Pagina 9 van 10

Geplaatst: 05 dec 2007 13:35
door havana
Heel simpel: te weinig duurtraining. Ik had in totaal 2700 km getraind (gemeten vanaf 1 januari). Bijna alle traingen waren +/- 65 km. Ik deed behalve Limburgs Mooiste (150 km) slechts één rit van 100 km.

Dit jaar tijdens de Dolomieten ging het gelukkig een stuk beter. Met 6500 km en trainingen van 85 à 150 km + een heel aantal klassiekers was de voorbereiding "een stukje beter" te noemen ;) Daar was de eindtijd dan ook naar.

Heel leuk om te zien waar goede voorbereiding toe kan leiden! Ik kon tijdens de Dolomieten zelfs vlak voor de finish nog in D3 rijden.

Geplaatst: 05 dec 2007 13:46
door auke
Kunnen we dan zo langzamerhand concluderen dat het niet zoveel uitmaakt, een triple of een compact. Kapot is kapot en daar kan geen lichter verzetje meer iets aan doen?

Is dan gewoon de conclusie dat je goed getraind aan de start dient te verschijnen, onderweg goed dient te eten en te drinken (om krampscheuten te voorkomen en je energievoorraad op peil te houden), je zoveel mogelijk op souplesse naar boven moet rijden (ivm optimale afvoer afvalstoffen), minimaal 75-80 toeren per minuut, en gedurende de race je goed moet realiseren dat de Alp zwaarder is dan de Galibier simpelweg omdat ie na de Galibier volgt?

Met andere woorden: 95% van de Marmotte is een kwestie van hard trainen + gewichtverlies + goed leren eten en drinken tijdens inspanning. En die overige 5% waar dit topic mee gevuld is is een kwestie van souplesse en een gevoelsbeslissing t.a.v. triple of compact, waarbij een triple het sterven in het laatste uur iets dragelijker maakt?

Geplaatst: 05 dec 2007 14:16
door charite
[ waarbij een triple het sterven in het laatste uur iets dragelijker maakt?[/quote]


Geniaal ;)

Geplaatst: 05 dec 2007 16:47
door henkv
Auke schreef:Kunnen we dan zo langzamerhand concluderen dat het niet zoveel uitmaakt, een triple of een compact?


Volgens mij ligt het gewoon zoals ik al eerder schreef aan de gaten in de cassette. Hoe groter de gaten hoe minder je je eigen ritme kunt rijden hoe eerder je uitgeput bent. Dit geldt dus niet alleen als je toch al op het laatste tandje rijdt maar zelfs op het vlakke / in de afdaling. Ook als je continu, terwijl je nog redelijk fit bent, steeds 'n tandje of 2 te zwaar rijdt dan komt het moment van sterven gewoon eerder.

Geplaatst: 05 dec 2007 16:52
door de zwarten
gaat echt iedereen dan dood op de Alp?

Geplaatst: 05 dec 2007 17:21
door pinarello
Men gaat er hier vanuit dat je een licht verzet nodig hebt op de Alp. Mi kun je dat beter eerder gaan gebruiken zodat je minder kapot aankomt bij de Alp.

Geplaatst: 05 dec 2007 17:25
door scepticus
de zwarten schreef:gaat echt iedereen dan dood op de Alp?


Nee, ik ben 1000x doodgegaan op de Galibier en reed juist fluitend de Alpe d'Huez op :p

Geplaatst: 05 dec 2007 17:47
door blaffy10
de zwarten schreef:gaat echt iedereen dan dood op de Alp?


Nou ik iig niet. Waar ik paar jaar geleden onvoorbereid een keer van de fiets moest kon ik het jaar daarna prima tempo draaien tot het eind (gedurende de marmotte).

Geplaatst: 05 dec 2007 17:55
door havana
De meeste mensen (ook blaffy) gaan tijdens hun de 1e deelname kapot op de Alpe.

Geplaatst: 05 dec 2007 17:56
door de zwarten
ik bedoel maar, gaat iedereen (waar dan ook) dood in de Marmotte? Zijn er geen forumleden die met reserve de Galibier opgeraken, en dan een tandje zwaarder en 2 km/h sneller de Alp op?

Geplaatst: 05 dec 2007 17:57
door mao
Quote :Volgens mij ligt het gewoon zoals ik al eerder schreef aan de gaten in de cassette. Hoe groter de gaten hoe minder je je eigen ritme kunt rijden hoe eerder je uitgeput bent.
Een dubbel (34/50) met 12-14-16-18-19-21-23-25-27-29 valt deze hier onder als gatenkaas?
Deze wilde ik juist als berg verzet samenstellen.

Geplaatst: 05 dec 2007 17:57
door havana
ik bedoel maar, gaat iedereen (waar dan ook) dood in de Marmotte? Zijn er geen forumleden die met reserve de Galibier opgeraken, en dan een tandje zwaarder en 2 km/h sneller de Alp op?
Ja, bijv. Blaffy tijdens 2e deelname. Eindtijd 7:15, gewicht 85 kg. Verzet 39x28 en gereden met een fiets van +/- 9 kg. Behoorlijke prestatie wat mij betreft. En meteen ook het bewijs dat goede training een wereld van verschil maakt.