Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 31 okt 2014 14:36

Vind hier iets dat hij zegt, voor een woonwerk rit dan, doe maar een bak koffie of thee?
http://www.britishcycling.org.uk/insigh ... -cyclist-0
"Breakfast and Ride In
Having time to have breakfast, digest it and be ready to ride can be a push, so it can be better to just have a cup of tea of coffee to get going and ride on an empty stomach. As long as your commute is no more than 60 minutes and you ride at a relatively low intensity, such fasted riding can improve your ability to burn fat as a fuel. If you’re riding longer in the morning, you might want to consider having an energy drink to sip at on the bike"
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 15:04

Tja volgens mij staat er duidelijk dat een duurritje op de nuchtere maag je vetverbranding stimuleert. En cafeïne versterkt dat effect.

Dus ik weet niet wat Alan bedoelt als hij zegt dat Nigel Mitchell daar tegen is.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 okt 2014 15:53

Hij verteld mij toch iets anders, zal hem in December nog eens vragen, dan zie ik hem weer.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 16:21

Ik ben heel benieuwd.
Daarbij ben ik ook benieuwd naar jouw mening over 'Train low, compete high' strategie.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 01 nov 2014 15:56

Nou, ik heb me dan ook maar eens laten overtuigen (normaal train ik altijd zo veel mogelijk "volle bak"). Ik fiets ook pas mijn 2e jaar nu maar dit was dus mijn eerste D1 training. Ik heb de hartslag drempel gegokt op basis van mijn leeftijd en mijn normale maximale hartslag (186) ik kwam uit op onder de 130 houden. 85km gefietst, 3,5 uur mee bezig geweest en de hele tijd geprobeerd tussen de 125-130 hartslagen te blijven. Ik werd er (ondanks de lage snelheid, gem 23.5) toch erg moe van, voelde me ook af en toe rot, zelfs een beetje misselijk. Wilde eigenlijk de Granfondo afstand (130km) rijden maar was blij na 85km af te stappen. Ik heb nog een lange weg te gaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 01 nov 2014 19:03

Niemand die beweert dat 3,5 uur in D1 een eitje is. Zeker als je onderweg nog eens weinig eet. Dan ga je na verloop van tijd voornamelijk op je vetverbranding rijden en dat voelt heel hard. Maar het is wel een prima training.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 01 nov 2014 20:22

idd maar 1 banaantje na 50k (en mijn water was op) daar moet ik dus ook beter op letten. Voel me nu wel een stukje lekkerder dan wanneer ik er weer "vol gas" tegen aan zou zijn gegaan geloof ik.
Afbeelding

wachtwoord
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 apr 2014 23:26

wachtwoord 02 nov 2014 20:01

En daar zit ik dan met mijn spinningabo voor de winter en mijn atb.
Ik ben een toerfietser en wil graag blijven spinnen en op zondag met mijn maten het bos in.
Heeft het dan toch nog zin/nut om een maal per week een lange rit in d1 te fietsen of levert dat niets op omdat ik op de twee andere momenten te intensief bezig ben?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 nov 2014 20:06

Ja dat heeft zeker zin. Die extra training zal je aerobe capaciteit op den duur behoorlijk vergroten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 02 nov 2014 21:53

Kan ik alleen maar bevestigen
older Budweiser

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 05 nov 2014 20:13

Ik wil toch nog wel ff terug naar de originele vraag van de ts. Wat de beste training (volgens velen) voor de winter is, is denk wel duidelijk.. ook het verhaal over eten is afgesplitst naar een ander topic en besproken.. maar...

1. Je doet in het weekend een lange duurtraining.
2. Je hebt doordeweeks nog 1x anderhalf uur de tijd om te trainen.

Wat is dan de beste invulling van die anderhalf uur?
Mijn gevoel is altijd, dat rustige duurtrainingen pas echt nut hebben na 2+ of liever 3+ uur. Als ik anderhalf uur ga fietsen is het of herstel, of blokjes, of tempo. In principe niet 90 minuten D1 peddelen.

Wat is met een dergelijke beperkte trainingsinvestering hier het idee? Toch beter 90 minuten D1? Of intervalletjes, omdat je duurvermogen toch maar heel beperkt getraind wordt in korte ritten?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2014 21:06

Ik zou het een beetje varieren. Je kan best 90 minuten D1 doen, als je dat combineert met 'blokjes' op een extra hoge trapfrequentie geeft dat voldoende prikkel. Doe je een week later eens 2 D2 blokken van 20 minuten. Bijvoorbeeld 1x per maand D3 (en dan dus wel echt onder je omslagpunt blijven) blokken, ik zou het daar wel bij laten en dat niet iedere week nu gaan doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie