En ook dan kan het zoals al eerder beschreven hartstikke fout gaan met blessures. Ligt niet aan de begeleiding, soms wel, maar aan het feit dat niet ieder individu gelijk is.tommasini schreef:Als ik nu zou beginnen met lopen, zou ik me aansluiten bij een lopersgroep ( "Start to Run" o.i.d.), dus onder goede begeleiding trainen. Daar wordt ook gelet op loophouding (rechte rug, armen gehoekt, armen doorzwaaien, paslengte, enz.). Kan heel wat blessures voorkomen.
Hardlooptraining
Waarom vinden mensen het zo moeilijk te accepteren dat ze niet zo snel zijn? Als je een uur over een 10 km rent, ben je niet snel, als je geen goud weet te halen bij een cyclo ook niet. Dat is niet erg, niet iedereen heeft het talent en/of de zin of tijd om voldoende te trainen, maar doe daar dan niet moeilijk over. En voel je vooral niet beledigd als iemand beweert dat de in jouw ogen goede prestatie misschien rationeel gezien toch niet zo goed is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dan kan het inderdaad ook nog fout gaan. Er zijn ook mensen, die geen enkele aanleg voor lopen hebben en/of heel blessuregevoelig zijn. En je hebt natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid. Er bestaat ook nog zoiets als "luisteren naar je lichaam", maar dat is een heel moeilijk item.Jans schreef:En ook dan kan het zoals al eerder beschreven hartstikke fout gaan met blessures. Ligt niet aan de begeleiding, soms wel, maar aan het feit dat niet ieder individu gelijk is.
@53x11 Ik weet niet of je mij er ook mee bedoelt. Ik wil alleen maar aangeven dat je niet moet doen alsof een ieder hetzelfde moet kunnen en anders daar neerbuigend over te doen.
Jij hebt op hoog niveau gesport, ik op iets minder, maar ook redelijk. Dat wil nog niet zeggen dat anderen dan "bierbuiktypes" zijn. (Is niet een uitspraak van jou) Ik ben tevreden met wat ik doe, doe het op mijn manier, en als ik zie wat TTT schrijft dan denk ik dat zij ook op de goede weg is. Gewoon doen wat je leuk vindt en ook zo hier en daar nog een uitdaging vinden.
Als je er maar plezier aan beleeft.
Jij hebt op hoog niveau gesport, ik op iets minder, maar ook redelijk. Dat wil nog niet zeggen dat anderen dan "bierbuiktypes" zijn. (Is niet een uitspraak van jou) Ik ben tevreden met wat ik doe, doe het op mijn manier, en als ik zie wat TTT schrijft dan denk ik dat zij ook op de goede weg is. Gewoon doen wat je leuk vindt en ook zo hier en daar nog een uitdaging vinden.
Als je er maar plezier aan beleeft.
Laatst gewijzigd door Jans op 26 jun 2015 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh ja, on topic. Mevr. 53x11 zweert bij Evy. Die heeft, als voormalig topsporter (niet rennen) een behoorlijke basis, maar is desniettemin gewoon bij les 1 begonnen. Ikzelf heb dat geduld niet (en krijg dus altijd blessures bij rennen...)
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
+12meter schreef: Zelf vind ik hardlopen naast het fietsen ideaal omdat het minder tijd kost en ook gemakkelijker bij slecht weer/regen/kou en duisternis vol te houden is.
Ik ook. En daarnaast vind ik prestatieloopjes af en toe leuk om aan mee te doen. Voor mijn leeftijd doe ik het dan, zelfs vergeleken met de rest niet eens slecht; ik zit vaak bij de snelste 10%. Ik zal niet ontkennen dat ik dat best leuk vind ook al ben ik me er van bewust dat ik niet bepaald Zoef de Haas ben.
En ik heb inderdaad ook Evy gedaan...eerste les moet je geloof ik 1 minuut hardlopen en daarna 3 wandelen ofzo.
Ik heb er geen moeite mee te accepteren dat ik niet erg snel ben, lopend of fietsend. Wat ik wel storend vind is als mensen me dat aanrekenen op grond van eigen prestaties in het verleden. Ik ben toch immers een heel ander mens, met een hele andere voorgeschiedenis.
En dat is ook niet altijd een kwestie van trainen of niet trainen, ik kan trainen tot ik een ons weeg maar ik ga op mijn leeftijd echt geen marathon meer lopen onder de 3 uur of goud halen op een cyclo. Niet alles is een kwestie van willen.
En ik vind de houding die sommige mensen daarin aannemen erg inconsequent. Erken je je grenzen dan ben je een quitter die te snel op geeft en geen zelfvertrouwen heeft. Ga je tegen beter in over de rooie zonder het gewenste resultaat dan had je beter moeten weten.
Even voor de duidelijkheid; ik heb geen probleem met: Nou TTT, 29 minuten voor je eerste 5 km loopje is best aardig gezien de omstandigheden maar retesnel is het niet.
Waar ik wel moeite mee heb is: mensen die geen 14 km/uur lopen, ongeacht leeftijd/geslacht/fysieke gesteldheid zijn dus luie bierbuiken want omdat ik dat in mijn jeugd kon lopen kan jij dat nu ook. Want dat werd gezegd.
Veni. Vidi. Fietsie.
Ok, da's duidelijk!
Enneh: ik maak me er vast ook schuldig aan. Begeef me heel veel (werk en privé) onder (ex-) top sporters en heb zelf mijn leven lang vrij fanatiek (maar niet extreem succesvol) gesport. Referentiekader is dus niet helemaal standaard. Sorry!
Enneh: ik maak me er vast ook schuldig aan. Begeef me heel veel (werk en privé) onder (ex-) top sporters en heb zelf mijn leven lang vrij fanatiek (maar niet extreem succesvol) gesport. Referentiekader is dus niet helemaal standaard. Sorry!
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Sweety2008
- Forum-lid
@herwerdenrijder 5 km loopschema? Ik wandel ja al meer dan 5 km met mijn man. En dat toch in een behoorlijk tempo omdat hij heel lange benen heeft moet ik altijd meer passen maken dan hij.
Ik heb vandaag 93 km gefietst en dit ging super geen centje pijn.
Ghost Nivolet 6LC
Even recapituleren.
Ik denk, dat dit de uitspraak is waar iedereen over valt:
“Sorry, met alle respect, maar lopen met een tempo van 10 km/u valt voor mij in dezelfde categorie als het hier wel eens genoemde "bierbuiken" fietsgemiddelde van 22 - 23 km/u. Als je dus nauwelijks traint, te veel weegt, enz., haal je inderdaad met veel pijn en moeite 10 km /u. En als je dan ook nog een marathon gaat lopen wordt het een grote lijdensweg”.
Ten eerste: de term “bierbuiken fietsgemiddelde” is niet door mij bedacht, maar komt uit een ander topic van dit forum. Heb hier nog naar gezocht, maar kan het helaas niet vinden.
Ten tweede: blijkbaar voelde niemand (behalve ik, want ik ben waarschijnlijk op dit moment de enige van dit forum, die niet boven de 23 km/u komt) zich aangesproken door de gewraakte term, want ik heb er toen niets over gehoord.
Ten derde: als ik dan een looptempo van 10 km/u heel langzaam vindt (als je nog iets langzamer gaat lopen, ben je al bijna aan het( snel) wandelen) en het dan vergelijk met een in mijn ogen vergelijkbaar laag fietstempo van 22-23 km/u (dus oneerbiedig “bierbuiken” fietsgemiddelde genoemd), valt het halve forum over me heen.
Ten vierde: het staat er misschien wat hard, maar ik vind nog steeds een looptempo van 10 km/u niet echt indrukwekkend. En er zijn mensen, die met dergelijke max. snelheden een marathon gaan lopen, dat wordt dus ca. 6 uur lopen (want bij de marathon haal je dan echt geen 10 km/u). M.i. niet verantwoord (iedereen mag een andere mening hebben).
Ten vijfde: als je gericht traint, zou je volgens mij harder moeten kunnen lopen dan 10 km/u. Uiteraard afhankelijk van leeftijd, fysieke gesteldheid, man of vrouw, enz. De man van Jans is 63, maar loopt nog steeds, ondanks dat hij een langzame diesel is, zijn rondjes met ca. 12 km/u (misschien ook omdat hij regelmatig loopt ?).
Onder gericht trainen versta ik: niet meer fietsen, alleen nog maar lopen (op een traingsschema), b.v. min. 3 x in de week en dat minimaal 1 jaar of langer.
Ben je niet bereid om hierin te investeren ben je gedoemd om de rest van je leven max. 10 km/u (of misschien en ietsje harder) te lopen. Voor mij mag je dat, heb ik geen enkel probleem mee.
Ten zesde: ik heb nergens beweerd, dat als je geen 14 km/u kunt lopen, je een luie bierbuik bent.
14 km/u is er voor de geoefende recreatieve loper (wat ik dus wel was).
Ik heb alleen maar over mezelf gepraat, hoe ik het heb gedaan en beleefd.
Ik denk, dat dit de uitspraak is waar iedereen over valt:
“Sorry, met alle respect, maar lopen met een tempo van 10 km/u valt voor mij in dezelfde categorie als het hier wel eens genoemde "bierbuiken" fietsgemiddelde van 22 - 23 km/u. Als je dus nauwelijks traint, te veel weegt, enz., haal je inderdaad met veel pijn en moeite 10 km /u. En als je dan ook nog een marathon gaat lopen wordt het een grote lijdensweg”.
Ten eerste: de term “bierbuiken fietsgemiddelde” is niet door mij bedacht, maar komt uit een ander topic van dit forum. Heb hier nog naar gezocht, maar kan het helaas niet vinden.
Ten tweede: blijkbaar voelde niemand (behalve ik, want ik ben waarschijnlijk op dit moment de enige van dit forum, die niet boven de 23 km/u komt) zich aangesproken door de gewraakte term, want ik heb er toen niets over gehoord.
Ten derde: als ik dan een looptempo van 10 km/u heel langzaam vindt (als je nog iets langzamer gaat lopen, ben je al bijna aan het( snel) wandelen) en het dan vergelijk met een in mijn ogen vergelijkbaar laag fietstempo van 22-23 km/u (dus oneerbiedig “bierbuiken” fietsgemiddelde genoemd), valt het halve forum over me heen.
Ten vierde: het staat er misschien wat hard, maar ik vind nog steeds een looptempo van 10 km/u niet echt indrukwekkend. En er zijn mensen, die met dergelijke max. snelheden een marathon gaan lopen, dat wordt dus ca. 6 uur lopen (want bij de marathon haal je dan echt geen 10 km/u). M.i. niet verantwoord (iedereen mag een andere mening hebben).
Ten vijfde: als je gericht traint, zou je volgens mij harder moeten kunnen lopen dan 10 km/u. Uiteraard afhankelijk van leeftijd, fysieke gesteldheid, man of vrouw, enz. De man van Jans is 63, maar loopt nog steeds, ondanks dat hij een langzame diesel is, zijn rondjes met ca. 12 km/u (misschien ook omdat hij regelmatig loopt ?).
Onder gericht trainen versta ik: niet meer fietsen, alleen nog maar lopen (op een traingsschema), b.v. min. 3 x in de week en dat minimaal 1 jaar of langer.
Ben je niet bereid om hierin te investeren ben je gedoemd om de rest van je leven max. 10 km/u (of misschien en ietsje harder) te lopen. Voor mij mag je dat, heb ik geen enkel probleem mee.
Ten zesde: ik heb nergens beweerd, dat als je geen 14 km/u kunt lopen, je een luie bierbuik bent.
14 km/u is er voor de geoefende recreatieve loper (wat ik dus wel was).
Ik heb alleen maar over mezelf gepraat, hoe ik het heb gedaan en beleefd.
-
- Forum-lid
De boodschap die meerdere mensen je willen geven en die van alle 'beginnen met hardlopen' schema's is: Bouw rustig op, dat voorkomt in de meeste gevallen blessures.Sweety2008 schreef:@herwerdenrijder 5 km loopschema? Ik wandel ja al meer dan 5 km met mijn man. En dat toch in een behoorlijk tempo omdat hij heel lange benen heeft moet ik altijd meer passen maken dan hij.
Dat je misschien wat sneller op kan bouwen in vergelijking met iemand die helemaal niet wandelt kan. Dat je teveel van je lijf vraagt door ineens 45 minuten te gaan rennen is gezien de klachten die je noemt een feit.
Doe wat je wil, jouw lijf, maar ik begrijp niet waarom je alle advies in de wind slaat en dan zegt dat je er maar mee stopt omdat het vanwege de pijn niet lukt.
Fijn trouwens dat je zo'n afstand kan fietsen zonder klachten! Het is echter qua belasting van je lijf iets totaal anders dan hardlopen en daarmee niet met elkaar te vergelijken.
Sweety, even on-topic, wandelen heeft echt een volledig andere spierbelasting dan hardlopen (joggen, trimmen, hoe je het ook wilt noemen). Ik kreeg snel last van mijn schenen, omdat ik, eigenwijs, te snel op wilde bouwen. Niet het tempo, want ik kon heel rustig op lage hartslag lopen op een tempo van 7km/uur. Dus ik ben rustiger op gaan bouwen, terug in mijn schema, luisteren naar de trainer van start-to-run De snelheid kon ik sneller opbouwen dan de intervallen. Dus gewoon 1 min lopen, 1 min wandelen.
Dus ik zou echt aanraden om bij pijnlijke schenen rustig aan te doen. Ga wandelen en wissel af met korte stukjes hardlopen en luister goed naar je lichaam. Na 3 maanden liep ik wel 5 km, de scheen-pijn minderde rustig, maar het duurde echt lang voordat het volledig weg was en dan denk ik dat ik nog op tijd ben gaan minderen. Je hebt sneller een blessure dan je hem kwijt bent.
Tommasini, ik viel over je opmerking over de strompelende mensen in de achterhoede. Ik heb echt respect voor iedereen die op wat voor manier dan ook sportief bezig is en die het aandurft om grenzen op te zoeken, de motivatie heeft om uit te lopen/fietsen waar je aan begonnen bent. En zolang er geen tijdlimiet, mag ook de strompelaar meedoen. Ik loop niet voor een podiumplaats, maar om mijn eigen tijden te verbeteren. Met 10km/uur een marathon uitlopen is een prestatie, misschien een lijdensweg, maar ieder zijn eigen motivatie om daarvoor te kiezen. Aan mij in elk geval niet besteed, 10km vind ik lang zat.
Dus ik zou echt aanraden om bij pijnlijke schenen rustig aan te doen. Ga wandelen en wissel af met korte stukjes hardlopen en luister goed naar je lichaam. Na 3 maanden liep ik wel 5 km, de scheen-pijn minderde rustig, maar het duurde echt lang voordat het volledig weg was en dan denk ik dat ik nog op tijd ben gaan minderen. Je hebt sneller een blessure dan je hem kwijt bent.
Tommasini, ik viel over je opmerking over de strompelende mensen in de achterhoede. Ik heb echt respect voor iedereen die op wat voor manier dan ook sportief bezig is en die het aandurft om grenzen op te zoeken, de motivatie heeft om uit te lopen/fietsen waar je aan begonnen bent. En zolang er geen tijdlimiet, mag ook de strompelaar meedoen. Ik loop niet voor een podiumplaats, maar om mijn eigen tijden te verbeteren. Met 10km/uur een marathon uitlopen is een prestatie, misschien een lijdensweg, maar ieder zijn eigen motivatie om daarvoor te kiezen. Aan mij in elk geval niet besteed, 10km vind ik lang zat.
Parijs-Brest-Parijs 2023
- daniel1975
- Forum-lid HC
5km wandelen is geen 5km hollen. Simpel!!
En ook ik (goed geoefend fietser) en mevr76 (hoog landelijk niveau marathons geschaatst) zijn keurig met een Evy-achtig schema begonnen. Leuk? Nee! Saai? ABSOLUUT! Nuttig? Ja, geheel blessurevrij in 10mnd door gerold naar onze 1e halve marathon in 2014.
Doe nu niet eigenwijs en ga ook met zo'n treuzelschema aan de gang. Er komt een dag dat je er blij mee bent!!
@tomassini: zou komt het al een stuk aardiger over en delen we zowaar een aantal meningen Vooral mbt de vraag wanneer je een marathon hebt gehold of uitgewaggeld. Probleem is echter dan bij de 4:30-finishers een deel gewoon niet beter kan en daar heb ik respect voor en dat een deel de boel gewoon onderschat heeft en verdomde te training.
Als ik fit blijf zit ik Rotterdam te overwegen volgend jaar, maar dan wordt het doel sowiso netto binnen de 3:45 - 4:00.
En ook ik (goed geoefend fietser) en mevr76 (hoog landelijk niveau marathons geschaatst) zijn keurig met een Evy-achtig schema begonnen. Leuk? Nee! Saai? ABSOLUUT! Nuttig? Ja, geheel blessurevrij in 10mnd door gerold naar onze 1e halve marathon in 2014.
Doe nu niet eigenwijs en ga ook met zo'n treuzelschema aan de gang. Er komt een dag dat je er blij mee bent!!
@tomassini: zou komt het al een stuk aardiger over en delen we zowaar een aantal meningen Vooral mbt de vraag wanneer je een marathon hebt gehold of uitgewaggeld. Probleem is echter dan bij de 4:30-finishers een deel gewoon niet beter kan en daar heb ik respect voor en dat een deel de boel gewoon onderschat heeft en verdomde te training.
Als ik fit blijf zit ik Rotterdam te overwegen volgend jaar, maar dan wordt het doel sowiso netto binnen de 3:45 - 4:00.
Less is bore