Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Pinarello of Colnago zóveel beter dan de rest?

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 05 jan 2014 19:31

kiekeboeboe schreef:
jeroennl schreef:....
Door de jarenlange ervaring en het feit dat er echte fietsers achter het bedrijf zitten rijden dit soort fietsen veel lekkerder dan b.v. een Canyon. Dit voordeel zal (net zoals bij BMW) niet in een test naar voren komen, maar is wel goed merkbaar tijdens het rijden....
:shock: zucht :cry:
+1 Een hele diepe zucht :mrgreen:. Wat een onzin!
No pain no gain, no guts no glory!

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 05 jan 2014 19:40

Het is inderdaad onzin. De (A-)merken (in hetzelfde prijssegment) en hetzelfde materiaal rijden allemaal heel goed en zitten de verschillen in details. Verschil in detail is wel te merken bij het rijden, maar helaas worden de fietsen in een test nooit allemaal voorzien van dezelfde afmontage zodat de onderdelen een te grote rol spelen in de verschillen. Bijv. De juiste banden kunnen een fiets namelijk maken of breken en dat geldt ook voor de wielen.
Koopbeslissing is dus eigenlijk altijd emotie en/of prijs-kwaliteit verhouding.
Laatst gewijzigd door boswielrenner op 05 jan 2014 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 05 jan 2014 19:49

kees0251 schreef:
Een licht stalen frame dat veel stijver is dan andere stalen frames, dat KAN helemaal niet.
Zelfde diameter+ kleinere wanddikte=slapper.
Macht der suggestie.... ;)
Dan ga jij voorbij aan de onderlinge verschillen in materiaaleigenschappen qua sterkte tussen Reynolds 531, Columbus SL, Tange HiManga Champion, Ishiwata 0.22 en Pinarello Dolmen + 't verschil tussen 'gewone' lugs en microfusie lugs.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 05 jan 2014 20:05

Ernie C. schreef:Tja, ook bij vrouwen heb je A-merken, B-merken en oosterse namaak... :mrgreen:
A, B of Oosters namaak.................in het donker is het allemaal hetzelfde :lol: :lol: :lol:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2014 20:07

theodorocampagnolo schreef:
kees0251 schreef:
Een licht stalen frame dat veel stijver is dan andere stalen frames, dat KAN helemaal niet.
Dan ga jij voorbij aan de onderlinge verschillen in materiaaleigenschappen qua sterkte tussen Reynolds 531, Columbus SL, Tange HiManga Champion, Ishiwata 0.22 en Pinarello Dolmen + 't verschil tussen 'gewone' lugs en microfusie lugs.
De e-modulus van staallegeringen verschilt nauwelijks dus daar het ligt niet aan het merk buizen. De lugs zouden verschil kunnen maken maar m.i. is het grootste verschil te halen in de geometrie. Vooral een korte liggende vork kan een aardig verschil maken. Mijn Basso van SLX buizen heeft een zitbuishoek van 74 graden en je kunt je benen epileren tussen de zitbuis en het achterwiel en voelt merkbaar stijver dan andere SLX frames.
Campagnolo Ultra Dork

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 05 jan 2014 20:16

codex schreef:Ik zat vanmiddag tijdens het fietsen hier nog eens aan dit onderwerp te denken.
Vooral het gezegde; Dat het leven zo kort duurt en dat je daarom maar het geld moet laten rollen.

Juist het omgekeerde geeft volgens mij ....het juiste gevoel aan.Zeer indringende en droevige gebeurtenissen geven het gevoel..dat het leven meer inhoud heeft....dan luxe goederen als een mooi huis, een dure auto, een dure fiets. het verbreedt je leven doordat je er een diepere(minder materiële) betekenis aan geeft.Je stelt andere prioriteiten.
Natuurlijk kunnen luxere fietsen daar ook in passen, maar het is veel belangrijker dat je tevreden bent met wat je kan veroorloven. Als je ouder wordt weet je dat financieel stabiliteit ook zorgt voor privé en mentale stabiliteit. Daarom moet je altijd zorgen dat wat je koopt, dat je dat kunt veroorloven en dan kan je wel denken: Ik leef maar 1 keer.Maar om langzamerhand je kop in een financiële strop te steken is iets wat als een boemerang bij je terugkomt.

Daarom heb ik meer respect voor mensen die een oud barrel hebben dan iemand die geen centen heeft en maar een dure fiets op afbetaling.
Op het werk zeiden we al, die auto/fiets is niet van jou..maar van de bank.
Misschien moet je wel ouder zijn dan 50 tig om zo te denken, want de hedendaagse denkcultuur is wel even anders onder de jeugd ...als je zo leest ..dat meer dan 50 procent al (dikke) schulden heeft :shock:

Wij begonnen met veelal tweedehandsspullen,waar je erg veel plezier van had.
JUIST dat feit, maakt dat ik nu, met mijn leeftijd..... met erg veel plezier kan genieten van de hele mooie fietsen die ik nu bezit.

+1

In aanvulling hierop wil ik de quote van afgelopen week uit het AD even aanhalen

"lenen is het nieuwe kopen".
Hoe sterk is de eenzame fietser...

kees0251
Forum-lid

kees0251 05 jan 2014 21:49

theodorocampagnolo schreef:
kees0251 schreef:
Ja, daar ga ik aan voorbij.
De eigenschap waar het hier om gaat is de E-modulus en die is voor alle staalsoorten het zelfde , van waterpijpenstaal tot Superweetikveel.
Hoe sterker, hoe dunner en hoe slapper.
Cheap light strong, choose two

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jan 2014 09:12

razenderoeland schreef:
codex schreef:Ik zat vanmiddag tijdens het fietsen hier nog eens aan dit onderwerp te denken.
Vooral het gezegde; Dat het leven zo kort duurt en dat je daarom maar het geld moet laten rollen.

Juist het omgekeerde geeft volgens mij ....het juiste gevoel aan.Zeer indringende en droevige gebeurtenissen geven het gevoel..dat het leven meer inhoud heeft....dan luxe goederen als een mooi huis, een dure auto, een dure fiets. het verbreedt je leven doordat je er een diepere(minder materiële) betekenis aan geeft.Je stelt andere prioriteiten.
Natuurlijk kunnen luxere fietsen daar ook in passen, maar het is veel belangrijker dat je tevreden bent met wat je kan veroorloven. Als je ouder wordt weet je dat financieel stabiliteit ook zorgt voor privé en mentale stabiliteit. Daarom moet je altijd zorgen dat wat je koopt, dat je dat kunt veroorloven en dan kan je wel denken: Ik leef maar 1 keer.Maar om langzamerhand je kop in een financiële strop te steken is iets wat als een boemerang bij je terugkomt.

Daarom heb ik meer respect voor mensen die een oud barrel hebben dan iemand die geen centen heeft en maar een dure fiets op afbetaling.
Op het werk zeiden we al, die auto/fiets is niet van jou..maar van de bank.
Misschien moet je wel ouder zijn dan 50 tig om zo te denken, want de hedendaagse denkcultuur is wel even anders onder de jeugd ...als je zo leest ..dat meer dan 50 procent al (dikke) schulden heeft :shock:

Wij begonnen met veelal tweedehandsspullen,waar je erg veel plezier van had.
JUIST dat feit, maakt dat ik nu, met mijn leeftijd..... met erg veel plezier kan genieten van de hele mooie fietsen die ik nu bezit.

+1

In aanvulling hierop wil ik de quote van afgelopen week uit het AD even aanhalen

"lenen is het nieuwe kopen".
Neemt niet weg dat je het geld dat je over hebt kunt laten rollen. Dit topic gaat ook niet over het kopen van dingen die je eigenlijk niet kunt betalen maar over het kopen van een fiets waarvan de meerwaarde niet exact te meten is.

Maar het maakt niet zoveel uit wat voor fiets je hebt, als je maar plezier aan het fietsen beleeft. Uiteindelijk is het verschil in plezier dat je hebt op een aluminium fietsje met 105 niet of nauwelijks minder dan dat je hebt op een Pinarello Dogma. Eigenlijk is een fiets kopen de ultieme natte droom van de belastingdienst: "Leuker en makkelijker kunnen we het niet maken, wel duurder".

Neemt niet weg dat mensen een kick hebben voor statusverhogende rotzooi. Er zijn mensen die beweren dat dat bij hun niet het geval is, maar bij hun zou ik graag eens door het huis lopen en alle nutteloze of onnodig dure zaken afvoeren met een container. Ik denk niet dat er veel overblijft.
Campagnolo Ultra Dork

ajh
Forum-lid

ajh 06 jan 2014 18:21

Ernie C. schreef:Maar het maakt niet zoveel uit wat voor fiets je hebt, als je maar plezier aan het fietsen beleeft. Uiteindelijk is het verschil in plezier dat je hebt op een aluminium fietsje met 105 niet of nauwelijks minder dan dat je hebt op een Pinarello Dogma.
Als je ultieme droomfiets een Dogma is, ga je echt niet lekker fietsen op een Lidl fiets. Andersom misschien wel :lol:

Als je fietst op een fiets die je eigenlijk niet hebben wilt zal deze nooit lekker fietsen. Zit hem tussen de oren.

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 06 jan 2014 20:26

Het leuke is juist dat we niet allemaal hetzelfde zijn en we allemaal op een andere manier met onze sport bezig zijn en daar naar ik mag hopen ook van genieten. Voor mij betekend fietsen dat ik er gesoigneerd uit zie qua kleding, materiaal (altijd een schone fiets) en zelfs geschoren benen. Statusverhogend daar heb ik het niet zo mee en heb ik niet nodig ook. Dat anderen dit onzin dan wel niet nodig vinden respecteer ik ook maar laat iedereen dit lekker zelf weten. Een mooi voorbeeld van een paar jaar geleden tijdens de ronde van Noord-Holland is dat we aansloten bij een divers groepje fietsers met aan de ene kant een paar Pinarello's en aan de ander kant een man gekleed in een wollen koersbroek op een oude gazelle met lasdrager waarom ook nog een behoorlijk kettingslot zat. Ik vond dit echt prachtig om te zien.
No pain no gain, no guts no glory!

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 06 jan 2014 21:29

Iemand die veel geld heeft neergeteld voor een A merk zal nooit toegeven dat die in wezen hetzelfde is als een goedkope Chinees. De kwaliteit van de wielen en banden zal meer invloed hebben dan die van het frame, maar het is moeilijk om dat toe te geven als je net wielerploeg of, veel erger nog, een Italiaanse playboy hebt gesponsord. Het is in wezen een placebo effect; omdat je denkt dat het beter is voel het ook zo. En blind testen is nu eenmaal moeilijk, en gevaarlijk ook lijkt me :mrgreen:
Mijn Chinese frame is wel 400 gram zwaarder als een Cannondale of Specialized ( maar nog lichter als een Pinarello geloof ik :D ) en ik rijd er al jaren met veel plezier op. Ik hoef voorlopig geen andere, want ik geloof niet dat die iets toe kan voegen (net als 11 speed, of electrisch schakelen, of schijfremmen). .Als ik er ooit aan begin dan is dat omdat het leuk is iets anders te bouwen, maar dat kan dan net zo goed aluminium zijn, of staal, of een 29'ner.

@TumTumTum; die Giants zijn echt wel goed hoor, en echt licht. Ze hadden alleen de conservatieve fietswereld tegen omdat ze slooping waren. Maar als je niet te zwaar bent heb je alleen een andere fiets nodig als je op deze uitgekeken bent.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2014 07:31

oldandslow schreef:Iemand die veel geld heeft neergeteld voor een A merk zal nooit toegeven dat die in wezen hetzelfde is als een goedkope Chinees. .
Gaaaaaaaap, en hoe komen die chinezen aan die frames/mallen? Precies, omdat een ander bedrijf daar ontwikkelingstijd en geld in heeft gestoken.
Iemand die weinig geld in een chinees heeft gestoken zal nooit toegeven dat hij eigenlijk liever een echte fiets had gekocht ;).

Edit: als toevoeging. Het interesseert mij geen reet of iemand een chinees koopt, zolang deze maar als chinees herkenbaar is en het geen wannabee fake Pinarello, Scott, etc is.
Less is bore

Plaats reactie