeten vanaf 1 januari). Bijna alle traingen waren +/- 65 km. Ik deed behalve Limburgs Mooiste (150 km) slechts één rit van 100 km.

Dit jaar tijdens de Dolomieten ging het gelukkig een stuk beter. Met 6500 km en trainingen van 85 à 150 km + een heel aantal klassiekers was de voorbereiding "een stukje beter" te noemen ;) Daar was de eindtijd dan ook naar.

Heel leuk om te zien waar goede voorbereiding toe kan leiden! Ik kon tijdens de Dolomieten zelfs vlak voor de finish nog in D3 rijden.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 05 dec 2007 13:46

Kunnen we dan zo langzamerhand concluderen dat het niet zoveel uitmaakt, een triple of een compact. Kapot is kapot en daar kan geen lichter verzetje meer iets aan doen?

Is dan gewoon de conclusie dat je goed getraind aan de start dient te verschijnen, onderweg goed dient te eten en te drinken (om krampscheuten te voorkomen en je energievoorraad op peil te houden), je zoveel mogelijk op souplesse naar boven moet rijden (ivm optimale afvoer afvalstoffen), minimaal 75-80 toeren per minuut, en gedurende de race je goed moet realiseren dat de Alp zwaarder is dan de Galibier simpelweg omdat ie na de Galibier volgt?

Met andere woorden: 95% van de Marmotte is een kwestie van hard trainen + gewichtverlies + goed leren eten en drinken tijdens inspanning. En die overige 5% waar dit topic mee gevuld is is een kwestie van souplesse en een gevoelsbeslissing t.a.v. triple of compact, waarbij een triple het sterven in het laatste uur iets dragelijker maakt?

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 05 dec 2007 14:16

[ waarbij een triple het sterven in het laatste uur iets dragelijker maakt?[/quote]


Geniaal ;)

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 05 dec 2007 16:47

Auke schreef:Kunnen we dan zo langzamerhand concluderen dat het niet zoveel uitmaakt, een triple of een compact?


Volgens mij ligt het gewoon zoals ik al eerder schreef aan de gaten in de cassette. Hoe groter de gaten hoe minder je je eigen ritme kunt rijden hoe eerder je uitgeput bent. Dit geldt dus niet alleen als je toch al op het laatste tandje rijdt maar zelfs op het vlakke / in de afdaling. Ook als je continu, terwijl je nog redelijk fit bent, steeds 'n tandje of 2 te zwaar rijdt dan komt het moment van sterven gewoon eerder.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 dec 2007 16:52

gaat echt iedereen dan dood op de Alp?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 05 dec 2007 17:21

Men gaat er hier vanuit dat je een licht verzet nodig hebt op de Alp. Mi kun je dat beter eerder gaan gebruiken zodat je minder kapot aankomt bij de Alp.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 dec 2007 17:25

de zwarten schreef:gaat echt iedereen dan dood op de Alp?


Nee, ik ben 1000x doodgegaan op de Galibier en reed juist fluitend de Alpe d'Huez op :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 05 dec 2007 17:47

de zwarten schreef:gaat echt iedereen dan dood op de Alp?


Nou ik iig niet. Waar ik paar jaar geleden onvoorbereid een keer van de fiets moest kon ik het jaar daarna prima tempo draaien tot het eind (gedurende de marmotte).
Alstublaft.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 dec 2007 17:55

De meeste mensen (ook blaffy) gaan tijdens hun de 1e deelname kapot op de Alpe.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 dec 2007 17:56

ik bedoel maar, gaat iedereen (waar dan ook) dood in de Marmotte? Zijn er geen forumleden die met reserve de Galibier opgeraken, en dan een tandje zwaarder en 2 km/h sneller de Alp op?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4975
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 dec 2007 17:57

Quote :Volgens mij ligt het gewoon zoals ik al eerder schreef aan de gaten in de cassette. Hoe groter de gaten hoe minder je je eigen ritme kunt rijden hoe eerder je uitgeput bent.
Een dubbel (34/50) met 12-14-16-18-19-21-23-25-27-29 valt deze hier onder als gatenkaas?
Deze wilde ik juist als berg verzet samenstellen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 dec 2007 17:57

ik bedoel maar, gaat iedereen (waar dan ook) dood in de Marmotte? Zijn er geen forumleden die met reserve de Galibier opgeraken, en dan een tandje zwaarder en 2 km/h sneller de Alp op?
Ja, bijv. Blaffy tijdens 2e deelname. Eindtijd 7:15, gewicht 85 kg. Verzet 39x28 en gereden met een fiets van +/- 9 kg. Behoorlijke prestatie wat mij betreft. En meteen ook het bewijs dat goede training een wereld van verschil maakt.

Plaats reactie