rob74 schreef:ric schreef:
Het is ook een beetje een zichzelf benoemde titel. Een naar geleden bestond de naam nog niet. Toen kochten we gewoon een crosser om daarmee niet te gaan koersen maar als iets anders in te zetten. Misschien hebben veel mensen een 'gravelracer' zonder daar erg in te hebben
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Precies!
Natuurlijk is de nieuwe naam marketing, is er een bedrijf dat geen marketing doet?
Maar, wat die naam betreft is gravelracer, gravelgrinder, gravelbike, allround bike, ed., toch veel beter dan cyclocross fiets. Cyclocross racen is een bijzonder (leuke) niche sport. Er zijn tig keer zoveel mensen die op slecht asphalt, grind, zand etc. rijden dan die aan veldrit wedstrijden meedoen.
Hetzelfde geldt voor randonneurs, leuk, maar hoeveel mensen gaan er echt volledig bepakt op uit?
Maar lekker een stukje relaxed of juist snoeihard over onverharde wegen rijden, dat is juist een hele grote doelgroep.
Het lijkt mij dus juist beter om ze gravelbikes te noemen, en de crossfietsen en randoneurs als de 'marketing niche' te bestempelen.
Verder zijn er natuurlijk veel verschillende cross en randoneeur fietsen, maar toch,
Traditionele 'europese' crossfietsen hadden een hoog bracket, zodat je in de blubber, of op een zijhelling door kon blijven trappen, een lage voorkant voor korte, snelle races, steile stuurhoek voor krappe parcours en weinig concessies aan comfort.
Voor een gravel race van 5-10 uur wil je meer rechtop zitten voor je rug, een laag bracket en flauwe stuurhoek voor stabiliteit in los grind, en zoveel mogelijk comfort.
Banden formaat en spatborden zijn een persoonlijke keuze, maar duidelijk is dat een crossfiets in principe slechts berekend is op 33 mm banden zonder spatborden, en veel mensen op onverharde wegen willen bredere banden en ook spatborden, dus is het goed om die mogelijkheid te hebben.
De klassieke randonneur is nog een andere 'neef'. Het argument daartegen is dat ze vaak erg zwaar werden gebouwd om voldoende stijfheid te bieden bij volle bepakking. Dit gaat dan tenminste van het gewicht en comfort bij onbepakt rijden.
Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen crossers of randoneurs zijn die wel aan die voorwaarden voldoen, maar slechts aangeven dat er een verschil kan zijn.