Alles over vakanties op én met de fiets

trois ballons 2013

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 jun 2013 11:09

Ik heb nog wel op het oude parkoers gereden (2009) en nu ik nieuwe parkoers zie, dan denk ik. Dat is geen L3B. Volgens mij zitten er nu maar 2 ballonnen in ipv 3. Zwaar zal het parkoers zeker wel zijn maar het is wat minder een bergcyclo. Wat me trouwens aan het oude parkoers stoorde was die lange zuidelijk lus na de Ballon 's Elsac. Die had geen toegevoegde waarde qua lanschap en/of klimmen. Ik had net zo lief na de laatste ballon rechtstreeks naar de slotklim gefietst.

Voor wie graag een andere cyclo in Vogezen fietst:
http://www.vosgienne.org/fr/
http://www.lesballonsvosgiens.org/
Ze vinden om de 2 jaar plaats. Het ene jaar de vosgiens, het andere de ballonsvosgiens. Beide parkoersen hebben geen Ardennen karakter
Live fast; die young. mijn blog

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 jun 2013 12:06

daniel1975 schreef:Vooralsnog is mijn conclusie dat ik dus eigenlijk gewoon te laat ben
Jij bent met een hoop dingen te laat: ik noem de overstap naar SRAM, het kopen van een Cannondale, etc, etc :D

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 10 jun 2013 12:08

Ik vind dat er erg negatief wordt gereageerd op het parcours, wat mijn inziens niet terecht is. Een ardennenrit is het absoluut niet in mijn ogen, ken geen Grand Ballon bijvoorbeeld in de Ardennen dan maar te zwijgen over de rest...
YFood !!!

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 10 jun 2013 12:21

csteenbe schreef:ken geen Grand Ballon bijvoorbeeld in de Ardennen
Beter kijken, Cees!

Aan de verhalen te lezen, was het mooie cyclo met een fraai parcours. Duidelijk anders, maar ook weer fraai. Ik zou 'm volgend jaar wel willen rijden in ieder geval.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 jun 2013 12:43

havana schreef:
daniel1975 schreef:Vooralsnog is mijn conclusie dat ik dus eigenlijk gewoon te laat ben
Jij bent met een hoop dingen te laat: ik noem de overstap naar SRAM, het kopen van een Cannondale, etc, etc :D
:evil: :evil: :evil:
Less is bore

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 10 jun 2013 13:29

litespeed schreef:
csteenbe schreef:ken geen Grand Ballon bijvoorbeeld in de Ardennen
Beter kijken, Cees!
Zie hier weinig ;)

Welke beklimming is dat dan?

Heb zelf 3 jaar geleden ook het oude parcours gereden, en als je dit parcours een ardennenrit noemt dan vond ik dat ook van het oude parcours, de Planche Belles Files was ook een steile wand wat ik geen normaal klimmen vond :evil: en deze was veel langer vervelend dan de voorlaatste klim.

Grand Ballon was voorheen stuk korter, en veel van de beklimmingen waren nu andersom.

Wat ik denk dat het parcours onderschat is geworden, als je de beklimmingen goed had bekeken kon je zien dat het zwaar werd daarbij speelde de temperatuur ook een rol.
YFood !!!

lien
Forum-lid

lien 10 jun 2013 13:30

daniel1975 schreef:
havana schreef:
:evil: :evil: :evil:
Hij heeft mij op tijd gevonden ;).

