Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag of duurvermogen trainen

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 18 aug 2015 11:25

Tegenwind heeft uiteraard een enorme invloed, vandaar dat ik voor dit voorbeeld ook gekozen heb voor nagenoeg windstille ritjes. Maar zelfs als het afgeleide vermogen20/30 watt afwijkt, blijft staan dat je met 6-8 uur gerichte training een enorme vooruitgang kan boeken in de lage zone's.

Wat ik graag nog zou willen verbeteren is mijn vermogen rond het omslagpunt. Is dat gewoon een kwestie van veel blokjes rond het omslagpunt rijden?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 18 aug 2015 13:10

Een indoortrainer is een prima ding om je progressie te meten. Van simpele modellen tot geavanceerd, via snelheid of (virtueel) vermogen. De variabelen die over blijven zijn temperatuur en bandendruk (weerstand roller)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2015 09:53

KuotaKharma schreef:Tegenwind heeft uiteraard een enorme invloed, vandaar dat ik voor dit voorbeeld ook gekozen heb voor nagenoeg windstille ritjes. Maar zelfs als het afgeleide vermogen20/30 watt afwijkt, blijft staan dat je met 6-8 uur gerichte training een enorme vooruitgang kan boeken in de lage zone's.

Wat ik graag nog zou willen verbeteren is mijn vermogen rond het omslagpunt. Is dat gewoon een kwestie van veel blokjes rond het omslagpunt rijden?
Je redenatie klopt niet, je bent 4x zoveel gaan fietsen, dat heeft op z'n minst net zo veel effect op je getraindheid dan de manier van trainen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 19 aug 2015 11:18

Zo bedoelde ik het uiteraard ook. Het viel mij vooral op dat de vooruitgang in de lage zones groter is dan in de hoge zones. Vandaar ook mijn vraag hoe ik meer vooruitgang in de hoge zones kan realiseren.

kevin32
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 aug 2015 13:21

kevin32 21 aug 2015 16:12

ik heb ok altijd de neiging om hard te gaan eerst 50 a 60 km vlam ik tegen 30 gem daarna zie ik mijn gem gewoon bijna 1 .5 dalen in 30 kilometers en verzuren van benen kuiten en bovenbenen en gem hartslag van 154

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9085
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 aug 2015 22:35

KuotaKharma schreef:Zo bedoelde ik het uiteraard ook. Het viel mij vooral op dat de vooruitgang in de lage zones groter is dan in de hoge zones. Vandaar ook mijn vraag hoe ik meer vooruitgang in de hoge zones kan realiseren.
Wat bedoel je met hoge zones?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 21 aug 2015 22:59

Ik bedoel daarmee het vermogen rond het omslagpunt. Is dat gewoon een kwestie van blokjes d3 rijden?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9085
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 aug 2015 23:37

KuotaKharma schreef:Ik bedoel daarmee het vermogen rond het omslagpunt. Is dat gewoon een kwestie van blokjes d3 rijden?
Goed warm rijden.
10 min omslagpunt
5 min rust
Dit 4x is 1 uur training en rustig uit fietsen.
Dit is een zware training ook voor het verleggen van je verzuringsgrens.

6 min 5% onder je omslagpunt en 2 min 5% boven je omslagpunt gelang je conditie afwisselen max 1 uur.
Ook een zeer intensieve training.

(Dit zijn trainingen uit een boek)
Maar er zullen vast wel meer soorten trainingen zijn om je omslagpunt te verbeteren.
Je rijdt niet met een vermogens meter dus hoe wil je dit gaan meten?
Ik zou zeker niet uit de losse pols dit soort trainingen gaan doen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 22 aug 2015 09:35

Ik zou dan uitgaan van mijn hartslag, maar dat is dan wellicht niet nauwkeurig genoeg? Die eerste trainingsvorm die je noemt, deed ik al op een iets andere manier: 30 min warmrijden, vervolgens 3x 10 minuten rond het omslagpunt en 10 min rustig aan tussendoor en daarna weer 30 minuten uitrijden. Dat ging prima, maar wellicht zit er dan iets teveel tijd tussen de intervals?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9085
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 aug 2015 10:06

KuotaKharma schreef:Ik zou dan uitgaan van mijn hartslag, maar dat is dan wellicht niet nauwkeurig genoeg? Die eerste trainingsvorm die je noemt, deed ik al op een iets andere manier: 30 min warmrijden, vervolgens 3x 10 minuten rond het omslagpunt en 10 min rustig aan tussendoor en daarna weer 30 minuten uitrijden. Dat ging prima, maar wellicht zit er dan iets teveel tijd tussen de intervals?
Hartslag loopt 20sec achter ongeveer.
Dan 90% van je max HF aanhouden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 22 aug 2015 10:12

Thanks! Ik neem aan dat je zo'n training niet vaker dan 1x per week moet doen ivm de hoge belasting?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9085
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 aug 2015 11:27

KuotaKharma schreef:Thanks! Ik neem aan dat je zo'n training niet vaker dan 1x per week moet doen ivm de hoge belasting?
Inderdaad.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie