Ontploffende binnenbanden
OK,
Even nog over de ontploffende binnenbanden. Het raceseizoen loopt (voor mij) ten einde. Als ik dit jaar evaueer: Nog ooit zoveel gefietst ivm debuut marmotte. Ook nog nooit zoveel in heuvels / bergen, alweer ivm Marmotte. Gedurende het gehele voorjaar/zomer slechts drie lekke banden gehad . Dit al eerder omschreven eerder op dit forum: vittoria open corsa evo icm latex biba. Sindsdien gauw terug naar Vredestein Fortezza icm Michelin latex biba. Sindsdien in 3 a 4000 km geen enkele lekke band, plofband oid. Wel twee keer achterband vrdestein vervangen. 1 keer voor week marmotte, en 1 keer vorige week voor Criquilion. Dalen in Alpen, Ardeche (heet!!) en Ardennen zonder enig probleem. Wat mij opvalt is dat ik op rechte daalstukken vaak meer snelheid heb dan de gemiddelde daler (dus niet in bochten oid). Kan natuurlijk door mij goddelijk lichaam komen maar die 82 kg is toch ook weer niet zo bijzonder. Mijn eigen idee is dat de comb. Vredestein + latex biba een zeer goed rolgedrag geeft.
Kortom; voor mij persoonlijk is dit de beste combinatie tot nu toe.
PS wat mij opviel zaterdag bij de start Criquilon is het grote aantal fietsen met conti's . In mijn directe omgeving minimaal de helft.
Even nog over de ontploffende binnenbanden. Het raceseizoen loopt (voor mij) ten einde. Als ik dit jaar evaueer: Nog ooit zoveel gefietst ivm debuut marmotte. Ook nog nooit zoveel in heuvels / bergen, alweer ivm Marmotte. Gedurende het gehele voorjaar/zomer slechts drie lekke banden gehad . Dit al eerder omschreven eerder op dit forum: vittoria open corsa evo icm latex biba. Sindsdien gauw terug naar Vredestein Fortezza icm Michelin latex biba. Sindsdien in 3 a 4000 km geen enkele lekke band, plofband oid. Wel twee keer achterband vrdestein vervangen. 1 keer voor week marmotte, en 1 keer vorige week voor Criquilion. Dalen in Alpen, Ardeche (heet!!) en Ardennen zonder enig probleem. Wat mij opvalt is dat ik op rechte daalstukken vaak meer snelheid heb dan de gemiddelde daler (dus niet in bochten oid). Kan natuurlijk door mij goddelijk lichaam komen maar die 82 kg is toch ook weer niet zo bijzonder. Mijn eigen idee is dat de comb. Vredestein + latex biba een zeer goed rolgedrag geeft.
Kortom; voor mij persoonlijk is dit de beste combinatie tot nu toe.
PS wat mij opviel zaterdag bij de start Criquilon is het grote aantal fietsen met conti's . In mijn directe omgeving minimaal de helft.
Ik rijd in de Ardennen ook gewoon met michelin latex. Dat is sowieso de enige latex biba die ik vertrouw, dit jaar 4 spontane klapbanden gehad met Challenge en Vredestein terwijl ik met die Michelins in jaren nog nooit iets raars heb meegemaakt. Fortezza's vind ik met hun 120tpi karkas persoonlijk te stug om er latex biba's in te leggen.
Sinds ik na die klapbanden noodgedwongen butyls in mijn hoge carbon wielen heb moeten leggen (Michelin heeft geen demonteerbare binnenventielen) ben ik ook overtuigd van het comfortverschil van latex.
Sinds ik na die klapbanden noodgedwongen butyls in mijn hoge carbon wielen heb moeten leggen (Michelin heeft geen demonteerbare binnenventielen) ben ik ook overtuigd van het comfortverschil van latex.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Net voor mijn vakantie ook de eertse klapband gehad.
Notubes aplha met schwalbe ultremo en biba. Erop gelegd, de buitenband vond ik er al makkelijk op gaan. Volgende dag kom ik in de schuur, band eraf, nieuwe band gekregen en deze ging er gewoon normaal op en ook geen probleem mee gehad.
Toch apart allemaal.
Notubes aplha met schwalbe ultremo en biba. Erop gelegd, de buitenband vond ik er al makkelijk op gaan. Volgende dag kom ik in de schuur, band eraf, nieuwe band gekregen en deze ging er gewoon normaal op en ook geen probleem mee gehad.
Toch apart allemaal.
Nergens voor nodig, je hebt ook deze verlengers (holle pijpjes) waar je de kern gewoon in je ventiel kunt laten zitten:lvgh schreef: Sinds ik na die klapbanden noodgedwongen butyls in mijn hoge carbon wielen heb moeten leggen (Michelin heeft geen demonteerbare binnenventielen) ben ik ook overtuigd van het comfortverschil van latex.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat daar niks mis mee is.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=13615
Dan moet je de ventielen open laten staan, en mijn Michelin ventielen lekken dan (allemaal) lucht.loos schreef:Nergens voor nodig, je hebt ook deze verlengers (holle pijpjes) waar je de kern gewoon in je ventiel kunt laten zitten:lvgh schreef: Sinds ik na die klapbanden noodgedwongen butyls in mijn hoge carbon wielen heb moeten leggen (Michelin heeft geen demonteerbare binnenventielen) ben ik ook overtuigd van het comfortverschil van latex.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat daar niks mis mee is.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=13615
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maar dan moet je ze wel open laten staan. Topeak heeft betere (imho) waarbij je de ventielen kunt sluiten.
Less is bore
Die holle pijpjes schroef je dus over een openstaand ventiel. Mijn ervaring met conti bibas is dat de band dan wel lucht verliest. Maar goed contis hebben juist een verwijdrrbaar ventiel.
Stel dat je zo'n hol buisje als ventielverlenger over een openstaand ventiel gebruikt en je pompt je band onderweg op met een CO2 patroon gaat dat dan goed. Drukt de CO2 het ventiel dan niet dicht tijdens het oppompen omdat het toch anders is dan met de CO2 pomp direct op het ventiel?
Welke bibas behalve Conti hebben een losse kern?
Stel dat je zo'n hol buisje als ventielverlenger over een openstaand ventiel gebruikt en je pompt je band onderweg op met een CO2 patroon gaat dat dan goed. Drukt de CO2 het ventiel dan niet dicht tijdens het oppompen omdat het toch anders is dan met de CO2 pomp direct op het ventiel?
Welke bibas behalve Conti hebben een losse kern?
The wind is my friend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Schwalbe heeft iig ook verwijderbare kernen. Zijn ook betere binnenbanden dan conti vind ik. Lopen een stuk minder af. De conti light verliest bij mij in twee dagen gewoon 1,5 - 2bar. De schwalbe max een halve en beide wegen ze 70 gram.
Als je een buisje eroverheen schoeft moet dat buisje wel weer afgesloten kunnen worden, anders verlies je gegarandeerd lucht.
Als je een buisje eroverheen schoeft moet dat buisje wel weer afgesloten kunnen worden, anders verlies je gegarandeerd lucht.
Een paar weken geleden ben ik voor het eerst met mijn Notubes Alpha 340's het hooggebergte in geweest. Toch wel een beetje met de verhalen in dit topic in het achterhoofd was ik vrij behoudend in de afdalingen. Totdat ik in de eerste 6 km van de afdaling van de Ventoux richting Bedoin zwaar mot kreeg met een schijterige fransoos in een Peugeot die constant met zijn remlichten aan de berg aftufte en het verdomde om even ruimte te maken om er voorbij te gaan. Ik heb toen echt heel flink in de ankers moeten hangen en de velgen waren flink heet.... Maar ik kan gelukkig melden dat er niets is ontploft.... (met Vredestein Fortezza's en normale binnenbanden overigens)
Ik heb ook de Marmotte meegereden en heb ze zien staan daar een bende met ontplofte banden in de eerste bochten van de afdaling Glandon. Ik ben een dame (58) reed voor het eerst de Marmotte mee, bij aanvang van de Marmotte had ik mijn bandendruk verlaagd en steeds pompend geremd. Bovendien halfweg de afdaling een sanitaire stop gemaakt, waarbij de velgen konden afkoelen. (De klok stopt toch tijdens die afdaling!? dus waarom de haast? Banden kan je terug op druk zetten vlak voor de meetmat terug begint (afdaling Galibier is niet zo steil en technisch). Och ja, ik rij met Fulcrum 0 en vittoria-corsa CXIII (gaat als een speer !)
-
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 23 aug 2013 11:17
- Locatie: Apeldoorn
Toch vreemd dat dit zo vaak gebeurd en dat je dit nooit op tv ziet of er over hoort
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende