Pagina 9 van 13
Geplaatst: 06 okt 2010 00:35
door materialist
foosho rex
Geplaatst: 06 okt 2010 01:17
door stefan
Dat gezannik over rolweerstand, grip en lekrijden hier altijd. Dat laatste kan ik nog wel inkomen maar die andere twee.... Over rolweerstand heb ik mijn mening al gezegd. Alleen over dat grip gedoe zit ik me hier ook maar een beetje te ergeren.
Materialist wat denk je wat er voor binnenband in een Veloflex Carbon tube of Corsa CX tube ligt? Ook een latex. Durf je daar ook dan wel de alpen mee af? Ik zal je zeggen dat je het in je broek doet met 80 km/h als je latex binnenbandje van je tube kapot gaat. Goed gekit of niet goed gekit. Dus dat kun je beter ook niet doen dan.
En dat grip gedoe is helemaal kul. Geen enkele rijder hier op het forum haalt het uiterste uit zijn band. Het is hier geen Moto GP waar ze met sticky tires rijden die 80 graden zijn voorverwarmd. Rossi kan nog sliden door een bocht op zijn voor en achter band. Dat hoef je met een racefiets echt niet te proberen. En dat gaat ook niemand proberen op zijn zondagse ritje want niemand wil vallen en houdt altijd marge. Een race band kan veel meer hebben dan de meeste (ook ik) eruit halen.
En als je comfort nodig hebt moet je ze maar niet tot 10 bar oppompen. Ik rijdt wedstrijden met 7,5 en ik weeg 73kg. Als het een kasseien criteriumpje is als Oirschot durf ik best met 6 bar in een Rubino rond te rijden. Vorig jaar in de regen met 5,5 bar rond gereden op een criterium met een Corsa CX. Dan heb je pas grip.
De enigste personen hier in Nederland waarvan ik durf te zeggen dat zij het maximale uit een band halen zijn een Roos, Disseldorp, Vurens of van Ruitenbeek bijv. En ook zij rijden met conti sprinter of Pro Race 3. En geen Veloflex Carbon of welke band andere band van 80 euro. Als je deze naam niet draagt durf ik te stellen dat je maximaal 5x per jaar een grip probleempje hebt.
En in Belgie kennen ze de echte criteriums niet. De keren dat je daar echt vol door een bocht moet in een wedstrijd kun je ook op een hand tellen.
Als je op vakantie bent in Frankrijk en je toert door de Alpen ga je ook niet volle pin door een haarspeldbocht heen jassen. Je houdt altijd wel iets van marge. En die marge volstaat meer dan genoeg om ook met een mindere band hard door een bocht te gaan.
Om het kort te maken: Een Veloflex carbon zal best wel meer grip hebben. Maar de keren dat je die extra grip nodig hebt zijn zelden. Het zal toch echt meer aan je stuurmanskunst liggen of je een bocht houdt of niet.
Geplaatst: 06 okt 2010 01:57
door fdegrove
Hoi,
Daniel1975 schreef:Materialist schreef:wil iemand met gezag opschrijven dat
latex voelbaar en meetbaar beter is, altijd!
Conti 4000s of misschien rs de beste clincher is
Victoria corsa evo de beste tube is
de ondergrond en bochten zijn bepalend
tubeless de toekomst is
fijn!
Fijn, dan benoem ik mijzelf dan nu als gezaghebbende. En in zekere zin heb ik dat ook op dit forum
Latex is volledig ONvoelbaar, in elk geval icm een Conti 4000s.
Ondergrond is bepalend of je veel rolweerstand hebt of weinig
Bochten zijn bepalend of je rechtuit fietst of niet
Oja, en EDIT: latex in de bergen is sterk af te raden!
1/Latex is alleen onvoelbaar voor jou en Havana. De rest van de wereld merkt wel verschil.
2/ Ondergrond bepaalt de rolweerstand absoluut NIET.
3/ 10/10
4/ Ja. Ook ik zou er niet altijd gerust in zijn maar laten we nu ook weer niet overdrijven. Laten we zeggen dat het afhangt van de heersende omstandighed en de ervaring van de rijder?
Ciao,
Geplaatst: 06 okt 2010 02:01
door fdegrove
Hoi,
Materialist schreef:wil iemand met gezag opschrijven dat
latex voelbaar en meetbaar beter is, altijd!
Conti 4000s of misschien rs de beste clincher is
Victoria corsa evo de beste tube is
de ondergrond en bochten zijn bepalend
tubeless de toekomst is
fijn!
Grapjas.
1/Meetbaar wel. Wat iemand al dan niet voelt?
2/ OMG.
3/ No way.
4/ De heel, heel verre toekomst misschien. Doodgeboren kind.
Ciao,
Geplaatst: 06 okt 2010 02:06
door fdegrove
Hoi,
Materialist wat denk je wat er voor binnenband in een Veloflex Carbon tube of Corsa CX tube ligt? Ook een latex. Durf je daar ook dan wel de alpen mee af? Ik zal je zeggen dat je het in je broek doet met 80 km/h als je latex binnenbandje van je tube kapot gaat. Goed gekit of niet goed gekit. Dus dat kun je beter ook niet doen dan.
Een latex biba in een tube gedraagt zich bij lekrijden helemaal niet op dezelfde manier als in een bandje.
Appelen met appelen vergelijken dus.
Ciao,
Geplaatst: 06 okt 2010 02:48
door ericpeters
Ik wil nog even een aantal opmerkingen bij de Tourtest maken (ik had hem gekocht adhv deze discussie)
1) De Veloflex in de Tour test heeft de laagste rolweerstand ooit door hun gemeten ondanks dat hij met Butyl biba was getest, ik vind zelf Veloflexen niet lopen met butyl, bij die band is het echt een wereld van verschil met latex.
2) Alle banden hadden een lagere rolweerstand bij de hogere bandendruk (dat heb ik al vaker tegen zien spreken hier op het forum)
3) Grip was alleen getest op nat wegdek
4) Die lektest vind ik absoluut belachelijk, onder de test omstandigheden rijdt niemand lek in de praktijk. Tegenwoordig heeft het lekrijden veel meer te maken met hoe makkelijk scherpspul aan de band blijft plakken: ofwel door vocht ofwel doordat het zich in de toplaag vastzet. Pas dan worden de omstandigheden gecreeerd waardoor naar verloop van tijd je lek gaat rijden. Tour test de lekbestendigheid door een pin met ophogende druk en later constant gedurende 3 minuten in de band te drukken. Dat is mijn inziens alleen relevant voor een zware fakir die sur-placed op zijn spijkerbed.
5) Comfort werd niet over gesproken
6) De Conti 4000 RS kwam overal als beste uit de test: Deze band kost dan ook 59 Euro en waar is die band uberhaubt te krijgen?
Geplaatst: 06 okt 2010 02:57
door fdegrove
Hoi,
Dat is mijn inziens alleen relevant voor een zware fakir die sur-placed op zijn spijkerbed.
Precies.
Is het iemand ook al opgevallen dat je sneller lekrijdt wanneer je traag rijdt, trouwens? (Neen, je hoeft niet te sur-placen)
Ciao,
Geplaatst: 06 okt 2010 09:48
door daniel1975
fdegrove schreef:
Is het iemand ook al opgevallen dat je sneller lekrijdt wanneer je traag rijdt, trouwens?
Vandaar dat ik zo vaak mensen met een lekke band zie staan en ik nooit
Geplaatst: 06 okt 2010 11:48
door nespresso
havana schreef:Als we een double blind test zouden doen met GP4000s en 100 willekeurig gekozen forumleden en latex biba's dan durf ik mijn vermogen erom te verwedden dat we statistisch GEEN verschil kunnen aantonen tussen latex en butyl.
Misschien dat jij het wel kunt voelen, maar je behoort daarmee tot de minderheid.
Ik stel voor dat we bij Vredestein vragen of ze voor iedere topic-deelnemer een setje butyl en latex biba's beschikbaar stellen, zodat we dan zelf de proef op de som kunnen nemen. Uitslag uiteraard in het blad Fiets!
Stefan schreef:En dat grip gedoe is helemaal kul. Geen enkele rijder hier op het forum haalt het uiterste uit zijn band.
...
Vorig jaar in de regen met 5,5 bar rond gereden op een criterium met een Corsa CX. Dan heb je pas grip.
Afgelopen zondag schoof mijn achterwiel met m'n nieuwe Open Corsa EVO CX'en toch gewoon weg in een enigszins nat bochtje in de koppeltijdrit. Mijn koppelgenoot reed er zonder problemen met zijn Conti 4000's doorheen en ik weet vrijwel zeker dat ik met mijn vertrouwde Michelin Pro3's er ook zonder slippen doorheen gekomen was... (viel me toch wel even tegen van die Vittoria's)
Geplaatst: 06 okt 2010 12:23
door perik
Ik ben wel eens in een natte bocht onderuit gegaan met GP4000S. Er hoeft maar net iets van dood blad te liggen en daar ga je. Dat heeft volgens mij weinig met de bandenkeuze te maken.
Dit is trouwens de richting die elk bandentopic neemt, zodra de latex/tpi politie zich meldt. Misschien dat de rest teveel om zich heen zit te kijken of al geniet van sec het fietsen om zich druk te maken over dubbel-blind testen en 1% comfort meer of minder; maar gewoon een fijn bollende, enigszins duurzame band nodig heeft.
Het is net als met audio-spulletjes. De grote meerderheid wil gewoon lekker van zijn/haar favoriete muziek genieten en zoekt daar gewoon een goede hifiset bij. Dan heb je nog diegenen die dubbelblindtesten gaan doen met speciale voetjes onder de cd-speler, exotische kabeltjes, netfilters etc. En die bij hoog en laag volhouden dat dat het luisterplezier enorm verbetert.
Geplaatst: 06 okt 2010 12:31
door havana
Ik stel voor dat we bij Vredestein vragen of ze voor iedere topic-deelnemer een setje butyl en latex biba's beschikbaar stellen, zodat we dan zelf de proef op de som kunnen nemen. Uitslag uiteraard in het blad Fiets!
Prima idee, maar dan hebben we het niet meer over een double blind test. Ik vraag me hardop af hoeveel mensen ECHT verschil voelen als je ze de ene keer op een butyl laat rijden en de andere keer op latex ZONDER te vertellen waar ze op rijden.
Ik stel dus voor dat Fiets zo'n test organiseert, lijkt me niet zo moeilijk te realiseren. Het enige dat je nodig hebt is twee identieke wielsets.
Geplaatst: 06 okt 2010 13:43
door lvgh
Nespresso schreef:Afgelopen zondag schoof mijn achterwiel met m'n nieuwe Open Corsa EVO CX'en toch gewoon weg in een enigszins nat bochtje in de koppeltijdrit. Mijn koppelgenoot reed er zonder problemen met zijn Conti 4000's doorheen en ik weet vrijwel zeker dat ik met mijn vertrouwde Michelin Pro3's er ook zonder slippen doorheen gekomen was... (viel me toch wel even tegen van die Vittoria's)
Hagelnieuwe banden hebben altijd weinig grip op natte weg door het beschermlaagje dat erop zit.