Op smalle weggetjes en zeker met bomen aan de kant maak ik ook regelmatig proactief ruimte voor een vrachtwagen of trekker, omdat ik ondertussen te vaak een narrow escape heb meegemaakt. Maar tegelijkertijd zullen ze echt wel aan de kant moeten als er een auto aankomt en dan kunnen ze het wel. Nog los van het feit dat het me opvalt dat ze eigenlijk nooit gas terugnemen, ook niet als het krap is en dat maakt de situatie meestal een stuk gevaarlijker.RVV schreef: ↑23 jul 2017 13:48Hmmm ik maak ook regelmatig dit soort situaties mee en dan stop ik gewoon even in de berm om zo'n grote jongen (vrachtauto/trekker/landbouwvoertuig) de ruimte te geven. Die actie van die chauffeur is ook aso. Maar die stuurt een vuilniswagen van 20 ton ook niet even een natte berm in, ding kan vastlopen of bij een steile berm omslaan. Nogmaals daarmee praat ik gedrag niet goed maar alleen omwille je eigen veiligheid had je hier ook op kunnen anticiperen. We willen allemaal onze plek op de weg opeisen maar soms gaat het gewoon niet. Mijn ervaring als je stopt. Dan krijg je ook altijd een vriendelijk opgestoken hand.JoostG schreef: ↑22 jul 2017 12:56 Ik had gisteren weer een bijzonder ervaring tussen Kolhorn en Middenmeer. Ik rijd op een polderweg en er komt een oranje vuilniswagen aangereden. Hij maakt geen aanstalten om mij meer ruimte te bieden terwijl ik al volledig rechts het laatste reepje asfalt benut. Er is een beide kanten van de weg een ruime berm met gras. Ik probeer oogcontact te maken met de bestuurders. Deze kijkt mij lachend aan en stuurt zelfs nog meer in mijn richting. Gelukkig gaat het allemaal niet zo hard en kan ik door de berm passeren. Klaarblijkelijk zijn we echt vogelvrij verklaard als zelfs 'beroeps' vervoerders dit gaan doen.
Zijn we vogelvrij verklaard
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Not. Helaas.mkoningstein schreef: ↑23 jul 2017 13:33 Het lijkt inderdaad iets typisch Nederlands te zijn. Ik weet niet hoe het in overige landen om ons heen gaat, maar daar lijkt iedereen wat meer rekening te houden met elkaar.
Dit gedrag komt voor op alle plekken waar het heel druk is. Dan gaan mensen minder rekening met elkaar houden en met elkaar om een centimeter meer of minder een gevecht aan.
Of je nou op een col fiets met veel auto's, bussen, campers, motoren of op een drukke N-weg (omdat er even geen rustig D-weggetje is)
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 08 jan 2015 20:17
Dus gewoon zoals overal in het verkeer en tussen alle soorten deelnemers. Iedereen heeft altijd net even meer haast dan de ander en de ander houdt altijd jou op en moet maar wijken. Het blijft alleen jammer dat in de social media de wielrenner het voornamelijk lijkt te moeten verduren. Ik probeer me er zo min mogelijk van aan te trekken en zelf maar het goede voorbeeld te geven, maar het wordt je soms wel moeilijk gemaakt.Nee_Nee schreef: ↑24 jul 2017 17:51Not. Helaas.mkoningstein schreef: ↑23 jul 2017 13:33 Het lijkt inderdaad iets typisch Nederlands te zijn. Ik weet niet hoe het in overige landen om ons heen gaat, maar daar lijkt iedereen wat meer rekening te houden met elkaar.
Dit gedrag komt voor op alle plekken waar het heel druk is. Dan gaan mensen minder rekening met elkaar houden en met elkaar om een centimeter meer of minder een gevecht aan.
Of je nou op een col fiets met veel auto's, bussen, campers, motoren of op een drukke N-weg (omdat er even geen rustig D-weggetje is)
Dat is denk ik een gevolg van selectieve perceptie. Ik herinner je nog even aan het voorval van de Poolse automobilist die een grootouder en een kleinkind doodreed en met een veel te lage straf bestraft werd en ook nog gratie kreeg.
Precies, zolang het goed gaat is het een leuke inkomstenbron voor de staat, gaat het mis dan zou het in één keer moord moeten worden. Ik betrap mezelf er trouwens ook op dat ik nog regelmatig iemand met alcohol op achter het stuur laat stappen zonder hem daarop aan te spreken. Het gaat niet om iemand die dronken is maar toch is het raar. Zelf drink ik geen druppel als ik moet rijden en als er in mijn omgeving geweld werd gebruikt was ik vaak de eerste die ertussen sprong.
Iemand één maand eerder naar huis te sturen omdat zijn vrouw op springen staat vind ik dan juist weer menselijk. Je moet ze ook nageven dat hij het goed voor elkaar heeft dat ze nog zwanger wordt vlak voor dat hij de bak in gaat...
Iemand één maand eerder naar huis te sturen omdat zijn vrouw op springen staat vind ik dan juist weer menselijk. Je moet ze ook nageven dat hij het goed voor elkaar heeft dat ze nog zwanger wordt vlak voor dat hij de bak in gaat...
Campagnolo Ultra Dork
Doet de politie eigenlijk iets met dashcam filmpjes?
Want je zou natuurlijk ook een gopro onder je stuur kunnen hangen, en iedere verkeershufter die je tegen komt met filmpje en nummerbord aan kunnen geven bij de politie.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik in anderhalf uur snelweg meestal meer hufters zie dan in drie uur fietsen.
Want je zou natuurlijk ook een gopro onder je stuur kunnen hangen, en iedere verkeershufter die je tegen komt met filmpje en nummerbord aan kunnen geven bij de politie.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik in anderhalf uur snelweg meestal meer hufters zie dan in drie uur fietsen.
Zo lang de poltie ongeveer de helft van de gewone aangiftes in de prullenbak gooit, zou ik niet de illusie hebben dat ze iets met de filmpjes gaan doen. Misschien alleen als er een zeer ernstig ongeluk op staat.vermeulen schreef: ↑25 jul 2017 12:10 Doet de politie eigenlijk iets met dashcam filmpjes?
Want je zou natuurlijk ook een gopro onder je stuur kunnen hangen, en iedere verkeershufter die je tegen komt met filmpje en nummerbord aan kunnen geven bij de politie.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik in anderhalf uur snelweg meestal meer hufters zie dan in drie uur fietsen.
Niets. De wet vereist dat ze het met eigen ogen zien. Als een bestuurder het heel bont maakt, krijgt hij op z'n hoogst een telefoontje of een uitnodiging om op het bureau te komen. Dat maakt wel indruk vermoed ik.
Ik erger mij ook groen en geel aan de groepjes die bijvoorbeeld met 40+ km/u breed uitgewaaierd op het fietspad door het duingebied knallen. Niets ontziend, vloekend en schreeuwend... Of je even wil opsodemieteren met je kinderen naast je want wij willen erlangs.
Helaas is het probleem groter dan het asociale wielrennertje of automobilist.
De tendens van een algehele verhuftering zet zich voort. iedereen claimt zijn of haar denkbeeldige recht of dat nou ten koste van iemand gaat maakt niet uit.
http://www.elsevierweekblad.nl/nederlan ... -1456392W/
Het is tranen trekkend hoe mensen met elkaar omgaan. Als er iets meer wederzijds respect zou zijn. Het is zo eenvoudig......
Helaas is het probleem groter dan het asociale wielrennertje of automobilist.
De tendens van een algehele verhuftering zet zich voort. iedereen claimt zijn of haar denkbeeldige recht of dat nou ten koste van iemand gaat maakt niet uit.
http://www.elsevierweekblad.nl/nederlan ... -1456392W/
Het is tranen trekkend hoe mensen met elkaar omgaan. Als er iets meer wederzijds respect zou zijn. Het is zo eenvoudig......
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6231
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Iedereen?
Volgens mij is het nog altijd een minderheid die het verpest voor de rest. Zowel bij wielrenners, groepjes, in het uitgaansleven, in de auto...
Wederzijds respect, maar ook verdraagzaamheid (we maken allemaal fouten, we delen de ruimte met iedereen). zou wel beter moeten kunnen. Maar ik vraag mij af of dat echt zo eenvoudig is?
Het artikel in elsevier ziet vooral wat in strenger zijn, meer straffen etc. Dat is denk ik maar deels de oplossing, met een risico op een boomerang effect wat betreft gedrag en verdraagzaamheid. Uiteindelijk ligt het gedrag geborgen in de opvoeding en de omgeving.
Volgens mij is het nog altijd een minderheid die het verpest voor de rest. Zowel bij wielrenners, groepjes, in het uitgaansleven, in de auto...
Wederzijds respect, maar ook verdraagzaamheid (we maken allemaal fouten, we delen de ruimte met iedereen). zou wel beter moeten kunnen. Maar ik vraag mij af of dat echt zo eenvoudig is?
Het artikel in elsevier ziet vooral wat in strenger zijn, meer straffen etc. Dat is denk ik maar deels de oplossing, met een risico op een boomerang effect wat betreft gedrag en verdraagzaamheid. Uiteindelijk ligt het gedrag geborgen in de opvoeding en de omgeving.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013