Pagina 9 van 10
trapfrequentie
Geplaatst: 29 mar 2005 17:35
door veeteetje
Volgens mij neemt Sjibble ons allemaal in de maling want wat hij presteert op de fiets is buitenaards... Het is vreemd dat zo iemand nog niet 'ontdekt' is...
trapfrequentie
Geplaatst: 29 mar 2005 17:40
door erikvd
Ik ben benieuwd wat ie te zeggen heeft als ie weer op t forum is.
trapfrequentie
Geplaatst: 03 apr 2005 01:04
door maatchen
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Maart 2005
Ik heb het ff uitgerekend en voor een eenparige versnelling van 3 seconden met een gewicht van 70 kg hoef je maar een vermogen te leveren van 2000 Watt. Dat is dus piece of cake NOT
Hmm, 70 kilo, dat halen de meeste 14 jarigen niet. Komt ie toch nog onder de 1750W van Pettachi, hihihihi................
Ach, 't is de jeugdige overmoed, ik vind het ook nog steeds leuk om bij het stoplicht te proberen 'gassende' brommers er uit te trekken.
En dat is vaak meer een kwestie van timing, minder handelingen voordat je vaart maakt en een verschillend koppelverloop tussen mens en motor.
trapfrequentie
Geplaatst: 03 apr 2005 01:52
door erikvd
Quoten: Origineel geplaatst door Maatchen op 02 April 2005
Hmm, 70 kilo, dat halen de meeste 14 jarigen niet. Komt ie toch nog onder de 1750W van Pettachi, hihihihi................
Moet je eens bij het zwembad kijken hoeveel 14 jarigen al zo vet zijn. Maar je hebt wel gelijk.
trapfrequentie
Geplaatst: 03 apr 2005 13:14
door amclassic-fan
Quoten: Origineel geplaatst door Maatchen op 02 April 2005
Hmm, 70 kilo, dat halen de meeste 14 jarigen niet.
Je moet rekenen met volledig gewicht dus incl fiets. En ik ga er vanuit dat ie toch geen fiets van 6 kg heeft. Zal eerder kg of 12 wegen als ik zo in andere topic beschrijving zag.
trapfrequentie
Geplaatst: 24 aug 2005 04:06
door sjibble
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 03 April 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Maatchen op 02 April 2005
Hmm, 70 kilo, dat halen de meeste 14 jarigen niet.
Je moet rekenen met volledig gewicht dus incl fiets. En ik ga er vanuit dat ie toch geen fiets van 6 kg heeft. Zal eerder kg of 12 wegen als ik zo in andere topic beschrijving zag.
Ik ben er weer
.
Ik zal mn fiets es moeten wegen. Hij is iig lichter dan 8 KG want toen ik zand ging halen was mn fiets lichter
Over mn acceleratie gesproken, dat had ik nog een tijd geleden gemeten.
40 km/h in 10 sec
35 km/h in 6-7 sec ongeveer (35-40 duurt lang want ik heb een nogal lichte Final versnelling
.
Ik zal nog es kijken, overigens staat mn kmteller denk ik hoger, moet ik goed instellen
.
trapfrequentie
Geplaatst: 24 aug 2005 15:24
door bike_add1ct
Ah die acceleraties klinken wat beter in de oren dan die waarden die je ooit eerder gepost hebt.
En een fiets van <8kg? Pics?
trapfrequentie
Geplaatst: 25 aug 2005 02:15
door sjibble
Hmmm.... Shit... Vergeten te wegen
Maar zwaarder dan 10 KG is ie iig niet
, maar daar ben ik ook niet zeker over
Maar waarom het gedoe als je fiets een paar KG zwaarder is?
ooit van een fiets Smoothie Motiv gehoord? (of andersom).
K had nog nooit em iemand zien rijden behalve ik en mn broertje
Maar als ik hard fiets, rijden de auto's evenhard op een weg van 50
trapfrequentie
Geplaatst: 02 sep 2005 19:18
door bashar
Ik ben nieuw op dit forum,
maar naar mijn mening heeft de trapfrequentie te maken met de ideale afstemming tussen kracht en snelheid. Tussen de 100-105 omwentelingen/minuut creer je per volledige omwenteling het meeste vermogen. Alle werelduurrecords zijn met +-105 omwentelingen/min gereden.
Dit vereist wel enige aanpassing van het zenuwstelsel, dus aanvankelijk zal het aanvoelen alsof je te licht trapt, maar met oefening verandert dit.
Natuurlijk helpt het als je veel type2 vezels hebt, deze kunnen door training een duurkarakter krijgen.
Sprinters worden geboren.....maar oefening baart kunst
trapfrequentie
Geplaatst: 02 sep 2005 20:11
door coulthard
Quoten: Origineel geplaatst door bashar op 02 September 2005
Ik ben nieuw op dit forum,
maar naar mijn mening heeft de trapfrequentie te maken met de ideale afstemming tussen kracht en snelheid. Tussen de 100-105 omwentelingen/minuut creer je per volledige omwenteling het meeste vermogen. Alle werelduurrecords zijn met +105 omwentelingen/min gereden.
Dit vereist wel enige aanpassing van het zenuwstelsel, dus aanvankelijk zal het aanvoelen alsof je te licht trapt, maar met oefening verandert dit.
Natuurlijk helpt het als je veel type2 vezels hebt, deze kunnen door training een duurkarakter krijgen.
Sprinters worden geboren.....maar oefening baart kunst
Het klopt idd. dat de meeste werelduurrecords zo rond de 103-105 qua trapfrequentie zitten. Maar dan dien je wel met enkele factoren rekening te houden.1. Een uur record heeft een heel andere trainingsaanpak dan een wedstrijd van 5 uur. Een volledige wedstrijd op zo een trapfrequentie rijden vergt gewoonweg teveel energie. 2. Deze staat weer in direct verband met 1, want hoe hoger de snelheid hoe meer je geneigd bent om lichter te gaan rijden. En in een wedstrijd ligt het tempo nu eenmaal lager (gevoelsmatig tenminste) dan bij een werelduurrecord waar je gewoon een uur lang maximaal aan 1 tempo gaat rijden.3. In een wedstrijd is er geen strak en eenduidig tempo. Ook niet wanneer je jezelf in de kopgroep bevindt. Er zijn bochten, wind, etc. Deze zorgen constant voor tempowisselingen. Hierdoor is het niet evident om dit constant op een lage versnelling te beantwoorden, dan ben jevoortdurend aan het schakelen en trap je jezelf voorbij. Het is beter met een iets grotere versnelling op te trekken en dan gedurende tientallen meters niet hoeven schakelen.4. Korte intensieve momenten in een wedstrijd moeten dikwijls op de kracht en macht worden beantwoord, je spieren laten werken. Als je deze macht/kracht mist dan kan het soms net dat verschil zijn tussen wel of niet de kopgroep. Let wel dit betekent niet dat je met 80 omentelingen gaat rijden. Maar wel iets lager dan je normale ritme om zo je hart wat meer te ontlasten en je spieren wat meer te gebruiken. Het nadeel hiervan is dat je veel verzuring opbouwt.
Zo das een heel verhaal........
trapfrequentie
Geplaatst: 15 sep 2005 13:41
door hobbezzz
Ik heb ook wel eens gelezen dat het goed is om te trainen met een heel hoge rpm. Bijvoorbeeld in een training van twee uur 8 x 2-4 minuten met 150 rpm. De reden hiervoor zou zijn dat het aantal kleine bloedvaatjes (haarvaatjes) toeneemt. Je zou dit dus vooral in het begin van het jaar moeten doen. Door de vele haarvaatjes kan je meer voeding / zuustof aanvoeren en afvalstoffen afvoeren.
trapfrequentie
Geplaatst: 15 sep 2005 16:44
door giant-eric
Daarbij heb ik divere bladen gelezen dat een hoge trap frequentie alleen echt effectief is voor rijders met veel vermogen.
De vergelijking werd getrokken met de rpm van onze Lance. Op die manier rijden was voor de gewone toerders en veel wedstrijdrijders niet aan te raden omdat het effect van "sparen " niet speelt.
Daar hebben ze simpel te weinig vermogen voor.. zeggen ze.
Is niet mijn mening, hoewel ik me r wel in kan vinden.
Mijn fijnste frequentie ligt tussen de 95 en 103 ongeveer...