Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geometrie tabellen lezen

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 18 jan 2010 13:18

Misschien dat iemand nog even het volgende kan uitleggen:

Er wordt veel belang gehecht aan de lengte van de balhoofdbuis (en bovenbuis) aangezien deze mede bepaald hoe je op je fiets zit.
Amclassic-fan schreef:Om te beginnen wil ik het belang van de bovenbuis en de balhoofdbuis ten opzichte van de zitbuis duidelijk maken.


Maar de zithouding wordt toch bepaald door het hoogteverschil tussen zadel en stuur, de afstand van de zitpositie en de stuurpositie en de afstand tussen BB en het zadel? Hierin is de lengte van de balhoofdbuis eigenlijk niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de hoogte van de top van de balhoofdbuis. Deze kun je dan gebruiken om het verschil met je zitpositie te bepalen.

Ik ben zelf bezig met een nieuwe fiets en nu blijkt de balhoofdbuis een stuk langer (4,5cm) te zijn tov mijn huidige fiets. Te veel zou je zeggen. Maar dit is een sloping frame tov mijn huidige fiets, dus het is voor mij op basis van de geometrie tabel niet te bepalen wat de hoogte is van de balhoofdbuis.

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2010 13:28

De lengte van de voorvork en 't wiel is toch bij alle fietsen nagenoeg gelijk. Dus als de balhoofdbuis 4,5 cm langer is komt de bovenkant van de balhoofdbuis ook 4,5 cm omhoog (wel onder een hoek van 73 graden).

Het hoogte verschil tussen zadel en stuur wordt dus gewoon bepaald door de balhoofdbuis, de spacers onder de stuurpen en de hoek van de stuurpen. De posititie van 't zadel staat namelijk vrij vast.

Sloping heeft er niets mee te maken. Enige verschil wat sloping geeft is dat je zadelpen wat meer uitsteekt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 18 jan 2010 13:35

Je hebt helemaal gelijk. Goh, dat ik dat nou niet even zelf had kunnen bedenken...

cervela
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jul 2009 23:13

cervela 24 jan 2010 14:27

ik ben van plan om een nieuwe fiets te kopen, een bmc pro machine, maar ik weet niet goed hoe dat nu zit met de maten van bmc.
ik ben 1.87, bbl 93
ik heb een crossfiets waar ik ook een seizoen mee op de weg heb gereden en ik voel me dus zeer goed op die fiets (alhoewel die volgens de regel wss wat te klein is voor mij)
die crossfiets heeft een tt56, st (cc)57 en een balhoofd van 19cm

iemand advies over de maat van een pr machine?
ik dacht aan een 57, maar die heeft maar een 55 cc zitbuis, is dat niet wat te klein?

joren_verschaeve
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2010 15:42

joren_verschaeve 25 mei 2010 01:45

Beste,

Ik ben van plan om een nieuw frame aan te schaffen: volgens een aantal systemen (heb me al 2x laten uitmeten bij een fietsenmaker (ik gok cycle fit en bikefitting systeem), steeds ongeveer hetzelfde resultaat bekomen: de geadviseerde framemaat is

c-c (zitbuis)/framehoogte: 51 cm
framelengte: 53.4 cm

Ook bij systemen op internet zoals competitivecyclist bekom ik ongeveer dezelfde maten.

Wat ik verder ook nog heb en die mss relevant is:

vereiste zadelhoogte: 688mm
terugstand zadel (top): 16.1mm
lengte top zadel naar stuur: 513.5mm
hoogteverschil zadel stuur: 67.4mm

Nog op te merken, zelf rijd ik wedstrijden, dus best een sportieve zit. Nu mijn vraag, ik ben dus van plan om heel wss een BMC SLX 01 aan te schaffen, maar wat me wat 'verontrust' is de hoek van de zitbuis die minder groot is als bij andere merken (bv. Canyon wat ik ook nog overweeg), wel te verstaan dat de zadelpen wss minder setback heeft als een gewone. Ik kan nu aan een maatje 49 en 52 van frame raken, en instinctief zou ik opteren voor de 52, maar klopt dit wel? Bij de 49 is de bovenbuis vrij ideaal van lengte, maar de zitbuis toch wat minder



[img=http://lib.store.yahoo.net/lib/glorycyc ... tergeo.jpg]

49 cm S' = 475
52 cm S' = 500

joren_verschaeve
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2010 15:42

joren_verschaeve 30 mei 2010 18:24

Niemand?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2010 19:58

Als je het topic had doorgelezen had je toch gezien dat de lengte van de zitbuis niet boeit. :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 30 mei 2010 20:00

Wat is precies die terugstand zadel? Lijkt mij niet hoe ver de punt van het zadel achter het bracket staat...