inkiepinkie
Forum-lid

inkiepinkie 10 jun 2013 14:18

Ik heb L3B vorig jaar voor het eerst gereden en dit jaar weer. Beide versies dus 1x gedaan. Persoonlijk vind ik:
* Het nieuwe parcours qua landschap aantrekkelijker.
Oude versie was mooi, maar die zuidelijke laatste lus vond ik gewoon minder. Het stuk door "petite Finlande" is dan wel retezwaar, maar echt wel prachtig. De laatste vlakke km's waren dit jaar wat minder interessant.
* Het nieuwe parcours zwaarder.
Van beide parcoursen had ik evenveel voorkennis en natuurlijk was het afgelopen zaterdag wel heel warm. Maar ik had eerder in de week al geconcludeerd dat de klimmen vanaf de andere kant mij wat minder liggen (ik zei toch... persoonlijk). Daar staat tegenover dat er wel meer bij/meetrap afdalingen zijn, waar je dus de benen kan losdraaien.
* Dat mensen niet moeten zeuren over bevoorradingsposten op "verkeerde" plaatsen. Sportcommunication laat wel eens steken vallen, maar dit keer stonden ze exact op de plaatsen die ze hebben aangekondigd in de routebeschrijving die bij je startspullen zat (dat witte papiertje, daar stond ie duidelijk aangegeven bij Le Markstein en niet op de top Grand Ballon).
* De finish wat minder heroïsch zo na een vlak stuk dan boven aan een klim als La Planche.
* De afdalingen niet gevaarlijker dan die in de voorgaande versie. Er waren genoeg waarschuwingsborden en je moet natuurlijk blijven opletten en goed inschatten. Asfalt vond ik in de afdalingen ook niet slecht.

In de laatste klim vanaf Servance ben ik ongeveer 1000x gestorven. Op de fiets gebleven, dat bleek toch nog net iets sneller te gaan dan lopen op de stukken van 20%. Dat ik juist daar mijn eigen vent nog inhaalde gaf natuurlijk wel moraal. Maar boven op plateau en later op het vlakke stuk zat ik helemaal alleen, geen groepjes voor of achter me te bekennen. Tot 5km voor de finish toch een groepje met mijn eigen ventje langskwam, waarbij ik dus gelukkig nog kon aanpikken. Totaal verrot over de finish gekomen. Tijd: 8u24. Gemiddelde snelheid 0,2km/u lager dan vorig jaar. Daarmee ben ik gezien het parcours en de warmte heel erg tevreden. Volgend jaar waarschijnlijk weer! En dan vast ook weer 1000x sterven!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 jun 2013 14:23

Er waren genoeg waarschuwingsborden
Als je in elke afdaling het bord "gevaarlijke afdaling" neerzet dan verlies je al snel je geloofwaardigheid.

Wat mij betreft hebben die Fransen er geen pepernoot van gebakken. 41 euro's hebben we betaald en wat krijgen we daarvoor terug?

- Een chaos bij de start
- te weinig water in Le Markstein, latere deelnemers kregen helemaal niks meer
- de laatste bevoorrading die te laat kwam (ongeacht hoe die aangekondigd stond)
- nergens sportdrank gezien
- geen extra waterstop i.v.m. de warmte zoals bij La Marmotte wel gebeurt
- te weinig personeel bij alle stops, daardoor lange wachttijd
- slechte uitpijling, serieus een aantal keer getwijfeld

Op de keper beschouwd een rip-off.

Het enige positieve wat ik kan noemen is de pasta bij de finish (was aardig te eten, niet meer dan dat) en de seingevers. Om nu te zeggen dat ik teleurgesteld ben, nee, want ik had niks anders verwacht van Sportcommunication. Eten had ik zelf bij me, zo ook Isostar tabs en extra water heb 2x gepakt bij een waterbak.

Ik zou graag zien dat Golazo het evenement organiseert. Kan de prijs gehalveerd worden terwijl de kwaliteit 2x hoger is.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 jun 2013 15:23

Had hier al eerder naar gekeken.
Hoeveel HM zitten hier eigenlijk in? Kan het nergens terugvinden.

EDIT: op gpsies zie ik een file met 4200hm :shock:
Less is bore

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 10 jun 2013 15:38

daniel1975 schreef:
Had hier al eerder naar gekeken.
Hoeveel HM zitten hier eigenlijk in? Kan het nergens terugvinden.

EDIT: op gpsies zie ik een file met 4200hm :shock:
GPSies zit altijd veel te hoog. Als je naar de grafiek kijkt, kun je het al aardig inschatten. Zal wel ca. 3000 zijn.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 jun 2013 15:42

Lijkt mij ook stuk logischer. 4200hm in 155km is wel heel serieus veel.
Less is bore

Plaats reactie