Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Jongens iedeeen weet toch wel dat het zo goed als nietsuit maakt. Tuurlijk maakt een en ander iets uit, maar het is gerommel in de marge.
Ik heb echt van alles gereden, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Wielen koop je omdat je ze gaaf en mooi vind, niet omdat je er sneller mee gaat. (hoop ik dan!)
Ik heb echt van alles gereden, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Wielen koop je omdat je ze gaaf en mooi vind, niet omdat je er sneller mee gaat. (hoop ik dan!)
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Mijn excuses voor jouw ijdele hoop, maar ik koop toch ook wel echt wielen omdat ik er sneller mee ga.
Veel is het niet, maar ontkennen dat er MERKBAAR verschil op wielen zit, dat is zoveel als feiten en gebruikerservaringen gecombineerd negeren.
Veel is het niet, maar ontkennen dat er MERKBAAR verschil op wielen zit, dat is zoveel als feiten en gebruikerservaringen gecombineerd negeren.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ach, ik vind het prima. Ik heb in mijn uitslagen nooit gemerkt of ik met mijn Leightweight wielen reed of met mn eurussen of Cosmics of carbon clinchers enz enz.
Zoals ik al zei, er is verschil, maar dat is gerommel in de marge.
Een aerodynamischere positive op de fiets maakt VELE!! malen meer uit dan een setje wielen. Dus iedereen alle spacers er onderuit en je gaat gratis harder
Zoals ik al zei, er is verschil, maar dat is gerommel in de marge.
Een aerodynamischere positive op de fiets maakt VELE!! malen meer uit dan een setje wielen. Dus iedereen alle spacers er onderuit en je gaat gratis harder
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Zo vreemd is dat niet. In computersimulaties en windtunneltesten staan eurus en LW vrijwel naast elkaar.
Het laatste is absoluut waar. Stukje naar voren, diep in de beugel met kromme ellebogen scheelt misschien wel 3km bij 35km snelheid, gratis en voor niets
Het laatste is absoluut waar. Stukje naar voren, diep in de beugel met kromme ellebogen scheelt misschien wel 3km bij 35km snelheid, gratis en voor niets
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Nu noem je wel alle bewezen snelle wielen.japiecarbon schreef:Ach, ik vind het prima. Ik heb in mijn uitslagen nooit gemerkt of ik met mijn Leightweight wielen reed of met mn eurussen of Cosmics of carbon clinchers enz enz.
Zoals ik al zei, er is verschil, maar dat is gerommel in de marge.
Een aerodynamischere positive op de fiets maakt VELE!! malen meer uit dan een setje wielen. Dus iedereen alle spacers er onderuit en je gaat gratis harder
Ga nu eens met jouw RS10 een koers rijden. Liefst eentje met veel bochten en veel optrekken. Of eentje waarin je halfweg aanvalt. De benen moeten het doen, maar ik verwacht dat het allemaal wat meer pijn doet en de moraal wat lager is met RS10 dan met Eurus / Cosmic / enzovoort.
Ik heb twee paar tubewielen met Ambrosio velgen. Het ene heeft een radiaal gespaakt voorwiel met 32 platte spaken. Het andere kruis over 3 met 36 ronde spaken. Ik hoef je echt niet te vertellen dat ik blind voel welk voorwiel er in de fiets zit.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Helemaal goed japie, en hartelijk dank voor de praktijkinfo; de meetwaarden bevestigen jouw ervaringen:japiecarbon schreef:Jongens iedeeen weet toch wel dat het zo goed als nietsuit maakt. Tuurlijk maakt een en ander iets uit, maar het is gerommel in de marge.Ik heb echt van alles gereden, dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
( voorwiel gemeten bij 40km/u):
Dura Ace C-35 14,4 Watt, Shimano RS30 15,3 Watt
TOUR (2006-06) : klassiek 32 spaaks met lage velg: 25 Watt.
TOUR (2010-06) : Zipp 303; hoogte velg 44,5mm: 12,6 Watt.
Zipp 404, hoogte velg 58,4mm: 11,2 Watt
Zipp 808, hoogte velg 81,6mm: 9,7 Watt
Zipp 1080,hoogte velg 108,5mm 9,1 Watt
Belangrijkste is dat de huidige 3cm hoge alu's met weinig aerospaken lekker lopen, vaak onder de 200 euro kosten, en heel blijven (shimano = geen gewichtslimiet) , althans als je de spaakspanning met een spaakspanningmeter netjes binnen de fabriekswaarden laat zetten en bij Shimano de lagers wat nastellen (meestal losser) en wat meer vet geeft .
Dit wordt namelijk wel gedaan in de fabriek bij dure wielen, met de hand ($$), maar bij goedkopere niet of veel minder, mede vandaar de prijs...
Vroeger kocht je een set Mavic Helium voor 1000 gulden, een maandsalaris, tegenwoordig onder de 200 euro bijvoorbeeld de RS31; zn achterwiel is 20% stijver dan die helium en het geheel is 10-20 Watt meer aero.
Kortom: het opmerkelijke is dat tegenwoordig het materieel alle donders goed is en slechts een fractie kost t.o.v. vroeger, nou ja tenzij je dus hoog carbon gaat rijden want dan ben je aan de beurt want: :
" High performance wheels are neither durable nor cheap. "
http://biketechreview.com/index.php/rev ... erformance
Roadster
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
En ook met m'n vento wielen niet en ook met m'n huidige handgespaakte wielset met 28 spaken en lage alu velgen niet. Zijn nog extra breed ook!
Ik bedoel te zeggen dat het allemaal relatief is. Zoals je ziet hou ik ook van een mooi setje wielen. Maar je moet wel het besef houden dat geen wereld van verschil is. En dat een goed wielsetje al begint bij een setje zonda's
Ik bedoel te zeggen dat het allemaal relatief is. Zoals je ziet hou ik ook van een mooi setje wielen. Maar je moet wel het besef houden dat geen wereld van verschil is. En dat een goed wielsetje al begint bij een setje zonda's
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Het verschil tussen de beste en slechtste is 14W. Ik heb middels een gerichtte training in 10 weken toevallig 14W vermogensgroei gerealiseerd. Leuk om te doen en dan kan ik op mijn "oude" materiaal blijven rijden.
Ho, ho, Rutte zei dat we huizen en auto's moeten kopen maar jij hoorde zeker niet dat hij ook nog zei dat we nieuwe wielen moeten kopen.stillekracht schreef:..... Leuk om te doen en dan kan ik op mijn "oude" materiaal blijven rijden.
Roadster
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Japie, alle wielen die je noemt zijn de snelste, beste uit de testen
En relatief is het helemaal niet: de zondas zijn te koop voor 300 euro, eurus voor 550 en de LW's voor 3500.
In een computersumulatie zijn de eurus sneller.
Knap hoor van LW, goede marketing!
En relatief is het helemaal niet: de zondas zijn te koop voor 300 euro, eurus voor 550 en de LW's voor 3500.
In een computersumulatie zijn de eurus sneller.
Knap hoor van LW, goede marketing!
Ik weet het niet zeker, maar veronderstel dat LW wat lichter is dan de rest?materialist schreef:Japie, alle wielen die je noemt zijn de snelste, beste uit de testen
En relatief is het helemaal niet: de zondas zijn te koop voor 300 euro, eurus voor 550 en de LW's voor 3500.
In een computersumulatie zijn de eurus sneller.
Knap hoor van LW, goede marketing!
De discussie gaat nu voornamelijk over aero, maar bergop is dat van zeer ondergeschikt belang ten opzichte van massa.
Lijkt me dat ze daar de marketing dan op ingezet hebben.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Campa Khamsin FIETS duurtest 2014-maart; probleem met kwaliteit.materialist schreef:Japie, alle wielen die je noemt zijn de snelste, beste uit de testen
En relatief is het helemaal niet: de zondas zijn te koop voor 300 euro, eurus voor 550 en de LW's voor 3500.In een computersumulatie zijn de eurus sneller.Knap hoor van LW, goede marketing!
Campa Vento ,, ,, iets minder probleem met kwaliteit
Idd japie ( "Ach, ik vind het prima. Ik heb in mijn uitslagen nooit gemerkt of ik met mijn Leightweight wielen reed of met mn eurussen of Cosmics of carbon clinchers enz enz.",) kheb de LW erbij gezocht; je hebt WEER gelijk hoor. (helaas Eures niet kunnen vinden)
LW standaard 3 TOUR 2007-11 40km/u 12,6 Watt.stijfheid 49N/mm
LW standaard C TOUR2011-04 40km/u 13,0 Watt.stijfheid 52N/mm
Campa Zonda TOUR 2011-03 40km/u 16,3 Watt.stijfheid 48N/mm
Shimano RS30 TOUR 2011-03 40km/u 15,3 Watt. stijfheid 48N/mm. Commentaar van TOUR: "Sehr gunstiger Radsatz mit guter Preis-leistung . Asymetrische Felge hinten bringt Steifigkeit. Ungekropfte Speichen. Konuslagerung." FIETS 10.000 test RS 30A; "als je niet over een grammetje meer valt, dan is de duurzame TS30 prima geschikt"
Hm, ik zal mn bankrekeningnummer maar eens aan Nunspeet doorgeven.
Roadster