Pagina 9 van 15
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 09:37
door Lcsmet
senior schreef:.......
Volgens mij hebben we het over twee soorten automobilisten. Mijn ervaring in Duitsland (en ook België) is dat je over het algemeen redelijk ruimte krijgt. De Nederlandse automobilist is eerst en vooral Nederlander.
Heel veel Nederlanders zijn fietsers, in België daarentegen zijn veel meer mensen "fietsminded".
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 09:42
door Jans
Ons valt het in Frankrijk op, dat wanneer je door een auto op 20cm gepasseerd wordt, het heel erg vaak een Nederlander is. Waarmee ik njiet wil zeggen dat FRansen niet af en toe idioot rijden, maar t.o.v. fietsers passeren ze meestal erg ruim.
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 10:37
door Infinito GB
Gisteren voor het eerst in tijden weer eens gefietst. Ging niet hard, denk 26 a 27 per uur.
Het viel mij op dat veel mensen bij voorbaat al geïrriteerd zijn door wielrenners. Tuurlijk, wielrenners hebben een hekel aan wachten, en daardoor worden ze ook creatieve verkeersdeelnemers, en dat gaat niet altijd op een nette manier. Maar als ik nu eens van mijzelf uit ga. Op de fiets ben ik best sociaal, en omdat ik niet zo'n altijd tingelende fietsbel op mijn racefiets heb, net als zovelen, rem ik netjes af tot ik achter mensen fiets, vervolgens zeg ik op gepast volume "Pardon", en vervolgens als deze mensen mij er langs laten nog een "Dank U". Ondanks mijn beleefdheid kijken velen mij nog steeds aan met vuurspuwende ogen.
Volgens mij kunnen wielrenners in de ogen van sommigen al helemaal niets meer goed doen. En dat is vreemd, want in meer dan de helft van de gevallen komt het helemaal niet door de asociale wielrenner,maar in mijn ogen door de met niets rekening houdende egoistische houding van dagjesmensen, toeristen, ouders met kinderen ( die vinden dat de hele wereld maar moet stoppen omdat hun oogappeltje moet leren fietsen), bejaarden ( die altijd vinden dat de "jeugd" respect moet hebben voor de ouderen, maar zelf voor niets of niemand respect hebben), en nog veel meer van dat soort weggebruikers. Automobilisten heb je nog het minst problemen mee als wielrenner, als je tenminste jezelf als een gewone weggebruiker ziet, die zichzelf toch ook gewoon aan de regeltjes dient te houden. Maar dit alles is natuurlijk mijn bescheiden mening, en die van U kan altijd anders zijn.
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 11:06
door louise
Net gister was trouwens ook wel heel erg, volgens mij. Ik kwam woon-werk terug uit het centrum van Den Haag, niet eens op een racefiets, en ik had binnen één kilometer al twee noodstops achter de rug waarvan een omdat iemand doelbewust voor me overstak, ik was een keer bijna van de weg gedrukt door een auto én ik was uitgescholden. Poe hé. Zo'n eerst dag mooi weer, dan gaan alle remmen los, lijkt het wel.
Maarre, wat ik later nog bedacht wat misschien wel relevant is: ik ben een keer nogal geschrokken toen ik een fanatieke fietser serieus hoorde beweren dat hij vond dat hij meer 'recht' had op het fietspad omdat hij het hele jaar fietste, en de meeste zondagsfietsers alleen 's zomers/bij mooi weer. Hij vond dat echt: zíj moesten maar opzij. Met zo'n houding veroorzaak je een boel ellende.
Louise
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 11:12
door Infinito GB
Helemaal waar. Iedereen heeft natuurlijk even veel recht op verkeerdeelneming in het algemeen, dus ook fietspaden. Maar sinds de intrede van de e-bike wordt het er niet beter op. Als er zo'n bejaarde op zo'n op hol geslagen fiets aan komt stuiven, moet alles en iedereen maar aan de kant. Zelfs de hond uitlaten wordt hier al en spannend klusje. Die dingen zijn voor ouderen levensgevaarlijk. Ze weten niet hoe het werkt, maar een trapje op de pedalen en ze rijden 25 per uur.
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 17:29
door louise
En nog een gedachte inmiddels: volgens mij is de mate van agressie/asociaal gedrag ook erg verschillen per regio (Randstad) en zelfs per stad. Ik fiets in de vier grote steden en daarvan is Rotterdam de meest relaxte - daar krijg je op de fiets regelmatig voorrang bijvoorbeeld. Deels is dat wellicht een mentaliteitskwestie, maar ik denk ook dat de infrastructuur een rol speelt: Rotterdam is ruim (die 'opruimbeurt' van mei 1940, hè?), met veel van die brede, rode fietspaden tot in en door het centrum, en er fietsen naar verhouding weinig mensen (schijnt mede door het goede OV te komen, met de metro enzo).
Met iets meer ruimte werk je elkaar wat minder op de zenuwen. Mij valt bijvoorbeeld in Den Haag op dat daar vaak zo veel fietsers voor een stoplicht staan dat ze het kruisende fietsverkeer blokkeren - zo werd ik daar gister uitgescholden (ja, ik stond in de weg, maar ik kon geen kant op).
Meer in het algemeen bedoel ik: het gaat in dit topic over fietsersgedrag en daar is zeker wat mee gemoeid. Maar ik denk dat het ook goed zou zijn om te lobbyen voor betere fiets-infrastructuur. De fietspaden en andere voorzieningen zijn niet berekend op de enorme groei van fietsers enerzijds, en de diversiteit in fietspadgebruikers anderzijds: van e-bikes en racefietsers via van die bakfietsen (gruwel!) en rolschaatsers en steppers tot invalidekarretjes, soms paarden, honden, bolderkarren, driewielers, kinderwagens.... Daar zijn veel paden simpelweg te smal voor, en voor die snelle dingen de bochten te scherp, of de opstelplekken te klein, en noem maar op. Een beetje meer ruimte zou toch echt wel schelen ook.
Het verschil in snelheid tussen twee fietspadgebruikers kan een factor 8 verschillen (wandelaar met 4 km/u, fietser met 32). Dat is alsof ze op de snelweg waar je 130 mag ook 16 rijden. Dat verzin je toch niet?! Geen wonder dat daar ellende van komt. Ik weet daar ook geen snelle oplossing voor, maar er zou wel beter over nagedacht moeten worden hoe je de infrastructuur kunt verbeteren.
Louise
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 18:53
door Nee_Nee
53x11 schreef:dáár zou iemand eens wat aan moeten doen!
Beter is: dáár
zouden ze eens wat aan moeten doen!
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 19:50
door nr071
De infrastructuur verbeteren is natuurlijk mooi meegenomen. Maar geen oplossing van het probleem, ben ik bang. Zolang snelle fietsers vinden dat ze in de spits of op een zonnige zondagmiddag met > 30/uur over het fietspad moeten, bij voorkeur andere fietspadgebruikers rakelings passerend, blijft het gros van de mensheid iedereen op een racefiets zien als een roekeloze aso. Dat het geen kwaad zou kunnen als die andere fietspadgebruikers ook eens een keer in de spiegel zouden kijken (soms letterlijk...), doet daar niet aan af.
Het is een kwestie van fatsoen en je boerenverstand gebruiken.
Ben overigens groot voorstander van de suggesties van Havana.
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 20:03
door emiel_de_vlas
Vandaag Veenendaal Veenendaal gefietst en ik eens flink om mij heen gekeken. Om te beginnen, vrijwel niemand heeft een bel op zijn racefiets. Zou ik overdrijven dat 10% een bel heeft? Verder heb ik mij ook erg verbaasd over het asociale gedrag van vele groepen. Met stormt inderdaad met 40 km per uur voorbij mede fietsers zonder enige vorm van waarschuwing. Een bel is zoveel vriendelijker dan een schreeuw!
Toppunt was iemand die een automobiliste, die op weg was naar haar huis, helemaal verrot schold en haar zelfs dood wenste. Even verderop schoot hij de weg op zodat een automobilist hem nog maar net kon ontwijken. Uiteraard was dit volgens de man in kwestie de schuld van de automobilist.
Dergelijke types verknallen het voor de rest en nogmaals, ik begrijp niet waarom er niet meer renners zijn met een bel! Het komt er in mijn ogen op neer dat vandaag in Veenendaal geen reclame is gemaakt voor ons wielrenners!
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 20:07
door sloeren
Nee Nee schreef:53x11 schreef:dáár zou iemand eens wat aan moeten doen!
Beter is: dáár
zouden ze eens wat aan moeten doen!
Nòg beter is: dáár
zouden ze eens wat aan moeten doen! Die hoge heren in Den Haag.
Ik heb nooit last van agressie in het verkeer, me nog nooit geërgerd aan mensen op E-bikes. Ik begrijp niets van die hele jij-bak.
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 20:09
door rob74
Ik denk dat die infrastructuur verbetering wel degelijk helpt. Heel veel zelfs. Mooie brede fietspaden, geen obstakels, overzichtelijke kruispunten, voetgangers op de trottoirs en als we dan ook nog netjes achter elkaar gaan fietsen ipv naast elkaar, zijn er plots zee-en van ruimte. Dat lost het merendeel van de problemen in een klap op. Want meer ruimte is meer bewegingsvrijheid is minder stress.
Re: Slimmer Fietsen
Geplaatst: 11 apr 2015 20:27
door Jans
@Emiel_de_vlas Wat je beschrijft is niet nieuw. Je wilt als "normale" fietser, ook niet op een racefiets, in de buurt rijden als er een "toertocht" is. Ook onder de mensen die alleen fietsen heb je natuurlijk asocialen, zoals in het hele leven, maar als ze in een groep opereren dan gaan de sluizen open. Ik zou je adviseren volgend jaar maar een weekje later die tocht nog een keer doen, dan kom je aan genieten toe.