Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrennen en ruitersport, wederzijds onbegrip?

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 19 apr 2015 21:39

Wat ik apart vind is de woede die er weer op sportieve fietsers geprojecteerd wordt. Ik erger mij wel aan het feit dat ruiters beslag leggen (onterecht) op onze ruimte. Als het eens omgekeerd gebeurt is dit blijkbaar een reden om de media te bewerken, die hier blijkbaar graag aan meedoen in niet mis te verstane bewoordingen (asociaal etc.)

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 19 apr 2015 22:01

Mee eens Peter, het blijft een groot dier, en niet iedere ruiter is zijn paar machtig, dat denken ze wel omdat ze nooit in de situatie komen dat ze het beest de baas moeten zijn.

Vanmiddag even met de MTB de bossen in getrokken. Blijkbaar had de nabij gelegen manege een soort rondrit door de bossen met 2 paarden voor een kar georganiseerd want er reden aardig wat rond achter elkaar.

Nu is dit bosgebied vrij toegankelijk voor wandelaars en fietsers en liggen er ook ruiterpaden in, maar daar kun je natuurlijk niet met zon karretje overheen..

Deze groep wist het toch te presteren om volle bak rond te rijden. Ik ben ze tijdens mijn rondje meerdere malen tegengekomen en maar wijselijk even het pad afgegaan, en zelfs een keer afgestapt en daarna maar de smalle singletracks opgezocht. Gezien het mooie weer was er ook enorm veel wandelverkeer in de bossen en dan snap ik niet dat je ervoor kiest om met zo'n rotvaart door het bos te crossen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6097
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 apr 2015 07:30

even voor de goede orde:
Paarden horen niet op de openbare weg. Ze mogen niet op het fietspad en niet op de verharde wegen komen en moeten altijd in de berm lopen. Als er een paard op het fietspad loopt, is de ruiter dus altijd fout.

Nou begrijp ik ook wel dat niet altijd kan en ik hou rekening met paarden. Voornamelijk uit eigen veiligheid. Paarden zijn groot, sterk en onvoorspelbaar. En ook heel angstig aangelegd, dus ik kan maar beter voorzichtig zijn. Maar de verantwoordelijkheid dat een paard zich netjes gedraagt lgt bij de ruiter. Daarom is het ook zo mooi voor de ruiter dat er speciale ruiterpaden zijn, dan kanh ij daar lekker stappen met zijn paard. En als MTB-er blijf je daar dan natuurlijk lekker weg. En als je als MTB-er dan toch even op de ruiterpad zit, is het dus het paard dat voorrang heeft en moet jij ruim baan maken voor ruiter en paard.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 apr 2015 08:08

Amen 8-)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 20 apr 2015 11:26

immo schreef:Ik vind het sowieso maar vreemd dat die grote beesten gewoon op de openbare weg mogen, ze kunnen toch prima in die speciale paarden bakken rijden daar zijn er zat van.
Dit is precies hetzelfde argument dat fiets-haters gebruiken om wielrenners naar een wielerparcourtje te verbannen. Ga jij dan in het vervolg al je rondjes fietsen op een wielerbaantje, er zijn zat niet-fietsers die vinden dat een racefiets niet op de openbare weg hoort.

Het helpt als je je blijft realiseren dat een paard een dier is en geen ding zoals een auto of een brommer. Helaas zijn heel veel mensen totaal non-empatisch, al naar andere mensen laat staan naar een dier. Ik kom regelmatig paarden tegen, zelfs wel eens bij mij in de straat(!), vaart minderen, oogcontact maken met de ruiter, niet schreeuwen, ruiter vriendelijk groeten (groeten altijd terug) en verder fietsen.
Als je van achteren passeert, geen herrie maken en niet op 10 centimeter afstand inhalen alsof je in de koers zit want zo'n beest schrikt zich daar het lazerus van. (wandelaars overigens ook).
Is dat zo moeilijk?
Veni. Vidi. Fietsie.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 20 apr 2015 13:40

rob74 schreef:even voor de goede orde:
Paarden horen niet op de openbare weg. Ze mogen niet op het fietspad en niet op de verharde wegen komen en moeten altijd in de berm lopen. Als er een paard op het fietspad loopt, is de ruiter dus altijd fout.
Een paard mag wel degelijk op de verharde openbare weg.

En betreft fietspad is er een ontzettend schimmige nuance: Als het echt onveilig is mag de ruiter blijbaar wel het fietspad kiezen, uiteraard de medegebreuikers inacht nemend. Ga er dus maar van uit dat een agent niet snel een ruiter de 80km weg op zal loodsen, tenzij er echt een ruiterpad naast ligt.

Verder is de berm op veel plekken in Nederland gewoon te zacht en zal de ruiter voor het fietspad kiezen. Dat mag niet, maar anders knoei je het paard, tot aan afmaken aan toe.

Feit is gewoon dat er veel te weinig paarden infrastructuur is, zeker als je ziet dat de paardensport de laatste 25 jaar enorm is gegroeid.

Het beste advies is en blijft:

1. Wees vriendelijk. Scheelt jezelf heel veel stress.
2. Passeer rustig. Zoals gesteld, niet elk paard/berijder is capabel en van de buitenkant kan je dat niet inschatten.

Het is hopen dat de wetgeving wordt aangepast, waarbij het ruiterrijbewijs wordt ingevoerd. Aan de andere kant zal je dan ook goed moeten kijken naar paard en rijbaan, want het aantal auto's is nog veel harder toegenomen. Diep in mijn hart vrees ik dat paarden naar het fietspad toe moeten (tenzij de provincies wakker worden en meer bermen paard-vriendelijk maken).

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 apr 2015 15:19

De waarheid ligt vaak in het midden.
- Wielrenners houden soms/vaak geen rekening met de schrikreacties van een paard
- Ruiters kunnen soms/vaak niet rijden en zijn niet altijd serieus met hun omgeving bezig.

Als achteropkomende fietser kun je aan de oren van het paard zien wat er gaat gebeuren. Als het paard z'n oren naar achteren draait, dan heeft ie ons gehoord. Dan gaat vaak het paardenhoofd er achteraan en heeft ie ons ook gezien. Een goede ruiter heeft dat door en haalt de snelheid van het paard er dan uit en haalt de teugel aan.

Lichaamstaal liegt nooit. Ook niet bij een paard en ook niet bij een ruiter.
Als het paard wel reageert (wel lichaamsbeweging) en de ruiter niet (blijft als een zoutzak zitten), dan moet je extra alert zijn. Een paard is een vluchtdier en wil altijd bij je vandaan.
Als paard (geen 'orenspel') en ruiter allebei niet reageren, dan moet je ook oppassen

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 20 apr 2015 15:30

TumTumTum schreef:
immo schreef:Ik vind het sowieso maar vreemd dat die grote beesten gewoon op de openbare weg mogen, ze kunnen toch prima in die speciale paarden bakken rijden daar zijn er zat van.
Dit is precies hetzelfde argument dat fiets-haters gebruiken om wielrenners naar een wielerparcourtje te verbannen. Ga jij dan in het vervolg al je rondjes fietsen op een wielerbaantje, er zijn zat niet-fietsers die vinden dat een racefiets niet op de openbare weg hoort.

Het helpt als je je blijft realiseren dat een paard een dier is en geen ding zoals een auto of een brommer. Helaas zijn heel veel mensen totaal non-empatisch, al naar andere mensen laat staan naar een dier. Ik kom regelmatig paarden tegen, zelfs wel eens bij mij in de straat(!), vaart minderen, oogcontact maken met de ruiter, niet schreeuwen, ruiter vriendelijk groeten (groeten altijd terug) en verder fietsen.
Als je van achteren passeert, geen herrie maken en niet op 10 centimeter afstand inhalen alsof je in de koers zit want zo'n beest schrikt zich daar het lazerus van. (wandelaars overigens ook).
Is dat zo moeilijk?
De tips zijn handig ..maar ik zou eerder oogcontact met het paard maken dan met de ruiter ..het paard let meestal WEL op.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8943
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2015 15:53

Op de posbank kan maar zo een lagenfelder op het fietspad staan zonder begeleiding;)
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 20 apr 2015 16:39

nijkie schreef:Op de posbank kan maar zo een lagenfelder op het fietspad staan zonder begeleiding;)
een Lagenfelder ??

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6097
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 apr 2015 16:50

Leuk hoor die tips, over de oren van het paard en de reactie van de ruiter daarop. Het zal allemaal wel waar zijn en het klinkt aannemelijk. Maar ik vind het toch wel wat veel gevraagd om daar allemaal op te moeten letten. De volgende keer dat ik een paard zie, ben ik tips waarschijnlijk al weer vergeten. Dan val ik toch terug om de standaard techniek bij het naderen van beesten. Geluid maken (ratel in wiel), vaart minderen, kijken wat het beest doet en dan besluiten om door te rijden of toch maar helemaal af te remmen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8943
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2015 16:58

Arno357 schreef:
nijkie schreef:Op de posbank kan maar zo een lagenfelder op het fietspad staan zonder begeleiding;)
een Lagenfelder ??
Een groot bruin beest lopen los op de posbank.
Dit geval https://www.google.nl/search?hl=nl&site ... 1300%3B990
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Plaats reactie