Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2016 21:37

japiecarbon schreef:Dat je band gaat slippen betekent niet dat je f=goed remt! Een schijf is mijns inziens veel beter te dozeren, en gaat dus minder snel slippen, wat dus resulteert in een beter remwerking.

Maar ik ben wel benieuwd waarom je geen schijfremmen zou willen? Het is toch niet slechter dan velgremmen.
Omdat het de prijs van een fiets op drijft, wisselen van wielen in koers een probleem wordt (zeker bij verenigingen), voor meer Euro's het resultaat een zwaardere fiets is, enz.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 17 jan 2016 21:52

japiecarbon schreef:Dat je band gaat slippen betekent niet dat je f=goed remt! Een schijf is mijns inziens veel beter te dozeren, en gaat dus minder snel slippen, wat dus resulteert in een beter remwerking.

Maar ik ben wel benieuwd waarom je geen schijfremmen zou willen? Het is toch niet slechter dan velgremmen.

Dat de band slipt betekent dat de remkracht beperkt wordt door het contactoppervlakte van de band. Ik was op dat moment als een koekwaus aan het remmen om die bandjes te testen.

Normaal gezien overkomt me dat niet, omdat ik met m'n velgremmen perfect kan doseren.

Waarom ik ze niet wil; Zwaarder, minder aero, onhandig met wielen wisselen in koers, geen standaard as-systeem (ook onhandig in koers), meer onderhoud dan velgremmen. En ze gaan irritant gillen als ze vies of nat zijn.

Daarnaast ziet het er niet uit :)

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 jan 2016 22:00

Ik kijk al een aantal jaren uit naar schijfremmen op de racefiets. Niet voor de ritjes in Nederland, daar zijn velgremmen heerlijk voor. Maar in het buitenland heb ik al wel afdalingen gereden waarbij ik graag nog meer controle had en dan heb ik het niet over het lopende asfalt van de Ventoux of Alpe d'Huez. Daarnaast wil ik graag bredere banden monteren. Ook ik denk dat we naar 28mm gaan voor de toerist.

Ik denk dat schijfremmen ook prima in het plaatje past van dat de wielertoerist eindelijk eens een geschikte fiets regelt. De fiets van de wielertoerist kan comfortabeler (geometrie, bredere banden) en ruimer (verschillende banden maten) worden ingezet en hoeft echt geen replica te zijn van de fiets van een prof.

Of schijfremmen ook in wedstrijden praktisch of nodig zijn, vraag ik mij echter wel af.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 17 jan 2016 22:03

Eén van de dingen die ik in de afgelopen jaren op dit forum heb geleerd, is de waarde die veel wielrenners hechten aan esthetiek. Uitbundige forumdiscussies over sokken, eindeloze disputen over een futiel belletje op de fiets, en ook mooie wielen voor vaak meer geld dan ik ooit aan een hele fiets zal uitgeven. Fijn leesvoer. Binnen deze forumdiscussie valt een mooie contradictie te lezen: kiezen voor oerlelijke, lompe uitziende schijfremmen op je ranke racer, vooral om daarmee de velgen van je mooie wielen te sparen. En dan maar hopen dat die schijfremmen niet beeldbepalend voor je fietsuiterlijk zijn geworden. Schoonheid is aan modes onderhevig, en wie weet schudden we straks ons hoofd bij het zien van oude racefietsjes met lullige remmetjes op de velg. Maar of we dan ooit nog het woord sierlijk bij een nieuwe fiets mogen gebruiken ...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39575
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2016 22:19

wouterf schreef:
De fiets van de wielertoerist kan comfortabeler (geometrie, bredere banden) en ruimer (verschillende banden maten) worden ingezet en hoeft echt geen replica te zijn van de fiets van een prof.
Die is er al.... :roll:
Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3543
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 17 jan 2016 22:42

Voor een zuivere wegfiets voor de Lage Landen zie ik het nut van schijfremmen ook niet erg in. Maar er zijn wel degelijk toepassingsdomeinen die voor de wielertoerist relevant zijn: toegang tot bredere banden (comfort), gravelracer/cross toepassingen, gebruik in de bergen.

Mijn racefiets kan zowel race- als MTB wielen slikken, met dank aan de schijfrem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 jan 2016 22:51

HO, en ondertussen gaan we hier lustig verder met de discussie? :mrgreen:. Zoiets was mijn idee ook, @havana: zal morgenavond eens even gaan samenvoegen..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2016 08:10

raven14 schreef:Voor een zuivere wegfiets voor de Lage Landen zie ik het nut van schijfremmen ook niet erg in. Maar er zijn wel degelijk toepassingsdomeinen die voor de wielertoerist relevant zijn: toegang tot bredere banden (comfort), gravelracer/cross toepassingen, gebruik in de bergen.

Mijn racefiets kan zowel race- als MTB wielen slikken, met dank aan de schijfrem.
Door een Ultegra rem past ook gewoon al een 28 mm band heen. Dat lijkt mij al wel breed genoeg voor een racefiets. Als je bredere banden wilt monteren dan moet er niet enkel plaats worden gemaakt bij de remmen. De achtervork moet ook breder worden, maar met name langer (bij de voorvork doet hetzelfde probleem zich voor), omdat een bredere band ook hoger is. Voor de wendbaarheid is het verlengen van de wielbasis niet bepaald aan te raden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 18 jan 2016 08:16

Hoe zit het met de wielen? Ik lees hier niets over in deze discussies. Kan me voorstellen dat er bij schijfremmen heel andere krachten op de wielen/spaken komen dan bij velgremmen. Zelf het achterwiel zal bij stevig remmen meer krachten moeten opvangen dan bij stevig aanzetten.
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jan 2016 08:53

RelicBert schreef:Hoe zit het met de wielen? Ik lees hier niets over in deze discussies. Kan me voorstellen dat er bij schijfremmen heel andere krachten op de wielen/spaken komen dan bij velgremmen. Zelf het achterwiel zal bij stevig remmen meer krachten moeten opvangen dan bij stevig aanzetten.
Of ook de wielen anders moeten worden gebouwd weet ik niet geheel zeker. Wel moet het frame worden aangepast. Een frame moet niet alleen nokken krijgen om een schijfrem klauw te kunnen monteren. Het frame moet daar ook worden verstevigd. Daarom worden er ook steekassen bedacht. Dat is een sterkere constructie dan de snelspanner.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27882
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jan 2016 09:00

Zeker hebben schijfremmen gevolgen voor wielbouw. Zo kun je het voorwiel bijvoorbeeld al niet meer radiaal spaken.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9110
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2016 09:16

Het minimaal aantal spaken zal ook wel wat hoger liggen neem ik aan. Dat omdat de torsie die de spaken moeten opvangen best hoog is bij hard remmen. De schijf neemt ruimte in op de naaf, dus de spaken komen naar binnen, met een minder (lateraal) stijf wiel tot gevolg (al wordt dat waarschijnlijk, deels, opgevangen door een bredere naaf. Hoe breed zijn voor- en achternaaf eigenlijk bij racers-met-schijven?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie