Gebruik jij een helm?
Heb je wel een rem op je fiets itt de meeste fietskoeriers? Ik dacht dat ik me misdroeg als stadsfietser maar de fietskoeriers hier in A'dam zjin de overtreffende trap.
Sja, als ze voor ieder stoplicht gaan wachten kunnen ze hun zaakje wel opdoeken denk ik
Maar op een fixie zonder voorrem in de stad lijkt mij nogal onverantwoord (hoewel er idd veel koeriers zijn die dat doen)
Maar op een fixie zonder voorrem in de stad lijkt mij nogal onverantwoord (hoewel er idd veel koeriers zijn die dat doen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik rijd gewoon met een normale racefiets, dus met remmen en versnellingen. Maar ook ik moet zo nu en dan door rood rijden en andere rare capriolen uithalen waar medeweggebruikers niet blij van worden, wachten op rood kost inderdaad te veel tijd. En wat een fixie betreft; sommige koeriers vinden dat je als je op een fixie rijdt en het goed kunt, je scherper bent in het verkeer. Ik hou het voorlopig echter bij de racefiets...
Gebruik altijd een helm, maar vandaag was ik er met mijn hoofd niet bij. na 5 km op de dijk richting Millingen kom ik ineens tot de ontdekking dat ik mijn helm ben vergeten...
Juist op één van de drukste dagen in de Millingerwaard dit jaar. Heb maar een route binnendoor uit gezocht. man wat een boel wandelaars, fietsers, motoren en auto's.
Wel lekker gefietst, mooi zonnig.
Juist op één van de drukste dagen in de Millingerwaard dit jaar. Heb maar een route binnendoor uit gezocht. man wat een boel wandelaars, fietsers, motoren en auto's.
Wel lekker gefietst, mooi zonnig.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!
Weer een reden om toch maar de helm op te zetten.
HEDEL - Een 56-jarige racefietser uit Den Bosch is dinsdag overleden aan de verwondingen, die hij zaterdag in het Gelderse Hedel opliep na een valpartij.
Een fietser vond het slachtoffer met een flinke hoofdwond op een fietspad. Onderzoek heeft geen gebreken aan de fiets aan het licht gebracht. De fietser is niet door een ander aangereden. De politie sluit niet uit dat de man is gevallen na een stuurfout. De man droeg geen helm.
De Bosschenaar overleed in het ziekenhuis aan hersenletsel, veroorzaakt door de verwondingen aan zijn hoofd.
dinsdag 21 augustus 2007
HEDEL - Een 56-jarige racefietser uit Den Bosch is dinsdag overleden aan de verwondingen, die hij zaterdag in het Gelderse Hedel opliep na een valpartij.
Een fietser vond het slachtoffer met een flinke hoofdwond op een fietspad. Onderzoek heeft geen gebreken aan de fiets aan het licht gebracht. De fietser is niet door een ander aangereden. De politie sluit niet uit dat de man is gevallen na een stuurfout. De man droeg geen helm.
De Bosschenaar overleed in het ziekenhuis aan hersenletsel, veroorzaakt door de verwondingen aan zijn hoofd.
dinsdag 21 augustus 2007
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26
ben in mijn fietscarriere al zo'n 3x serieus gevallen, waarvan 1x zelfs aangereden. iedere keer heeft mijn helm letsel aan mijn hoofd voorkomen. ik rijd dan ook altijd met een helm. Persoonlijk vind ik dat een helm voor fietsers verplicht zou moeten worden. je hoeft niet snel te rijden om een serieus letsel op te lopen.
Het mooiste zou zijn dat er een mentaliteit zou ontstaan, waarbij niet dragers uit de toon zouden vallen. Ik bedoel, zoiets als bij de rokers nu al een beetje het geval is.
Ik vind ook dat de prof's het goede voorbeeld zouden moeten geven door ten alle tijde met een helm te fietsen. Dit zou, om te beginnen door de ploegen opgelegd moeten worden. Zodat we geen foto's meer zien van renners zonder, of berichten van valpartijen op training waaruit blijkt dat ze geen helm op hadden. Want of er nu hoofdletsel is of niet, dat wordt er toch altijd bijvermeld.
Het mooiste zou zijn dat er een mentaliteit zou ontstaan, waarbij niet dragers uit de toon zouden vallen. Ik bedoel, zoiets als bij de rokers nu al een beetje het geval is.
