Nee, ik ken Thijs Zonneveld niet. Het is zeker geen persoonlijke kruistocht. En ik vind het ook niet erg dat Thijs zijn naam er aan verbindt. Ik vind het zelfs leuk dat dit gestolen idee veel response krijgt, het spreekt duidelijk tot de verbeelding. Dat het onmogelijk haalbaar is doet er eigenlijk niet toe, dat weet immers elk weldenkend mens. Er wordt over gesproken, mensen gaan erover nadenken. En Thijs zal op 1 april zijn bevindingen naar buiten brengen en smalend in een boekje vertellen hoe hij anderen in deze hoax heeft meegekregen, zoals bijvoorbeeld ingenieursbureau Oranjewoud en dat ene architectenkoppel dat kennelijk geen zinnig werk onder handen heeft en op deze manier een graantje publiciteit meepikt. Ik zag zelfs al een ambtenaar van Almere vrolijk meebabbelen….. daar gaan je belastingcenten denk ik dan, maar okay het mag, het gaat immers om een leuk gedachtenspinsel en als National Geographic op bezoek komt dan heb je het bij voorbaat al goed gedaan.vantheman schreef:@WdvB: is er een vete tussen jou en Thijs Zonneveld of zo?
Het lijkt net of je een persoonlijke kruistocht tegen Thijs Zonneveld voert.
En waarom Thijs Zonneveld in meerdere posts zo denigrerend Thijsje noemen?
Eerlijk gezegd vond ik Zonneveld in de Avondetappe hartstikke leuke en verfrissend. Een oud-wielrenner die over de wielersport vertelt en schrijft vanuit net een andere invalshoek, zoiets kan de sportjournalistiek altijd goed gebruiken. Vooral als ze Smeets wat tegenwicht bieden. Maar schoenmaker houdt je bij je leest. Thijs Zonneveld is een aspirant schrijvend journalist, hij is geen Leonardo da Vinci die hier het grootste wereldwonder uit de menselijke geschiedenis ter berde brengt. Wat ik me dus afvraag, is wat er in zijn hoofd afspeelt. Waarom houdt die jongen zich hiermee bezig? Ik kan niet in zijn ziel kijken, maar als ie deze queeste echt serieus meent dan kan ie rechtstreek in het GGZ worden opgenomen. Ik denk echter niet dat ie gek is, maar eigenlijk best wel slim en gehaaid. Hij is duidelijk geen bouwkundige, noch kostendeskundige, noch civiel ingenieur, noch politicus, noch projectontwikkelaar, etc., hij is een schrijver met enige verbeeldingskracht en hij heeft in de avondetappe geproefd van de media. En BN’ers en schrijvers kunnen niet zonder de media. Het kan niet anders dan dat dit een manier voor hem is om in de media te blijven hangen. Geloofwaardig of niet blijkt hem niet te deren. Je zou er zelfs nog respect voor op kunnen brengen dat iemand zijn geloofwaardigheid zo ter grabbel gooit. Daar kunnen Hans Teeuwen en Theo Maassen nog een puntje aan zuigen.
Het idee is gewoon gestolen van een Duitse architect en socioloog Jakob Tigges die een provocatief idee in een collage had verbeeld door een 1000m hoge berg te projecteren in Tempelhof, de belangrijkste luchthaven van voormalig West-Berlijn, de voormalige gateway tussen West-Berlijn en het vrije Westen. Achter dat plan zat nog de visie van een bouwkundig kunstenaar. Berlijn kwam met de vraag wat te doen met het inmiddels gesloten vliegveld. En er was sprake van een investeerder die 350 miljoen euro wilde investeren in een zeer exclusief wellnesscenter. Tigges kwam toen met dit idee, een berg voor alle Berlijners en niet alleen maar voor de happy few. Hij wilde een beeld creëren dat in de gedachte van de Berlijners zou blijven hangen, totdat er wel een passende oplossing voor Tempelhof ontwikkeld zou zijn. Gelijkertijd dus wetende dat een berg niet realiseerbaar is, maar wel wetende dat er voor de Berlijners op deze historische plek een bijzondere en openbare ruimte moest komen. De berg dus als metafoor.
Thijs(je) Zonneveld is een Hollander, die denken niet in metaforen, als hij zegt berg dan bedoeld ie niet een weiland. Hollanders denken in euro’s. Hij wil de berg verkopen. Hij wil tegen een berg opfietsen, hij ziet voor zich een bocht met zuipende oranje Hollanders die het liefst over Voeckler willen pissen. Een mooie recreatieberg, waar je uiteraard ook kunt skiën, skydiven, bungyjumpen, wandelen en alwaar je schitterende uitzichten, berggeiten, gieren, gletsjers en watervallen kunt fotograferen. Uiteraard moet er ook plaats zijn voor villa’s, restaurants en hotels. En aangezien de berg hol is kunnen er ook scholen, universiteiten, ziekenhuizen, bedrijfsterreinen, schaatsbanen, overdekte skibanen, atletiekvelden, wielerbanen, etcetera in ondergebracht worden….. heel bouwend Europa en de gehele staalproduktie van de wereld verzamelen op 1 plek en daar een mega-city bouwen zoals bouwbedrijf Takenaka ooit bedacht heeft….. om dit gigantische bouwwerk na een eeuw bouwen af te werken in de vorm van een berg. Met als afsluiter hier en daar een boompje en prefab rotsblok, een klauterpad en een waterstroompje. En dat allemaal in Nederland, echt geniaal, een berg in het platte Nederland, het nederige land waar alles kan, want we hebben immers ooit de polder en bureaucratie uitgevonden, Indonesië uitgebuit, slavernij en het woord apartheid bedacht en ook nog eens een betonnen beweegbare dam in Zeeland gebouwd. Dus een berg is helemaal een makkie.
Een leuk prikkelend idee, een gestolen idee, maar wel leuk genoeg om even over na te denken tijdens knevel en van den brink. Hoe mooi het wel niet kan zijn om een “echte” steile berg op een uurtje reisafstand te hebben. Lang leve de verbeelding en de media.
Je kunt ook 10x de Camerig of de Zijperberg op fietsen, of zoals gisteravond een tijdje tegen windkracht 6 in fietsen….. is ook net een berg. Stukken goedkoper en gewoon om de hoek.
Weet je trouwens dat 60% van de Zwitsers de Alpen zouden willen omruilen voor een mooie kustlijn? Het gras is altijd groener aan de andere kant.