Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2012

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27860
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jan 2012 09:03

Viel mij gisteren (weliswaar toen ik met de auto op pad was) ook op, overal in Drenthe was gestrooid.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 15 jan 2012 09:41

Zonder te willen doen als of ik er verstand van heb, maar strooien gebeurt preventief! Stooien als het al vriest / sneeuwt schijnt niet effectief te zijn. Dus zodra er temperaturen rond / onder nul worden voorspeld gaan de bevoegde instanties aan het werk, een paar uur voor de vorst het vocht op de wegen laat aavriezen. Zo voorkom je, na ik heb begrepen, het best gladheid.
Dit is informatie die ik ooit heb gekregen van hoofd gladheidbestrijding van Rijkswaterstaat in Flevoland
Allard

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2012 10:08

Maar als de weg gewoon droog is en er geen neerslag voorspelt wordt kan 't niet glad worden. Dan wel gaan strooien is volslagen doelloos.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6080
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 jan 2012 10:12

sinds wanneer geloof jij de weersvoorspelling?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 15 jan 2012 10:13

Een weg wordt in de nacht altijd nat en dat is verraderlijker dan bv regen
Regen beweegt nog, vocht ligt "stil" op de rijbaan en bevriest veel sneller
Maar opnieuw, zo is het mij uitgelegd en ik kan me er wat bijvoorstellen, maar heb er voor de rest ook geen verstand van
Allard

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 15 jan 2012 10:20

rob74 schreef:sinds wanneer geloof jij de weersvoorspelling?
Daar heb ik dan wel een beetje verstand van, een voorspelling moet je niet geloven een vooruitzicht al meer....
En hoe lokaler de data is die wordt gebruikt in de modellen hoe nauwkeuriger het wordt.
Een model met echte data voor een stad is vele malen berouwbaarder dan een model dat je maakt voor een heel land
Er zijn hele beroepsgroepen die voor een gedeelte afhankelijk zijn van goede lokale/regionale vooruitzichten, die zijn behoorlijk nauwkeurig voor 24 / 48 uur, daarna wordt het voorspellen en dat is iets heel anders.
Allard

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2012 10:56

beren040 schreef:Een weg wordt in de nacht altijd nat en dat is verraderlijker dan bv regen
Regen beweegt nog, vocht ligt "stil" op de rijbaan en bevriest veel sneller
Maar opnieuw, zo is het mij uitgelegd en ik kan me er wat bijvoorstellen, maar heb er voor de rest ook geen verstand van
+1
kennis van mij bij RWS heeft dit ook ooit zo uitgelegd.
Less is bore

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 15 jan 2012 11:04

beren040 schreef:Er zijn hele beroepsgroepen die voor een gedeelte afhankelijk zijn van goede lokale/regionale vooruitzichten, die zijn behoorlijk nauwkeurig voor 24 / 48 uur, daarna wordt het voorspellen en dat is iets heel anders.
Dit hangt maar net van de stabiliteit van het weer af. Er zijn vaak genoeg lange periodes in de zomer maar ook in de winter met heel stabiel weer waarbij je de dagtemp over vier dagen op een graad nauwkeurig kan 'berekenen'. Maar het weer kan ook zo instabiel zijn dat je voor een periode van 12u niet eens kan voorspellen of het droog is of regent of hagelt.

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 15 jan 2012 11:53

amclassic-fan schreef:Maar als de weg gewoon droog is en er geen neerslag voorspelt wordt kan 't niet glad worden. Dan wel gaan strooien is volslagen doelloos.
Niet per definitie. Als het 's avonds maar sterk genoeg opklaart, kan door uitstraling de lucht vlak boven het wegdek zo sterk afkoelen dat condensatie optreedt en neerslaat op het wegdek. Als het vervolgens dan ook nog eens vriest aan de grond, kan het toch glad worden. Daar is gisternacht waarschijnlijk ook op gestrooid. Het bleef gisternacht echter grotendeels bewolkt zodat geen condensatie optrad en het zelfs vlak boven de grond niet vroor. Tis dus een subtiel proces en een klein beetje minder of meer bewolking had in dit geval dus strooien wel of niet nodig gemaakt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27860
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jan 2012 13:29

Samen met Eelcoz een heerlijk rondje Oost-Groningen gemaakt met een prachtig winterzonnetje op de achtergrond en met vrijwel geen wind (dat hebben we hier in Groningen eigenlijk nooit). Al bij al goed voor 90 km :)

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 15 jan 2012 14:32

Wat een heerlijk weer! Mijn eerste rondje van 2012 voelde daardoor wel weer heel motiverend voor de rest van het jaar! :-)

DH-Leidschendam-Voorschoten-Leiden-Alphen a/d Rijn-Boskoop-Gouda-DH = 67 km

Hopelijk gauw nog zo'n lekkere dag (in het weekend)
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 15 jan 2012 14:36

schitterend fietsweer vandaag. Een ronde in de buurt van Klimmen, Gulpen, Euverem ect.
met een groepje van 5 man gedraaid. Nu in de stoel met Hertog jan zwaar bier en Sporza kijken
Heerlijk.

Gesloten