Schijfremmen op wegfiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Wacht maar tot je een keer met je velgremmen in een echte regenbui terecht komt dan praat je wel anders. Optisch kun je erover discussieren maar technisch zijn schijven een flinke verbetering t.o.v. de redelijke noodoplossing die velgremmen eigenlijk zijn.
Overigens zou ik best weer een (titanium) winterfiets met Rohlof naaf en hydraulische schijven willen lijkt me onder de meeste omstandigheden een ideale combinatie. Ik had enkel jaren terug een morati met genoemde naaf en mechanische schijven en afgezien van de slechte doseerbaarheid van de remmen kun je je weinig beters wensen.
Overigens zou ik best weer een (titanium) winterfiets met Rohlof naaf en hydraulische schijven willen lijkt me onder de meeste omstandigheden een ideale combinatie. Ik had enkel jaren terug een morati met genoemde naaf en mechanische schijven en afgezien van de slechte doseerbaarheid van de remmen kun je je weinig beters wensen.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
CAMPAGNOLO CONFIRMS ROAD BIKE HYDRAULIC DISC BRAKE DEVELOPMENT
http://www.bikerumor.com/2013/10/21/cam ... velopment/
http://www.bikerumor.com/2013/10/21/cam ... velopment/
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
Haha, Foto niet goed bekeken (en zou een formula rem ook niet herkennen), de reacties op het artikel zijn ook wel vermakelijkamclassic-fan schreef:Met een Formula rem op een Shimano afgemonteerde fiets waar het logo van Campagnolo op gefotoshopt is...
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Afdeling innovatie/ontwikkeling ingehaald door afdeling communicatie/PRmonsieurpinot schreef:Haha, Foto niet goed bekeken (en zou een formula rem ook niet herkennen), de reacties op het artikel zijn ook wel vermakelijkamclassic-fan schreef:Met een Formula rem op een Shimano afgemonteerde fiets waar het logo van Campagnolo op gefotoshopt is...
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
Gaan we het hebben over een ideale winter/blubber fiets? Kona Rove TI, hydraulische schijfremmen, Campa versnellingsbak.. Deda cockpit, mooie wielen..
Mij is - als fervent viesweerfietser - ooit geadviseerd ook een versnellingsnaaf te nemen (op een Santos), maar dat heeft met een te hoog Opel Kadett-gehalte. Je wilt uiteindelijk toch een velo, een geen fiets... (en zeker niet voor die prijs).
Mij is - als fervent viesweerfietser - ooit geadviseerd ook een versnellingsnaaf te nemen (op een Santos), maar dat heeft met een te hoog Opel Kadett-gehalte. Je wilt uiteindelijk toch een velo, een geen fiets... (en zeker niet voor die prijs).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom kost een schijfwiel meer tijd? Ik wissel net zo snel een mtb wiel als een race wiel.look281 schreef:Als ik zie hoe "snel" sommige profs nu een wiel wisselen gaat een wiel met schijf ze echt veel meer tijd kosten! In het vlakke Nederland zie ik geen enkel voordeel van de schijfremmen!
Als je dat even oefent is dat echt geen nadeel.
En als ik zie hoe amateuristisch een groot deel van de wielen nu wordt gewisseld, zien de teams de noodzaak daar nog niet zo in geloof ik.
Het is heel simpel ze komen er gewoon aan voor de racer. Over vijf jaar is er amper meer een racer zonder te krijgen, zoals het met de mtb ook is gegaan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik moet 't nog zien dat 't zo snel zal gaan. Als ik zie dat de meeste prof crossers ook dit jaar niet met schijven rijden, zie ik de profploegen echt niet zomaar overstappen.
En als je onder druk staat, een zenuwachtige renner, dan gaat dat wiel er niet meer zo snel in.
En als je onder druk staat, een zenuwachtige renner, dan gaat dat wiel er niet meer zo snel in.
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Opvallend inderdaad dat er zo weinig prof crossers met schijven rijden. Van der Haar was in Valkenburg vorige week lyrisch over zijn fiets met schijfremmen. Hij kon later remmen voor een bocht en voelde zich zekerder, zie hij na afloop. En hij won, dan heb je al snel gelijk......
Ook in de test van Fiets stonden alleen maar crossers met schijfremmen. Daar zie ik het voordeel nog wel van in, net als op een mtb. Maar op een racer? Ik twijfel nog sterk, net als velen in dit topic. Elektronisch schakelen kent vele voordelen, en een mtb met 29 inch wielen ook. Bij schijfremmen op een racer zie ik die voordelen nog niet. In tegenstelling tot de fabrikanten.... Je ziet ze namelijk steeds meer, racefietsen met schijfremmen. Wie weet hoe de etalages van fietsenwinkels er over vijf jaar uitzien. Ik ben benieuwd!!!
Ook in de test van Fiets stonden alleen maar crossers met schijfremmen. Daar zie ik het voordeel nog wel van in, net als op een mtb. Maar op een racer? Ik twijfel nog sterk, net als velen in dit topic. Elektronisch schakelen kent vele voordelen, en een mtb met 29 inch wielen ook. Bij schijfremmen op een racer zie ik die voordelen nog niet. In tegenstelling tot de fabrikanten.... Je ziet ze namelijk steeds meer, racefietsen met schijfremmen. Wie weet hoe de etalages van fietsenwinkels er over vijf jaar uitzien. Ik ben benieuwd!!!
Michiel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wat zouden eigenlijk de nadelen zijn??
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Nadelen? Ik moet een nieuwe fiets kopen..... Haha.... Maar even serieus: het schijnt erg te piepen bij nat weer, het onderhoud is ingewikkelder (of duurder als je t laat doen) en het is wat zwaarder. Maar heb jij met je velgremmen ooit het gevoel gehad dat je niet hard genoeg kon remmen (uitzonderingen in lange afdalingen in het hooggebergte daargelaten...)? Met andere woorden: is het echt nodig?
Michiel
10 jaar geleden klonk dat hetzelfde bij mtb's. Als er tegenwoordig een MTB met V-brakes of HS33 te koop staat geraakt hij amper verkocht.fietsvriend schreef:(uitzonderingen in lange afdalingen in het hooggebergte daargelaten...)? Met andere woorden: is het echt nodig?
Van der Haar rijdt nog met prototypes rond, Shimano hun eerste officiële versie is nog niet klaar. Ik denk dus vooral dat het nog vroeg dag is. Nys stapt op 1 Januari over op Trek en zal dan wrs ook wel naar schijven gaan, volgend seizoen rijdt iedereen er mee. Vanaf de UCI het toelaat op de weg zal het ook daar snel gaan.
Wat is nodig? Buiten een goede gezondheid is alles relatief zeker ?