Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

El Pistolero
Forum-lid

El Pistolero 09 apr 2014 00:24

De laatste tijd, vooral op mooie zondagen fiets ik vaak op de weg i.p.v de fietspaden.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 09 apr 2014 00:28

Ik heb lang een fietsbel gehad op mijn racer, maar heb deze weer verwijderd. Heb meer problemen gehad met die bel dan zonder. Bij het horen van de fietsbel beginnen ze vaak te slingeren of kijken ze achterom en wijken ze daarom af van hun lijn. Hier in de regio zijn er heel veel fietspaden met een stippellijn, waar de fietsers uit beide richtingen dus op fietsen. Paden zo breed dat er nog een vrachtwagen op zou kunnen rijden. Helaas menen de meesten hier ook het hele fietspad in te moeten nemen, die stippellijn is in hun ogen alleen voor de sier aangebracht. Maar goed bellen haalde geen klap uit. Nu minder ik snelheid en zeg op rustige toon "pardon zou ik er even langs mogen?" Je wilt niet weten wat voor verwensingen je dan naar je hoofd geslingerd krijgt. Dat ik maar een bel moet nemen ook. Inderdaad ik heb geen bel, maar die zou ook niet nodig zijn als ze gewoon op de juiste weghelft zouden rijden, maar daar mag je niets van zeggen. Ik erger me zelf ook dood aan wielrenners die fietsen alsof ze een wedstrijd fietsen. Verkeerslichten negeren en roepen en schreeuwen dat iedereen aan de kant moet, maar de medeweggebruikers zijn vaak geen haar beter. Laatst werd er bijna nog een aangereden. Ik stop voor rood en hij rijdt gewoon door rood. Hij kijkt achterom naar me met een blik van ik ben sneller dan jij en op datzelfde moment raakt ie bijna een auto. Ik riep nog naar hem dat rood natuurlijk niet voor hem was. De wielrenner heeft een slechte naam, maar is niet beter of slechter dan de rest van de verkeersdeelnemers.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2014 00:42

Eerst dacht ik altijd dat dat fietstoeristen uit Saudi-Arabië waren, die denken dat die lijnen zijn aangebracht om de scheiding tussen mannen en vrouwen aan te geven...

Nu ik weet dat het om Hollandse bejaarden gaat heb ik er nog steeds begrip voor. Als mijn vrouw later ergens in de tachtig is houd ik ook liever twee meter afstand om het allemaal een beetje ooglijk te houden.
Campagnolo Ultra Dork

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 09 apr 2014 01:08

Ernie C. schreef: Als mijn vrouw later ergens in de tachtig is houd ik ook liever twee meter afstand om het allemaal een beetje ooglijk te houden.
Dan pas? 8-)

Ook wij hopen allen oud te worden en nog lang te kunnen genieten van het fietsen. Zullen wij het er dan beter vanaf brengen? Denk het niet...
En hopelijk wordt er vandaag veel gebeld (of gebelt) want vanaf vandaag trouwens weer een stukje dichterbij de ouderdom. Hiep hiep hoera voor ikke :mrgreen:
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 09 apr 2014 07:12

flores schreef:
Ernie C. schreef: Als mijn vrouw later ergens in de tachtig is houd ik ook liever twee meter afstand om het allemaal een beetje ooglijk te houden.
Dan pas? 8-)

Ook wij hopen allen oud te worden en nog lang te kunnen genieten van het fietsen. Zullen wij het er dan beter vanaf brengen? Denk het niet...
En hopelijk wordt er vandaag veel gebeld (of gebelt) want vanaf vandaag trouwens weer een stukje dichterbij de ouderdom. Hiep hiep hoera voor ikke :mrgreen:

Gefeliciteerd!!
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2014 08:57

flores schreef:
Dan pas? 8-)

Nu durf ik zelfs mijn bril nog op te houden :D maar als ik even de toen en nu foto's van Briggitte Bardot bekijk in het schone dames topic houd ik mijn hart vast...

Natuurlijk hoop nog heel lang te kunnen fietsen en ik ben heel erg blij dat tegen de tijd dat ik bejaard ben Kees hoogstwaarschijnlijk niet meer zal fietsen... :twisted:

En uiteraard van harte gefeliciteerd!
Campagnolo Ultra Dork

BMCSLX01
Forum-lid

BMCSLX01 09 apr 2014 09:06

TumTumTum schreef:
edwin01 schreef:Mijn ervaring:
Bellen => commentaar
Vocaal waarschuwen (op een nette manier dus...) => commentaar

Gelukkig ratelt mijn Hope achternaaf als een malle, works like a charm, beter dan welke bel ook. Als ik iemand achter op rijd, even de benen stil houden RRRRRRRRRRR..... en men vliegt acuut naar rechts of gaat achter elkaar rijden.
Ik heb precies dezelfde ervaring; mijn racefiets zonder bel maar met "mitrailleur" wekt de minste irritatie en slingergedrag op.
Op mijn stalen ros zit een oud stalen belletje met een keihard ouderwets degelijk bellen-geluid. Ik bel altijd ruim te voren, met steevast! het resultaat dat men altijd eerst om kijkt om te zien wat er aan komt.
Ja, iemand die er langs wil! Wat denken ze dan? Waarom willen ze eerst mijn schoenmaat kunnen bekijken voor ze besluiten opzij te gaan?

Met de Giant met campagnoloherrie heb ik dit nooit, die horen ze al van verre aankomen en trekken dan kennelijk wel de juiste conclusie.
Over dat eerste citaat had ik heen gelezen. Ik gebruik eigenlijk ook vrijloop herrie van de achternaaf/body als bel. Op de één of andere manier wekt dat meer het gevoel van een passerend voorwerp op dan een bel of een pardon.

Bel of pardon; inderdaad steevast de 'Huh? Wat? Ooh.. Dat! Danne...' reactie. Raar.
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 09 apr 2014 09:12

Wat een gemekker. De snelheidsverschillen op de fietspaden tussen bejaarden en wielrenners wordt toch steeds kleiner?
Ik weet nog een oplossing. Het ANWB lidmaatschap opzeggen.

Helen
Forum-lid

Helen 09 apr 2014 09:32

Herkenbare argumenten voor en tegen belgebruik. Er kunnen ook geheel andersoortige redenen zijn om een bel te gebruiken. Ik heb de eerste jaren ook zonder bel gereden. Niet omdat ik een bel niet mooi vond of zo, maar simpelweg omdat mijn (eerste) fiets nu eenmaal zonder bel geleverd werd en de FM aangaf dat een bel niet nodig is ;-). Een duidelijk hoorbare ratel heb ik ook niet, dus "pardon" of woorden van gelijke strekking waren de beste oplossing, kwam ik al snel achter. Maar ........ ik stotter (de ene keer wat meer dan de andere keer maar vaak wel met praten tijdens het fietsen omdat de ademhaling dan toch wat sneller gaat), dus dat leidde tot de (achteraf) wel komische situaties dat ik wat langer dan gewenst achter langzamere fietsers hing omdat "pardon" er niet zo snel uitkwam....... "Hé" lukt dan weer wel, maar vind ik te onbeleefd :) . Daarom toch maar een bel gemonteerd. "Pardon" blijft eerste keus, maar een bel als vangnet is wel zo handig.

O ja, bedanken na het passeren probeer ik zo veel mogelijk, maar soms komt ook dat er pas uit als ik alweer buiten gehoorsafstand ben ;-)

BMCSLX01
Forum-lid

BMCSLX01 09 apr 2014 09:35

Waar is de like button op deze site haha! Bedankt voor deze glimlach op m'n gezicht.
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 09 apr 2014 09:42

Ik heb geen moeite met snelheid minderen, netjes even vragen of je er langs mag en vervolgens bedankt zeggen. Je zit nu eenmaal niet in een wedstrijdsituatie en het werelduurrecord ga je ook niet breken op je zondagse ritje. Je hebt het fietspad nu eenmaal niet voor jezelf.

Waar ik wel steeds meer moeite mee begin te krijgen is het volgende. Mensen rijden voor me, zien me aankomen, en ipv van in te schuiven gooien ze de fiets demonstratief breed over de weg "want die wielrenners moeten maar eens opsouten". Ja, dan krijg je van mij een kwak als ik langs kom.

Ander kwalijk punt, mensen die opeens besluiten af te stappen om naar de vogels in de wei te gaan kijken, terwijl ik daar achter aankom. Geen uitzondering, gebeurd steeds vaker. En dan niet netjes afstappen naast de berm, nee, midden op het fietspad.

Probleem zit hem in de vooringenomenheid van beide groepen. Zowel van de wielrenners als het andere verkeer. Maatschappelijke kwestie? Misschien.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 09 apr 2014 09:51

BMCSLX01 schreef:Waar is de like button op deze site haha! Bedankt voor deze glimlach op m'n gezicht.
:) Ik dacht precies hetzelfde. Men moet wel een enorme azijnzeiker zijn om nog geirriteerd te blijven als Helen langsfietsens zoveel moeite blijft doen om vriendelijk te blijven.

@ Flores gefeliciteerd.
Ernie C. schreef:Natuurlijk hoop nog heel lang te kunnen fietsen en ik ben heel erg blij dat tegen de tijd dat ik bejaard ben Kees hoogstwaarschijnlijk niet meer zal fietsen... :twisted:
Ga er maar niet van uit. Dan is ie 101, nog net zo gek en fietst ook nog steeds zo hard. Je zal het zien, hebben wij weer. Niet kapot te krijgen. The Cyclinator, de "doom" van de Nederlandse fietspaden.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie