Pagina 9 van 38
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 15 okt 2021 10:55
door NicoNB
marcuse schreef: ↑15 okt 2021 10:14
Een vrouw met kort haar betaald vaak ook meer bij de kapper dan een man met precies dezelfde haardos.
Als die vrouwen nou eens hun waffel houden bij de kapster dan kan het zeker goedkoper. Maar volgens mij zijn ze drukker met beppen dan met knippen. Dat is de ervaring die de kapster te bieden heeft en daar betaal je voor.
En als je denkt dat de kapster duur is, wacht maar tot ze gaan shoppen.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 15 okt 2021 11:27
door Jans
NicoNB schreef: ↑15 okt 2021 10:55
marcuse schreef: ↑15 okt 2021 10:14
Een vrouw met kort haar betaald vaak ook meer bij de kapper dan een man met precies dezelfde haardos.
Als die vrouwen nou eens hun waffel houden bij de kapster dan kan het zeker goedkoper. Maar volgens mij zijn ze drukker met beppen dan met knippen. Dat is de ervaring die de kapster te bieden heeft en daar betaal je voor.
En als je denkt dat de kapster duur is, wacht maar tot ze gaan shoppen.
Sorry, wel een heel eenzijdige kijk.
Alsof alle vrouwen hetzelfde zijn.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 16 okt 2021 07:46
door scottpch
marcuse schreef: ↑15 okt 2021 10:14
Gisteren een programma gezien over "pink-tax". Waarbij aangehaald werd dat dezelfde producten, bijvoorbeeld shampoo, in het roze vrouwen flesje flink duurder is dan precies hetzelfde in een blauw mannen flesje. Een vrouw met kort haar betaald vaak ook meer bij de kapper dan een man met precies dezelfde haardos. Ik vraag me af of dit ook in de fietswereld gebeurd. Zijn de zogenaamde speciale vrouwen fietsen, vrouwen kleren of andere vrouwen dingen standaard duurder dan vergelijkbaar mannen materiaal?
Ik heb het ook gezien!
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 16 okt 2021 09:49
door scepticus
Een FONS is in ieder geval duurder dan een Thompson, dus ik denk dat de theorie klopt.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 16 okt 2021 11:47
door Ernie C.
Enzzo schreef: ↑15 okt 2021 10:43
Vicenza schreef: ↑14 okt 2021 20:46
Vraag over de fietsindustrie als geheel: wat zijn de verwachtingen wanneer de huidige tekorten weggewerkt zijn. Zijn er analisten die daar iets zinnigs over gezegd hebben?
Ik ben geen analist maar gezien de huidige energieprijzen (productie en transport) de huidige grondstof tekorten, het tekort aan chipjes en de enorme achterstanden in aanvoer van alle grondstoffen en (half)producten denk ik dat de "fietsencrisis" nog wel even door blijft gaan...
Het is even afwachten tot de eerstvolgende economische crisis. Als iets nu nog niet schaars is, wordt het wel schaars gespeculeerd.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 08 nov 2021 08:02
door RKN
Misschien wel leuk om hier even onder de aandacht te brengen:
https://www.shiftcyclingculture.com/climatecommitment
In het kort wat men voornemens is te doen:
- Reduce emissions related to production
- Create products that will last longer
- Work with customers on maintenance and lifetime extension
- Develop a closed loop system to recover materials
Heel mooi, zo'n statement.
Nu nog zien of men ook daad bij woord gaat voegen, of dat het gewoon voor de bühne een "kijk ons eens groen doen" dingetje is.
Onder de brief zie ik trouwens Pon wel staan, lijstje op de site lijkt me dan niet volledig.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 08 nov 2021 08:21
door TL@
Als de wereldleiders enkel een "kijk ons een groen doen" dingetje kunnen opvoeren (en nadien onmiddellijk op hun stappen terugkomen) zoals ze afgelopen week in Glasgow deden, dan kun je er wel zeker van zijn dat eender welke industrie het niet beter zal doen. Holle woorden dus.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 08 nov 2021 08:37
door RKN
Ik ben ook sceptisch, maar zou het niet op voorhand neer willen sabelen;
Als ik bij de club kijk waar ik momenteel beroepshalve rondloop, dan is men bijvoorbeeld echt wel uit zichzelf bezig met recycling van materiaal.
Het is dan wel voorsorteren op een verplichting die er waarschijnlijk ooit komen gaat
(wat je als bedrijf middels deelname aan normcommissies dan ook weer zelf pushen kunt
)
en qua marketing is het natuurlijk "groen = goed".
Motivatie is dan wel niet zuiver iets voor het milieu willen doen, maar er moet in de eerste plaats natuurlijk rook uit de schoorsteen komen (figuurlijk dan
)
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 08 nov 2021 09:24
door thestudent
Iedereen kan wel wat kleine dingen in het productieprocess veranderen die het duurzamer maken. Wat ik echter hoop is dat er echt meer ingezet wordt op producten die langer mee gaan, makkelijk te onderhouden zijn etc. Want minder kopen is pas echt groen. Maar niemand wil in snel versleten kleding rondlopen.
Ieder initiatief is echter beter dan geen initiatief.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 08 nov 2021 10:18
door De Tukker
Volgens mij stelt het niet zo veel voor. De merken die ik zie staan (en dan chargeer is een beetje) zijn niche merken. Mooie producten maar niet veel merken met een groot marktaandeel. Zolang clubs als bijvoorbeeld Shimano en SRAM niet mee doen lijkt me niet dat er veel verandert.
Anderzijds ... het is een begin en alle kleine beetjes helpen (misschien)
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 08 nov 2021 14:08
door daniel1975
thestudent schreef: ↑08 nov 2021 09:24
Wat ik echter hoop is dat er echt meer ingezet wordt op producten die langer mee gaan, makkelijk te onderhouden zijn etc
Volgens mij werkt de fietsindustrie juist precies de andere kant op de laatste jaren....
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 09 nov 2021 10:49
door Oppbogga
De industrie zal niet ongedwongen snel de eigen kip met gouden eieren slachten..
Behalve Kodak dan!