Ff buiten deze discussie om: lijkt idd wel of frames steeds langer worden.Ernie C. schreef:. Die is wat korter dan we nu gewend zijn .
Festka bikes
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
Ze noemen het een 56 maar zij benoemen te effective top tube in hun systeem. Dat is een trend die ik de laatste tijd vaker heb gezien. Als je er een oud stalen frame naast houdt is het een 58. Een 56 zou op basis van de stack al onmogelijk zijn. Om maar iets te noemen: een Tarmac in 56 komt ook veel meer overeen met een traditionele 58 en zo heeft bijna ieder merk wel iets dat daar in de buurt komt maar tegenwoordig heet dat zelden nog een 58. Het is een soort van amerikanisering van de fietsmaten.
Campagnolo Ultra Dork
Ik vind het juist een trend aan het worden dat de headtube erg kort is, voor mij ook de hoofdreden voor een Festka te kiezen, en nog een beetje te kunnen tweaken aan de geometry.daniel1975 schreef:Ff buiten deze discussie om: lijkt idd wel of frames steeds langer worden.Ernie C. schreef:. Die is wat korter dan we nu gewend zijn .
Qua geometry nu bijna hetzelfde als mijn Parlee Z4 en die zit me als gegoten
YFood !!!
Een te korte headtube is ongeveer hetzelfde als een te lange bovenbuis alleen kijk je dan naar een maatje kleiner .
Mensen die wedstrijden rijden zijn ook gestrekter gaan zitten en ook de intrede van het compact stuur en de mogelijkheid langdurig met je handen op de remgrepen te rijden heeft het mogelijk gemaakt de frames langer en lager te maken.
Als sterveling neem je dan al snel een maatje groter en dus langer. Vroeger had je de criterium frames, die waren erg kort en hoog. Mij Jan Janssen Super Prestige is er zo een. Destijds gebouwd als hardcore wedstrijdfiets, nu een perfecte comfortracer; tijden veranderen. Ook de Italiaanse frames waren vaak wat korter gebouwd. Snelheid werd meer gekoppeld aan wendbaarheid, tegenwoordig ligt de nadruk meer op aerodynamica.
Gelukkig maar dat er nog bedrijfjes als Festka zijn om ons een normale geometrie te bieden zonder moderne zaken die vooral de comfortracer degraderen tot sportfiets met een krom stuur i.p.v. racefiets voor de sterveling. Jammer alleen van de kosten.
Mensen die wedstrijden rijden zijn ook gestrekter gaan zitten en ook de intrede van het compact stuur en de mogelijkheid langdurig met je handen op de remgrepen te rijden heeft het mogelijk gemaakt de frames langer en lager te maken.
Als sterveling neem je dan al snel een maatje groter en dus langer. Vroeger had je de criterium frames, die waren erg kort en hoog. Mij Jan Janssen Super Prestige is er zo een. Destijds gebouwd als hardcore wedstrijdfiets, nu een perfecte comfortracer; tijden veranderen. Ook de Italiaanse frames waren vaak wat korter gebouwd. Snelheid werd meer gekoppeld aan wendbaarheid, tegenwoordig ligt de nadruk meer op aerodynamica.
Gelukkig maar dat er nog bedrijfjes als Festka zijn om ons een normale geometrie te bieden zonder moderne zaken die vooral de comfortracer degraderen tot sportfiets met een krom stuur i.p.v. racefiets voor de sterveling. Jammer alleen van de kosten.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vertel mij wat; liep daar bij vrijwel alle mooie frames tegenaan in mijn zoektocht naar iets anders.csteenbe schreef:Ik vind het juist een trend aan het worden dat de headtube erg kort isdaniel1975 schreef:Ff buiten deze discussie om: lijkt idd wel of frames steeds langer worden.Ernie C. schreef:. Die is wat korter dan we nu gewend zijn .
Hoe heb je deze geo bepaald? Gewoon je Parlee cijfers doorgemaild?
Less is bore
Heb op de webpagina van Festka gekeken wat het beste overeenkomt met mijn huidige fiets(en), en de 56 Race kwam hier het beste uit echter de HT en ST hoek was verschillend en deze laten aanpassen ahv de instelling van de Parlee HT 73,5 en ST 73. Dit kon zonder meerkosten
YFood !!!
@colnagofreak komt er maar in!