Over het eerste is reeds nagedacht.
Zie eerder in de draad.
Een stootlek komt door te weinig druk, daar is consensus over, allicht omdat de feitelijke definitie ervan reeds te weinig druk impliceert, waardoor sommige luitjes hier tegenspreken zelfs niet meer aandurven.
Er was hier een persoon die beweerde dat meer druk = grotere kans op lek.
Er was hier een andere persoon die door mijn antwoord tegen te spreken dat impliciet steunde.
Ik heb naast mijn ervaring en bedachte verklaring (band - intrusie object) een reeks artikels gelinkt (oa mijn bandenfabrikant Schwalbe) die stelden dat MINDER druk = grotere kans op lek. Er heerst eveneens een consensus over, dan wel gebaseerd op gepubliceerde ervaringen, wat nog een gaatje tot tegenspreken overlaat (haha) en dus zaten sommige luitjes hier af te geven op Google enz.
Over het nut van vet voor een ketting, is eveneens nagedacht. Daar is ook consensus over. Dat is zo juist als de zon schijnt op een zonnige dag in de zomer met bloemetjes en bijtjes.
Echter, soms is de wereld een wat minder leuke situatie, en is de keuze beperkt tot enkel minder leuke zaken. Zo ook hier.
Even wat realiteit: het vuil van een ketting die vuil is, zit niet netjes gesplitst in soorten materie. In de plaats zijn het klontertjes "vanalles", en moet je, om dat "vanalles" te scheiden, oplosmiddelen gebruiken voor elk soort materie. Water lost geen olie op, en dus doe ik wat zeep in water om de "afgedraaide" (haha) oude olie op te lossen.
Dit gaat immers over de fase "reinigen", herinner je?
En dan hebben we de fase "smeren". Nieuwe olie.
Dat doe ik, maar niet altijd, in bepaalde situaties kies ik ervoor om er wat mee te wachten. Als het bvb zo een week regen is, overal plassen en modder, dan ga ik voor de efficientste (lees: minste werk) keuze: ik smeer niet. De modder die er nog niet weer afgespoeld is door de regen spoel ik af. Weinig werk want geen plakkerige olie/modder klonters.
Bovendien heeft water ook wat smeer eigenschappen.
Bvb als ik in zulk weer merk dat mijn ketting veel knarst, dan stop ik even, en spoel ik er wat water uit mijn 15 liter (heehee!) drinkbus over. Het effect is direct.
Ik heb dit trouwens allemaal al gezegd in mijn ander boek hier, waar mijn schare fans ook van repliek werden gediend, en in plaats van de bal de figuurlijke man teveel begonnen te viseren, waardoor de gastheren die ons dit forum cadeau schonken genoopt werden tot het read-only maken van mijn boek.
Intussen werd ik ook in dit nieuw boek al 1 keer genoopt tot onze gastheren vragen tot vervriendelijking van de taal van iemand uit het oude boek die mee reisde naar het nieuwe.
Om de positieve sfeer erin te houden, om de dag, net zoals de zwaard-dag in het ringenverhaal, met bloemetjes en bijtjes te maken tot een zon-dag.
Niettemin dank ik u voor uw bijdrage!