Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 jul 2013 16:41

Is het niet een vreemde discussie?

Het is bekent dat oudere mensen zich met veel minder souplesse door het verkeer bewegen.
Waarom is het nu de schuld van wielrijders dat oudjes niet langer in staat zijn op een veilige manier hun stalen ros te bedienen?

Het ligt toch veel meer voor de hand om voor oudere fietsers hier en daar een apart oudevandagen fietspad te maken? De problemen met ouderen doen zich voornamelijk voor tijdens een beperkt aantal zomerse dagen, de overige dagen heeft geen enkele fietser last van deze ouderen omdat ze dan niet buiten komen.

Dan is het toch helemaal niet logisch om fietspaden te sluiten voor overig verkeer omdat ouderen misschien gaan fietsen?

We sluiten de A wegen in dit land toch ook niet af tussen 11:00 en 17:00 uur voor autoverkeer om ze dan openstellen voor invalidewagens met een max van 45 km/u?
Waarom zou je fietspaden dan wel exclusief maken voor mensen die in het verkeer een gevaar zijn voor zichzelf?

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 16 jul 2013 22:15

ik wordt wel een beetje moe van de eenzijdigheid van de informatie zoals die op internet gegooid wordt..

geenstijl heeft er al weer een prachtig geschreven pauperstuk over gemaakt, maar wat ik nu lees op de site van de gelderlander vind je NERGENS terug..
'Verkeerde kant van fietspad'
De wielrenner is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De politie concludeert op basis van getuigenverklaringen dat de 68-jarige vrouw zeer waarschijnlijk deels of helemaal aan de verkeerde kant van het fietspad reed.
en op de site van de telegraaf:
Mag ik als familielid van deze 68 jarige even reageren? Niemand wordt hier over een kam geschoren. De wielrenner heeft keurig netjes de dochter van mijn tante opgebeld. Respect! We weten nog niet wat de exacte oorzaak is maar wat maakt het uit?Wij krijgen haar er niet mee terug en die wielrenner zal er zijn leven lang last van houden. Ook in gedachte bij deze man. Allerliefste Margriet, wat ben jij een kanjer en ik ben je eeuwig dank verschuldigd. Je weet wel waarom. Rust zacht kanjer. Xxxxx
dus ik vind het dan ook weer erg voorbarig dat een woordvoerder van de ANWB zich er mee gaat bemoeien en conclusies trekt op basis van verkeerde informatie, de ANWB zou zich moeten schamen.

maar het terugtrekken of rectificeren van een eerder geplaatst stuk durven ze niet aan, want ja de groep die ze hiermee ''vertegenwoordigen' is natuurlijk groter en commercieel interessanter dan die duizenden wielerterroristen die er rond rijden..

ik ben in iedergeval wel voornemens een brief te doen aan de ANWB, ik zeg het lidmaatschap nog maar niet op want moet nog op vakantie met de auto maar de toon wordt zo wel gezet als dit soort grote maatschappijen zich er ook in gaan mengen
Afbeelding

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 16 jul 2013 22:45

Belletje ruim van tevoren, zo nodig even inhouden en bij het passeren een vriendelijk 'goedemorgen/middag/avond'. Werkt prima.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 jul 2013 07:56

Niet bellen als er voldoende ruimte is werkt doorgaans 10 keer beter, als je je fiets een beetje beheerst is het een fluitje van een cent om een fietser die je inhaalt bij een onverhoopse beweging naar links even te "helpen" rechts te blijven (werkt enkel als je naast of bijna naast zit, zo vaak gedaan en gaat altijd goed, zal wel helpen als je een flink deel van je leven in wielerpelotons hebt rondgereden)
ik ben in iedergeval wel voornemens een brief te doen aan de ANWB, ik zeg het lidmaatschap nog maar niet op want moet nog op vakantie met de auto maar de toon wordt zo wel gezet als dit soort grote maatschappijen zich er ook in gaan mengen
Als je naar Frankrijk of Italië gaat kun je dat rustig doen, in die landen ben je bij pech ondanks de anwb toch aan de goden/lokale garage overgeleverd dus.....
Anwb is al jaren een non organisatie die uit de gekste zaken geld probeert slaan. "ik wil van mijn auto af" wat door de anwb is geïnitieerd is één grote oplichtersbende en de kennis van de wegenwachters is ook behoorlijk teruggelopen en behalve een lampje vervangen of een tank leegpompen mogen ze enkel nog beslissen om wel of niet af te slepen....

