Wat drinken & eten tijdens racefietsen?
[quote="jeroenkuiper"]hoeveel kcal verbrand je in 100km @ 31km/h
VEEL VEEL meer als wat je binnen krijgt dmv een bakje yoghurt en een banaantje..
lijkt mij persoonlijk dat je je lichaam kapot maakt doordat je nu spierweefsel zit te verbranden want zoveel reserves kun je nooit aan boord houden.
jij gelooft zeker ook in het fabeltje dat het het beste is om 's ochtends op de lege maag te gaan trainen??
vind je vergelijking met werken in de tuin ook kant nog wal raken... bedoel hoeveel intensieve inspanning geef je als je in de tuin bezig bent... mijn hartslag is dan niet zo hoog als dat ik continu volle bak aan het trappen ben[/quote]
Nu kan je mjj verwijten dat ik er niets van weet maar jou reactie bewijst iig dat ik dan niet alleen ben )
denk je nu echt dat je de energie die je in een zondagsritje gebruikt moet opdoen bij het ontbijt ?? Denk je echt dat je aan 31 km/h spierweefsel gaat souperen ??
enja, voor sommige personen kan trainen op de nuchtere maag een stap in de goede richting zijn. Als je niet begrijpt waarom dit goed *kan* zijn, dan bewijst dit nogmaals mijn eerste stelling (dat ik niet alleen onwetend ben).
en tipje voor je : er is meer in't leven dan suikers alleen )
VEEL VEEL meer als wat je binnen krijgt dmv een bakje yoghurt en een banaantje..
lijkt mij persoonlijk dat je je lichaam kapot maakt doordat je nu spierweefsel zit te verbranden want zoveel reserves kun je nooit aan boord houden.
jij gelooft zeker ook in het fabeltje dat het het beste is om 's ochtends op de lege maag te gaan trainen??
vind je vergelijking met werken in de tuin ook kant nog wal raken... bedoel hoeveel intensieve inspanning geef je als je in de tuin bezig bent... mijn hartslag is dan niet zo hoog als dat ik continu volle bak aan het trappen ben[/quote]
Nu kan je mjj verwijten dat ik er niets van weet maar jou reactie bewijst iig dat ik dan niet alleen ben )
denk je nu echt dat je de energie die je in een zondagsritje gebruikt moet opdoen bij het ontbijt ?? Denk je echt dat je aan 31 km/h spierweefsel gaat souperen ??
enja, voor sommige personen kan trainen op de nuchtere maag een stap in de goede richting zijn. Als je niet begrijpt waarom dit goed *kan* zijn, dan bewijst dit nogmaals mijn eerste stelling (dat ik niet alleen onwetend ben).
en tipje voor je : er is meer in't leven dan suikers alleen )
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja, maar die suikers (of algemener koolhydraten) heb je wel gewoon heel hard nodig, zeker als je fanatiek wilt sporten. Met 100 gram yoghurt (is dat een Danone iniminie bakje ofzo?) en een banaantje zou ik na een uurje in de college banken al rammelen van de honger. Fietsen zou ik niet eens aandenken met zo'n minimaal ontbijt. Er moet toch minimaal 3x zoveel in bij mij. Ter vergelijking ik eet als toetje iedere avond al ruim 400 gram yoghurt weg.
Hoe dit kan is vrij duidelijk. Het lichaam past zich wel aan, als je er altijd te weinig instopt dan wordt het gewoon zuiniger en bepaalde prikkels van honger gevoel worden onderdrukt. Het ongaat mij volledig wat je met zo weinig eten wilt bereiken.
En hoeveel je nu tijdens 't fietsen moet eten hangt zeer sterk van je getraindheid af. Een goed getrainde renner rijdt 31 km/h ruim onder z'n D1 ondergrens, dus in z'n herstel zone. Dan wordt dus het grootste deel van de energie uit vetverbranding gehaald, dan hoef je dus ook niet veel te eten, want de glycogeen voorraad voldoet (zeker omdat die ook nog eens groter is dan bij een minder getraind persoon). Maar iemand die nog niet zolang fietst zal zich toch behoorlijk moeten inspannen om op een kruissnelheid van 31 km/h te rijden en verbrand dus gewoon heel veel koolhydraten. Na een goed uur kan de glycogeen voorraad dan gewoon op zijn en voor die tijd moet je dus echt wel gegeten hebben.
Hoe dit kan is vrij duidelijk. Het lichaam past zich wel aan, als je er altijd te weinig instopt dan wordt het gewoon zuiniger en bepaalde prikkels van honger gevoel worden onderdrukt. Het ongaat mij volledig wat je met zo weinig eten wilt bereiken.
En hoeveel je nu tijdens 't fietsen moet eten hangt zeer sterk van je getraindheid af. Een goed getrainde renner rijdt 31 km/h ruim onder z'n D1 ondergrens, dus in z'n herstel zone. Dan wordt dus het grootste deel van de energie uit vetverbranding gehaald, dan hoef je dus ook niet veel te eten, want de glycogeen voorraad voldoet (zeker omdat die ook nog eens groter is dan bij een minder getraind persoon). Maar iemand die nog niet zolang fietst zal zich toch behoorlijk moeten inspannen om op een kruissnelheid van 31 km/h te rijden en verbrand dus gewoon heel veel koolhydraten. Na een goed uur kan de glycogeen voorraad dan gewoon op zijn en voor die tijd moet je dus echt wel gegeten hebben.
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 02 apr 2009 01:06
Ik kan ook best 100 km bij rustig tempo fietsen zonder honger problemen, als ik een beetje gezond gegeten/gedronken heb de dagen ervoor.
Is dat ook niet waarvoor een lange duurtraining is, om je lichaam te laten wennen aan een ander soort van energie verbranding.
In het begin heb ik iig nog wel eens een hongerklop gehad na een 40 km, dat gebeurd me nu niet meer.
Is dat ook niet waarvoor een lange duurtraining is, om je lichaam te laten wennen aan een ander soort van energie verbranding.
In het begin heb ik iig nog wel eens een hongerklop gehad na een 40 km, dat gebeurd me nu niet meer.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Toch heh.... ik vind het wel lekker om tijdens een lange rit wat te eten mee te nemen, lekker een broodje eten op de fiets, muziekje, koetjes in de wei, dee-eentje. Ik zie ook niet het nut ervan in om dat helemaal zonder eten te doen. Als ik thuis ben of op mijn werk lunch ik ook dus waarom op de fiets niet?
Natuurlijk is het zo dat mijn lichaam meer gewend is nu aan het fietsen en ik geen vrachtwagen met eten achter me aan sleep maar ik zie het nu er niet van in om extreme dingen te gaan doen en slechts op een bakje yoghurt te gaan rijden.
Ik eet elke ochtend een banaan, aardbeien, yoghurt en muesli en daarmee haal ik het net tot mijn werk, het is niet genoeg om mijn motor brandende te houden. Dus dan kan het ook niet goed zijn om op zo weinig eten een duurtraining te pakken. Ik ben dan echt niet scherp, lijkt me dus onveilig.
Verder is het grappig hoe we allemaal afstanden roepen en zeggen hoeveel we dan eten. Wat mark al zei... getraindheid: 100 km met een bepaalde gem snelheid is voor de ene een intensieve training waar het voor de ander herstel is. Dus dat is appels met peren vergelijken. Ik denk dat met zaken als voeding het vooral belangerijk is dat iedereen doet wat ie als goed en prettig ervaard en dat je je kop niet gek laat maken door wat een ander eet.
In mijn geval is dat de stijlloze niet coole boterham in mij achtervakje die ik rustig opeet met een gelukzalige grijns tijdens mijn d1
Natuurlijk is het zo dat mijn lichaam meer gewend is nu aan het fietsen en ik geen vrachtwagen met eten achter me aan sleep maar ik zie het nu er niet van in om extreme dingen te gaan doen en slechts op een bakje yoghurt te gaan rijden.
Ik eet elke ochtend een banaan, aardbeien, yoghurt en muesli en daarmee haal ik het net tot mijn werk, het is niet genoeg om mijn motor brandende te houden. Dus dan kan het ook niet goed zijn om op zo weinig eten een duurtraining te pakken. Ik ben dan echt niet scherp, lijkt me dus onveilig.
Verder is het grappig hoe we allemaal afstanden roepen en zeggen hoeveel we dan eten. Wat mark al zei... getraindheid: 100 km met een bepaalde gem snelheid is voor de ene een intensieve training waar het voor de ander herstel is. Dus dat is appels met peren vergelijken. Ik denk dat met zaken als voeding het vooral belangerijk is dat iedereen doet wat ie als goed en prettig ervaard en dat je je kop niet gek laat maken door wat een ander eet.
In mijn geval is dat de stijlloze niet coole boterham in mij achtervakje die ik rustig opeet met een gelukzalige grijns tijdens mijn d1
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Het is toch allemaal niet zo ingewikkeld: Tijdens inspanning verbrand je calorieen die je niet zou verbranden als je op de bank zou blijven zitten. Je moet die calorieen er ergens bijeten, om te voorkomen dat je afvalt. Dat kun je tijdens het fietsen of na het fietsen doen. Ik doe het liever tijdens het fietsen, want dan heb ik er ook nog iets aan.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
juist
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
gelukkig heb ik hier al enkele zinvolle reacties gelezen (waarvan akte hier onder) die me niet het gevoel geven dat ik een freak ben.
Hoeveel watt trappen we aan 31 gem in groep ?? 100/150 W ?? Stel nu 100 W om makkelijk te rekenen.
100 W = 100 J/s
duurrit = 3 uur = 10800 s
verbruikte energie = 100 J/s * 10800 s = 1080 kJ
1 gram suiker levert 17 kJ
1080 kJ = 1080/17 = 63.5 gram suiker (in de veronderstelling dat je al enkel suikers zou gebruiken.
Vandaar mijn reactie op de quote :
dat is dus in mijn geval zo (al noem ik me zelf nog niet echt getraind). Aan een hartslag rond de 140 krijg ik echt geen honger binnen 3 uur.En hoeveel je nu tijdens 't fietsen moet eten hangt zeer sterk van je getraindheid af. Een goed getrainde renner rijdt 31 km/h ruim onder z'n D1 ondergrens, dus in z'n herstel zone. Dan wordt dus het grootste deel van de energie uit vetverbranding gehaald, dan hoef je dus ook niet veel te eten,
het trainen op de nuchter maag kan een niet-getraind lichaam leren om meer vet te verbruiken dan suikers. Dus zo heel gek is het nog niet.Is dat ook niet waarvoor een lange duurtraining is, om je lichaam te laten wennen aan een ander soort van energie verbranding.
Dat die caloriëen er ergens terug moeten bijkomen is zeker. Maar ik doe dit dus NA het fietsen en niet ervoor. Tijdens het fietsen drink ik wel sportdrank. Daar zitten ook suikers in welke voldoen in mijn energiebehoefte tijdens het fietsen.Tijdens inspanning verbrand je calorieen die je niet zou verbranden als je op de bank zou blijven zitten. Je moet die calorieen er ergens bijeten, om te voorkomen dat je afvalt. Dat kun je tijdens het fietsen of na het fietsen doen. Ik doe het liever tijdens het fietsen, want dan heb ik er ook nog iets aan.
ff in het diepste van mijn fysica-herinneringen terug grijpen.hoeveel kcal verbrand je in 100km @ 31km/h VEEL VEEL meer als wat je binnen krijgt dmv een bakje yoghurt en een banaantje..
Hoeveel watt trappen we aan 31 gem in groep ?? 100/150 W ?? Stel nu 100 W om makkelijk te rekenen.
100 W = 100 J/s
duurrit = 3 uur = 10800 s
verbruikte energie = 100 J/s * 10800 s = 1080 kJ
1 gram suiker levert 17 kJ
1080 kJ = 1080/17 = 63.5 gram suiker (in de veronderstelling dat je al enkel suikers zou gebruiken.
Vandaar mijn reactie op de quote :
Je hebt echt zoveel niet nodig hoor.Doe regelmatig een tocht van 80/90 km en gebruik dan 2/2,5 liter isotone drink en een reepje of 2 van 55 gram en soms nog een gelletje.
@ AMC : ik wil er niet echt iets mee bereiken. Ik doe dit altijd al zo. Ik eet nooit speciaal voor een training en ook niet tijdens. Zelfs niet in een wedstrijd. In een wedstrijd probeer ik wel 60 gram koolhydraten / uur via het drinken binnen te werken (wat eigenlijk ook 'eten' is)Het ongaat mij volledig wat je met zo weinig eten wilt bereiken.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="trektrapper"]Quoten: Origineel geplaatst door Patj op 04 Juli 2005
Jawh ik zelf neem meestal snelle jelles mee,dat zijn friese kruidenkoeken & van de kruidvat drinken die ajax en feyenoord enz ook drinke.. het heet energade volgens mij weet niej zkkr ...
maaruh ik hoorduh van iemand dat ie dextro's neemd dat dat ook helpt.. Dus denk vraag ff wat de meeste nou eten..
Ik doe trouwens maar 1 uurtj fietsen meestal.. ongeveer 38 km dus voor mij (ben net begonnen met racefietsen)
?? Is dit nederlands?? [/quote]
Dat noemen ze Breezer taal
"Dat noemuh zuh breezurh taal:|"
Jawh ik zelf neem meestal snelle jelles mee,dat zijn friese kruidenkoeken & van de kruidvat drinken die ajax en feyenoord enz ook drinke.. het heet energade volgens mij weet niej zkkr ...
maaruh ik hoorduh van iemand dat ie dextro's neemd dat dat ook helpt.. Dus denk vraag ff wat de meeste nou eten..
Ik doe trouwens maar 1 uurtj fietsen meestal.. ongeveer 38 km dus voor mij (ben net begonnen met racefietsen)
?? Is dit nederlands?? [/quote]
Dat noemen ze Breezer taal
"Dat noemuh zuh breezurh taal:|"
Specialized Tarmac Elite Compact
[quote="perrush"]ff in het diepste van mijn fysica-herinneringen terug grijpen.
Hoeveel watt trappen we aan 31 gem in groep ?? 100/150 W ?? Stel nu 100 W om makkelijk te rekenen.
100 W = 100 J/s
duurrit = 3 uur = 10800 s
verbruikte energie = 100 J/s * 10800 s = 1080 kJ
1 gram suiker levert 17 kJ
1080 kJ = 1080/17 = 63.5 gram suiker (in de veronderstelling dat je al enkel suikers zou gebruiken.[/quote]
Even een opmerking over deze som.
Het klopt niet!
Het zou moeten zijn:
Hoeveel watt trappen we aan 31 gem in groep ?? 100/150 W ?? laten we een reel doen en er 160 W van maken
160 W = 160 J/s
duurrit = 3 uur = 10800 s
verbruikte energie = 160 J/s * 10800 s = 1728 kJ
Van onze geleverde energie gaat ongeveer 23 % in de fiets zitten. De rest gaat verloren als warmte. Totaal geleverde energie is dus:
1728 / 0,23 = 7513 kJ
1 gram suiker levert 17 kJ
7513 kJ = 7513/17 = 442 gram suiker (in de veronderstelling dat je al enkel suikers zou gebruiken.
dat is nogal een verschil in vergelijking met de 63 gram uit jouw berekening
Hoeveel watt trappen we aan 31 gem in groep ?? 100/150 W ?? Stel nu 100 W om makkelijk te rekenen.
100 W = 100 J/s
duurrit = 3 uur = 10800 s
verbruikte energie = 100 J/s * 10800 s = 1080 kJ
1 gram suiker levert 17 kJ
1080 kJ = 1080/17 = 63.5 gram suiker (in de veronderstelling dat je al enkel suikers zou gebruiken.[/quote]
Even een opmerking over deze som.
Het klopt niet!
Het zou moeten zijn:
Hoeveel watt trappen we aan 31 gem in groep ?? 100/150 W ?? laten we een reel doen en er 160 W van maken
160 W = 160 J/s
duurrit = 3 uur = 10800 s
verbruikte energie = 160 J/s * 10800 s = 1728 kJ
Van onze geleverde energie gaat ongeveer 23 % in de fiets zitten. De rest gaat verloren als warmte. Totaal geleverde energie is dus:
1728 / 0,23 = 7513 kJ
1 gram suiker levert 17 kJ
7513 kJ = 7513/17 = 442 gram suiker (in de veronderstelling dat je al enkel suikers zou gebruiken.
dat is nogal een verschil in vergelijking met de 63 gram uit jouw berekening
Live fast; die young. mijn blog
Hmmm, dat scheelt een factor 7.
En als we nu eens veronderstellen dat je niet enkel en alleen suikers gebruikt. Hoe past dat in dit plaatje?
En als we nu eens veronderstellen dat je niet enkel en alleen suikers gebruikt. Hoe past dat in dit plaatje?
je verbrand suiker EN vetten tijdens het fietsen.
Vetten leveren per saldo minder op.
1 gram vet komt overeen met 9,4 kcal
1 gram koolhydraat komt overeen met 4 kcal
1 kcal = 4,18 kJ.
weer even rekenen. Een volwassen man gebruikt 2400 kcal per dag. 1800 kcal zijn nodig om het lichaam op 37C te houden. De andere 600 verstoken we door te bewegen.
2400 kcal op een dag = 100 kcal per uur. We teren voornamelijk op vetverbranding gedurende een dag. Laten even uitgaan van 80% vet verbranding en 20% koolhydraten. We hebben dan per dag 287 gram voeding nogdig in de vorm van vet en/of koolhydraten. We eten voornamelijk koolhydraten die ons lichaam omzet in vetten.
Vetten leveren per saldo minder op.
1 gram vet komt overeen met 9,4 kcal
1 gram koolhydraat komt overeen met 4 kcal
1 kcal = 4,18 kJ.
weer even rekenen. Een volwassen man gebruikt 2400 kcal per dag. 1800 kcal zijn nodig om het lichaam op 37C te houden. De andere 600 verstoken we door te bewegen.
2400 kcal op een dag = 100 kcal per uur. We teren voornamelijk op vetverbranding gedurende een dag. Laten even uitgaan van 80% vet verbranding en 20% koolhydraten. We hebben dan per dag 287 gram voeding nogdig in de vorm van vet en/of koolhydraten. We eten voornamelijk koolhydraten die ons lichaam omzet in vetten.
Live fast; die young. mijn blog
[quote="rob74"]7513 kJ = 7513/17 = 442 gram suiker (in de veronderstelling dat je al enkel suikers zou gebruiken.
dat is nogal een verschil in vergelijking met de 63 gram uit jouw berekening[/quote]
jij neemt ook 160 W terwijl ik uitging van 100 W als voorbeeld. Ik geloof nooit dat je 160 W trapt aan 31 gem IN DE WIELEN, maar het kan hoor. Echt zeker ben ik er niet van.
Dat van die 23% rendement wist ik niet. Wel interessant.
Maar zelfs in jouw voorbeeld aan 160 W, 23% rendement en enkel suikerverbranding is het perfect mogelijk om zonder eten dat ritje te doen. Een beetje duursporter heeft meer dan 500 gr glycogeen in zijn lichaam.
In de realiteit ga je in D1 misschien slechts 20 of 30% (% zijn wel een gok, heb daar niet echt zicht op hoeveel dat juist is) suikers verbruiken, de rest van de energie wordt geleverd door vetverbranding.
dat is nogal een verschil in vergelijking met de 63 gram uit jouw berekening[/quote]
jij neemt ook 160 W terwijl ik uitging van 100 W als voorbeeld. Ik geloof nooit dat je 160 W trapt aan 31 gem IN DE WIELEN, maar het kan hoor. Echt zeker ben ik er niet van.
Dat van die 23% rendement wist ik niet. Wel interessant.
Maar zelfs in jouw voorbeeld aan 160 W, 23% rendement en enkel suikerverbranding is het perfect mogelijk om zonder eten dat ritje te doen. Een beetje duursporter heeft meer dan 500 gr glycogeen in zijn lichaam.
In de realiteit ga je in D1 misschien slechts 20 of 30% (% zijn wel een gok, heb daar niet echt zicht op hoeveel dat juist is) suikers verbruiken, de rest van de energie wordt geleverd door vetverbranding.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;