Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nuchter trainen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 feb 2015 21:11

specializedmerida schreef:
nijkie schreef:
specializedmerida schreef:Goede plek, weet ik wel te vinden
Eind Maart begin April ? 8-)
29 Maart heb ik rit met mijn eigen groep.
4 April Ronde van Vlaanderen.
12 April de Mantel toertocht.
Voor mij komt doordeweeks beter uit en kan moeilijk plannen op lange termijn ivm mijn onregelmatige werk.
Doordeweeks komt mij ook wel uit, nemen begin April wel contact op om wat af te stemmen, ok.
Zal ik eerst maar weer eens op de racefiets stappen, heb ik al sinds November niet meer op gereden. Anders rij je me helemaal zoek :lol:
:mrgreen: Anders rijden we naar restaurant Rust en Weinig in Hoenderloo voor koffie met appeltaart :D
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 26 feb 2015 07:25

Hangt het er niet ook vanaf wat je de avond ervoor eet? Goed bord pasta zal allicht beter helpen dan een kopje tomatensoep de avond ervoor...

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 06 nov 2016 20:35

Volgens mij hebben we deze meeting gemist.

In de bijlage bij Fiets van november over training en voeding komt het begrip nuchter trainen ook weer aan de orde.

Ik vind dit nog steeds een vreemde trainingsmethode, maar ik sta altijd open voor dingen waar je beter van wordt. De crux lijkt mij hierbij fietsen met lage intensiteit en dus vooral niet op snelheid.

Wat vinden jullie?

metor
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 06 nov 2016 20:40

Voor mij eigenlijk perfect te doen. Rij bijna dagelijks woon-werk met 25km enkele reis. Dus op de lege maag zo'n 45-60 minuten fietsen en dan gewoon je ontbijt met bakje koffie ;)

Ik geloof wel dat je hierdoor zeker meer verbrand, de vraag is alleen of je het prettig vind om te doen.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 09 nov 2016 19:39

Waarom moest je nu ook alweer nuchter trainen?

Als je vet wil verbranden kan je toch beter aan HIIT doen?

http://lifestylecoachbram.nl/fat-ass-cardio-syndroom/
(Mijn naam is niet Bram en ik ben geen lifestyle coach)

Duurtraining doe je om bloedvaten beter te maken, (neveneffect vetverbranding door trainen in aerobe systeem)

https://www.fit.nl/begrippen/extensieve-duurtraining

Bij beide verbrand je vet maar op doordat je een ander soort hormonen aanmaakt krijg je ook een ander effect. Waarschijnlijk stapt bijvoorbeeld Sky daarom ook af van deze nuchtere training. Het lichaam komt zo nog sneller in "survival" mode.

Eigen redenatie: Dan wil het juist vet en brandstoffen op slaan om te zorgen dat je bij een volgende nuchtere training langer doorkunt gaan. Supercompensatie op een ongewenst vlak.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 09 nov 2016 19:49

Die eerste link is een gevalletje klok en klepel. Zou ik compleet negeren.
Het belangrijkste huidige idee over het werkingsmechanisme van duurtraining is in al je spiervezels, vooral ook de langzaamste, (gedeeltelijke) glycogeendepletie te veroorzaken, aangezien dit een enorme prikkel geeft om je aan te passen aan inspanning en daardoor beter te worden.
Bij nuchter te trainen (of vooral na een tijdelijk koolhydraatbeperkt) bereik je dit effect sneller in je training.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 09 nov 2016 20:06

M.a.w. je lichaam zuiniger om leren gaan met je energie?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2016 20:26

Nee je lichaam wordt niet zuiniger, je efficiëntie is namelijk niet of nauwelijks te verbeteren.

Voor het vrij maken van energie (verbranden) van vet is meer zuurstof nodig dan van glycogeen (koolhydraten/suikers). Als je heel rustig fiets kan je lichaam zonder probleem genoeg zuurstof naar je spiervezels transporteren. Hoe hoger de intensiteit wordt des te meer dat een uitdaging wordt, daarom schakelt het lichaam bij het opvoeren van de intensiteit steeds verder over van vetverbranding naar glycogeenverbranding.

Wat je wilt bereiken is dat je op een relatief hoge intensiteit nog relatief veel energie uit vetverbranding kunt halen. Vet heb je immers in overvloed in voorraad (hoe afgetraind je ook bent), terwijl glycogeen maar in een zeer beperkte voorraad aanwezig is. Duurtraining is daar bewezen effectief voor. HIT training is wat hipper en heeft ook positieve effecten, echter op een volledig ander vlak. Mijn persoonlijke opvatting is dat HIT training duurtraining echt niet kan vervangen, beide zijn goede trainingen die plek horen te hebben in een gebalanceerd trainingsschema.

Nuchtertrainen kan alleen als je met beleid kunt fietsen, je moet namelijk wel je gemak dan houden. Voel je je er goed bij om zo naar je werk te fietsen dan kan het zeker geen kwaad. Andere kunnen er slecht tegen dan zou ik het ook lekker laten voor wat 't is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 09 nov 2016 20:52

Dat bevestigt ook mijn gedachten hierover. Binnenkort wil ik dit eens wat gaan uitproberen.

Bedankt voor je toelichting.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 09 nov 2016 21:59

Mijn persoonlijke ervaring: ik trek het niet nuchter. Trouwens was (goede) voeding niet 70% van een geslaagde training? Ik denk dat je met 1x per week interval-training veel verder komt. Just My 2 cents.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 nov 2016 22:27

Het is maar net met welk doel je traint.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 09 nov 2016 22:58

@am-classicfan: bedankt voor de heldere uitleg, dan komt het toch nog steeds neer op capilarisatie van je spiervezels.
Nuchter trainen zal straks voor mij wel een plek hebben als ik weer mag fietsen. Vandaag voor het eerst sinds 4 weken met een crank lengte van 10cm op een hometrainer 40W weggetrapt.

Voor svvander, eiwitten oid. ipv boterhammen kan ook 'ochtends. Dit kun je ook proberen:

https://www.youtube.com/watch?v=S5063A_e6Uc

@keezx: dat klopt, ik ben nu 35 en sport al sinds mijn 15e op redelijk niveau in verschillende disciplines. Afgelopen 11 jaar MTB en wielrennen. Maar je moest eens weten hoeveel blessures of vormen van inefficiënt trainen ik had kunnen voorkomen door het beetje te weten wat ik nu pas weet. Energie systemen, overtrainen, hersteltijden, nog nooit van gehoord, ik kon niet kapot. Wie weet waar ik dan nu had gestaan. Nuchter trainen leek me een hele goede training. Dat heb ik waarschijnlijk ook wel eens gedaan in het verleden.

Plaats reactie