Gebruikersavatar
Senna196
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 sep 2012 13:10
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar Senna196 17 jul 2013 14:03

Neem die man van de ANWB toch niet zo serieus, door onnozele dingen te roepen heeft hij toch zijn minutes of fame gehad. Ik vraag me af of je een generatie, die over het algemeen iets dover is en een tragere reactiesnelheid heeft, wel op een elektrische fiets moet zetten, die combinatie is naar mijn mening gevaarlijker met 25km per uur dan gezonde dames en heren die tussen de 30 en 50km/h rijden. Daarbij, als iedereen zich op de fietspaden netjes rechts houdt dan is er volgens mij ook niet veel aan de hand. Zeker op een zondag valt me op dat veel koppeltjes van middelbare leeftijd "gezellig" naast elkaar blijven fietsen. Als je dan belt, langsgaat en (soms) bedankt nog steeds die blik krijgt van "hoe durf je ons te storen tijdens ons burgerlijk dagje fietsen". Al met al blijf ik wielrennen op de tijden dat ik dat wil, op het tempo dat ik wil cq aankan. Als er groepen of individuen zijn die zich hieraan storen dan blijven ze toch lekker zelf thuis.
.... gelukkig heb ik van andere zaken meer verstand!!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 17 jul 2013 15:22

Na een weekje te hebben gefietst in het rustige Limburg heb ik gisteren weer ritje gefietst hier in het Westen met een zeer bijzondere ervaring:

In de buurt van Het Geert reed een klein bestelbusje achter mij aan. Nadat ik het fietspad op ging en wilde oversteken op een plek waar ik voorrang zou hebben werd ik door deze auto plotseling afgesneden. Het bestelbusje ging van de weg het fietspad op en reed rakelings langs het fietspaaltje om mij verder af te snijden. Deur ging open en kreeg toen van alles naar mijn hoofd geslingerd. De woorden waren in de trend van dat ik een fietsmoordenaar zou zijn en dat “we” maar normaal moesten doen. Hij dreigde zelfs met uitstappen waarop ik reageerde dat ik dit ging probleem vond. Hij reed toen scheldend weer weg. Het bestelbusje reed met reclame op de achterkant “MijnDomein.nl” . Beetje dom om zo je bedrijf voor schut te zetten.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 17 jul 2013 15:32

Als je een kenteken plaat hebt, gewoon aangeven die hap.

Ook je camera pakken en opzichtig foto's maken van dat soort gasten wil goed werken.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 jul 2013 22:53

Nu in het nieuws, motorrijder rijdt in op groep fietsers op de waalbandijk bij Ochten.
Op dit moment ziet het er naar uit dat 1 fietser is overleden en 2 fietsers gewond zijn geraakt waarvan 1 zwaar gewond.

Dat de motor is ingereden op de fietsers, zo staat het in de media, informatie over wat er precies ie gebeurt ontbreekt op dit moment.

Dit stuk dijk is enige tijd mijn woon werk route geweest, in de zomer zie je hier veel motorverkeer waarvan een deel denkt dat ze op het circuit in Assen rijden. Dit stukje dijk komt ook nog wel eens voor in de diverse verkeersprogramma's op tv waarbij de achtervolging ingezet wordt op hardrijders.

Update
Blijkt nu dat het om een vrouw van 50 gaat die zou zijn overleden, zij fietste hier samen met haar zoon van 15.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 jul 2013 08:36

De informatie in de media is vaak en zeker nu erg gekleurd. Mijn eigen ervaringen zijn voor mij duidelijk. In een gropeje doe ik ook wel een wat verkeerd, maar de laatste drie dagen iedere dag aan het eind van de middag 1 1/2 dag wezen fietsen. Geen haast lekker draaien genieten van het goede weer, iedere dag minimaal 4 keer een stel van boven de 60 wat iets doet waardoor ik moet stoppen, remmen uitwijken, waar dat niet de bedoeling is. Ik houd mijn mond haal mijn schouders op en fiets verder. Ze zullen de drukte om zich heen wel niet meer helemaal bij kunen houden. Ik ga vandaag weer lekker een rondje maken. Verder probeer ik de berichten over wielrenners maar niet meer te lezen, de media heeft weer een groep gevonden om in een kwaad daglicht te stellen, het zal wel.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 18 jul 2013 09:23

body schreef:Na een weekje te hebben gefietst in het rustige Limburg heb ik gisteren weer ritje gefietst hier in het Westen met een zeer bijzondere ervaring:

In de buurt van Het Geert reed een klein bestelbusje achter mij aan. Nadat ik het fietspad op ging en wilde oversteken op een plek waar ik voorrang zou hebben werd ik door deze auto plotseling afgesneden. Het bestelbusje ging van de weg het fietspad op en reed rakelings langs het fietspaaltje om mij verder af te snijden. Deur ging open en kreeg toen van alles naar mijn hoofd geslingerd. De woorden waren in de trend van dat ik een fietsmoordenaar zou zijn en dat “we” maar normaal moesten doen. Hij dreigde zelfs met uitstappen waarop ik reageerde dat ik dit ging probleem vond. Hij reed toen scheldend weer weg. Het bestelbusje reed met reclame op de achterkant “MijnDomein.nl” . Beetje dom om zo je bedrijf voor schut te zetten.
Ik heb een paar jaar geledeon exact zo'n ontmoeting gehad langs de ringvaart trijden mijn woon-werk ritje. Een rood bestelautootje komt naast mij rijden en doet raam open en er worden allerlei verwensingen naar mijn hoofd geslingerd. Tegelijkertijd stuurt de man steeds meer naar mij toe om mij tegen de stoeprand te drukken. Ik ben de stoep opgesprongen en heb geremd. Daarna reed het autootje met gezwinde spoed ervandoor. Ik was erg boos en eigenlijk te verbouwereerd over wat er gebeurd was. Tot op de dag van vandaag snap ik er geen snars van.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 jul 2013 11:56

mrcoffee schreef:
body schreef:Na een weekje te hebben gefietst in het rustige Limburg heb ik gisteren weer ritje gefietst hier in het Westen met een zeer bijzondere ervaring:

In de buurt van Het Geert reed een klein bestelbusje achter mij aan. Nadat ik het fietspad op ging en wilde oversteken op een plek waar ik voorrang zou hebben werd ik door deze auto plotseling afgesneden. Het bestelbusje ging van de weg het fietspad op en reed rakelings langs het fietspaaltje om mij verder af te snijden. Deur ging open en kreeg toen van alles naar mijn hoofd geslingerd. De woorden waren in de trend van dat ik een fietsmoordenaar zou zijn en dat “we” maar normaal moesten doen. Hij dreigde zelfs met uitstappen waarop ik reageerde dat ik dit ging probleem vond. Hij reed toen scheldend weer weg. Het bestelbusje reed met reclame op de achterkant “MijnDomein.nl” . Beetje dom om zo je bedrijf voor schut te zetten.
Ik heb een paar jaar geledeon exact zo'n ontmoeting gehad langs de ringvaart trijden mijn woon-werk ritje. Een rood bestelautootje komt naast mij rijden en doet raam open en er worden allerlei verwensingen naar mijn hoofd geslingerd. Tegelijkertijd stuurt de man steeds meer naar mij toe om mij tegen de stoeprand te drukken. Ik ben de stoep opgesprongen en heb geremd. Daarna reed het autootje met gezwinde spoed ervandoor. Ik was erg boos en eigenlijk te verbouwereerd over wat er gebeurd was. Tot op de dag van vandaag snap ik er geen snars van.
Het wordt steeds gekker met deze gefrustreerde weggebruikers.
Ze durven dus wel één persoon te bedreigen maar niet een groep...
Afijn, uitkijken dus voor bestelautootjes...Die van mij was wit en met een banner mijndomein.nl erop.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 18 jul 2013 12:11

als je nog precies weet waar het was en hoe laat is het niet al teveel moeite om mijndomein.nl eens te bellen en ze te informeren dat hun medewerkers/vertegenwoordigers nogal rare gewoontes hebben.

Plaats reactie