Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 29 nov 2013 21:47

diamant (alleen te koop in duitsland) heeft goeie die harder dan 25 kunnen. en volgens mij is elke e-bike met het bionx systeem te "upgraden" naar een hogere snelheid. maar het mag niet. of kijk eens in de UK, volgens mij ligt de limiet daar op 20 mijl = 32 per uur, dus alle ebikes die daar verkocht worden gaan harder dan in NL. moet je wel even een andere stekker aan je lader knopen :)

acculevensduur is een kwestie van ervaring, accu's zullen steeds beter worden, maar 80 km met een dergelijke snelheid (30+) lijkt me de komende jaren niet realistisch. 40-50km misschien wel, maar het hangt van zeer veel factoren af.

blijft dat het in NL/BE niet toegestaan is (zonder verzekering etc), maar dat is al gemeld

off topic: al aan een tandem gedacht?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 18 feb 2014 15:42

Ik word zelf met enige tijd regelmatig door een stel loeihard rijdende e-bikes gepasseerd. En dat gaat dan niet kinderachtig veel harder: ik rij met moeite 30km/u en de e-bike komt dan vrolijk met 40+km/u voorbij zetten.

Grappig en wellicht ironisch: ik heb eigenlijk zelf een gruwelijke aversie tegen (aso) wielrenners die coureurtje gaan spelen op de openbare weg. De meeste mensen op een e-bike plaatsen iedere wielrenner zo'n beetje in het hokje van de aso terwijl ze nu eigenlijk met de über e-bike in hetzelfde hoekje zitten :)

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je lekker wil doorkarren als je iedere dag op defiets zo woon-werk kan rijden maar met snelheden van 40+ rijden, daar zet ik toch wel wat vraagtekens bij.
Als het spelletje is wielrennertje vernederen dan begrijp ik daar vrij weinig van.
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 18 feb 2014 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 feb 2014 15:58

Ik heb nog nooit zo'n ding gezien.
Volgens mij zijn het wettelijk bromfietsen en moeten de berijders een helm op.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 18 feb 2014 16:04

kees0251 schreef:Ik heb nog nooit zo'n ding gezien.
Volgens mij zijn het wettelijk bromfietsen en moeten de berijders een helm op.
Nou ik kan je vertellen: geen brommerplaatje, spiegeltje of helm.
Ik kon bij 2 gevallen best moeilijk vaststellen dat het om een e-bike ging want oppervlakkig gezien was het gewoon een leuke sportieve fiets.

Je kunt erop wachten dat zoiets tot problemen gaat leiden natuurlijk.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 01 mar 2014 11:51

Kwestie van tijd dat de wetgever erin springt.
Vermoedelijk zijn er landen waar dergelijke dingen al legaal zijn, want met een vermogen van 250 Watt (zoals de traditionele E-bike) haal je echt geen 40k/u in een niet-aerodynamische houding.
Er zijn natuurlijk voorlopers die dergelijke dingen importeren of geknepen versies opvoeren.
Dingen die sneller kunnen dan 25 gewoon als bromfiets de weg op met helm en rijbewijs en van het fietspad af waar het kan.
We zien dan wel of het doorzet.....
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 mar 2014 15:01

Volgens mij is de wet redelijk helder.

De über e-bike (40+ km/u) is gewoon een brommer en het lijkt mij ook niet wenselijk om voor dit soort dingen weer een aparte categorie in het leven te roepen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 01 mar 2014 18:36

Ik weet niet op die dingen ook al in de wet zijn geintergreerd, dus zo helder is het niet.
Eeen aparte categorie hoeft het niet te worden, maar ze horen op fietspaden binnen de bebouwde kom wat mij betreft niet thuis.
Hoeft niet ingewikkeld te worden:
E-bike tot 25 km/u ondersteuning =snorscooter
E-bike tot 40 km/u al dan niet met meetrappen=bromfiets met alles wat daarbij hoort.
Meetrappen bij 40 is natuurlijk helemaal niks meer,. een symbolische beweging.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 mar 2014 20:43

kees0251 schreef: E-bike tot 25 km/u ondersteuning = fiets
E-bike tot 40 km/u al dan niet met meetrappen=bromfiets met alles wat daarbij hoort.
Zo is het nu, en zo mag het wmb blijven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 01 mar 2014 21:21

Ik ben bang dat er eerst een paar ongelukken mee moeten gebeuren voordat er iets van wetgeving komt. Maar ik zag laatst een item op tv (ik meen bij Kassa) met e-bikes die 45 km/uur kunnen. Tja, het is een grijs gebied...wielrenners kunnen ook knetterhard fietsen. En is een e-bike dan een brommer? En wanneer niet? Gaan pubers die dingen nog opvoeren? Ik ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.
Veni. Vidi. Fietsie.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5265
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 mar 2014 21:23

Tja snorscooters gaan ook makkelijk 45km/u en daar doet politie ook erg weinig aan.
Dus gok niet dat te snelle e-bikes snel een boete zullen krijgen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 01 mar 2014 22:05

TumTumTum schreef:KNIP
.wielrenners kunnen ook knetterhard fietsen. En is een e-bike dan een brommer? En wanneer niet? Gaan pubers die dingen nog opvoeren? Ik ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelT.
Mensen op racefietsen die hard rijden op de openbare weg zijn geen gevaar voor medeweggebruikers, men is het gewend en doorgaans vaardig genoeg om deze snelheden te hanteren.
Zoals hierboven al betoogd , E-bikes tot 25 km/h zijn gewoon fietsen, en snellere bromfietsen met bijbehorende verplichtingen.
En ja, er zijn al types die de snellere versies aan het opvoeren zijn:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 01351/last

Het probleem is dat niet algemeen bekend is of en zo ja in hoeverre de wetgever voorziet in die snelle E-bikes.
Cheap light strong, choose two

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 03 mar 2014 10:04

kees0251 schreef:Mensen op racefietsen die hard rijden op de openbare weg zijn geen gevaar voor medeweggebruikers
Vraag dat eens aan 100 mensen op straat en betwijfel dat er 10 dit gaan beamen.

Plaats reactie