Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Intersens site

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 okt 2006 17:49

Quoten: Origineel geplaatst door vrouwke op 09 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 09 Oktober 2006


Bedankt voor je compliment. (de anderen overigens dank voor jullie reacties!)
Ja, die 'knapzak'. Had ik nog thuis liggen. Ik had er liever ook geen op, maar ik vind het wel zo praktisch om een zadeltasje op de fiets te hebben, voor een reserve bandje e.d. Liever niet alles in mijn achterzakken. Een id-kaart en sleutels vind ik meer dan genoeg. Als je een betere fietstasje weet voor zulk toebehoor, dan hoor ik het graag.


Jan, Topeak heeft Aerowedge Micro/Small zadelstasjes. Hierin passen bij mij precies biba, bandenlichters, co2 pomp + 2 cilinders, telefoon, geld. Achter op je zadel bijna niet te zien. En met een beetje proppen twee muesli repen.
Mooie fiets trouwens. Overwegen waard om ook blauwe buba te nemen bijv.  Michelin Pro Race. Veel snelle en veilige kilo- en hoogtemeters!
What makes the boat go faster?

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 11 okt 2006 12:10

Ik zou er een stuk of wat (4) spacers tussenuit halen en m'n stem omdraaien. Deze komt dan in een hoek omhoog te staan. Lijkt mij inderdaad ook een stuk stabieler! Wil je naderhand dieper zitten dan draai je je stem om en zit je een cm of 2 dieper! Dit lijkt me wel een beetje ERG extreem.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 11 okt 2006 21:51

Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 11 Oktober 2006

Ik zou er een stuk of wat (4) spacers tussenuit halen en m'n stem omdraaien. Deze komt dan in een hoek omhoog te staan. Lijkt mij inderdaad ook een stuk stabieler! Wil je naderhand dieper zitten dan draai je je stem om en zit je een cm of 2 dieper! Dit lijkt me wel een beetje ERG extreem.


De afstand naar Vriezenveen is wat te groot om dat direkt te doen, maar zou mijn plaatselijke fm, die een paar jaar terug nog in racefietsen deed, zo 'n klusje uit kunnen voeren? Ik ga er liever niet zelf mee sleutelen.
Waarom trouwens die "stem", wat het ook moge zijn, om draaien? Is dat noodzakelijk wanneer 4 spacers verwijderd worden? De vork af laten zagen doe ik liever in het voorjaar, zoals gezegd heb ik nog een onderhoudsbeurt tegoed.
Vandaag heb ik ongeveer 30 kilometer gefietst. Leuke route langs de IJssel. Wat betreft die houding, schakelen enzo, het gaat me nu voor de tweede keer wat beter af. Zo zachtjes aan, wanneer ik er wat meer aan gewend ben, zal ik wel in staat zijn om wat verder, 50 kilometer ofzo, te fietsen.

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 12 okt 2006 14:22

Als je langs de IJssel kunt fietsen ben je toch redelijk in de buurt van Vriezenveen..... (ligt er natuurlijk wel aan waar langs de IJssel).
Stem is Engels voor stuurpen. Dus ik bedoelde de stuurpen. Wanneer je deze omdraait (wel in de goede richting) dan komt de hoek van de stuurpen omhoog te staan. Daardoor staat je stuur hoger en hoef je niet zoveel spacers onder je stuurpen te plaatsen.Hieronder een plaatje van wat ik bedoel. Het is niet helemaal zoals het hoort, maar de bovenste stuurpen is zoals ie nu is. En de onderste omgedraait. Je ziet dan dat de stuurpen omhoog steekt.
Leuk maar offtopic. Dit is een Ritchey WCS 4-axis stem, hiervan is nu ook een carbon versie te koop. Deze is echter zwaarder dan de alu uitvoering! De carbon versie is trouwens wel een stuk lijper!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 12 okt 2006 18:10

Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 12 Oktober 2006



Als je langs de IJssel kunt fietsen ben je toch redelijk in de buurt van Vriezenveen..... (ligt er natuurlijk wel aan waar langs de IJssel).
Stem is Engels voor stuurpen. Dus ik bedoelde de stuurpen. Wanneer je deze omdraait (wel in de goede richting) dan komt de hoek van de stuurpen omhoog te staan. Daardoor staat je stuur hoger en hoef je niet zoveel spacers onder je stuurpen te plaatsen.Hieronder een plaatje van wat ik bedoel. Het is niet helemaal zoals het hoort, maar de bovenste stuurpen is zoals ie nu is. En de onderste omgedraait. Je ziet dan dat de stuurpen omhoog steekt.
Leuk maar offtopic. Dit is een Ritchey WCS 4-axis stem, hiervan is nu ook een carbon versie te koop. Deze is echter zwaarder dan de alu uitvoering! De carbon versie is trouwens wel een stuk lijper!


Bedankt voor de info. Het is mij nu duidelijk wat je bedoeld.
Plaatselijk fm is toch niet zo 'n goede optie, verspeel ik mijn garantie op de onderdelen waaraan gesleuteld gaat worden, dat zou zonde zijn. Vriezenveen ligt vanuit mijn woonplaats op ongeveer 55 kilometer afstand. Heen en terug +/- 110 kilometer. Iets te veel van het goede voor mij. Als ik wat meer doorgewinterd ben, dan moet het wel gaan, voorlopig houd ik de ritten wat korter. Mijn ouders willen mij vast wel nog een keer brengen met de auto. Is zo 'n klusje trouwens veel werk?
Fietstasje heb ik inmiddels vervangen voor een Topeak small-zadeltasje. Staat inderdaad een stuk fraaier. Voordeel is ook nog dat je hem makkelijk kan afkoppelen. Had ik helemaal niet aangedacht: je kunt zelfs een klein knipperlichtje bevestigen. Veilig voor als het wat schemerig wordt. Telefoon houd ik wel in mijn achterzak.
Ik heb overigens ook een pro-multitool aangeschaft. Is dat volgens jullie nog noodzakelijk voor calamiteiten onderweg?

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 12 okt 2006 18:37

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 12 Oktober 2006


 Ik heb overigens ook een pro-multitool aangeschaft. Is dat volgens jullie nog noodzakelijk voor calamiteiten onderweg?

hopelijk nooit noodzakelijk, maaer beter mee verlegen dan om verlegen. Ik heb zo'n ding iig altijd met fietsen bij me ... 

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 12 okt 2006 18:53

Een stuurpen omdraaien is nog geen 5 minuten werk, dat is zo gepiept. Je kunt het dus eenvoudig zelf doen. Je moet alleen even weten hoe strak je de boutjes moet draaien (kan met Nm, maar ook op gevoel). En heel belangrijk het afstellen van je balhoofd, als je daar een paar keer mee speelt weet je ook hoe strak die moet staan. Als je enigsinds een klein beetje techinsch / mechanisch inzicht hebt begrijp je direct hoe zo'n balhoofd in elkaar zit en weet je ook hoe je ermee om moet gaan. Dus eigenlijk een beetje overbodig om daar 110 km te voor gaan rijden met de auto.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 12 okt 2006 18:59

Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 12 Oktober 2006


Een stuurpen omdraaien is nog geen 5 minuten werk, dat is zo gepiept. Je kunt het dus eenvoudig zelf doen. Je moet alleen even weten hoe strak je de boutjes moet draaien (kan met Nm, maar ook op gevoel). En heel belangrijk het afstellen van je balhoofd, als je daar een paar keer mee speelt weet je ook hoe strak die moet staan. Als je enigsinds een klein beetje techinsch / mechanisch inzicht hebt begrijp je direct hoe zo'n balhoofd in elkaar zit en weet je ook hoe je ermee om moet gaan. Dus eigenlijk een beetje overbodig om daar 110 km te voor gaan rijden met de auto.


Een beetje technisch ben ik wel, dus dat zal dan denk ik wel lukken. Maar die spacers, is dat ook zo gepiept?
Toch ben ik wat voorzichtig, ik heb hem amper een week....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 okt 2006 23:09

Dat is net zo veel (of beter) weinig werk dan je stuurpen omdraaien. Je draait het boutje van de topcap los (dat is het boutje boven op de stuurpen). Vervolgens draai de 2 boutjes van de stuurpen los en je kan de stuurpen van de buis aftillen. Dan kan je gewoon 1 spacer eronderuit halen, je doet de stuurpen weer terug en die zet je bovenop de stuurpen weer op de vorkpijp. Vervolgens draai je 1e weer de bout van de topcap aan. Dit is het lastigste van de operatie, je moet de bout aandraaien tot er geen speling meer op het balhoofd zit. Niet proberen vast te draaien dus, want dan zijn de lagers van je balhoofd verrot. Is dit gedaan, dan nog even de 2 boutjes van de stuurpen aandraaien. Omdat je geen carbon pijp hebt komt dit niet heel erg nauw.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 13 okt 2006 12:03

Enigste probleem als je er spacers onderweg haalt je ook een stuk van je vorkbuis af moet zagen (tenzij je de spacer er weer boven plaatst). Ook dit kun je zelf doen maar ik dat vergt toch eigenlijk wel wat ervaring. Het is ook een kweste van gewoon doen, maar als je het verknalt moet je een nieuwe vork hebben. Dit kun je denk ik toch beter laten doen door je FM.
Als je het doet kun je dit met een pijpensnijder of gewoon met een ijzerzaag. Echter moet je wel recht zagen, FM's hebben hiervoor vaak een tooltje dat ervoor zorgt dat de vork recht afgezaagd word. Daarna moet je de "plug" die in de vorkbuis zit ook nog weer plaatsen. Deze moet je er ook wel recht in slaan.... kortom, het afzagen zou ik niet de eerste keer zelf doen maar wel laten doen.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 15 okt 2006 15:11

Bedankt voor de tips!
Zoals Timo het al stelde lijkt mij inderdaad het beste om het bij een fm te laten doen. Dit omdat mijn fiets net een week oud is, zou zonde zijn als ik het verknal.
Ik heb overigens niet het gevoel dat de huidige constructie met spacers minder stabiel is, dat heeft mijn fm ook bevestigd. Dus op termijn zal ik de spacers laten verwijderen (de vork laten afzagen) om een wat diepere houding aan te kunnen nemen.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 15 okt 2006 15:17

Als het een standaard vrij zware voorvork is met alu stuurbuis (wat door je balhoofd loopt) dan kan het nog wel, maar bij een lichte full-carbon voorvork zou ik dit toch wel een beetje een doodsverachtende constructie vinden...

Plaats reactie