Gravel-racers
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Heb je nou een 180 mm schijf vooraan zitten?
-
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52
En remmen dat t doet
Ik heb de fiets samen met de easton haven wielset tweedehands gekocht. Volgens de verkoper paste de originele schijf niet omdat de remklauw dan tegen de spaken aan zou lopen. Ik heb t maar zo gelaten...
Ik heb de fiets samen met de easton haven wielset tweedehands gekocht. Volgens de verkoper paste de originele schijf niet omdat de remklauw dan tegen de spaken aan zou lopen. Ik heb t maar zo gelaten...
rule #5
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
- Locatie: Duluth, MN, USA
Precies!rob74 schreef:ric schreef: Het is ook een beetje een zichzelf benoemde titel. Een naar geleden bestond de naam nog niet. Toen kochten we gewoon een crosser om daarmee niet te gaan koersen maar als iets anders in te zetten. Misschien hebben veel mensen een 'gravelracer' zonder daar erg in te hebben
Natuurlijk is de nieuwe naam marketing, is er een bedrijf dat geen marketing doet?
Maar, wat die naam betreft is gravelracer, gravelgrinder, gravelbike, allround bike, ed., toch veel beter dan cyclocross fiets. Cyclocross racen is een bijzonder (leuke) niche sport. Er zijn tig keer zoveel mensen die op slecht asphalt, grind, zand etc. rijden dan die aan veldrit wedstrijden meedoen.
Hetzelfde geldt voor randonneurs, leuk, maar hoeveel mensen gaan er echt volledig bepakt op uit?
Maar lekker een stukje relaxed of juist snoeihard over onverharde wegen rijden, dat is juist een hele grote doelgroep.
Het lijkt mij dus juist beter om ze gravelbikes te noemen, en de crossfietsen en randoneurs als de 'marketing niche' te bestempelen.
Verder zijn er natuurlijk veel verschillende cross en randoneeur fietsen, maar toch,
Traditionele 'europese' crossfietsen hadden een hoog bracket, zodat je in de blubber, of op een zijhelling door kon blijven trappen, een lage voorkant voor korte, snelle races, steile stuurhoek voor krappe parcours en weinig concessies aan comfort.
Voor een gravel race van 5-10 uur wil je meer rechtop zitten voor je rug, een laag bracket en flauwe stuurhoek voor stabiliteit in los grind, en zoveel mogelijk comfort.
Banden formaat en spatborden zijn een persoonlijke keuze, maar duidelijk is dat een crossfiets in principe slechts berekend is op 33 mm banden zonder spatborden, en veel mensen op onverharde wegen willen bredere banden en ook spatborden, dus is het goed om die mogelijkheid te hebben.
De klassieke randonneur is nog een andere 'neef'. Het argument daartegen is dat ze vaak erg zwaar werden gebouwd om voldoende stijfheid te bieden bij volle bepakking. Dit gaat dan tenminste van het gewicht en comfort bij onbepakt rijden.
Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen crossers of randoneurs zijn die wel aan die voorwaarden voldoen, maar slechts aangeven dat er een verschil kan zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
- Locatie: Duluth, MN, USA
Ik woon in het 'middenwesten' van Amerika, waar het gravelracer echt gepopulairiseerd is.
Twee voorbeelden:
In het zuiden van mijn staat:
http://www.startribune.com/sports/outdo ... 29051.html
En vlak bij mij in de buurt:
http://www.wdio.com/article/stories/s35 ... ?cat=10348
post image
Salsa Warbird Ti.
Standaard behalve Coble Gobbler zadelpen.
Hier rijdt mijn vrouw op. Het bevalt haar goed, haar standaard rondje is nu een stukje snel over het bar slechte asphalt, dan omhoog over de mbt singletrack, harde klei dus goed te doen, dan grind wegen en weer afdalen over grind en asfalt.
Perfect voor de Heck of the North.
posted image
Trek Domane Disc 4 series 2015, van frame opgebouwd, bijna klaar.
Ik wilde eerst gewoon een racefiets kopen en kocht dus de Domane. Bij nadere beschouwing van de kaart blijkt dat bijna alle rustige wegen gravel zijn. Dus de 'endurance racer' zoveel mogelijk gravel ready gemaakt: 29mm band achter, 34 mm voor.
MTB achter derailleur om de ketting strak en op de bladen te houden.
36t binnen blad ipv 34t van een gangbare compact crank zodat je wat langer door kan rijden op het binnenbad op de vlakke weg.
Yaw voorderailleur dus ook echt in alle 10 kransjes geen geratel van de ketting.
Bontrager Isozone Carbon stuur, dit stuur heeft verdiepte stukken waar de gelpads in vallen, zo blijft de diameter van het stuur fijn voor mijn kleine handen en biedt toch het extra absorberende vermogen van pads onder het stuurlint.
Nu nog de testrit pedalen er af en de positie inregelen en dan rijden maar.
Voor de Heck is het wat onder de maat qua band maar in ieder geval goed voor de wat betere gravel wegen.
Twee voorbeelden:
In het zuiden van mijn staat:
http://www.startribune.com/sports/outdo ... 29051.html
En vlak bij mij in de buurt:
http://www.wdio.com/article/stories/s35 ... ?cat=10348
post image
Salsa Warbird Ti.
Standaard behalve Coble Gobbler zadelpen.
Hier rijdt mijn vrouw op. Het bevalt haar goed, haar standaard rondje is nu een stukje snel over het bar slechte asphalt, dan omhoog over de mbt singletrack, harde klei dus goed te doen, dan grind wegen en weer afdalen over grind en asfalt.
Perfect voor de Heck of the North.
posted image
Trek Domane Disc 4 series 2015, van frame opgebouwd, bijna klaar.
Ik wilde eerst gewoon een racefiets kopen en kocht dus de Domane. Bij nadere beschouwing van de kaart blijkt dat bijna alle rustige wegen gravel zijn. Dus de 'endurance racer' zoveel mogelijk gravel ready gemaakt: 29mm band achter, 34 mm voor.
MTB achter derailleur om de ketting strak en op de bladen te houden.
36t binnen blad ipv 34t van een gangbare compact crank zodat je wat langer door kan rijden op het binnenbad op de vlakke weg.
Yaw voorderailleur dus ook echt in alle 10 kransjes geen geratel van de ketting.
Bontrager Isozone Carbon stuur, dit stuur heeft verdiepte stukken waar de gelpads in vallen, zo blijft de diameter van het stuur fijn voor mijn kleine handen en biedt toch het extra absorberende vermogen van pads onder het stuurlint.
Nu nog de testrit pedalen er af en de positie inregelen en dan rijden maar.
Voor de Heck is het wat onder de maat qua band maar in ieder geval goed voor de wat betere gravel wegen.
Laatst gewijzigd door tjaardbreeuwer op 25 mar 2015 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
tjaardbreeuwer schreef: Trek Domane Disc 2015, van frame opgebouwd, bijna klaar.
Ik wilde eerst gewoon een racefiets kopen en kocht dus de Domane. Bij nadere beschouwing van de kaart blijkt dat bijna alle rustige wegen gravel zijn. Dus de 'endurance racer' zoveel mogelijk gravel ready gemaakt: 29mm band achter, 34 mm voor.
Ik heb ook een trek domane 4.5 disc maar wel compleet gekocht.
Nu rij ik met 28mm tubeless banden + spatborden. 32mm zonder spatborden zou ook lukken.
Ik gebruik mijn fiets als woon/werk fiets en 3a4km van het traject is een gravelpad,
en had eigenlijk ook het gedacht dat de 4.5 disc dicht aanleunt bij een "gravelbike".
De voorbereidingen voor twee weken Ardennen zijn begonnen. Iemand nog tips voor ongebaande paden in de omgeving Spa - Stavelot - La Gleize? Kan ik mooi twee passies combineren, fietsen en de noordelijke sector van de slag om de Ardennen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52
Dat ziet er ook fantastisch uit zo Timo! Hoe breed vallen de grifo's in de praktijk nu uit?
rule #5
Hoe breed de Grifo's zijn is moeilijk te zeggen omdat ze bij mij om extreem smalle velgen liggen. Neem je een moderne brede velg dan vallen ze ongetwijfeld breder uit.
Voor PB zijn ze denk ik goed te gebruiken vanwege het ontbreken van noppen op het middendeel. Wel zijn ze met 33mm mogelijk "overkill": prettig op de kasseien door hun volume maar vertragend op de asfaltstroken als ze op een lage bandenspanning staan. En de nopjes voor het bochtenwerk hebben op de kasseien geen nut. Dan kun je bij Challenge denk ik beter voor de 27mm "Parigi-Roubaix" of de 30mm "Strada Bianca" gaan.
Strada Bianca:
Parigi-Roubaix:
Voor PB zijn ze denk ik goed te gebruiken vanwege het ontbreken van noppen op het middendeel. Wel zijn ze met 33mm mogelijk "overkill": prettig op de kasseien door hun volume maar vertragend op de asfaltstroken als ze op een lage bandenspanning staan. En de nopjes voor het bochtenwerk hebben op de kasseien geen nut. Dan kun je bij Challenge denk ik beter voor de 27mm "Parigi-Roubaix" of de 30mm "Strada Bianca" gaan.
Strada Bianca:
Parigi-Roubaix:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
@ Timo: misschien is de vennbahn een leuke route voor je (als je wat minder hoogteverschil wil)
mijn fietsvakantie door o.a. de ardennen begint eind mei, en omdat ik met een kar/hond bagage van totaal 65 kilo fiets zal ik hier zeker gebruik van gaan maken...
http://europafietsers.nl/routes/groenweg/vennbahn.pdf
mijn fietsvakantie door o.a. de ardennen begint eind mei, en omdat ik met een kar/hond bagage van totaal 65 kilo fiets zal ik hier zeker gebruik van gaan maken...
http://europafietsers.nl/routes/groenweg/vennbahn.pdf
Dank voor de tip, maar de Vennbahn ligt net teveel uit mijn koers. Ik ga met de trein naar Maastricht en fiets dan naar Spa, waar ik de camping als uitvalsbasis gebruik. Op en neer naar het dichtstbijzijnde startpunt op de Vennbahn (Waimes) is dan al een halve dagtocht. Ik zoek het meer in de driekhoek Spa - Stavelot - La Gleize ook vanwege de plaatsen die ik daar moet bezoeken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof