Het E-Bike topic
diamant (alleen te koop in duitsland) heeft goeie die harder dan 25 kunnen. en volgens mij is elke e-bike met het bionx systeem te "upgraden" naar een hogere snelheid. maar het mag niet. of kijk eens in de UK, volgens mij ligt de limiet daar op 20 mijl = 32 per uur, dus alle ebikes die daar verkocht worden gaan harder dan in NL. moet je wel even een andere stekker aan je lader knopen
acculevensduur is een kwestie van ervaring, accu's zullen steeds beter worden, maar 80 km met een dergelijke snelheid (30+) lijkt me de komende jaren niet realistisch. 40-50km misschien wel, maar het hangt van zeer veel factoren af.
blijft dat het in NL/BE niet toegestaan is (zonder verzekering etc), maar dat is al gemeld
off topic: al aan een tandem gedacht?
acculevensduur is een kwestie van ervaring, accu's zullen steeds beter worden, maar 80 km met een dergelijke snelheid (30+) lijkt me de komende jaren niet realistisch. 40-50km misschien wel, maar het hangt van zeer veel factoren af.
blijft dat het in NL/BE niet toegestaan is (zonder verzekering etc), maar dat is al gemeld
off topic: al aan een tandem gedacht?
Ik word zelf met enige tijd regelmatig door een stel loeihard rijdende e-bikes gepasseerd. En dat gaat dan niet kinderachtig veel harder: ik rij met moeite 30km/u en de e-bike komt dan vrolijk met 40+km/u voorbij zetten.
Grappig en wellicht ironisch: ik heb eigenlijk zelf een gruwelijke aversie tegen (aso) wielrenners die coureurtje gaan spelen op de openbare weg. De meeste mensen op een e-bike plaatsen iedere wielrenner zo'n beetje in het hokje van de aso terwijl ze nu eigenlijk met de über e-bike in hetzelfde hoekje zitten
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je lekker wil doorkarren als je iedere dag op defiets zo woon-werk kan rijden maar met snelheden van 40+ rijden, daar zet ik toch wel wat vraagtekens bij.
Als het spelletje is wielrennertje vernederen dan begrijp ik daar vrij weinig van.
Grappig en wellicht ironisch: ik heb eigenlijk zelf een gruwelijke aversie tegen (aso) wielrenners die coureurtje gaan spelen op de openbare weg. De meeste mensen op een e-bike plaatsen iedere wielrenner zo'n beetje in het hokje van de aso terwijl ze nu eigenlijk met de über e-bike in hetzelfde hoekje zitten
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je lekker wil doorkarren als je iedere dag op defiets zo woon-werk kan rijden maar met snelheden van 40+ rijden, daar zet ik toch wel wat vraagtekens bij.
Als het spelletje is wielrennertje vernederen dan begrijp ik daar vrij weinig van.
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 18 feb 2014 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Nou ik kan je vertellen: geen brommerplaatje, spiegeltje of helm.kees0251 schreef:Ik heb nog nooit zo'n ding gezien.
Volgens mij zijn het wettelijk bromfietsen en moeten de berijders een helm op.
Ik kon bij 2 gevallen best moeilijk vaststellen dat het om een e-bike ging want oppervlakkig gezien was het gewoon een leuke sportieve fiets.
Je kunt erop wachten dat zoiets tot problemen gaat leiden natuurlijk.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Kwestie van tijd dat de wetgever erin springt.
Vermoedelijk zijn er landen waar dergelijke dingen al legaal zijn, want met een vermogen van 250 Watt (zoals de traditionele E-bike) haal je echt geen 40k/u in een niet-aerodynamische houding.
Er zijn natuurlijk voorlopers die dergelijke dingen importeren of geknepen versies opvoeren.
Dingen die sneller kunnen dan 25 gewoon als bromfiets de weg op met helm en rijbewijs en van het fietspad af waar het kan.
We zien dan wel of het doorzet.....
Vermoedelijk zijn er landen waar dergelijke dingen al legaal zijn, want met een vermogen van 250 Watt (zoals de traditionele E-bike) haal je echt geen 40k/u in een niet-aerodynamische houding.
Er zijn natuurlijk voorlopers die dergelijke dingen importeren of geknepen versies opvoeren.
Dingen die sneller kunnen dan 25 gewoon als bromfiets de weg op met helm en rijbewijs en van het fietspad af waar het kan.
We zien dan wel of het doorzet.....
Cheap light strong, choose two
Volgens mij is de wet redelijk helder.
De über e-bike (40+ km/u) is gewoon een brommer en het lijkt mij ook niet wenselijk om voor dit soort dingen weer een aparte categorie in het leven te roepen.
De über e-bike (40+ km/u) is gewoon een brommer en het lijkt mij ook niet wenselijk om voor dit soort dingen weer een aparte categorie in het leven te roepen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik weet niet op die dingen ook al in de wet zijn geintergreerd, dus zo helder is het niet.
Eeen aparte categorie hoeft het niet te worden, maar ze horen op fietspaden binnen de bebouwde kom wat mij betreft niet thuis.
Hoeft niet ingewikkeld te worden:
E-bike tot 25 km/u ondersteuning =snorscooter
E-bike tot 40 km/u al dan niet met meetrappen=bromfiets met alles wat daarbij hoort.
Meetrappen bij 40 is natuurlijk helemaal niks meer,. een symbolische beweging.
Eeen aparte categorie hoeft het niet te worden, maar ze horen op fietspaden binnen de bebouwde kom wat mij betreft niet thuis.
Hoeft niet ingewikkeld te worden:
E-bike tot 25 km/u ondersteuning =snorscooter
E-bike tot 40 km/u al dan niet met meetrappen=bromfiets met alles wat daarbij hoort.
Meetrappen bij 40 is natuurlijk helemaal niks meer,. een symbolische beweging.
Cheap light strong, choose two
Zo is het nu, en zo mag het wmb blijven.kees0251 schreef: E-bike tot 25 km/u ondersteuning = fiets
E-bike tot 40 km/u al dan niet met meetrappen=bromfiets met alles wat daarbij hoort.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik ben bang dat er eerst een paar ongelukken mee moeten gebeuren voordat er iets van wetgeving komt. Maar ik zag laatst een item op tv (ik meen bij Kassa) met e-bikes die 45 km/uur kunnen. Tja, het is een grijs gebied...wielrenners kunnen ook knetterhard fietsen. En is een e-bike dan een brommer? En wanneer niet? Gaan pubers die dingen nog opvoeren? Ik ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.
Veni. Vidi. Fietsie.
Mensen op racefietsen die hard rijden op de openbare weg zijn geen gevaar voor medeweggebruikers, men is het gewend en doorgaans vaardig genoeg om deze snelheden te hanteren.TumTumTum schreef:KNIP
.wielrenners kunnen ook knetterhard fietsen. En is een e-bike dan een brommer? En wanneer niet? Gaan pubers die dingen nog opvoeren? Ik ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelT.
Zoals hierboven al betoogd , E-bikes tot 25 km/h zijn gewoon fietsen, en snellere bromfietsen met bijbehorende verplichtingen.
En ja, er zijn al types die de snellere versies aan het opvoeren zijn:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 01351/last
Het probleem is dat niet algemeen bekend is of en zo ja in hoeverre de wetgever voorziet in die snelle E-bikes.
Cheap light strong, choose two