Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bora Ultra of Lightweights???

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 nov 2006 13:45

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 09 November 2006


Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 09 November 2006


Hoi,
Nee, zolang je klimt volgt er een macro-deceleratie. Je mag het effect van de zwaartekracht niet uit de vergelijking weglaten anders klim je niet, dan daal je.
Ciao,

Maar micro-acceleraties bij het klimmen gaan over de kleine acceleraties (onder invloed van de kracht die de rijder uitoefent) die bij iedere pedaalslag optreden. Maar op het dode punt van de pedaalslag vertraag je weer ietsjes (onder invloed van de zwaartekracht).Wanneer nu de MASSA van fietser en fiets gelijk blijft, maar in de situatie A de massa van de wielen zich meer in de naaf bevindt, en in situatie B meer in de velg, dan zullen in situatie A de micro-acceleraties groter zijn, maar de micro-deceleraties ook, dus je klimt niet sneller door wielen met een kleiner traagheidsmoment (wel als ze lichter zijn natuurlijk)


Hoi,
Volgens die redenering heb je ook geen versnellingsapparaat meer nodig....
Waarvoor dient dat ding nu eigenlijk?
O.K., ik volg perfect de redenering dat je bij g=1 niks hebt aan een klein traagheidsmoment van je fiets maar eens g positief varieert is het verhaal wel even anders.
Wat vergt meer energie om in beweging te brengen: een wiel met groot traagheidsmoment of een met klein?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 nov 2006 13:58

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 09 November 2006


 
Wat vergt meer energie om in beweging te brengen: een wiel met groot traagheidsmoment of een met klein?
Ciao,

Een wiel met een klein traagheidsmoment natuurlijk. Maar in dit geval had ik het over micro-acceleraties bij klimmen. En daarbij maakt traagheidsmoment weer niks uit voor je uiteindelijke snelheid.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 16:09

Scepticus je bent een koning als je het in matlab zet en modeleert met alle variabellen die werken op de fietser tijdens zijn versnelling. Zou het willen zien echter denk ik dat de uitkomst vrij makkelijk is heb ik ook gezien in mijn berekeningen. Immers minder gewicht betekent bij zelfde kracht meer versnelling. De weerstand van de wielen en de weerstand van de lucht is afhankelijk van de snelheid, maar heeft minder invloed op de versnelling dan het gewicht. Al is het verschil echter vrij klein en nogmaals denk ik dat je als je het verschil gaat nemen tussen een volle en een lege bidon op je fiets, dat je dat veschil niet door het gewicht voelt. Ik denk dat je dat eerder voelt door de beweging van het water in je bidon als je, je fiets heen en weer slingerd.

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 09 nov 2006 17:36

Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 09 November 2006

Scepticus je bent een koning als je het in matlab zet en modeleert met alle variabellen die werken op de fietser tijdens zijn versnelling.

Bij het modelleren in matlab van de krachten van een fietser (of wat dan ook) tijdens het versnellen, zul je altijd aannames moeten doen (naar koning knoek). Hoe koning je ook in matlab bent, je resultaten zullen altijd enigszins afhangen van de aannames die je doet.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 18:42

Quoten: Origineel geplaatst door j o r r i t op 09 November 2006




Bij het modelleren in matlab van de krachten van een fietser (of wat dan ook) tijdens het versnellen, zul je altijd aannames moeten doen (naar koning knoek). Hoe koning je ook in matlab bent, je resultaten zullen altijd enigszins afhangen van de aannames die je doet.

Serieus ? Ik begrijp ook wel dat je aannames doet in verband met je constantes. Maar als je die voor alle twee de systemen gelijk houdt (buiten je gewicht) kun je wel degelijk wat zeggen over de verschillen. Daarbij wil het niet zeggen dat aannames per definitie fout zijn of niet kloppen met de realiteit.

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 18:44

Luister eens Lucero, Licht is gewoon beter dan zwaar en stijf is gewoon beter dan slap.

Dan ken je nog met zoveel berekeningen komen als je wil.

1 kg op 75 kg (fiets en renner) is bij mij nog altijd 1,333 procent besparing. bij een zelde hoeveelheid energie die men verbruikt is dat op een rit van 6 h nog altijd 4,79999 minuten verschil!!!!!    dat is een mooi gat.   en dat is zo als je nou 45 rijdt of 15 of berg op of bergaf. dat boeit allemaal niet bij een gelijk parcours en gelijke krachtsuitoefening bespaar je met 1kg bijna 5minuten.    En als die kg   in de wielen zou worden bespaart is het verschil nog groter dus hou in godsnaam op met je dwarse gedoe!!!
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 09 nov 2006 18:48

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 09 November 2006

Luister eens Lucero, Licht is gewoon beter dan zwaar en stijf is gewoon beter dan slap.A- ik heb het nooit over energie gehad
B- lees effe terug:
Als ik dan alles bij elkaar neem versnellingen en weerstand. Dan zou je zonder bidon 0,375m meer afleggen in 15 sec. Maar het klopt nog niet helemaal. Gelukkig ben ik nog student en mag ik fouten maken
Ik moet wielrenner gelijk geven dat het gewicht wat uitmaakt maar dat was al bekend. Kijk maar naar 12 sec sneller. Al vraag ik me dat af, heb ergens ooit gelezen dat 1kg maar 2 sec oplevert op alpe d'huez. Kan me vergissen.
Ik geef je dus gelijk over het gewicht en vraag me af hoezo jij nu beweerd dat ik dwars lig terwijl ik je gelijk geef over de gewichtskwestie
Mijn vraagtekens stel ik er alleen bij of je het kan voelen

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 18:50

En jij zegt ja maar het is maar zo n heel klein verschil.Maar het verschil tussen winst en verlies in de sprint is ook maar honderdste van een seconde.    En op een klim van 30 kilometer is biedt een heel klein voordeel toch al snel een tijdwinst op van enkele minuten.


nou dat het minuten scheelt is klinklare onzin!!!
laat dat dan maar eens zin in een berekeing
neem aan wielrenner  70 kg   fiets 6.8    roll weerstand 0.0045   luchtdruk 1.220     cda 0.28
verschil wielen   
wiel 1   1600 gramm set
wiel 2    1kg set   
parcours 30 kilometer gem 5 klimmen
nou waar is de minuten tijdwinst  
graag een goede gefundeerd antwoord voor de minuten winst die je beweert  waar zijn die!!!!?
 

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 18:54

 natuurkundige F=m*a
Hulde aan Newton trouwens!!!
 



helaas is dit niet waar er komt alrijd een hoek bij kijken
denk maar eens aan de maan als de bovenstaande bewering juist was dan hadden we die allang op ons hoofd gehad
de hoek is belaNGRIJK!!!!    BIJ fietsen vertaald zich dit in rolweerstand

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 nov 2006 18:58

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 08 November 2006

Ja hoe kleiner je frontale oppervlakte en hoe makkelijker de lucht langs je stroomt, hoe minder massa(lucht) je hoeft te verplaatsen om je erdoor te bewegen.


nou dit is niet geheel waar hangt af van de vorm en de oppervlakte weerstand
een groter  frontaal opp.vlakte kan minder weerstand hebben dan een kleiner!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 09 nov 2006 18:59

Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 09 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door j o r r i t op 09 November 2006




Bij het modelleren in matlab van de krachten van een fietser (of wat dan ook) tijdens het versnellen, zul je altijd aannames moeten doen (naar koning knoek). Hoe koning je ook in matlab bent, je resultaten zullen altijd enigszins afhangen van de aannames die je doet.

Serieus ? Ik begrijp ook wel dat je aannames doet in verband met je constantes. Maar als je die voor alle twee de systemen gelijk houdt (buiten je gewicht) kun je wel degelijk wat zeggen over de verschillen. Daarbij wil het niet zeggen dat aannames per definitie fout zijn of niet kloppen met de realiteit.

Nee, maar is ook lastig te controleren of het wel klopt, waarmee je je conclusies ontkracht. Ben vast een van de weinige bewegingswetenschappers in spe die het nut van modelleren niet zo in ziet..
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 09 nov 2006 19:00

Nou dan zijn we het op dat punt gelukkig eens.
Ik denk dat ik een verschil van 1 kg in het frame verdeeld (dus een frame wat 1 kg zwaarder is) zou kunnen onderscheiden van een frame dat gewoon weegt. Ik durf dat te beweren. mischien dan niet in 1 minuut maar laat me maar eens de Eyserebosweg met die twee fietsen opfietsen na elkaar en ik zweer je ik zeg je welke zwaarder is! Daar durf ik 100 euro op te zetten echt. En ik denk dat jij niet echt heel veel fietst want anders was je het denk ik met me eens.

LATEN WE DE MENING VAN DE ANDERE EENS VRAGEN:   WIE DENKT DAT HET VERSCHIL TE MERKEN IS VAN 1 KG VERSCHIL IN HET FRAME OP DE EYSEREBOSWEG DOOR IEMAND DIE HEEL VEEL FIETST ???
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

Plaats reactie