Wielrenners omgang met elkaar
Over het algemeen groet ik iedereen die in strak pakje op de fiets zit. Meestal met een knikje en 2 vingers van het stuur omhoog. Ook groet ik oude van dagen die op de fiets hun tochtjes fietsen; dit alleen als ik ze op kleine verlaten weggetjes tegen kom. Dit vind ik een stukje beleefdheid.
Bij inhalen ben ik erg terughoudend. Ik vind het vaak vervelend om te gaan bellen en pas me flink aan (wat meestal dus neerkomt op flink remmen of uitbollen). Helemaal op de wat smallere fietspaden. Als ik inhaal bedank ik wel altijd en ga er eenmaal voorbij weer flink in de pedalen. Dit doe ik omdat ik mezelf op de wat smallere weggetjes en paden als uitzondering zie en niet als norm. Heb er zelf ook een hekel aan als mensen zich langs mij persen; wacht dan even tot het wel kan.
Aan wieltjeszuigen doe ik tijdens het trainen niet en eerlijk gezegd heb ik er zelf ook nooit last van (niet dat ik er last van zou hebben als het wel zou gebeuren). Wat ik wel doe is als ik iemand een paar honderd meter voor me zie rijden deze proberen te naderen tot een metertje of 50; en vervolgens wieltjeszuigen op afstand.
Bij inhalen ben ik erg terughoudend. Ik vind het vaak vervelend om te gaan bellen en pas me flink aan (wat meestal dus neerkomt op flink remmen of uitbollen). Helemaal op de wat smallere fietspaden. Als ik inhaal bedank ik wel altijd en ga er eenmaal voorbij weer flink in de pedalen. Dit doe ik omdat ik mezelf op de wat smallere weggetjes en paden als uitzondering zie en niet als norm. Heb er zelf ook een hekel aan als mensen zich langs mij persen; wacht dan even tot het wel kan.
Aan wieltjeszuigen doe ik tijdens het trainen niet en eerlijk gezegd heb ik er zelf ook nooit last van (niet dat ik er last van zou hebben als het wel zou gebeuren). Wat ik wel doe is als ik iemand een paar honderd meter voor me zie rijden deze proberen te naderen tot een metertje of 50; en vervolgens wieltjeszuigen op afstand.
slow is smooth, smooth is fast
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Euh... Ligt het aan mij of zijn zin één en zin twee niet met elkaar te rijmen?Corniel schreef:Alp d'Huez53:15 schreef:Natuurlijk kan ook ik het niet laten om op een steil klimmetje toch te proberen of iemand het wiel kan houden. Van al dat haantjesgedrag op de fiets moet ik niks hebben.
Je hebt eigenlijk wel gelijk. Zie het echter vooral als een leuk spelletje waar ik vroeger overigens beter in was dan nu. Klimmen is voor mij één van de leukste dingen op de fiets.
Ik was trouwens ook nogal stellig met 'niet helmdragers' groet ik niet. Het is nou ook weer niet zo dat ik ze negeer maar als ze bijvoorbeeld naast me fietsen heb ik wel de neiging om te polsen waarom ze ervoor kiezen om zonder helm te rijden. Reden hiervoor is vooral dat ik eens een vriend naar de EHBO heb gebracht. Was met de mtb gevallen en zn helm lag ik een straal van 3 meter in stukken om hem heen. Als hij geen helm had gedragen was er denk ik iets goed mis gegaan.
- distortion
- Forum-lid
Ik vind het interessant om te lezen dat men fietsers die meetrekken op verschillende manieren ervaart. Ik heb namelijk niet zo vaak last van hangers in de omgeving A'dam en Ouderkek a/d Amstel. Wel vind ik het vaak wel prettig voor mijn mentale prestatie om langer door te zetten om mij niet te laten kennen. Ik vraag mij ook af hoe hard iedereen gemiddeld fiets. Als je namelijk een hoog gemiddelde hebt dan heb je ook logischerwijs minder vaak last van hangers dan als je op het 'landelijk' gemiddelde zit. Ik zelf streef altijd naar de 33km/h gemiddeld op een 70 a 80 km rit. (24 jaar)
Simpelweg omdat het zo is!
- robbebopper
- Forum-lid HC
Altijd?
Dus nooit eens op het gemakkie, met de handjes op het stuur?
Dus nooit eens op het gemakkie, met de handjes op het stuur?
- distortion
- Forum-lid
Wat is altijd. Ik ben erg prestatie gericht en mijn buik mag best wel strakker worden. Dat is hij nu niet voldoende en verder ben ik een speedfreak. Ik fiets ook altijd alleen en soms met een vriend die ook op recreatie basis bezig is. Ik ga meestal in de beugels hangen als ik even een lang stuk op een hoge snelheid wil rijden om zodoende mijn weerstand te verlagen. Dat scheelt bij mij direct 2 km/h en een aanzienlijk percentage aan energie. Ik denk dat ik 70% van de rit op mijn remmen 'hang'. Dat vind ik het lekkerst en prettigst als ik bijv. plots moet remmen.
Simpelweg omdat het zo is!
Mijn excuses aan de wielrenner die mij pakweg om 20:00 tegemoet kwam bij Bleskensgraaf, Noordkant van het water...
Ik groette nog wel terug, maar dat was waarschijnlijk onverstaanbaar omdat ik er pas achter kwam dat je een wielrenner was, toen je me passeerde
Even serieus nu, met dat passeren of ingehaald worden van anderen heb ik soms wat moeite. Persoonlijk vind het best wel aardig als je eindje mee op kan rijden met iemand, ik fiets zo vaak alleen dat ik soms onderweg van pure eenzaamheid diepgaande discussies met mijn bidonhouder heb. Toch kan ik nooit goed inschatten of een ander er van gediend is. Soms kom je gewoonweg bij iemand in zijn/haar wiel terecht, zonder dat je daar bewust voor gefietst hebt, geen idee of hij/zij ervan gediend is dat ik overneem, wat ik opzich zelf ook geen enkel probleem vind. Het is voor mij zelfs onduidelijk of hij/zij ervan gediend is dat ik dat naast hem/haar even kom vragen. Vaak blijft dat dat bij een meter of twintig erachter blijven (Je gaat toch dezelfde richting met dezelfde snelheid, dus allé wat moet je he?) en dat soms kilometers lang.
Vaak merk je het wel als je achter een échte einzelganger zit; Hij / zij geeft GEEN seinen bij naderende paaltjes / drempels / versmallingen / auto's / speedboten.
Tot zover mijn eerste en korte bijdrage aan dit forum,
Met plakkende groet, Chris
Ik groette nog wel terug, maar dat was waarschijnlijk onverstaanbaar omdat ik er pas achter kwam dat je een wielrenner was, toen je me passeerde
Even serieus nu, met dat passeren of ingehaald worden van anderen heb ik soms wat moeite. Persoonlijk vind het best wel aardig als je eindje mee op kan rijden met iemand, ik fiets zo vaak alleen dat ik soms onderweg van pure eenzaamheid diepgaande discussies met mijn bidonhouder heb. Toch kan ik nooit goed inschatten of een ander er van gediend is. Soms kom je gewoonweg bij iemand in zijn/haar wiel terecht, zonder dat je daar bewust voor gefietst hebt, geen idee of hij/zij ervan gediend is dat ik overneem, wat ik opzich zelf ook geen enkel probleem vind. Het is voor mij zelfs onduidelijk of hij/zij ervan gediend is dat ik dat naast hem/haar even kom vragen. Vaak blijft dat dat bij een meter of twintig erachter blijven (Je gaat toch dezelfde richting met dezelfde snelheid, dus allé wat moet je he?) en dat soms kilometers lang.
Vaak merk je het wel als je achter een échte einzelganger zit; Hij / zij geeft GEEN seinen bij naderende paaltjes / drempels / versmallingen / auto's / speedboten.
Tot zover mijn eerste en korte bijdrage aan dit forum,
Met plakkende groet, Chris
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Distortion schreef:Wat is altijd. Ik ben erg prestatie gericht en mijn buik mag best wel strakker worden. Dat is hij nu niet voldoende en verder ben ik een speedfreak. Ik fiets ook altijd alleen en soms met een vriend die ook op recreatie basis bezig is. Ik ga meestal in de beugels hangen als ik even een lang stuk op een hoge snelheid wil rijden om zodoende mijn weerstand te verlagen. Dat scheelt bij mij direct 2 km/h en een aanzienlijk percentage aan energie. Ik denk dat ik 70% van de rit op mijn remmen 'hang'. Dat vind ik het lekkerst en prettigst als ik bijv. plots moet remmen.
en je fietst hoevaak per week?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Als je solo 33 km/uur gemiddeld fietst over 80 km moet je je denk ik maar eens melden bij een (amateur) ploeg, want dat is echt vrij hard, zelfs als je continu in de beugels hangt.
-
- Forum-lid
wind in de rug over de zoutvlakte lukt mij dat ook wel hoor , MAKKIE. zwaai
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;
... maar als je de dan de terugweg ook nog tegen de wind in moet blijft er plotseling weinig over van die 33
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Distortion schreef: Ik zelf streef altijd naar de 33km/h gemiddeld op een 70 a 80 km rit. (24 jaar)
Distortion schreef:Ik fiets ook altijd alleen en soms met een vriend die ook op recreatie basis bezig is.
Is de 33 km/h enkel een streefgetal of haal je dit ook daadwerkelijk?Distortion schreef:Ik denk dat ik 70% van de rit op mijn remmen 'hang'. Dat vind ik het lekkerst en prettigst als ik bijv. plots moet remmen.
Want als je altijd alleen rijdt en dan ook nog eens dikwijls (je verwacht dit toch 70% van de tijd) plots moet remmen dan zal dat niet makkelijk zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
havana schreef:Als je solo 33 km/uur gemiddeld fietst over 80 km moet je je denk ik maar eens melden bij een (amateur) ploeg, want dat is echt vrij hard, zelfs als je continu in de beugels hangt.
Vergeet niet dat kruissnelheid en gemiddelde snelheid nogal eens verward worden (terwijl het verschil toch vrij simpel is).