Pagina 9 van 125

Geplaatst: 28 okt 2010 00:21
door aapje
Ruud< schreef:Hehe, denk eindelijk de ideale cassette voor een compact te hebben gevonden voor hier in NL....


Misschien voor Limburg, maar toch niet voor de randstad...

Geplaatst: 28 okt 2010 00:31
door aapje
kauw vot schreef:De ideale bestaat niet. Voor mij, wonende tussen de BIG's in ZL, hobbyist trappend 240W bij 189 hartslag gebruik ik op mijn 11sp compact nooit de 12 & 13, vandaar *wensdroom*

34/50 x 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-27

De 18 wil ik nooit meer missen, en graag de 20 voor op het buitenblad om het binnenblad zo lang als mogelijk uit te stellen, van 19 -> 21 is toch een te grote hap op het buitenblad. We komen er nooit uit.


Als je nu Shimano had gehad, had je bijna je ideale setup met een 14-25 Ultegra cassette ;)

PS. Ik gebruik in de randstad mijn 52x13 wel eens met wind mee of 'heuveltje' af (lees brug of tunnel) en ik ben echt geen Hulk. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je in Zuid-Limburg de 50x13 nooit gebruikt, tenzij je berg-af niet meetrapt, maar dat doe je hopelijk toch wel?

Geplaatst: 28 okt 2010 00:38
door kauwvot
Aapje schreef:Als je nu Shimano had gehad, had je bijna je ideale setup met een 14-25 Ultegra cassette ;)

LOL +1 Heb ik idd een half jaar overwogen, maar uiteindelijk voelden de Shimano grepen vanuit boven aan als een pakje sigaretten, zo hoekig.. *noflame*

P.S. Nee nooit, op mijn 6sp retro zit 52x15 als zwaarste verzet, en natuurlijk kun je dit bergaf net als 50x14 trappen, maar misschien 15 seconden (bij 170km) per week...

Geplaatst: 28 okt 2010 00:54
door aapje
kauw vot schreef:
Aapje schreef:Als je nu Shimano had gehad, had je bijna je ideale setup met een 14-25 Ultegra cassette ;)

LOL +1 Heb ik idd een half jaar overwogen, maar uiteindelijk voelden de Shimano grepen vanuit boven aan als een pakje sigaretten, zo hoekig.. *noflame*
Er is ook een 14-25 Miche cassette voor 11v Campa. Hier te koop:

http://www.ivgeo.nl/index.html?cassette ... ssette.htm

Geplaatst: 28 okt 2010 01:15
door ruud_k
Misschien voor Limburg, maar toch niet voor de randstad...
Eens, maar het is ook een "poldermodelcassette" he, dus compromissen en meteen iets standby te hebben voor een rit Limburg of Utrechtse heuvelrug.

En wat betreft de discussie over de 13 etc. Die zal ik nog wel aantippen, de 12 ook, maar de 11 - die is alleen om het gewicht laag te houden zeg maar.

Maar bij m'n huidige 12 - 27 cassette kom ik met een compact niet uit en houd de 27 het gewicht hoog en gebruik ik eveneens niet (in NL).

Geplaatst: 29 okt 2010 10:57
door sorcees
Ik ben helemaal weg van de compact, mooi en flexibel.
Als je een beetje sleutelen en experimenteren niet uit de weg gaat kan iedereen eruit komen, voor vlak / limburg / bergen en prof / amateur / fanatiek / toer.
Voor mij is ideaal 48/36 met 12-23 en 12-29.
Voor hoef ik niets te wisselen, achter de cassette (of in mijn geval klimwiel).
50 heb ik niet nodig, meetrappen bergaf met 48/12 op 140 omw is hard zat, en sprinten doe ik niet meer.

Geplaatst: 08 nov 2010 20:51
door gba
Zijn er meer mensen die over zijn gegaan van een triple naar een compact? Ik rij al zolang ik fiets op een triple en daarmee ben ik tot op heden overal mee boven gekomen. Het is nu tijd voor een nieuwe fiets en veel van de fietsen die ik mooi vind worden gewoon niet meer met een triple geleverd. En om dan meteen alweer geld uit te gaan geven aan het ombouwen naar een triple uitvoering vind ik dan weer jammer, dat geld steek ik dan liever in een goede meting en een beter zadel.

Op de club heb ik al wat rondgevraagd en daar verschillen de meningen nogal. De een kan met een compact gewoon geen prettig verzet vinden voor het vlak en heeft weer een dubbel gemonteerd. Een ander rijdt prettiger op de compact dan op de triple.

In Nederland (waar ik toch 98% van de tijd rij) heb ik vrijwel nooit de 'granny gear' nodig, soms aan het eind van een zware tocht wanneer het nog even gemeen omhoog gaat. Maar dat zou ook nog wel op de 42 zijn gelukt, maar het is dan meer gemakzucht. In de bergen was ik overigens maar wat blij met de 30 voor.

Omdat de keus met een compact gewoon groter is neig ik momenteel wel erg naar de compact. Alleen, of het verstandig is?

Geplaatst: 08 nov 2010 21:11
door amclassic-fan
Tja, lees dit topic eens door als je dat nog niet gedaan hebt ;)

Geplaatst: 09 nov 2010 17:26
door gba
Amclassic-fan schreef:Tja, lees dit topic eens door als je dat nog niet gedaan hebt ;)



Dat heb ik gedaan, maar veel gebruikservaringen van mensen die zijn overgestapt van triple naar compact heb ik niet gelezen. Wel heel veel technische discussies over de verzetten, maar het gaat me om de ervaringen.

Geplaatst: 09 nov 2010 17:35
door havana
Off-topic: geld uitgeven aan een meting is compleet zinloos, zeker als je nu toch al goed op je fiets zit.

Geplaatst: 09 nov 2010 20:53
door Theo V
gba schreef:
Amclassic-fan schreef:Tja, lees dit topic eens door als je dat nog niet gedaan hebt ;)



Dat heb ik gedaan, maar veel gebruikservaringen van mensen die zijn overgestapt van triple naar compact heb ik niet gelezen. Wel heel veel technische discussies over de verzetten, maar het gaat me om de ervaringen.


Ik heb ondertussen bijna elke discussie over compact/triple gelezen en ik kan je dit zeggen;
Iedereen heeft zijn eigen mening en er is echt niet uit te halen wat nu beter is.
Als je het wil weten zou ik eens proeren een compact fiets te huren in een berg-/heuvelachtig gebied.
Dan kan je zelf je menig vormen.
Want deze dicussie voeren op het forum heeft echt geen zin.

Geplaatst: 10 nov 2010 11:12
door benvdv
Over uitproberen gesproken,

Als je nou 2 cassettes hebt, kan je dan willekeurige combinaties maken met het principe, als het werkt en je het goed afgesteld krijgt is het prima? Ik heb al begrepen dat je bijvoorbeeld niet zomaar je zwaarste tandwiel verwisselt voor de allerlichtste (uiteraard wel op de goede plaats) maar dan zou je er de 14 bijvoorbeeld uit moeten halen.