Kickstarter project: Aforcet Al33-wielen
Sorry voor de beetje off-topic, maar wat voor behandeling krijgt een velg precies als er een keramische remrand wordt aangebracht?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 24 jul 2016 22:05
Beste Forumleden,
Zonder in herhaling te vallen op eerder genoemde punten of in een welles-nietes discussie te vervallen.
Ik ben van mening dat ik de klant zeer snel en uitgebreid antwoord heb gegeven op zijn mails, Wel heb ik na het eerste bericht aangegeven dat ik met verschillende partijen contact op zou nemen voordat ik hierop terugkwam. Hier zijn idd enkele dagen overheen gegaan.
Het eerdere probleem wat de klant aanhaalt had niks vandoen met de coating, en heb ik zonder problemen opgelost. Klant was hier tevreden mee.
Klant is inmiddels toch bereid langs te komen en ik ga met hem in gesprek, dus daar wil ik het even bij laten.
Waar ik wel wat uitgebreider op in wil gaan is de verwachting van een ceramische coating, of wat voor naam daaraan gegeven wordt.
Het is al eerder in deze discussie aangehaald, maar:
Ik vergelijk mijn coatings inderdaad met die van een aantal grote merken. Zoals ik al eerder aangaf is ook daar het verbruik sterk afhankelijk van alle eerder genoemde factoren.
Ik beweer niet dat alle coatings exact hetzelfde proces ondergaan, Maar het doel en de ervaringen met deze coatingen zijn wel vergelijkbaar.
Als ik een vergelijking maak, dan vergelijk ik mijn coating / ceramische laag met de ervaringen van mezelf, andere wielrenners & fietsenzaken die wielen met deze coating verhandelen. Als er door een ander merk een claim wordt gedaan dat zo'n coating 6 jaar meegaat. Is het binnen deze kringen wel bekend dat dit met een korreltje zout genomen mag worden. (zie foto's van mavics die voorbij zijn gekomen)
Google op eerder genoemde coatingen, en je zal de uiteenlopende ervaringen meteen te zien krijgen. Zelfs hier op dit topic word dit al duidelijk.
Een claim in kilometers of zelfs in jaren is absoluut niet nauwkeurig. Het gaat in de praktijk om het aantal rembewegingen en de omstandigheden waarin deze gemaakt worden. Er zullen dus situaties zijn dat renners 2 jaar wielen in gebruik hebben en deze er uitzien als nieuw, Bij andere renners kan er na een winter al verbruikssporen zichtbaar zijn.
Een duur-rit voor een ervaren wielrennen van 200km kan minder rembewegingen hebben dan een rondje om de kerk / criterium waar in 1500meter vier bochten worden genomen op hoge snelheden. Rijden op een weg met pekel of zelfs offroad heeft ook een zeer grote invloed.
Ik heb eerder een test gedaan m.b.t. de aerodynamica van mijn velgen in de a2 windtunnel (North Carolina). En het mooie van zo een test is dat je gewoon hele harde cijfers te zien krijgt, en die liegen niet.
![Afbeelding](https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/16836003_1913955435494788_1267657714196781351_o.png?oh=37eeda66982b552dca901c34c0d43063&oe=59320E17)
Ik ga ook mijn best doen, en in overleg om een transparante remtest te organiseren. Omdat dit de consument voorlicht & zodat ik deze test duidelijk zichtbaar op facebook & op mijn website kan aanbieden om discussies als deze in de toekomst te voorkomen.
Mbt tot de prijs van de wielset en hoe deze tot stand komt.
De naven, spaken, velgen en arbeid zijn hierin verwerkt. Alsmede word er gekeken hoe de wielset zich positioneerd t.o.v. de concurrentie (prestaties van het wiel, Gewicht, Aerodynamica etc. Voor de versie met ceramische coating wordt een meerprijs gerekend, het gaat hier om enkele tientjes. Zoals ik al eerder aangaf, Die meerwaarde is het naar mijn idee in vrijwel alle gevallen waard, omdat je pas aan de slijtage van de velg zelf begint zodra de coating volledig weggesleten is.
Hoewel de wielen en velgen zelf prima geschikt zijn voor bijv. veldrijden of winterweer, Zal wel het slijtage afhankelijk zijn van de omstandigheden waarin het wiel wordt gebruikt.
Zonder in herhaling te vallen op eerder genoemde punten of in een welles-nietes discussie te vervallen.
Ik ben van mening dat ik de klant zeer snel en uitgebreid antwoord heb gegeven op zijn mails, Wel heb ik na het eerste bericht aangegeven dat ik met verschillende partijen contact op zou nemen voordat ik hierop terugkwam. Hier zijn idd enkele dagen overheen gegaan.
Het eerdere probleem wat de klant aanhaalt had niks vandoen met de coating, en heb ik zonder problemen opgelost. Klant was hier tevreden mee.
Klant is inmiddels toch bereid langs te komen en ik ga met hem in gesprek, dus daar wil ik het even bij laten.
Waar ik wel wat uitgebreider op in wil gaan is de verwachting van een ceramische coating, of wat voor naam daaraan gegeven wordt.
Het is al eerder in deze discussie aangehaald, maar:
Ik vergelijk mijn coatings inderdaad met die van een aantal grote merken. Zoals ik al eerder aangaf is ook daar het verbruik sterk afhankelijk van alle eerder genoemde factoren.
Ik beweer niet dat alle coatings exact hetzelfde proces ondergaan, Maar het doel en de ervaringen met deze coatingen zijn wel vergelijkbaar.
Als ik een vergelijking maak, dan vergelijk ik mijn coating / ceramische laag met de ervaringen van mezelf, andere wielrenners & fietsenzaken die wielen met deze coating verhandelen. Als er door een ander merk een claim wordt gedaan dat zo'n coating 6 jaar meegaat. Is het binnen deze kringen wel bekend dat dit met een korreltje zout genomen mag worden. (zie foto's van mavics die voorbij zijn gekomen)
Google op eerder genoemde coatingen, en je zal de uiteenlopende ervaringen meteen te zien krijgen. Zelfs hier op dit topic word dit al duidelijk.
Een claim in kilometers of zelfs in jaren is absoluut niet nauwkeurig. Het gaat in de praktijk om het aantal rembewegingen en de omstandigheden waarin deze gemaakt worden. Er zullen dus situaties zijn dat renners 2 jaar wielen in gebruik hebben en deze er uitzien als nieuw, Bij andere renners kan er na een winter al verbruikssporen zichtbaar zijn.
Een duur-rit voor een ervaren wielrennen van 200km kan minder rembewegingen hebben dan een rondje om de kerk / criterium waar in 1500meter vier bochten worden genomen op hoge snelheden. Rijden op een weg met pekel of zelfs offroad heeft ook een zeer grote invloed.
Ik heb eerder een test gedaan m.b.t. de aerodynamica van mijn velgen in de a2 windtunnel (North Carolina). En het mooie van zo een test is dat je gewoon hele harde cijfers te zien krijgt, en die liegen niet.
![Afbeelding](https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/16836003_1913955435494788_1267657714196781351_o.png?oh=37eeda66982b552dca901c34c0d43063&oe=59320E17)
Ik ga ook mijn best doen, en in overleg om een transparante remtest te organiseren. Omdat dit de consument voorlicht & zodat ik deze test duidelijk zichtbaar op facebook & op mijn website kan aanbieden om discussies als deze in de toekomst te voorkomen.
Mbt tot de prijs van de wielset en hoe deze tot stand komt.
De naven, spaken, velgen en arbeid zijn hierin verwerkt. Alsmede word er gekeken hoe de wielset zich positioneerd t.o.v. de concurrentie (prestaties van het wiel, Gewicht, Aerodynamica etc. Voor de versie met ceramische coating wordt een meerprijs gerekend, het gaat hier om enkele tientjes. Zoals ik al eerder aangaf, Die meerwaarde is het naar mijn idee in vrijwel alle gevallen waard, omdat je pas aan de slijtage van de velg zelf begint zodra de coating volledig weggesleten is.
Hoewel de wielen en velgen zelf prima geschikt zijn voor bijv. veldrijden of winterweer, Zal wel het slijtage afhankelijk zijn van de omstandigheden waarin het wiel wordt gebruikt.
Wel typisch dat je alleen de kinlin velgen weglaat uit de resultaten...bellebikes schreef:
Ik heb eerder een test gedaan m.b.t. de aerodynamica van mijn velgen in de a2 windtunnel (North Carolina). En het mooie van zo een test is dat je gewoon hele harde cijfers te zien krijgt, en die liegen niet.
![]()
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Hoeveel km hebben deze velgen er ongeveer op zitten?mackersv2.0 schreef:Echte keramische remranden zoals Mavic ze jarenlang gemaakt heeft, blijven gewoon altijd zwart/anthraciet.
Ik heb nog 'n setje Open Pro's uit 2003/2004 thuis staan waarvan de remranden nog gewoon 100% zwart zijn..
De uitkomsten van de remtest zullen interessant zijn. Want of
1 het slijt minder als verwacht en dan zou mijn claim mogelijk terecht zijn
of
2 het slijt zo hard of harder dan nu beweerd en dan zijn eerdere beweringen naar mijn idee te optimistisch geweest.
1 het slijt minder als verwacht en dan zou mijn claim mogelijk terecht zijn
of
2 het slijt zo hard of harder dan nu beweerd en dan zijn eerdere beweringen naar mijn idee te optimistisch geweest.
Eens, nog lastiger wordt het als sommigen van mening zijn dat juist een keramische rand zou moeten beschermen tegen de invloeden van water, zand en andere ongeregeldheden. Overigens aantal km in de wintermaanden (december/januari) 256, dus dat is fors minder dan 1000. Ga je de maanden daarvoor mee tellen dat gaat het om met name regen. Ik schat dat er van de 1000km zo'n 300km gereden zijn in periodes waarvan je mag verwachten dat dit problemen zou kunnen opleveren, als je ervan uitgaat dat een "keramische rand" hiervoor gevoelig zou zijn (wat ik dan dus niet onder een keramsiche rand zou verstaan, maar een geanodiseerde optische laag).Joskovic schreef:Ik denk wel dat het algemeen bekend is dat winterweer gewoon erg slecht is voor een velg. Daarom rijden veel mensen met goedkope sets van 100-200 euro, juist omdat die zo snel slijten. Rijd maar eens een koersje van 1,5 uur in de regen, en dan zie je precies hoe hard zo'n remrand het te verduren krijgt. Ik weet niet, misschien heb ik gewoon een gezonde dosis skepticisme mbt produktclaims. Zoals ik al zei is het bij de 'big brands' ook bekend dat die coating wegschuurt in minder dan 1000km als je even goed je best doet. Ik begrijp dat dit niet strookt met de verwachtingen en geclaimde produkteigenschappen, en het is aan Aforce om dat op de juiste manier af te handelen.
volledige plaatje:vitamineb schreef:Wel typisch dat je alleen de kinlin velgen weglaat uit de resultaten...bellebikes schreef:
Ik heb eerder een test gedaan m.b.t. de aerodynamica van mijn velgen in de a2 windtunnel (North Carolina). En het mooie van zo een test is dat je gewoon hele harde cijfers te zien krijgt, en die liegen niet.
![]()
![Afbeelding](http://www.novemberbicycles.com/storage/thumbnails/7173418-27450701-thumbnail.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1487000661116)
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Met alle respect voor het ganse project, je moet het maar doen tegen de grote merken. Maar zulke Al33 wielen zijn naar mijn mening toch redelijk overprijsde dingen. Het blijven immers alu wielen met powerway naafjes. Een setje kinlins, oké oké, ze zijn net iets minder aerodynamisch (wauw dat gaan we echt wel gaan merken) kost haast 1/3 van deze wielen. Moest de prijs rond de 400 euro liggen, dan vind ik het nog best oké. Maar 650 euro, is er naar mijn mening, toch net iets over. ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Kinlin setje voor €400, Aforce voor €650 en 303 voor €1500. Dan heb je met de Aforce wielen zo'n 50-75% van het aero voordeel van de 303s te pakken voor slechts 250/1100*100 = 22.7% van de extra kosten. En dan heb je ook gewoon alu velgen die 'redelijk' goedkoop te vervangen zijn ipv die dure carbon clinchers (wat een vrij gare constructie is)
Het is inderdaad maar net hoe je er tegenaan kijkt en waar je het mee vergelijkt. Voor 650 euro (of minder) kun je ook een set wielen laten bouwen met onderdelen die zich al bewezen hebben...
"it doesn get easier you just go faster"
"to compete to win that's all i live for"
"to compete to win that's all i live for"
Over die zipps zeg ik niets. Dat zijn carbon merkwielen van een andere categorie. Ik heb het over de Kinlin XR31T velgen, die in combinatie met dezelfde Powerway R51 naafjes, inderdaad zo'n 250 euro per set goedkoper is dan de Aforce. Met een in theorie licht aerodynamisch nadeel voor de Kinlin, maar waar de gemiddelde sterveling geen bal verschil in merkt of voelt. En...de Kinlin XR31T heeft ook de tegenwoordig heilige en absolute must have 19 mm binnenbreedte. Dan vind ik persoonlijk zo'n Kinlin wielen een betere prijs/kwaliteit/rendement set dan de Aforce. Maar ja, iedereen zo zijn kijk op de zaak. Ik geef gewoon mijn persoonlijke mening mee... .vitamineb schreef:
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Kinlin setje voor €400, Aforce voor €650 en 303 voor €1500. Dan heb je met de Aforce wielen zo'n 50-75% van het aero voordeel van de 303s te pakken voor slechts 250/1100*100 = 22.7% van de extra kosten. En dan heb je ook gewoon alu velgen die 'redelijk' goedkoop te vervangen zijn ipv die dure carbon clinchers (wat een vrij gare constructie is)
http://www.novemberbicycles.com/blog/20 ... lloys.htmlJoskovic schreef:Waar baseer je deze stelling op?mackersv2.0 schreef:De Kinlin set heeft 75% van de tijd een aerodynamisch voordeel t.o.v. de Al33s.
![Afbeelding](https://veloviewer.com/SigImage/1ffef9/2/5/M/p/jlbcofghij.png)