Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koga of Cannondale; lastige keuze.

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 15 mei 2013 16:58

53x11 schreef:Volgens mij is het verstandig je oordeel voornamelijk te baseren op feiten; de geometrie tussen CAAD10 /supersix aan de ene kant en de synapse aan de andere kant is wezenlijk anders. Zo heeft de supersix bij eenzelfde effectieve bovenbuislengte een balhoofdbuis die ca 2,5 cm korter is. Als je niet al te diep wilt zitten en/of verhoudingsgewijs vrij lange benen hebt, dan wordt dat een hele stapel spacers bovenop je supersix.
En alhoewel ik het met materialist eens ben dat er een heleboel marketingpraat rond carbon is, is de buisvorm en de manier waarop het carbon is gebruikt wel van grote invloed op het comfort.
Het lijkt er nu toch op dat je jezelf voornamelijk laat leiden door imago. Het zou zonde zijn als dat straks tot gevolg heeft dat jij een hoop geld gaat uitgeven aan een fiets waar je uiteindelijk niet goed op zit...

(zonder daarmee te willen zeggen dat een supersix DUS niet gaat passen bij jou. Als ik naar mezelf kijk; ik heb zojuist een supersix frame gekocht, en kan met mijn relatief korte pootjes zo meedoen aan de slam-that-stem competitie, zonder dat ik extreem diep hoef te zitten. Op een Synapse zou ik nooit passen.)
+1
Trappe schreef:[...] ik vind de Supersix by far de mooiste fiets. Al is de nieuwste Synapse ook wel erg mooi
+1, hoewel ik de Synapse in de Roubaix uitvoering weer mooier vind dan de SuperSix: http://www.youtube.com/watch?v=CsPuM67AkYo
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 15 mei 2013 18:23

Dat is de nieuwe Synapse; die wordt deze zomer geintroduceerd. Lijkt me de moeite waard om te wachten.
Afbeelding

RelicBert
Forum-lid

Gebruikersavatar RelicBert 15 mei 2013 21:39

53x11 schreef: Volgens mij is het verstandig je oordeel voornamelijk te baseren op feiten; de geometrie tussen CAAD10 /supersix aan de ene kant en de synapse aan de andere kant is wezenlijk anders. Zo heeft de supersix bij eenzelfde effectieve bovenbuislengte een balhoofdbuis die ca 2,5 cm korter is. Als je niet al te diep wilt zitten en/of verhoudingsgewijs vrij lange benen hebt, dan wordt dat een hele stapel spacers bovenop je supersix.
En alhoewel ik het met materialist eens ben dat er een heleboel marketingpraat rond carbon is, is de buisvorm en de manier waarop het carbon is gebruikt wel van grote invloed op het comfort.
Het lijkt er nu toch op dat je jezelf voornamelijk laat leiden door imago. Het zou zonde zijn als dat straks tot gevolg heeft dat jij een hoop geld gaat uitgeven aan een fiets waar je uiteindelijk niet goed op zit...

(zonder daarmee te willen zeggen dat een supersix DUS niet gaat passen bij jou. Als ik naar mezelf kijk; ik heb zojuist een supersix frame gekocht, en kan met mijn relatief korte pootjes zo meedoen aan de slam-that-stem competitie, zonder dat ik extreem diep hoef te zitten. Op een Synapse zou ik nooit passen.)
Tja, wijze woorden. Misschien laat ik me inderdaad teveel leiden door imago. :? Maar zo zit de mens in elkaar, en ik ben echt geen uitzondering op deze regel. Juist dit soort opmerkingen zet me dan weer aan het denken; heel goed!

Echter de Caad 10 heb ik geprobeerd. 60cm frame. Denk zo'n 4 cm spacers. De houding op deze fiets, waarbij zadelhoogte wel is aangepast aan mijn wensen, beviel mij goed, heel erg goed. Op mijn huidige fiets kan het stuur niet lager, terwijl ik wel de behoefte voel. Op zo'n Caad kan ie dus nog wel lager, indien ik de behoefte blijf voelen.

Omdat carbon, de S6, binnen bereik blijkt, en ik toch wel overtuigd ben geraakt van de kwaliteit van carbon, lijkt de S6 een logische keuze. S6 beidt misschien niet erg veel meer comfort dan de C10, minder zal het in elk geval niet zijn. Geometrie van beide fietsen is gelijk.

Omdat in dit topic de Synapse is geïntroduceerd :) wil ik deze toch graag meenemen in mijn overweging. Zeker proberen, vergelijken. Voor wat beterft looks: Vind beide fietsen wel erg mooi.
Beide fietsen vind ik in de zwart/grijs zwart/wit uitvoering het mooist. De S6 in wit is wel erg wit, het Synapse alternatief in blauw vind ik niet mooi.

Wachten op de PR uitvoering uit het JoepTjoep filmpje ga ik zeker niet doen. Deze speciale uitvoering zal boven mijn begroting gaan; bovendien van ik de sloping frame niet echt heel mooi, persoonlijk keuze. Ik begrijp dat anderen dit juist heel erg mooi vinden. Uitstekend.

Een laatste argument tegen de Synapse zou de cassette kunnen zijn. Deze wordt geleverd met 11/28, terwijl ik juist het liefst een 12/25 zou willen hebben. (mijn keuze voor een triple staat vast). Goed, S6 heeft 12/27, maar dat komt aanmerkelijk dichter in de buurt dan 11/28. Ik weet ook dat je voor 40 euro een andere cassette hebt, dus ik moet hier maar niet over zeuren.

Dank voor alle goede en positieve input heren,
Wordt vervolgt.

Gr.
Bert

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 mei 2013 21:50

Goede FM zal een cassette gratis wisselen.

4 cm spacers is geen gezicht.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2013 22:34

Bert, er zit al twee dagen een ongelezen PB in je inbox :)
Less is bore

RelicBert
Forum-lid

Gebruikersavatar RelicBert 15 mei 2013 23:05

daniel1975 schreef:Bert, er zit al twee dagen een ongelezen PB in je inbox :)
En beantwoord.

Ik ben nog een rookie op dit forum en heb niet in de gaten gehad enkele privé berichten te hebben ontvangen. Mijn excuses hiervoor. Inmiddels heb ik deze beantwoord.

Voor de meelezers en overige forumleden:
Enkele leden hebben mij een privé bericht gestuurd waarin ze hun argumenten, zoals hier in dit topic eigenlijk ook al genoemd, nog eens extra kracht hebben bijgezet door persoonlijke ervaring e.d. te benoemen. Ik ben de heren hier zeer erkentelijk voor.

Verder heb ik gemerkt o.a. naar aanleiding vam deze PB's dat ik inderdaad doe overkomen wel heel erg de voorkeur te geven aan S6, terwijl ik de Synapse wel degelijk in overweging neem.

RelicBert
Forum-lid

Gebruikersavatar RelicBert 15 mei 2013 23:07

havana schreef:Goede FM zal een cassette gratis wisselen.
Ja, denk ik eigenlijk ook wel, en anders zijn de kosten gewoon te overzien.
havana schreef:4 cm spacers is geen gezicht.
Hier verschillen we toch iets van mening, dat wil zeggen, ik heb er minder problemen mee dan jij. ;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 mei 2013 09:09

Met 4 cm aan spacers op een SuperSix zou ik de Synapse nog maar een keer goed overwegen. Met de SS zit je aan 't uiterste wat nog passend te krijgen is op de fiets, terwijl je met de Synapse nog alle kanten op kan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 16 mei 2013 15:07

Ocharme Bert… Bert weet het even niet meer en gaat daarom een stukje autorijden om alles nog een keertje te overpeinzen. Cannondale, Super Six, Synapse, Caad, het spookt door zijn hoofd. Bij het naderen van het rode verkeerslicht ziet Bert op de hoek een lokale fietsenmaker die hem nog niet eerder was opgevallen. Tijd om goed naar de etalage te kijken krijgt hij niet en steekt het kruispunt over. Stond er in de etalage niet een mooie fiets met de vermelding: weekaanbieding? Maakt niet ut Bert, dat was zeker geen Cannondale. Bert zijn gedachte wordt overwonnen door zijn nieuwsgierigheid en keert bj de eerste mogelijkheid zijn wagen en parkeert 2 minuten later zijn auto voor de fietswinkel. Hmmm, de weekaanbieding is een Colnago.
Geen Cannondale maar ook mooi.

Bert durft de stap te maken en gaat naar binnen. Onmiddelijk wordt hij verwelkomt door een liefelijke dame. Het blijkt de vrouw van de fietsenmaker te zijn en biedt Bert direct een kopje koffie aan. Ze raken aan de praat en de vrouw adviseert Bert, om even op haar man te wachten want die weet alles van juiste maat en bijpassende fiets. De fietsenmaker is klaar met een tevreden klant en geeft Bert een ferme hand waar de fietsenmakerervaring van af te lezen is. Bert verteld zijn relaas van zijn zoektocht, twijfels en feedback op een fietsforum. Het tweede kopje koffie is inmiddels alweer gevuld en de fietsenmaker stelt Bert voor om gratis een meting bij hem te doen. Voordat Bert kan antwoorden wordt het meetapparatuur voor zijn neus gezet en staat Bert al op zijn sokken. Na de meting haalt de fietsenmaker zwijgend de weekaanbieding uit de etalage en Bert een kwartier later zijn pinpas.

De fietsenmaker beloofd dat Bert de komende dinsdag al van zijn nieuwe Colnago met twee spacers, in het mooie weer kan gaan genieten. Geen Cannondale en geen Shimano. Inclusief een tiriple en het gratis wielertenuetje met de naam van de fietsenmaker. Alles binnen zijn budget. Bert rijdt met huilende oksels van de spanning , direct naar huis. Thuis zet hij zijn computer aan, Googled op “Colnago” en laat daarna met trots de forumleden van Fiets weten, van zijn nieuwe aankoop. De eerste reactie die hij krijgt is: ‘Goed gedaan Bert! Wij willen een foto zien!’. We, wij forummers, zullen echter nog moeten wachten tot woensdag, want dinsdag is Bert zielsgelukkig eerst zijn rondje aan het maken op zijn nieuwe aluminium C. De C van Colnago.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 mei 2013 15:20

:D :D :D
Less is bore

velolove
Forum-lid

velolove 16 mei 2013 15:22

gekkie
ooit allemaal op een Scalpel

RelicBert
Forum-lid