Pagina 9 van 85
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 13:04
door Sieper
dat bedoel ik nog niet eens, maar OK jij je gelijk, je kan rondrijden met de batterij extern aan je frame en de dunne stroomdraadjes volledig buitenom.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 13:34
door csteenbe
Ik zie ook alleen maar voordelen met wireless schakelen, net zoals Sieper aangeeft.
Ik zie het probleem van interferentie niet zo, ik denk dat je een systeem kunt bouwen dat daar geen last van heeft, en tot op heden zijn er ook geen klachten van dien aard.
En externe bekabeling ziet er imho niet uit, dat is gewoon geen oplossing....
Wireless schakelen = vooruitgang/vernieuwing.....
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 14:07
door RuudRuud
Sieper schreef:dat bedoel ik nog niet eens, maar OK jij je gelijk, je kan rondrijden met de batterij extern aan je frame en de dunne stroomdraadjes volledig buitenom.
Dan snap ik niet wat je bedoelt met je opmerking;
DI2 kan niet zondermeer op elk frame
@csteenbe: het is zeker vooruitgang maar het is geen revolutie. Het was al jaren beschikbaar en nu heeft SRAM het ook (draadloos, that is)
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 14:09
door havana
En laten we niet vergeten dat vooruitgang niet zonder meer een meerwaarde betekent (pressshitlagers, anyone...).
Ik zie het nut van wireless elektrisch schakelen niet. Het heeft IMHO alleen maar voordelen tijdens het installeren en dat is iets wat een wielertoerist niet vaak zal doen. Schakelen met een draad zal altijd sneller en betrouwbaarder zijn. Een interne accu betekent bovendien dat de derailleurs kleiner gemaakt kunnen worden.
De eerste draadloze deurbel die betrouwbaar is moet ook nog uitgevonden worden... Ik weet dat eTap tot op heden betrouwbaar is gebleken maar het is een kwestie van tijd voordat een of ander dronken lamlul met een jammer in bocht 7 gaat staan.... Nu is dat voor wielertoeristen niet een groot probleem, voor een prof daarentegen...
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 14:28
door csteenbe
havana schreef:Schakelen met een draad zal altijd sneller en betrouwbaarder zijn. Een interne accu betekent bovendien dat de derailleurs kleiner gemaakt kunnen worden.
De eerste draadloze deurbel die betrouwbaar is moet ook nog uitgevonden worden... Ik weet dat eTap tot op heden betrouwbaar is gebleken maar het is een kwestie van tijd......
Een draad heeft een connector en een connector is imho onbetrouwbaarder, daarnaast hoe meer onderdelen hoe meer storingen er mogelijk zijn. Interne accu zie ik meer als een nadeel, het sram systeem heeft 2 accu's die met elkaar uitwisselbaar zijn, de grote vind ik niet storend en ziet er best goed uit maar da's persoonlijk.
Als ik zie hoeveel auto's met een afstandsbedieningen er zijn dan valt het wel mee, heb het nog niet meegemaakt dat wanneer ik mijn auto open maak dat de hele parkeergarage met auto's ontgrendeld worden, dus dat wel mee hoor.....
En er zullen altijd negatieve berichten komen, gegarandeerd...maar wat is dat gebruikersfout of constructiefout dat is moelijk te bepalen achter ons keyboard....
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 14:50
door amclassic-fan
Laat keyless entry van auto's nu ook net een serieus probleem zijn, wel eens waar op een ander vlak, namelijk beveiliging tegen diefstal.
Het SRAM systeem heeft niet alleen 2 accu's, maar ook nog 2 batterijen, namelijk in de beide shifters. Communicatie via een draad blijft veel betrouwbaarder en efficiƫnter dan draadloos. Ik ben nog nooit een gamer tegen gekomen die liever WIFI had dan een ethernet kabel.
SRAM is maar aan het veranderen om te veranderen. Met de MTB's hebben ze daar ook nog al last van, daar wordt iedereen een enkel voorblad in de maag gesplitst omdat ze schijnbaar geen fatsoenlijke voor-derailleur kunnen maken.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 15:00
door Sieper
RuudRuud schreef:Sieper schreef:dat bedoel ik nog niet eens, maar OK jij je gelijk, je kan rondrijden met de batterij extern aan je frame en de dunne stroomdraadjes volledig buitenom.
Dan snap ik niet wat je bedoelt met je opmerking;
DI2 kan niet zondermeer op elk frame
@csteenbe: het is zeker vooruitgang maar het is geen revolutie. Het was al jaren beschikbaar en nu heeft SRAM het ook (draadloos, that is)
Het KAN wel (dus ja je hebt gelijk) maar het is ten eerste geen gezicht (alleen als de accu en de draden buiten de buis moeten zitten, anders ziet het er natuurlijk wel redelijk opgeruimd uit (dat junction kastje onder het stuur vind ik ook niet echt elegant) en ten tweede is het kabeltje kwetsbaar als het helemaal buitenom moet worden aangelegd.
Bij DI2 is het de bedoeling dat de batterij in je zitbuis zit en de draadjes zo veel mogelijk worden weggewerkt (binnendoor) niet elk frame bied deze mogelijkheid (cannondale supersix evo (mijn fiets) heeft de versnellingskabels buitenom). Bij een oplossing zonder draden en met 2 kleine accutjes op de derailleurs zelf heb je meer vrijheid, dit kan echt op elk frame zonder er als een afterthought uit te zien.
Met draadjes bied simpelweg niet dezelfde vrijheid als zonder, hoe je het ook wendt of keert.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 15:06
door Ernie C.
amclassic-fan schreef: Ik ben nog nooit een gamer tegen gekomen die liever WIFI had dan een ethernet kabel.
En hoeveel van die gamers hebben nog een muis, toetsenbord of controller met een draadje?
Sommige dingen werken prima draadloos. Of schakelen daar ook bij hoort zal de toekomst uitwijzen. Ik ga in ieder geval geen 2200 euro neerleggen om proefkonijn te mogen zijn.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 15:14
door csteenbe
amclassic-fan schreef:Laat keyless entry van auto's nu ook net een serieus probleem zijn, wel eens waar op een ander vlak, namelijk beveiliging tegen diefstal.
Het SRAM systeem heeft niet alleen 2 accu's, maar ook nog 2 batterijen, namelijk in de beide shifters. Communicatie via een draad blijft veel betrouwbaarder en efficiƫnter dan draadloos. Ik ben nog nooit een gamer tegen gekomen die liever WIFI had dan een ethernet kabel.
SRAM is maar aan het veranderen om te veranderen. Met de MTB's hebben ze daar ook nog al last van, daar wordt iedereen een enkel voorblad in de maag gesplitst omdat ze schijnbaar geen fatsoenlijke voor-derailleur kunnen maken.
Idd een ander vlak, keyless entry en batterijen, alles valt te kraken en daarom gaf ik accu's ook aan.
Wat ik wil zeggen is een systeem zoals sram wireless betrouwbaar ja/nee, ik zie iig geen enkele technische onmogelijkheid.
Ik zie draad, de connectoren juist als onbetrouwbaarder, zeker na verloop van tijd.
Of sram vernieuwd om te vernieuwen, tsja wie doet dat niet.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 18:54
door monsieurpinot
Ernie C. schreef:
En hoeveel van die gamers hebben nog een muis, toetsenbord of controller met een draadje?
Ik ben geen gamer, maar wel intensief computergebruiker. Draadloze (bluetooth) toetsenborden en muizen komen er bij mij niet in.
Neemt niet weg dat er zeker stabiele draadloze protocollen (zullen) worden ontwikkeld.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 19:06
door Keezx
Ik zie het vooral als een vlucht naar voren van SRAM, met een bedraad systeem zou men toch weer jarenlang achterlopen.
Los daarvan zou het wel eens een commercieel. schot in de roos kunnen zijn.
Ik zie op diverse buitenlandse fora dat er toch behoorlijk veel animo voor is.
Mijn eigen animo voor elektrisch schakelen is nul, ik vind buiscommandeurs ook prima....
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 21 mar 2016 20:12
door Sieper
Electrische motortje die de hendeltjes precies goed zet voor je monteren?
en dan bedraad dan wel draadloos naar remgrepen op je stuur alwaar je de knopjes monteert.