Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 24 aug 2016 11:33

@runcyclerun: Daarom een vast voedingsschema aanhouden, want als je zo maar gaat eten wanneer het je uit komt eet je meestal te weinig. Ik zelf hou altijd 5 maaltijden aan per dag wel gevarieerd maar met de zelfde voedingswaarden.

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 24 aug 2016 11:38

@ lupstra: daar zou je over kunnen strijden of 5x wel goed is (dat doe ik dus niet, maar alleen ter overpeinzing). Ik deed laatst weer eens een nascholing en dat ging oa over voeding, sport etc. Een van de dingen die werden aangehaald is dat we te vaak eten. Huh? En wat dan met motor aan de gang houden etc? Je wordt er dus gek van maar het was wel interessant. De theorie is namelijk dat de alvleesklier tijd nodig heeft voor herstel en eigenlijk niet voortdurend geprikkeld dient te worden door een maaltijd. Er zou eigenlijk 6 tot 8 uur tussen maaltijden moeten zitten. Dat laat dus weinig intake momenten toe op een dag dan! Ook eerder stoppen met eten in de avond en zo laat mogelijk weer beginnen geeft het lichaam rust. Een beetje als het intermitterend fasting waar ook zoveel over geschreven wordt inmiddels. Ik weet het niet. Het was interessant om het eens te beluisteren. Ik denk dat het 'grazen' de hele dag door niet zo goed is maar vooral als je weinig actief bent.

Er is nog veel onduidelijk over voeding en het lichaam is fantastisch. Met een beetje kennis over fysiologie en voeding kom je een heel eind :-)

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 24 aug 2016 13:15

Pff kan er niet wat duidelijkheid en ook eenduidigheid komen? Aan de ene kant moet je vaak een klein beetje eten. En blijkbaar wil je alvleesklier liever niet te vaak wat te eten... Pfff...

herstel: chocomelk. Staat op Fiets.nl dus het is waar :) Wel de halfvolle die is minder vet :)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 aug 2016 13:39

Eenduidig: zorgen dat energie inname en energie verbruik niet in balans zijn. De rest zijn details. Zo verloor ik vorig jaar 13 kilo en kwam ik dit jaar 10 kilo aan :P
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rielplayer
Forum-lid

Gebruikersavatar rielplayer 24 aug 2016 13:42

53x11 schreef:Eenduidig: zorgen dat energie inname en energie verbruik niet in balans zijn. De rest zijn details. Zo verloor ik vorig jaar 13 kilo en kwam ik dit jaar 10 kilo aan :P
Is toch min 3 uiteindelijk :winkthumb: . Zo ben ik er vanaf maart weer 10 kwijt geraakt.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 24 aug 2016 14:31

Alles heeft zo zijn voordelen en nadelen, bij grote porties eten krijgt je lever meer afvalstoffen te verwerken bijvoorbeeld. Ik vind meerdere kleine porties om de 3 uur een stuk makkelijker want ik krijg bijvoorbeeld met 3 maaltijden niet eens de hoeveelheid binnen wat ik minimaal mag hebben tijdens een droog train periode, dat is voor mij 2250 calorieën.

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 24 aug 2016 14:36

GJEvK schreef:Pff kan er niet wat duidelijkheid en ook eenduidigheid komen? Aan de ene kant moet je vaak een klein beetje eten. En blijkbaar wil je alvleesklier liever niet te vaak wat te eten... Pfff...

herstel: chocomelk. Staat op Fiets.nl dus het is waar :) Wel de halfvolle die is minder vet :)
Neee :-) niet minder vet. Vet is juist goed :-)))

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2016 14:42

Als je een vol gevoel wilt hebben, om vervolgens direct te gaan slapen zoals Hamilton deed. Maar anders zou het toch niet mijn 1e keus zijn direct na inspanning.

Als de conditie beter wordt en je een ritje van 2 uur makkelijk verteerd, dan heeft je lichaam niet direct speciale voeding nodig. Een gewone maaltijd een uur later is dan ook prima.

Opletten op voeding na inspanning is pas echt van belang als je snel wilt/moet herstellen. Met stip op 1 komt dan het aanvullen van koolhydraten, een stuk later komt 't toevoegen van 20-25 gram aan eiwitten. Maar een eiwit shake naar ieder stukje fietsen is nergens goed voor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 24 aug 2016 14:50

@amclassic: was maar een grapje. Ik lees net het artikel maar dat is al zulk oud nieuw. jaren geleden schreef ik daar al eens over op mijn eigen website. k schreef overigens ook over herstel en wat je nu moet eten en wanneer.

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 29 aug 2016 18:16

runcyclerun schreef:
GJEvK schreef:Pff kan er niet wat duidelijkheid en ook eenduidigheid komen? Aan de ene kant moet je vaak een klein beetje eten. En blijkbaar wil je alvleesklier liever niet te vaak wat te eten... Pfff...

Neee :-) niet minder vet. Vet is juist goed :-)))
Yes, vet is goed !

Iedereen hamert altijd alleen maar op koolhydraten en suikers, maar die meuk is zo verbrand door je lichaam (kijk maar eens naar de verbrandingswaarde tussen vet en koolydraten).

Ooit al eens afgevraagd waarom een gemiddelde klassementsrenner in de Tour zo gemiddeld 6kg afvalt in 3 weken fietsen...? Vetbranding, dat dus :)
Vet levert veel meer energie, hun verbranding is zo hoog, daar valt niet tegenop te eten. Die gelletjes onderweg is slechts pure bijvoeding

Wel even op trainen overigens, maar vet wordt dus prima verbrand, OOK bij hoge intensiteit.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 29 aug 2016 18:20

Vet wordt totaal niet verbrand bij hoge intensiteit.

Nu scheelt het dat ronderenners een groot deel van de tijd tijdens een etappe niet op hoge intensiteit fietsen, en uiteraard wordt de opgeslagen hoeveelheid vet gebruikt om tekorten aan te vullen.
Maar stellen dat je DUS vet moet eten om die redenen is een beetje onzin.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 aug 2016 20:43

ruud_k schreef: Neee :-) niet minder vet. Vet is juist goed :-)))
Yes, vet is goed !
Iedereen hamert altijd alleen maar op koolhydraten en suikers, maar die meuk is zo verbrand door je lichaam (kijk maar eens naar de verbrandingswaarde tussen vet en koolydraten).
Vet is zeker niet eng of slecht (prima brandstof inderdaad), maar juist je koolhydraatvoorraden (waar je boven de plm 300Watt aldus Michele Ferrari himself, echt niet aan ontkomt om te gebruiken) wil je direct na afloop van je training SNEL aanvullen, en dan is vet dus even niet handig om in te nemen.

Vet heb je altijd genoeg bij je (muhahahahahaha), dat hoeft niet meteen aangevuld te worden.
Laatst gewijzigd door scepticus op 29 aug 2016 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie