Hartslag of duurvermogen trainen
-
- Forum-lid
Tegenwind heeft uiteraard een enorme invloed, vandaar dat ik voor dit voorbeeld ook gekozen heb voor nagenoeg windstille ritjes. Maar zelfs als het afgeleide vermogen20/30 watt afwijkt, blijft staan dat je met 6-8 uur gerichte training een enorme vooruitgang kan boeken in de lage zone's.
Wat ik graag nog zou willen verbeteren is mijn vermogen rond het omslagpunt. Is dat gewoon een kwestie van veel blokjes rond het omslagpunt rijden?
Wat ik graag nog zou willen verbeteren is mijn vermogen rond het omslagpunt. Is dat gewoon een kwestie van veel blokjes rond het omslagpunt rijden?
- opperhoofd
- Forum-lid
Een indoortrainer is een prima ding om je progressie te meten. Van simpele modellen tot geavanceerd, via snelheid of (virtueel) vermogen. De variabelen die over blijven zijn temperatuur en bandendruk (weerstand roller)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Je redenatie klopt niet, je bent 4x zoveel gaan fietsen, dat heeft op z'n minst net zo veel effect op je getraindheid dan de manier van trainen.KuotaKharma schreef:Tegenwind heeft uiteraard een enorme invloed, vandaar dat ik voor dit voorbeeld ook gekozen heb voor nagenoeg windstille ritjes. Maar zelfs als het afgeleide vermogen20/30 watt afwijkt, blijft staan dat je met 6-8 uur gerichte training een enorme vooruitgang kan boeken in de lage zone's.
-
- Forum-lid
Zo bedoelde ik het uiteraard ook. Het viel mij vooral op dat de vooruitgang in de lage zones groter is dan in de hoge zones. Vandaar ook mijn vraag hoe ik meer vooruitgang in de hoge zones kan realiseren.
Wat bedoel je met hoge zones?KuotaKharma schreef:Zo bedoelde ik het uiteraard ook. Het viel mij vooral op dat de vooruitgang in de lage zones groter is dan in de hoge zones. Vandaar ook mijn vraag hoe ik meer vooruitgang in de hoge zones kan realiseren.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
Ik bedoel daarmee het vermogen rond het omslagpunt. Is dat gewoon een kwestie van blokjes d3 rijden?
Goed warm rijden.KuotaKharma schreef:Ik bedoel daarmee het vermogen rond het omslagpunt. Is dat gewoon een kwestie van blokjes d3 rijden?
10 min omslagpunt
5 min rust
Dit 4x is 1 uur training en rustig uit fietsen.
Dit is een zware training ook voor het verleggen van je verzuringsgrens.
6 min 5% onder je omslagpunt en 2 min 5% boven je omslagpunt gelang je conditie afwisselen max 1 uur.
Ook een zeer intensieve training.
(Dit zijn trainingen uit een boek)
Maar er zullen vast wel meer soorten trainingen zijn om je omslagpunt te verbeteren.
Je rijdt niet met een vermogens meter dus hoe wil je dit gaan meten?
Ik zou zeker niet uit de losse pols dit soort trainingen gaan doen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
Ik zou dan uitgaan van mijn hartslag, maar dat is dan wellicht niet nauwkeurig genoeg? Die eerste trainingsvorm die je noemt, deed ik al op een iets andere manier: 30 min warmrijden, vervolgens 3x 10 minuten rond het omslagpunt en 10 min rustig aan tussendoor en daarna weer 30 minuten uitrijden. Dat ging prima, maar wellicht zit er dan iets teveel tijd tussen de intervals?
Hartslag loopt 20sec achter ongeveer.KuotaKharma schreef:Ik zou dan uitgaan van mijn hartslag, maar dat is dan wellicht niet nauwkeurig genoeg? Die eerste trainingsvorm die je noemt, deed ik al op een iets andere manier: 30 min warmrijden, vervolgens 3x 10 minuten rond het omslagpunt en 10 min rustig aan tussendoor en daarna weer 30 minuten uitrijden. Dat ging prima, maar wellicht zit er dan iets teveel tijd tussen de intervals?
Dan 90% van je max HF aanhouden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
Thanks! Ik neem aan dat je zo'n training niet vaker dan 1x per week moet doen ivm de hoge belasting?