Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Praatprogramma's rondom de Tour

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 25 jul 2011 15:08

marconi schreef:.....
Neem b.v.de epoxy (carbon) fietsframes. Merckx vindt dat die te licht zijn en dat de renner weinig controle over de fiets heeft.......
Is het niet zo dat ene M. Ducrot telkens zegt dat Merckx dit zei?
Ik heb het nl. nog nooit uit de mond van Merckx zelf gehoord.
En wat M. Ducrot zegt neem ik altijd met een hele grote korrel zout.

eelcoz

eelcoz 25 jul 2011 15:18

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 28 nov 2011 09:20, 2 keer totaal gewijzigd.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 25 jul 2011 15:19

theov schreef:
marconi schreef:.....
Neem b.v.de epoxy (carbon) fietsframes. Merckx vindt dat die te licht zijn en dat de renner weinig controle over de fiets heeft.......
Is het niet zo dat ene M. Ducrot telkens zegt dat Merckx dit zei?
Ik heb het nl. nog nooit uit de mond van Merckx zelf gehoord.
En wat M. Ducrot zegt neem ik altijd met een hele grote korrel zout.
Eddy Merckx schreef: De frames van racefietsen worden te licht, waarschuwt Eddy Merckx. Volgens de Belgische wielergrootheid is dit een van de oorzaken van de vele valpartijen die het profpeloton tegenwoordig ontsieren.

,,Er wordt veel risico genomen met het gewicht van de frames'', zegt Merckx in een interview in het ICC-magazine RACE!

,,In een afdaling van 120 kilometer per uur rijdt de fiets nu met de renner mee in plaats van de renner met de fiets. Het frame is niet meer perfect bestuurbaar en daardoor kunnen renners zwaar ten val komen.''

Volgens Merckx is het door de UCI vastgestelde minimumgewicht van 6,8 kilogram voor een racefiets een inschattingsfout. ,,Het zou verstandiger zijn een norm te bepalen voor het frame en niet voor de complete fiets. Men bespaart beter gewicht op de onderdelen dan op het frame, want dit moet bestuurbaar blijven.''
Bron: http://www.i-c-c.nl/index.php?option=co ... &Itemid=86
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 25 jul 2011 15:23

Oke, duidelijk.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit lees.
Ik had er al eens naar gezocht en kwam alleen op M. Ducrot uit.
Vandaar dat ik er niet echt in geloofde.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 25 jul 2011 15:28

Ik wil de eerste renner overigens nog zien die met 120km/u in een afdaling gaat. Volgens mij is dat natuurkundig bijna onmogelijk. Wellicht in een afdaling van >30% :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

eelcoz

eelcoz 25 jul 2011 15:30

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 28 nov 2011 09:20, 2 keer totaal gewijzigd.

zaaf
Forum-lid

zaaf 25 jul 2011 15:33

[En een vraagje: Wat is het verschil tussen je mening ventileren en zeggen waar het op staat? Kan je mening dan niet iets zijn waar het op staat ?[/quote]

Nee, dat is niet hetzelfde. Voor van Dale is een mening dit: "wat men van iem. of iets vindt, hoe men oordeelt." Bij "zeggen waar het op staat" (what ever that may be) suggereert de spreker toch duidelijk dat het gebaseerd is op feiten. Maar laten we er over ophouden. Ik ben bang dat dit nergens toe lijdt. Ik wilde slechts een nuance aanbrengen en mijn steun aan Daniel1975 standpunt betuigen, maar dat komt blijkbaar niet over in dit meninkjesgeweld dat voor een discussie moet doorgaan.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 25 jul 2011 15:45

eelcoz schreef:
mrcoffee schreef:Ik wil de eerste renner overigens nog zien die met 120km/u in een afdaling gaat. Volgens mij is dat natuurkundig bijna onmogelijk. Wellicht in een afdaling van >30% :)
Ik weet dat Cancellara 103 km/u heeft gehaald deze Tour (ben even kwijt in welke afdaling).
Tourmalet, op de SRM site kon je 10 renners live volgen. Van die 10 renners was trouwens Knees de snelste daler hij tipte 96 aan tijdens de afdaling van diezelfde Tourmalet.
In een andere etappe was trouwens leuk dat de Camera op de motor liet zien dat 90 bij hun op de teller stond toen ze achter Jeremy Roy reden en dat op hetzelfde moment op de SRM site de snelheid van Roy af te lezen was: 72km/u. Zo zie je maar weer je moet niet alles geloven wat je ziet.
Afbeelding

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 25 jul 2011 17:28

zaaf schreef:[En een vraagje: Wat is het verschil tussen je mening ventileren en zeggen waar het op staat? Kan je mening dan niet iets zijn waar het op staat ?
Nee, dat is niet hetzelfde. Voor van Dale is een mening dit: "wat men van iem. of iets vindt, hoe men oordeelt." Bij "zeggen waar het op staat" (what ever that may be) suggereert de spreker toch duidelijk dat het gebaseerd is op feiten. Maar laten we er over ophouden. Ik ben bang dat dit nergens toe lijdt. Ik wilde slechts een nuance aanbrengen en mijn steun aan Daniel1975 standpunt betuigen, maar dat komt blijkbaar niet over in dit meninkjesgeweld dat voor een discussie moet doorgaan.
OK. Maar Derksen hanteert cijfers en feiten en daarop baseert hij zijn uitlatingen, meningen en zegt ook waar het op staat. Iig is hij ervan overtuigd dat die cijfertjes ook de feiten zijn.
Maar, zand er over !
Laatst gewijzigd door marconi op 25 jul 2011 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 25 jul 2011 17:41

theov schreef:Oke, duidelijk.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit lees.
Ik had er al eens naar gezocht en kwam alleen op M. Ducrot uit.
Vandaar dat ik er niet echt in geloofde.
Maar waarover het gaat is dit: Ingewijden en ex coureurs verschillen ook vaak van mening. Dus dat iemand koerst betekent dat niet dat hij alle wijsheid in pacht heeft. Ik zie niet in waarom de lichte "carbon" fiets minder goed zou sturen dan een paar kg zwaardere alu fiets indien de stijfheidsmetingen uitwijzen dat die bij het "carbon" frame heel goed zijn. De meeste "carbon" frames hebben volgens de testen in FIETS en TOUR veel betere torsie en bracketstijfheid dan vroegere stalen fietsen . Maar volgens Merckx ligt het aan het gewicht.
Kortom, zelfs zij die koersen of gekoerst hebben weten er vaak ook geen jota van getuige de opmerking dat M. Ducrot vaak grote onzin uitkraamt.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 25 jul 2011 17:59

Als ik het goed lees heeft Merckx commentaar op het gewicht van het frame en de ontwerprisico's die daarbij genomen worden. Hij zegt niets over gebrek aan stijfheid in relatie tot het gebruik van carbon. Is de veronderstelling dan juist dat Merckx doelt op het feit dat er juist concessies gedaan worden aan de stijfheid om het frame maar zo licht mogelijk te maken?

In dat geval is niet het gebruikte materiaal (carbon), maar het ontwerp (gebrek aan stijfheid en sterkte) het probleem. Door een minimum gewicht aan het frame te verbinden kunnen ontwerpers zich richten op stijfheid en veiligheid in plaats van minimum gewicht. Lijkt mij geen gek idee. Nog beter lijkt het mij om vaste waarden voor te schrijven voor stijfheid en sterkte van het frame. Zolang ontwerpers maar binnen de grenzen blijven kunnen ze zich uitleven qua design.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 25 jul 2011 18:47

De dreun van Alberto...

Afbeelding

Het duurde even voor ik in de gaten had wat die idioot nou precies deed maar diie gast liep in de beklimming in dokterskleding achter de fietsende Contador aan en duwde een slangetje met een infuuszak eraan tegen de arm van Alberto alsof hij het doping gaf. Logisch en terecht dat hij hem een hoek gaf! Sowieso was het boegeroep van de Franse toeschouwers deze Tour triest
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie