Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour De France 2006

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 23 jun 2006 00:01

Quote: Origineel geplaatst door pantani op 22 Juni 2006
W8, nu twijfel ik! Het moet in 2003 zijn geweest! Het jaar dat hij de Dauphine won!

Nee w8, sorry. Toch 2004.
In 2004 won Iban Mayo idd de Dauphiné, ja. Lance Armstrong werd daar 4e. Voorbereidingswedstrijden, hè. Voor Armstrong telde alleen de Tour. Alleen díe wilde hij winnen, de rest was bijzaak. Volgens jouw redenering zijn dan alle renners die een keertje vóór Lance eindigen, ook meteen beter, ongeacht welke wedstrijd het betreft. Toch?

jandegroot15
Forum-lid

jandegroot15 23 jun 2006 00:24

Quoten: Origineel geplaatst door sepp op 22 Juni 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Jan Degroot op 22 Juni 2006

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 20 Juni 2006

mijne prono: 1.basso 2. Cadel Evans  3.Ulrich 4. Leipheimer  5.Mancebo 6.Valverde  7.Menchov 8. Boonen en Boogerd in de zelfde tijd.

Basso nu al beter dan Armstrong? Lol, laat me niet lachen. Om beter te worden dan Armstrong moet je al fenomenaal zijn hoor. En niet gewoon veel talent hebben en goed getraind zijn... Begrop zou hij inderdaad de evenknie zijn van Lance, maar zijn tijdritten... Jeezes, als een klompvette Ullrich Basso in de Giro op meer dan een halve minuut rijdt, dan vraag ik mij af waar Riis het vandaan haalt om zo'n dingen te zeggen... Nu gaan we een Ullrich in vorm zien in de Tour, en misschien zal hij zijn meerdere moeten erkennen in Basso in de bergritten, maar dat zal Basso nog veel meer moeten doen tegenover Ullrich als er gereden moet worden tegen de klok...

ik weet ni ze ma ulrich staat scherper dan jij denkt
ge zegt gewoon wat ze op tv zeggen maar die zal toen ni boven de  10 vet gezeten hebben ze , en hoeveel beloften hebben wel ni meer dan 10

Nu staat hij inderdaad scherper dan de voorbije jaren. Maar als je zegt dat hij in de Giro niet dik stond (voor een coureur), dan heb je toch wel alles gemist hoor in de Giro... Zijn tenuetje stond zowaar op springen...
En een verglijking met beloften vind ik wel heel ver gezocht hoor. Je gaat het niveau van een kandidaat-Tourwinnaar en door en door prof-renner toch niet beginnen vergelijk met beloften...
(En fenomenaal trouwens dat hij in zo'n korte tijd al het overtollig gewicht kwijtraakt.)

jandegroot15
Forum-lid

jandegroot15 23 jun 2006 00:31

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 22 Juni 2006

Quote: Origineel geplaatst door Jan Degroot op 22 Juni 2006

... Je hebt deels gelijk, maar als we kijken naar de Ronde van Zwitserland... Daar reed der Jan serieus mee in het gebergte, en hij kon dan nog eens vlammen ook in de chrono. Ok, de aard van de bergen en de duur van die ronde zijn niet te vergelijken met een drie weken durende Giro, maar ik wil maar zeggen dat een Basso, zelfs in vorm en ondanks de beweringen van Riis, geen evenaring zal worden van de 7 jaar durende superioriteit van The Boss.

Ik denk dat Riis ook wel beter weet, maar hij zal het wel als mentale opkikker richting Basso bedoeld hebben. Of het ook werkt is een tweede, want het geeft toch altijd weer extra druk, hè. En Basso hééft het al zo druk de laatste tijd met die tweede bambino erbij. Overigens was ik zelf niet zo onder de indruk van Jan Ullrich in de Ronde van Zwitserland. Oké, z’n tijdrit was uitstekend, maar bergop wist hij toch niet weg te rijden bij jongens als Gil en Jaksche. Bovendien zijn dat geen echte hoogvliegers, lijkt me. Sowieso reden daar niet zoveel grote jongens in de rondte. Weinig referentiekader dus. Vooralsnog vermoed ik dat Jan in de Franse Alpen tijd verliest, welke hij op z’n ligstuur niet kan wegwerken.

Welja... Hoe lang is het geleden dat Ullie er in de Zwitserse bergen los uitgereden werd? En hoeveel keer is dat niet gebeurd... Maar hij stond er ieder jaar wel opnieuw als (meestal) dichtste belager van Armstrong. Dus waarom zou het dit jaar niet zo zijn?

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 23 jun 2006 02:56

Quote: Origineel geplaatst door Jan Degroot op 22 Juni 2006
...Welja... Hoe lang is het geleden dat Ullie er in de Zwitserse bergen los uitgereden werd? En hoeveel keer is dat niet gebeurd.
Maar hij stond er ieder jaar wel opnieuw als (meestal) dichtste belager van Armstrong. Dus waarom zou het dit jaar niet zo zijn?
Omdat Armstrong waarschijnlijk niet meedoet.

Tuurlijk doet Ullrich mee om de ereplaatsen. Met twee lange tijdritten en alle Alpen-etappes in de laatste week waarin Jan meestal op z’n best is, is hij uiteraard een topfavoriet. Toch schat ik voorlopig dat Ivan Basso -- en wellicht ook Alejandro Valverde -- ietsje hoger zal klimmen op het ereschavot. Ook daar heeft ie veelvuldig op getraind, aldus Bjarne Risee.

freek
Forum-lid

freek 23 jun 2006 13:34

Hoe staat het ondertussen eigenlijk met de Spaanse dopingzaak? Want ik kan me voorstellen dat Leblanc en c° (+ een heel pak renners) stilaan wel nerveus aan het worden zijn! Zou de Spaanse justitie een bom gooien net voor de start van de Tour (startverbod voor een flinke hap uit het peloton?), of zouden ze toeslaan zodra de karavaan de Spaanse grens oversteekt (en ineens een hoop renners uit de koers plukken)? Dit zou het koersverloop natuurlijk wel eens kunnen beïnvloeden - wie weet zit er zo weer een top 10-plaats in voor Axel Merckx!!! Ik houd alvast mijn hart vast...

jandegroot15
Forum-lid

jandegroot15 23 jun 2006 15:05

Quoten: Origineel geplaatst door freek op 23 Juni 2006

Hoe staat het ondertussen eigenlijk met de Spaanse dopingzaak? Want ik kan me voorstellen dat Leblanc en c° (+ een heel pak renners) stilaan wel nerveus aan het worden zijn! Zou de Spaanse justitie een bom gooien net voor de start van de Tour (startverbod voor een flinke hap uit het peloton?), of zouden ze toeslaan zodra de karavaan de Spaanse grens oversteekt (en ineens een hoop renners uit de koers plukken)? Dit zou het koersverloop natuurlijk wel eens kunnen beïnvloeden - wie weet zit er zo weer een top 10-plaats in voor Axel Merckx!!! Ik houd alvast mijn hart vast...

Hoop er maar niet te veel op... Hoogstwaarschijnlijk gebeurt er niets.  Enkele kleintjes zullen binnekort misschien veroordeeld worden (na de Tour of zo), maar de grote vissen zullen er waarschijnlijk weer mee wegkomen.

jandegroot15
Forum-lid

jandegroot15 23 jun 2006 15:06

Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 22 Juni 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 22 Juni 2006

Quote: Origineel geplaatst door pantani op 22 Juni 2006

...Toen "The Boss" viel, MOEST iedereen wachten! (Uit respect...) Maar toen Mayo viel, nog voor de kasseien, zette hij zijn mannen op kop en zo heeft Mayo een mentale tik gekregen en is hij afgestapt! Hij was dat jaar gewoon beter en had dat toen al bewezen!...

Klopt niet helemaal, Pantani. Lance Armstrong viel in 2003 en Iban Mayo in 2004.

Ik heb er zelf geen jaar op geplakt!
Maar dit is tog erg;hij valt:iedereen moet wachten!
Mayo valt,zet zijn manschappen op kop!

Het aanzien van Armstrong was ook wel niet iets hoger dan dat van Mayo. Ze wachtten op hem omdat hij in de gele trui reed. ngeschreven wet in de koers. Valt de gele trui, dan wordt er niet aangevallen.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 23 jun 2006 16:29

Quote: Origineel geplaatst door Jan Degroot op 23 Juni 2006
Het aanzien van Armstrong was ook wel niet iets hoger dan dat van Mayo. Ze wachtten op hem omdat hij in de gele trui reed. ngeschreven wet in de koers. Valt de gele trui, dan wordt er niet aangevallen.
In 2002 reed Jan Ullrich in een roze (T-Mobile) trui rechtdoor de bocht om. Toen hield Lance Armstrong z’n benen en die van de kopgroep stil. Staat dat dan misschien ook in het virtuele wetboek geschreven?

concorde
Forum-lid

concorde 23 jun 2006 17:05

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 23 Juni 2006

In 2002 reed Jan Ullrich in een roze (T-Mobile) trui rechtdoor de bocht om. Toen hield Lance Armstrong z’n benen en die van de kopgroep stil. Staat dat dan misschien ook in het virtuele wetboek beschreven?

Nee maar hij heeft er toen wel wat goodwill mee gekweekt. voor zover dat in Frankrijk voor LA mogelijk was.  Terwijl de strijd toen overigens al gestreden was he. Outsider tip dit jaar: Mayo. Schijnt troch weer in vorm te zijn. Hoop dat hij de verwachtingen dit jaar wel waar maakt.

delirium
Forum-lid

delirium 23 jun 2006 17:17

die eerste overwinning van Armstrong in de tour, was dat niet met die rit in de eerste week waar de helft van het peleton op achterstand kwam door een valpartij (gladde weg ergens aan de noordfranse kust...?)? En heeft toen USpostal niet keihard doorgetrokken?
Er staat me iets van bij, maar kweet het niemeer juist.

jandegroot15
Forum-lid

jandegroot15 23 jun 2006 20:25

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 23 Juni 2006

Het aanzien van Armstrong was ook wel niet iets hoger dan dat van Mayo. Ze wachtten op hem omdat hij in de gele trui reed. ngeschreven wet in de koers. Valt de gele trui, dan wordt er niet aangevallen.

In 2002 reed Jan Ullrich in een roze (T-Mobile) trui rechtdoor de bocht om. Toen hield Lance Armstrong z’n benen en die van de kopgroep stil. Staat dat dan misschien ook in het virtuele wetboek geschreven?

Dat was de eerste belager van Armstrong. Dus: ja, dat is ook een ongeschreven wet in de koers.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 23 jun 2006 21:03

Quote: Origineel geplaatst door delirium op 23 Juni 2006
Die eerste overwinning van Armstrong in de tour, was dat niet met die rit in de eerste week waar de helft van het peleton op achterstand kwam door een valpartij (gladde weg ergens aan de noordfranse kust...?)? En heeft toen USpostal niet keihard doorgetrokken? Er staat me iets van bij, maar kweet het niemeer juist.
Dat was inderdaad in ’99. Het betrof een vlakke etappe met de spekgladde Passage du Gois erin. Net als bij die kasseienetappe in 2004 moet je als renner zorgen dat je dan voorin meerijdt. Dan heb je immers de minste kans op valpartijen en oponthoud. En het is natuurlijk voor de mannen die dan op kop rijden nogal problematisch om continu te vragen of er achterin misschien klassementsrenners gevallen zijn. En zo ja, dan maar weer de benen stilhouden.

Met een select kopgroepje in het hooggebergte kan ik me enige solidariteit nog wel voorstellen, maar ook dan blijft het lastig. Elk voorval is toch weer uniek. En of al die unieke voorvallen in het grote virtuele wetboek staan, is nog maar de vraag. Denk nog maar eens de etappe naar Gap in 2003 toen Vinokourov een dertigtal seconden voorsprong had op het jagende groepje met o.a. Armstrong, Hamilton en Beloki. Laatstgenoemde ging fors onderuit en stond niet meer op, terwijl Armstrong door het gras bij de anderen kon aansluiten. Stel nou eens dat Beloki na een half minuutje wél weer verder kon rijden. Hadden ze dan allemaal –- inclusief Vinokourov -– moeten wachten?

Plaats reactie