Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gemiddelde snelheid beginneling

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 sep 2016 22:25

Klein schermpje=laag verbruik.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 30 sep 2016 01:08

Kruissnelheid toen ik begon. Harslag laag in de d1. Windstil gemeten. Lichaamsgewicht 80kg

26 kmph

Sprint snelheid, windstil gemeten.

59,6 kmph

Na 2 jaar trainen.

Kruissnelheid nu, zelfde hartslag als 2 jaar geleden. Windstil gemeten. Lichaamsgewicht 74kg

32kmph

Sprint snelheid nu.

57 kmph

uiteindelijke gemiddelde is 2/3 kmph lager dan de kruissnelheid dit door stoplichten enz enz.

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 30 sep 2016 08:28

bever schreef:
RVV schreef:Ik heb geen snelheidsmeter (die gemiddelde snelheid per km bij houd). Ik log al mijn ritjes met mijn Garmin fr225 horloge. Die geeft alleen een gemiddelde pace per kilometer aan (hoeveel minuten en seconden ik over een km doe). pace van 2:00 de km is 30 km/h gem. Alles er onder sneller alles er boven langzamer. :mrgreen: Pas als ik mijn activiteit upload en als fietsactiviteit markeer, zie ik pas mijn gemiddelde snelheid. Tijdens het fietsen ben ik er eigenlijk nooit mee bezig.
ja, maar wat ik me afvraag, gaat zo'n horloge niet leeg met de afstanden die jij rijdt ?
Als Rico af en toe thuis zijn horloge even oplaad is dat totaal geen probleem.
Ik gebruik een Garmin 920XT en kan daar prima een lange dagrit, triathlon of wat anders mee doen en dan is hij nog niet leeg.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 04 okt 2016 11:19

Op mijn Mio staan cadans en hartslag op hoofdscherm en behalve de afstand en tijdstip bekijk bekijk ik niks anders tijdens het fietsen. Boeit me ook niet.
Een ritje is voor mij geslaagd als de omgeving mooi was, wegen rustig (bij voorkeur kronkelwegen tussen de velden enz), eventueel goed gezelschap en een mooie afstand.
Al de rest is voor een recreant van geen belang in mijn ogen.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 04 okt 2016 13:26

Ik rijd voornamelijk woon werk en doe dit nu een aantal weken, ik begon met een gemiddelde tijd van 55 minuten per 20 kilometer, dit heb ik terug kunnen brengen naar 45 minuten. hierbij let ik meer op veiligheid van mijzelf en mijn omgeving dan op deze tijd. dit heb ik bereikt door elke keer met hartslagmeter te fietsen. in de weken dat ik 4 dagen fiets fiets ik minstens 2 dagen vlak boven de Aërobe drempel. puur voor verbranden van overtollige vetten in het lichaam. deze dagen ontbijt ik s'ochtends ook niet maar eet ik vlak na de rit.
de andere 2 dagen train ik vlak onder mijn Anaërobe drempel, voor het verbeteren van mijn conditie zonder te ver uit te putten.

zien dat mijn gemiddelde snelheid omhoog gaat zegt mij dat mijn conditie omhoog gaat, dit is leuk, maar zeker niet leidend.

Fietsen op hartslag is een hele andere manier van fietsen dan fietsen op snelheid, ik ben dan ook van meening dat fietsen op hartslag vrijwel alleen individueel kan gebeuren gezien iedereen een andere conditie heeft.
Fietsen op hartslag kan je alleen doen zonder tijdsdruk, uiteraard kan je je rit aanpassen qua lengte, maar je weet nooit wat je lichaam doet totdat je eenmaal op die fiets zit.

wil je je gemiddelde omhoog krijgen? begin dan met "luisteren" naar je lichaam. Neem de tijd en train gecontroleerd.

Cyclopetje

Cyclopetje 10 okt 2016 18:37

Mijn gemiddelde zal sterk wisselen. Fiets op gevoel, niet met metertjes. Al die termen van zones zeggen me niks. Ik weet alleen dat het de omstandigheden zijn die het gemiddelde bepalen. Zoals heuvelachtig terrein, wind, een slechte of goede dag hebben, stoplichten, lek bandje, korte afstand of lange afstand. Dat zal voor iedereen wel zo zijn, zeker als je solo gaat fietsen. Gevoel is een goede referentie. Luisteren naar je gevoel is beter dan jezelf op laten naaien door metertjes.
Laatst gewijzigd door Cyclopetje op 10 okt 2016 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.

brutus
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 10 okt 2016 18:39

Van t weekend in de Ardennen 18 gemiddeld, en helemaal stuk.
Daar hoef je er al helemaal niet naar te kijken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 okt 2016 19:07

Nou ik kijk er toch naar en het komt daar altijd uit op iets van 25.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 10 okt 2016 19:40

Vroeger toen ik nog 59 was haha was mijn gem 30 á 32 over ritjes van 200 km.
Vandaag op 100 km zit ik op 25 en ik vind het genoeg,sterker het boeit mij niet meer zo als ik maar lekker fiets,maar ik ben dan wel weer 8 jaar verder.
Mijn gem hartslag is 104 en dat vind ik netjes al zeg ik het zelf .

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heppiebianchi op 10 okt 2016 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 10 okt 2016 19:42

Symen schreef:Kruissnelheid toen ik begon. Harslag laag in de d1. Windstil gemeten. Lichaamsgewicht 80kg

26 kmph

Sprint snelheid, windstil gemeten.

59,6 kmph

Na 2 jaar trainen.

Kruissnelheid nu, zelfde hartslag als 2 jaar geleden. Windstil gemeten. Lichaamsgewicht 74kg

32kmph

Sprint snelheid nu.

57 kmph

uiteindelijke gemiddelde is 2/3 kmph lager dan de kruissnelheid dit door stoplichten enz enz.
Laag in D1 en 32kmu gemiddeld na 2 jaar trainen ... wat is je leeftijd, wat is bij jouw "laag in D1", solo/groupride, en laat eens wat (Strava) data zien :shock:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 10 okt 2016 20:05

Hij zegt wel niet 32 gemiddeld, maar 32 kruissnelheid.
(Tenzij hij met kruissnelheid gemiddeld bedoelt, dan wel natuurlijk)

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 10 okt 2016 20:15

Tja, kruissnelheid is eigenlijk een term voor voer/vaar/vliegtuigen ... rare term voor een fietser :-) ... met een e-bike daarentegen is kruissnelheid dan wel weer van toepassing denk ik ;) :o

Plaats reactie