Ik vind ook dat de prof's het goede voorbeeld zouden moeten geven door ten alle tijde met een helm te fietsen. Dit zou, om te beginnen door de ploegen opgelegd moeten worden. Zodat we geen foto's meer zien van renners zonder, of berichten van valpartijen op training waaruit blijkt dat ze geen helm op hadden. Want of er nu hoofdletsel is of niet, dat wordt er toch altijd bijvermeld.
RIDLEY the speed weapon
Misschien gaat het krant wel om dat ieder voor zich een 'risocoanalyse' maakt van wat hij gevaarlijk/onverantwoord risico vindt, en dat kan doen zolang de helm nog niet verplicht is.HenkV schreef:krant90, ik neem aan dat dit een soort provocatie is om ons uit te lokken om nog eens te vertellen hoe belangrijk een helm is? Kan niet zo zijn dat je het nog steeds niet begrepen hebt! Rijd je met 3,5 kmh voor een stoplicht en je valt om, met je hoofd op de stoeprand... hoef je echt niet 35kmh te gaan hoor. Beetje nat, zebrapad... autodeur die opeens openzwaait, steentje dat net verkeerd lag in die bocht, hondje steekt de straat over etc.
Afgelopen paar jaar zijn er bij ons in het dorp twee mannen uitgegleden op het stoepje bij hun voordeur, veel sneller dan 3,5 km/u zullen ze niet gelopen hebben (voor de duidelijkheid, ik probeer hier niet grappig te zijn), beide waren 'op slag dood'. Een 'oom' van me viel van de trap thuis, ook op slag dood. Als ze een helm op hun hoofd hadden gehad hadden ze het er misschien goed vanaf gebracht. Gaan iedereen nu dus ook tijdens een wandeling of bij het huis verlaten een helm dragen? Het antwoord laat zich raden.
En wat denk je dat de veiligheid van het autorijden verhoogd, rolkooi en helm op, geen ralleyrijder doet het zonder. Rijden die in hun privé-auto ook met helm op?
Natuurlijk, als je 25 km per jaar rijdt is je kans kleiner op een ongeluk dan als je er 8000 per jaar rijdt. Enneuh, "Zo vaak zal je niet op je hoofd vallen" klopt natuurlijk, "gelukkig niet" zou ik zeggen, maar het is net voor die 1ne keer! Ik reed laats ook door de stad, auto gaat opeens vol op de rem omdat ie dacht door een verblinde zon dat 't licht op rood stond.. ik remmen uit alle macht, over de kop, op de stoeprand, helm gebroken, alleen klein schaafje aan de elleboog... Ik reed daar echt geen 26 hoor!
In de Ardechoise, man, 56jaar, mist een bocht, dood.. hij had echt wel een helm op in dit geval maakte dat niet uit maar dit was zeker niet gepland. Je kunt het gewoon niet voorzien en dus kun je het ergste niet uitsluiten. De helmen van tegenwoordig zijn echt niet meer van die hittebronnen als vroeger. Gewoon even wennen en een extra veiligheid...
Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel van de overtuigde helmdragers wel eens met hun mobieltje bellen (zonder carkit) tijdens het autorijden, iets wat gewoon wel verboden is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik bel nooit in de auto, ik heb geen carkit dus ik laat 't wel ivm boetes. Maar waarom je als je een automaat rijdt niet mag bellen ontgaat mij, je hebt die extra hand nergens voor nodig, want schakelen hoef je niet.
Ik fietste pas 2 km zonder helm (die moest ik ophalen) en 't ging meteen door m'n hoofd van even wat voorzichtiger doen op 't enige echte kruispunt wat ik tegenkwam, 't is wel erg lullig als je voor de rest iedere km 't hele jaar met helm op rijdt en dan tegen een auto aan zou gaan.
Ik fietste pas 2 km zonder helm (die moest ik ophalen) en 't ging meteen door m'n hoofd van even wat voorzichtiger doen op 't enige echte kruispunt wat ik tegenkwam, 't is wel erg lullig als je voor de rest iedere km 't hele jaar met helm op rijdt en dan tegen een auto aan zou gaan.
@ Maarchen, ik vind je wel een beetje erg kort door de bocht. Hoeveel ongelukken bebeuren er met mensen die gewoon lopen?? Dat zijn echt uitzonderingen, oude mensen daar gelaten die tegenwoordig trouwens ook een cursus rollatrolopen kunnen krijgen.
De vergelijking met auto´s gaat helemaal niet op. Ik denk dat er nergens zoveel passieve veiligheid te vinden is als in een auto.
Fietsen zonder helm is als autorijden zonder gordel. Dus: Helm op!! Daar kun je mee thuis komen!!
@ Amclassic Het gaat niet om de hand die je vrij hebt voor het schakelen maar in een nood situatie moet je met twee handen kunnen sturen.
De vergelijking met auto´s gaat helemaal niet op. Ik denk dat er nergens zoveel passieve veiligheid te vinden is als in een auto.
Fietsen zonder helm is als autorijden zonder gordel. Dus: Helm op!! Daar kun je mee thuis komen!!
@ Amclassic Het gaat niet om de hand die je vrij hebt voor het schakelen maar in een nood situatie moet je met twee handen kunnen sturen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 15 aug 2007 16:30
Zelf rij ik geen kilometer zonder helm op mijn kop. Je hoort gewoon net even te vaak dat iemand overleden is omdat hij/zij geen helm droeg of juist een ongeluk overleefde dankzij zn helm.
Ik ben het met gillio eens. Je kunt nooit alle risico's vermijden, dan kun je alleen nog maar thuis in de stoel zitten. Je kunt er wel voor zorgen dat je in situaties met een verhoogd risico jezelf beschermt en wielrennen is een van die situaties.
In een groep is gelukkig (bijna) iedereen zo verstandig om een helm op te zetten, ik zou niet graag een dode op mn geweten hebben omdat ik een stuurfout maak en degene in mn wiel onderuit gaat.
Ik ben het met gillio eens. Je kunt nooit alle risico's vermijden, dan kun je alleen nog maar thuis in de stoel zitten. Je kunt er wel voor zorgen dat je in situaties met een verhoogd risico jezelf beschermt en wielrennen is een van die situaties.
In een groep is gelukkig (bijna) iedereen zo verstandig om een helm op te zetten, ik zou niet graag een dode op mn geweten hebben omdat ik een stuurfout maak en degene in mn wiel onderuit gaat.
Amclassic-fan schreef:Ik bel nooit in de auto, ik heb geen carkit dus ik laat 't wel ivm boetes. Maar waarom je als je een automaat rijdt niet mag bellen ontgaat mij, je hebt die extra hand nergens voor nodig, want schakelen hoef je niet.
Ik fietste pas 2 km zonder helm (die moest ik ophalen) en 't ging meteen door m'n hoofd van even wat voorzichtiger doen op 't enige echte kruispunt wat ik tegenkwam, 't is wel erg lullig als je voor de rest iedere km 't hele jaar met helm op rijdt en dan tegen een auto aan zou gaan.
Omdat bellen je aandacht afleidt, dat geldt ook voor bellen met een 'handsfree' (oordopje) en carkit volgens twee zweedse onderzoeken, maar dat laatste is niet verboden, de eerste twee wel.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bellen leidt je aandacht niet meer of minder af dan prutsen aan de radio, je kind op de achterbank aandacht geven, een echtelijke ruzie over de kaart, etc.
Een goede (!!!!) carkit is niks aan de hand. Bij mij gaat ie over de autoradio en heb een zeer behoorlijk geluid. Het wordt lastig met de goedkope carkits, dan moet je heel ingespannen naar de blikkerige stemmetje luisteren wat er gezegd wordt. En dan gaat het idd mis. Dan is een telefoon aan je oor nog veiliger.
Overigens zie ik ook genoeg mensen op de weg die zonder te bellen al een gevaar zijn.....
Een goede (!!!!) carkit is niks aan de hand. Bij mij gaat ie over de autoradio en heb een zeer behoorlijk geluid. Het wordt lastig met de goedkope carkits, dan moet je heel ingespannen naar de blikkerige stemmetje luisteren wat er gezegd wordt. En dan gaat het idd mis. Dan is een telefoon aan je oor nog veiliger.
Overigens zie ik ook genoeg mensen op de weg die zonder te bellen al een gevaar zijn.....
Less is bore