Pagina 9 van 491
Geplaatst: 28 okt 2007 10:18
door litespeed
Superstabiel zou wel kunnen als je de buizen oversized uitvoert. Maar de gekende voordelen van titanium zie ik op de baan ook niet. Hoewel ik het visueel wel heel mooi zou vinden.
Geplaatst: 28 okt 2007 11:55
door timowr
De bedoeling was volgens mij vooral om hem als fixie te gebruiken. Speedplays zijn ook geen zinvolle keuze op de baan lijkt mij. Over stijfheid was iig al gesproken. Mooie fiets, prachtig frame, schitterende onderdelen...al kunnen de wielen mij visueel niet bekoren en ik heb niet met de merknaam Van Nicholas. Klinkt niet en lelijke decals.
Geplaatst: 29 okt 2007 01:32
door jsparie
Musseeuw schreef:Een vraag die ik graag in dit topic zou willen stellen:
Heeft iemand ervaring met een groot titanium frame (60 cc) en de stijfheid ervan?
Heb nu een carbon frame in de maat 59,5 cc en heb het gevoel dat carbon in deze grote maat aan stijfheid verliest. Ik heb het dan niet over de bracket-stijfheid maar de zijdelingse stijfheid van het hele frame.
Als ik met losse handen rij of als ik mijn handen bovenop het stuur allebei dicht tegen de stuurpen aan hou, dan gaat het frame makkelijk schudden in zijdelingse richting.
Ik ben erg weg van titanium frames, maar heb geen idee of ik er dan wat deze stijfheid betreft op vooruit zal gaan. Mijn keuze zou een Litespeed Archon zijn.
Graag reacties van lange mensen met titanium fietsen.
Walter
Heb zelf een merlin extralight 61 cm en die bevalt mij uitstekend. Maar superstijf is hij niet. De archon is absoluut stijver, maar ook niet extreem stijf. Volgens mij was de stijheid bij het balhoofd volgens Duitse testen bij de merlin extralight 64 nm (vergelijkbaar met vroegere stalen frames) bij de litespeed vortex 75 nm en de archon een fractie stijver dan de vortex. Dit een beetje als richtlijn. Vanaf 75 nm is zonder meer stijf genoeg maar er zijn carbon frames die aanzienlijk stijver zijn. Bij dezelfde meetmethodiek boven de 100. Dit is overigens een andere schaal dan die door het blad fiets gebruikt wordt.
Geplaatst: 29 okt 2007 09:54
door tiest
Had die baanfiets/fixie al op dp gezien, machtig mooi.
@asnazi: nice bike maar je voel je niet constant die kabel onder je stuurlint zitten? die kan toch ook netter lopen.
welke wielen bij ti frame
Geplaatst: 29 okt 2007 15:40
door pipootje
Heb een titanium frame bij de Chinees in bestelling. Komen geen stickers op. Heb ook een vreselijke hekel aan kermisachtige wielen met grote ordi stickers, tenzij men mij wil betalen als rijdende reclamezuil. Heb een zilverkleurige groep gekocht (campa record 2006), zwart arione zadel, zwarte Thompson stuurpen en ti zadelpen.
Zit nu nog voor de keuze van wielen en stuur. Ik ben een beginnend fietser maar wil liever in 1 keer de goede spullen kopen. Zijn er suggesties voor passende wielen (< 500 euri) ? Voel wel wat voor Campa of Mavic. Weet niet of zwarte dan wel zilveren wielen de voorkeur zouden moeten krijgen.
Geplaatst: 29 okt 2007 15:43
door scepticus
Zwarte DT 240 naven, zilveren spaken, zwarte Mavic Open Pro's (eventueel Open Pro Ceramic)?
Geplaatst: 29 okt 2007 15:46
door amclassic-fan
Of de Record 2007 naven. Die zijn ook zwart, ongeveer 't zelfde qua gewicht en ze zijn wat goedkoper. Een systeem wielset zou ik niet doen in zo'n fiets.
Geplaatst: 30 okt 2007 22:42
door pipootje
Waarom geen systeemwielset ? Heeft dat met looks te maken of met wat anders ?
Geplaatst: 30 okt 2007 23:36
door amclassic-fan
Ja voor mij zouden het puur de looks zijn om het niet te doen. Een titanium frame heeft een rustige, klassieke, tijdloze uitstraling. Een hand gespaakt setje heeft voor mij dezelfde uitstraling en blijft mooi en is niet onderhevig aan mode grillen. Vergelijk dat maar eens met het aantal Ksyriums die Mavic de afgelopen jaren op de markt heeft gebracht, als je nu met de TDF versie rijdt heb je een verouderde wielset...
Buiten de looks om zijn handgespaakte wielen technisch gezien zeker niet minder dan systeem wielen. Ze hebben hun voordelen (stijfheid en makkelijk te herstellen) en hun nadelen (mindere aerodynamica).
okido
Geplaatst: 31 okt 2007 10:21
door pipootje
[img=
http://img232.imageshack.us/img232/7227 ... oupzu3.jpg]
Als ik geld had kocht ik dit :p
Is zo'n zelfgespaakt wiel net zo onderhoudsvrij als een systeemgeval ? Of moet ik dan vaker terug om het te laten bijstellen ? Sorry, ik ben niet technisch onderlegd. En, zijn er nog FM's die dit goed kunnen (in het westen des lands) ? :rolleye:
Geplaatst: 31 okt 2007 10:39
door amclassic-fan
Chris King naven zijn er niet die compatible zijn met Campagnolo, dus die kan je al wegstrepen. Een goed gespaakt wiel blijft gewoon netzo lang recht als een systeem wiel. FM's in het westen ben ik niet zo thuis in.