Anyhoe, als je een zadel-stuur drop van 67 mm wil dan wordt dat met een 52 wel vrij krap. Er zit een behoorlijk lange balhoofdbuis op (140mm) en je zou bij een standaard 6 graden 10cm stuurpen en geen spacers al te hoog zitten.

Met een 49cm frame zit je met 2,5cm aan spacers en een 6 graden 10cm stuurpen op een drop van 6,5 a 7 cm. Met een 12cm stuurpen heb je 2cm aan spacers nodig.

Conclusie: de 49cm lijkt me beter te zitten qua diepte. Hoe het met de lengte zit weet ik niet precies want ik weet niet precies wat je bedoeld met de zadel setback.

joren_verschaeve
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2010 15:42

joren_verschaeve 31 mei 2010 00:11

Bedankt, vraagje aan daj, hoe kom je nu precies aan al die bedenkingen (ik ben totaal nog niet vertrouwd met hoe je dit allemaal bepaald en zou dit graag kunnen). De top tube lengte snap ik, maar hoe je dan plots bij een aantal cm aan spacers uitkomt? Wat ik vooral nog niet door heb is hoe je die lengte van het balhoofd moet verrekenen in alles (staat bij mijn weten ook nog nergens vermeld in dit topic).

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 31 mei 2010 01:02

joren_verschaeve schreef:Bedankt, vraagje aan daj, hoe kom je nu precies aan al die bedenkingen (ik ben totaal nog niet vertrouwd met hoe je dit allemaal bepaald en zou dit graag kunnen). De top tube lengte snap ik, maar hoe je dan plots bij een aantal cm aan spacers uitkomt? Wat ik vooral nog niet door heb is hoe je die lengte van het balhoofd moet verrekenen in alles (staat bij mijn weten ook nog nergens vermeld in dit topic).


Ik heb ooit in een 2D CAD programma een fiets "ontworpen". Door het invullen van de framematen, hoeken, zadelhoogte, lengte stuurpen etc. kan ik daarmee zien wat de stuur-zadel drop e.d. worden.

Als je een beetje handig bent met hoeken berekenen e.d. kan je vast ook een excel sheet ontwerpen waarmee je hetzelfde kan doen. Ben ik alleen even wat te lui voor ;)

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 08 jun 2010 12:33

Gezien mijn vraag gaat over geometrie lijkt het me voor de hand liggen om die hier te posten.

Wil namelijk een Kuota Kharma aan gaan schaffen. Twijfel alleen nog over de maat. Heb via Competitive Cyclist een meting gedaan samen met de vrouw en daar kwamen deze resultaten uit:


Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 84
Trunk: 64
Forearm: 36
Arm: 67
Thigh: 64
Lower Leg: 56
Sternal Notch: 148
Total Body Height: 179


The Competitive Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 54.4 - 54.9
Seat tube range c-t: 56.1 - 56.6
Top tube length: 55.0 - 55.4
Stem Length: 11.2 - 11.8
BB-Saddle Position: 71.9 - 73.9
Saddle-Handlebar: 54.3 - 54.9
Saddle Setback: 6.2 - 6.6


The Eddy Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 55.6 - 56.1
Seat tube range c-t: 57.3 - 57.8
Top tube length: 55.0 - 55.4
Stem Length: 10.1 - 10.7
BB-Saddle Position: 71.1 - 73.1
Saddle-Handlebar: 55.1 - 55.7
Saddle Setback: 7.4 - 7.8


De geometrie van de Kharma is als volgt:
Afbeelding


Ik neig naar een L, maar de 4 cm slooping, zorgen die er niet voor dat het eigenlijk een maatje kleiner moet?

En tot slot, weet iemand een Kuota dealer in de omgeving van Amsterdam? Bike-expert in Den Haag verkoopt ze, maar liever blijf ik wat dichter bij huis ivm service.

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 08 jun 2010 15:57

nofuturekid schreef: Ik neig naar een L, maar de 4 cm slooping, zorgen die er niet voor dat het eigenlijk een maatje kleiner moet?
Allejezus, zelfs fabrikanten zijn taalbarbaren geworden. Het is sloping. Met één o. Komt van het Engelse "slope" (helling). Dat is ook met één o.

Anyway terug ontopic: je moet naar de bovenbuis (top tube, in dit geval maat B) kijken, dat het een sloping frame is maakt geen donder uit. Dan kom je denk ik bij een L het beste uit. Een M zou ik pakken als je erg diep zit en je er wedstrijden mee gaat rijden.

Plaats reactie